REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) uczniów szkoły będącej jednostką budżetową, a dyscyplina finansów publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Godlewska-Stańska
Ubezpieczenie NNW uczniów szkół
Ubezpieczenie NNW uczniów szkół
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor szkoły będącej jednostką budżetową rozważając zawarcie umowy ubezpieczenia NNW uczniów szkoły, powinien w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę to, czy w planie finansowym szkoły zostały przewidziane na ten cel środki finansowe, gdyż inaczej może on narazić się na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Ubezpieczenie NNW uczniów szkół

REKLAMA

Zgodnie z art. 79 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j.: Dz. U. 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.), szkoły publiczne są jednostkami budżetowymi. Oznacza to, że co do zasady  całość wydatków szkoły jest pokrywana bezpośrednio z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, zaś całość pobranych przez szkołę dochodów uznawana jest za dochód tych budżetów.

REKLAMA

Dyrektor szkoły będącej jednostka budżetową zobowiązany jest zaś do dysponowania środkami publicznymi zgodnie z planem finansowym szkoły i nie ma on prawa przekraczać wydatków ujętych w planie finansowym (art. 52 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240 ze zm. dalej jako ustawa o finansach publicznych) i jakkolwiek w przypadku szkół publicznych art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wprowadza pewną modyfikację powyższej ogólnej zasady, nie oznacza to jeszcze, że w zakresie  dysponowania dochodami własnymi dyrektor szkoły posiada pełną dowolność (zob. uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 29 września 2010 r. Nr 76/2010, publ. LexPolonica nr 2502103). Dodać ponadto należy, że jedną z podstawowych zasad dokonywania wydatków przez jednostki budżetowe jest ponadto dokonywanie tychże wydatków w sposób celowy i oszczędny.

Konsekwencje naruszenia zasad

Konsekwencją naruszenia powyższych zasad przez dyrektora szkoły będącej jednostką budżetową, a w szczególności przekroczenia limitu planowanych wydatków może być odpowiedzialność na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych  (Dz.U. z 2005 r., Nr 14, poz. 114, ze zm. dalej jako ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych). Co za tym idzie dyrektor takiej szkoły zawierając umowę ubezpieczenia uczniów szkoły, na którą  w planie finansowym szkoły nie zostały przeznaczone odpowiednie środki, narazić się może na zarzut  popełnienia czynu stanowiącego naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 15 lub art. 11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z dnia 30 stycznia 2012 r., sygn. akt  BDF1/4900/121/129/11/3983, publ. LexPolonica nr 3846920, zgodnie z którym to: „Treść art. 15 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wskazuje na czyn polegający na zaciągnięciu zobowiązania bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań. Zaciągnięcie zobowiązania nie musi oznaczać, że wydatek faktycznie został dokonany.” A co za tym idzie bez znaczenia dla oceny działania dyrektora może być fakt, iż np. składki opłacane są przez rodziców.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA