REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie reforma RIO w 2022 r.?

Czy będzie reforma RIO w 2022 r.?
Czy będzie reforma RIO w 2022 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w RIO w 2022 r. Trwają prace nad nowelizacją ustawy o regionalnych izb obrachunkowych. Projekt ustawy zawiera: zwiększenie zakresu i uprawnień kontrolnych RIO, zmianę zasad powoływania i odwoływania prezesów izb oraz członków kolegiów, doprecyzowanie nadzoru MSWiA nad izbami.

Projekt przewiduje m.in. zmiany usprawniające działalność kontrolną izb, w tym umożliwienie inspektorom w związku z wykonywaną kontrolą dostępu do baz danych kontrolowanych jednostek, a także umożliwienie żądania przedkładania na nośnikach elektronicznych informacji z działalności kontrolowanych jednostek, w tym sporządzania na nich zestawień, kopii, wyciągów.

REKLAMA

Nowy zakres kontroli RIO

Poszerzono także zakres podmiotowy działalności kontrolnej RIO poprzez objęcie nią również stowarzyszeń województw, stowarzyszeń powiatów i województw oraz stowarzyszeń gmin i województw. Kontrolą objęte będą też spółki komunalne, w których udziały posiadają samorządy.

W 2022 r. nadzór ministra dotyczy działalności administracyjnej

Projekt doprecyzowuje charakter nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej nad izbami przez wskazanie, iż dotyczy on działalności administracyjnej (nie zaś orzeczniczej, kontrolnej czy opiniodawczej).

Inspektorzy RIO kontrolują w 2022 r. uchwały

Szerszy ma być zakres przedmiotowy działalności nadzorczej izb. Inspektorzy będą mogli kontrolować uchwały: w sprawie zmiany uchwały budżetowej, w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany, w sprawie udzielania poręczeń i gwarancji, w sprawie zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w zapłacie należności stanowiących dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w sprawie programów postępowania naprawczego i ich zmian, o których mowa w art. 240a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, czy też w sprawie innych poza lokalnymi podatków i opłat.

Wymóg posiadania nieposzlakowanej opinii

W projekcie zaproponowano też szereg zmian w zakresie organizacji izb, które mają „podnieść standardy ich pracy, przy jednoczesnym otwarciu dostępu do pracy w izbach”. Ma w tym pomóc m.in. wprowadzenie okresowej oceny członków kolegium przez prezesa izby, z możliwością weryfikacji tej oceny przez Krajową Radę RIO oraz wprowadzenie wobec kandydata na członka kolegium wymogu posiadania nieposzlakowanej opinii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uszczelnienie zakazów antykorupcyjnych w przepisach o RIO w 2022 r.

Zaproponowano uszczelnienie zakazów antykorupcyjnych poprzez uniemożliwienie powoływania na członka kolegium osób ukaranych zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi. Zakazane też ma być pełnienie funkcji pozaetatowego członka kolegium przez osobę zatrudnioną w tym kolegium.

Nowe możliwości odwołań w RIO w 2022 r.

Projekt umożliwia też odwołanie członka kolegium w przypadku trwałej utraty zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem lekarza orzecznika, a także możliwość odwołania prezesa izby i jego zastępcy w przypadku rażącego niewywiązywania się z obowiązków. Nowe przepisy wprowadzą również rygor natychmiastowej wykonalności decyzji o odwołaniu prezesa, zastępcy i członka – gdy został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej lub został prawomocnie ukarany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi. Ponadto projekt umożliwia nadanie przez Prezesa Rady Ministrów rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji o odwołaniu prezesa, zastępcy i członka – gdy istnieje zagrożenie niewykonywania zadań w izbie lub w razie powtarzającego się naruszania prawa podczas wykonywania obowiązków lub uchylania się od nich.

Preferencje dla osób prowadzących działalność naukową

Jednocześnie projekt przewiduje poluzowanie wymagań, jakie powinien spełniać kandydat na członka kolegium. Chodzi o umożliwienie ubiegania się o stanowisko osobom, które przez co najmniej cztery lata prowadziły działalność naukową lub dydaktyczną związaną z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego lub finansów publicznych.

Zmiana zasad powoływania prezesów RIO

REKLAMA

W projekcie zaproponowano zmianę zasad i trybu przeprowadzania konkursu na prezesa izby.  Przede wszystkim zaproponowano, aby Prezes Rady Ministrów powoływał komisję konkursową przeprowadzającą konkurs na prezesa izby. Zdaniem autorów projektu, wyeliminuje to potencjalne ryzyko wpływu zarówno prezesów izb, jak i poszczególnych członków kolegium, na przebieg konkursów na stanowisko prezesa w kolejnej kadencji. 

„Obecna regulacja, zakładająca wybór członków komisji przez kolegium izby w ramach tej samej izby, nie ogranicza, a nawet determinuje, możliwość wystąpienia nieprawidłowości wynikających z wewnątrz instytucjonalnych więzi personalno-zawodowych. Powierzenie kompetencji do przeprowadzania konkursu na prezesa izby niejednorodnemu gremium – złożonego z przedstawicieli różnych instytucji, usytuowanemu poza strukturą izby, pozwoli na bezstronny, niepodlegający wpływom i wzajemnym zależnościom w ramach izby, wybór najlepszego kandydata na prezesa” – napisano w uzasadnieniu projektu.

Maksymalnie dwie kadencje

Projekt ogranicza kadencyjność na stanowisku prezesa izby - do maksymalnie dwóch, następujących po sobie kadencji. Jak napisano w dokumencie, „pozwoli to na niezbędną rotację kadr”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA