REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja operacji nabycia z pominięciem kont zespołu 2

Górska Teresa
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowość budżetowa/ Fot. Fotolia
Księgowość budżetowa/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie uroszczeń polegających na pomijaniu w ewidencji księgowej kont rozrachunkowych zespołu 2, nie znajduje żadnej podstawy prawnej. Zastosowanie takich uproszczeń pozostaje w sprzeczności z zasadami ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych jednostki.

Jednostka budżetowa nie może pomijać ewidencjonowania operacji nabycia na kontach rozrachunkowych

REKLAMA

Na niektórych szkoleniach prezentowane są stanowiska, że w jednostkach budżetowych dopuszczalna jest ewidencja operacji gospodarczych związanych z zakupem, z pominięciem kont zespołu 2, w odniesieniu do zakupów udokumentowanych fakturami wystawionymi i zapłaconymi w tym samym miesiącu, pod warunkiem zapisania w polityce rachunkowości odpowiednich ustaleń opisujących zastosowanie uproszczeń w opisanym zakresie. W związku z tym powstało pytanie, czy rzeczywiście jednostka budżetowa takie uproszczenia może stosować.

REKLAMA

Jednostka budżetowa nie może stosować uproszczeń opisanych w pytaniu. Zastosowanie takich uproszczeń pozostaje w sprzeczności z zasadami ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych jednostki, określonymi w ustawie o rachunkowości, oraz z zasadami określonymi planem kont zawartym w przepisach rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości wydanych na podstawie art. 40 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.

Zobacz również: Typowe zapisy strony Wn i Ma kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych

Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o finansach publicznych jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowe, prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem szczególnych zasad określonych w rozporządzeniu ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiących wytyczne dla jednostek między innymi w zakresie zasad opracowania i stosowania planu kont, będącego elementem polityki rachunkowości jednostki, do opracowania i aktualizowania której, zgodnie z postanowieniami art. 10 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – zobowiązany jest kierownik jednostki.

Uwzględniając zasady określone w tych przepisach, w pierwszej kolejności należy wskazać, że przeciw możliwościom stosowania wspomnianych uproszczeń świadczy art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości, który określa, że podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej. Zapisy w księgach rachunkowych danej operacji gospodarczej muszą być zgodne z treścią ekonomiczną operacji wynikającej z dowodu księgowego. Oznacza to, że każda faktura bez względu na termin jej zapłaty, odzwierciedlająca:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) zakup usługi, towarów, materiałów i innych dóbr podlegających finansowaniu z wydatków bieżących, winna być ewidencjonowana zapisem:

● strona Wn konta zespołu 4 – Koszty rodzajowe,

● strona Ma konta zespołu 2 – Rozrachunki.

b) zakup lub wytworzenie środków trwałych w budowie, środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych finansowanych ze środków inwestycyjnych, winna być ewidencjonowana zapisem:

● strona Wn konta 080 lub 011 lub 013 lub 020,

● strona Ma konta zespołu 2 – rozrachunki.

Natomiast operacje związane z zapłatą zobowiązania będą wynikały z wyciągu bankowego lub dowodu kasowego w przypadku dokonania zapłaty gotówką, co poniżej prezentują przedstawione zapisy księgowe:

● strona Wn konta zespołu 2 Rozrachunki,

● strona Ma konta 130 - Rachunek bieżący jednostki (subkonto wydatków) lub

● strona Ma konto 101 – Kasa.

Kolejnym zapisem, który potwierdza brak możliwości pomijania w ewidencji kont Zespołu 2 dla zakupu wyżej wymienionych dóbr, jest zapis wynikający z pkt 1 par. 15 rozporządzenia. Zapis ten określa, że konta wskazane w planach kont określonych załącznikami do rozporządzenia należy traktować jako standardową liczbę kont, która może być ograniczona jedynie o konta służące do księgowania operacji gospodarczych niewystępujących w jednostce albo uzupełniona o konta zgodne co do treści ekonomicznej, w tym również przy wykorzystaniu symboli kont, które mają zastosowanie w jednostce.

Niezależnie od powyższego należy również wskazać, że stosowanie przez jednostki uproszczenia opisanego w pytaniu będzie dodatkowo skutkowało brakiem pełnej i właściwej kontroli stanu rozrachunków, co może być przyczyną nieterminowego wykonania zobowiązania, skutkującego zapłatą odsetek, a co zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Dlatego też należy jednoznacznie stwierdzić, że stosowanie uroszczeń polegających na pomijaniu w ewidencji księgowej kont rozrachunkowych zespołu 2, nie znajduje żadnej podstawy prawnej.

Teresa Górska

 specjalistka z zakresu rachunkowości budżetowej

Podstawa prawna:

- Art. 40 ust. 1 i 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

- Art. 10 ust. 2 i art. 20 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

- Art. 16 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168).

- Par. 15 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych praz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy w INFORRB

Jak ewidencjonować wydatki ponoszone w ramach wyodrębnionych rachunków dochodów

Czy konto 141 na koniec roku musi się bilansować

Jak dokonać płatności za dowód księgowy wystawiony w walucie obcej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenie młodocianych w 2025 r. Zasady zatrudniania w kolejnym roku kalendarzowym

Wynagrodzenie młodocianych w 2025 r. Zasady zatrudniania w kolejnym roku kalendarzowym. Kim jest pracownik młodociany? Do jakich prac może zostać zatrudniony? Ile maksymalnie może wynosić czas pracy młodocianego?

Dodatkowe 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 r.

Dodatkowe 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 r. Resort finansów poinformował, że we wtorek, 8 października strona samorządowa otrzymała informacje o podziale dodatkowych środków. Samorządy mają otrzymać dodatkowe środki w ciągu najbliższych tygodni.

Niecałe 30 mln zł na granty dla samorządowych instytucji kultury, organizacji pozarządowych i uczelni artystycznych. Termin składania wniosków mija w listopadzie

Niecałe 30 milionów złotych na granty dla samorządowych instytucji kultury, organizacji pozarządowych i uczelni artystycznych. Termin składania wniosków mija w listopadzie. Chodzi o dofinansowania na projekty kulturalne realizowane w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. 

Zmiany dla ochrony polskiej infrastruktury przed cyberatakami. Resort cyfryzacji zakończył prace nad projektem nowelizacji

Zmiany dla ochrony polskiej infrastruktury przed cyberatakami. Resort cyfryzacji zakończył prace nad projektem nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Zdaniem ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego jest to milowy krok w zapewnieniu bezpieczeństwa cyfrowego w kraju.

REKLAMA

20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy; urlop na godziny; 8 dni urlopu na żądanie. Nowelizacja z podpisem prezydenta

20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy; urlop na godziny; 8 dni urlopu na żądanie. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy powodziowej. Sprawdź, jakie rozwiązania przewiduje nowelizacja względem pracowników.

Jednorazowy dodatek 2000 zł dla pracowników socjalnych. Nowelizacja z podpisem prezydenta

Jednorazowy dodatek 2000 zł dla pracowników socjalnych. Prezydent podpisał nowelizację ustawy powodziowej. Którym pracownikom będzie przysługiwać? Co jeszcze wprowadza nowelizacja ustawy? Od kiedy będzie przysługiwać dodatek?

Próby podszywania się pod Krajową Administrację Skarbową! MF wraz z KAS ostrzegają przed próbą wyłudzenia danych. [przykłady]

Próby podszywania się pod Krajową Administrację Skarbową! MF wraz z KAS ostrzegają przed próbą wyłudzenia danych i apelują o zachowanie szczególnej ostrożności. KAS nie wysyła e-maili z prośbą o odbiór pism w Elektronicznej Skrzynce Podawczej. 

Ponad 1,9 miliarda złotych dla organizacji pożytku publicznego! 1,5 proc. podatku dla OPP przekazało 14,8 mln podatników. Przeciętna kwota przekazywanych wpłat w tym roku wynosiła 128 zł

Ponad 1,9 miliarda złotych dla organizacji pożytku publicznego! 1,5 proc. podatku przekazało 14,8 mln podatników. Najwięcej pieniędzy trafił do Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Polacy coraz częściej wspierają organizacje pożytku publicznego.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Rząd przyjął projekt ustawy

Od 1 marca 2025 r. nowe stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Rząd przyjął projekt ustawy. Sprawdź, co zakłada projekt ustawy zmieniający akcyzę na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. 

Zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. [dochody - 632,85 mld zł, wydatki - 921,62 mld zł, deficyt - 288,77 mld zł]

Zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. [dochody - 632,85 mld zł, wydatki - 921,62 mld zł, deficyt - 288,77 mld zł]. 28 września Rada Ministrów przyjęła zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. Zmiany te mają związek z wyjątkową sytuacją związaną z powodzią.

REKLAMA