REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola zarządcza w administracji publicznej

Damian Winciorek
Kontrola zarządcza w administracji publicznej./ fot. Fotolia
Kontrola zarządcza w administracji publicznej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest kontrola zarządcza?  Kto odpowiada za jej funkcjonowanie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. 

Pojęcie kontroli zarządczej definiuje art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.  Zgodnie z tym artykułem kontrolę zarządczą definiuje się jako ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów jak również zadań w sposób zgodny z prawem, ale także w sposób efektywny, oszczędny oraz terminowy.

REKLAMA

REKLAMA

Cele kontroli zarządczej to:

  • prowadzenie działalności zgodnie z przepisami prawa, a także procedurami wewnętrznymi;
  • skuteczności i efektywności działania;
  • ochrony zasobów;
  • przestrzegania oraz promowania zasad etycznego postępowania;
  • wiarygodności sprawozdań;
  • efektywności, a także skuteczności przepływu informacji;  
  • zarządzania ryzykiem.

Kto jest odpowiedzialny za funkcjonowanie kontroli zarządczej

Za zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej odpowiedzialny jest:

  1. minister odpowiedzialny za kierowany przez niego dział administracji rządowej, z zastrzeżeniem pkt. 2,
  2. wójt, burmistrz, prezydent miasta, a także przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, a także
  3. kierownik jednostki.

W wyroku o sygn. akt IV P 338/15 wydanego przez Sąd Rejonowy Wrocław Śródmieście we Wrocławiu z dnia 18.02.2016 r. stwierdzono, iż zgodnie z ustawą o finansach publicznych za funkcjonowanie kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych odpowiedzialny jest kierownik, co oznacza, że nie jest możliwe powierzenie odpowiedzialności za zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostce innym osobom, na podstawie art. 53 ust. 2 w/w ustawy.

REKLAMA

Zobacz serwis: Kadry i płace

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister Finansów określa w formie komunikatu a następnie ogłasza w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. Podkreślenia wymaga to, że standardy te muszą być zgodne ze standardami międzynarodowymi.

Ponadto minister finansów pełni wiele innych zadań w zakresie kontroli zarządczej. Minister finansów jest koordynatorem kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. W ramach tej koordynacji do ministra należy przede wszystkim zapewnienie prawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej, w tym wydawanie wytycznych a także współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami.

Czym cechuje się kontrola zarządcza

Kontrola zarządcza cechuje się tym, iż w jej ramach muszą co roku powstać trzy oficjalne dokumenty. Są to:

  • roczny plan działalności, który wskazuje przede wszystkim konkretne cele w ramach poszczególnych zadań budżetowych,
  • sprawozdanie z wykonania planu działalności; a także
  • oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.

Minister kierujący konkretnym działem ma obowiązek sporządzić, do końca listopada każdego roku, plan działalności na rok następny dla kierowanych przez niego działów administracji rządowej. Taki plan zawiera cele w ramach poszczególnych zadań budżetowych wraz ze wskazaniem podzadań, które służą osiąganiu celów a także mierniki, które mają na celu określenie stopnia realizacji celów i ich planowanych wartości.

Następnie minister odpowiadający za konkretny dział sporządza do końca kwietnia każdego roku sprawozdanie z wykonania planu działalności. Minister składa także oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanych przez niego działów administracji rządowej.

 Minister kierujący działem ma prawo zobowiązać kierownika danej jednostki w dziale do sporządzenia planu działalności na rok następny dla tej jednostki a także sporządzenia sprawozdania z wykonania planu działalności i składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanej przez niego jednostki.

Te trzy dokumenty o których mowa powyżej są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej.

Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, wzory oświadczeń o stanie kontroli zarządczej, Minister ustalając wzory oświadczeń bierze pod uwagę cele kontroli zarządczej oraz zakres odpowiedzialności za jej funkcjonowanie. Oprócz wzorów tych oświadczeń określa sposób sporządzania wraz z elementami plan działalności i sprawozdania z wykonania planu działalności, mając na uwadze potrzebę zapewnienia przejrzystości informacji zawartych w tych dokumentach.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2016 poz. 1870)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA