REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan finansowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ)

Zuzanna Świerc
specjalistka w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości podmiotów leczniczych
Finanse, SP ZOZ/ Fot. Fotolia
Finanse, SP ZOZ/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ). Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji zakładu.

Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 217) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej zobowiązany jest do sporządzenia rocznego budżetu w formie planu finansowego, który stanowi podstawę jego gospodarki finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Obowiązek sporządzenia planu finansowego przez SP ZOZ wynika także z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 885), regulującej zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. Ustawa określa, iż w planie tym należy wyodrębnić w szczególności następujące pozycje:

1)   przychody z prowadzonej działalności;

REKLAMA

2)   dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3)   koszty, w tym:

a)  wynagrodzenia i składki od nich naliczane,

b)  płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,

c)  zakup towarów i usług;

4)   środki na wydatki majątkowe;

5)   środki przyznane innym podmiotom;

6)   stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;

7)   stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Nieodłącznym elementem budżetu jednostki jest plan inwestycyjny, obejmujący wydatki majątkowe SP ZOZu, wraz ze źródłami finansowania zadań inwestycyjnych. Źródłami tymi mogą być środki własne zakładu, lecz również kredyty i pożyczki, dotacje podmiotu tworzącego, organów samorządu terytorialnego i dotacje ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. W przypadku budowania nowych obiektów realizacja inwestycji często wykracza poza okres jednego roku, zatem wskazanym jest przedstawienie w planie inwestycyjnym całego okresu jej trwania, podobnie jak ma to miejsce w przypadku Wieloletnich Planów Inwestycyjnych uchwalanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Istotnym jest, aby w planie uwzględnić wszystkie przychody i wydatki SP ZOZu. Jednostka może bowiem zaciągać zobowiązania wyłącznie do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów pomniejszonej o wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i inne obligatoryjne opłaty i składki.  Dokonanie wydatku powodującego przekroczenie kwot zaplanowanych stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Nie oznacza to jednak, że kwoty raz przyjęte, muszą pozostać niezmienione w trakcie roku. Możliwa jest zmiana planowanych przychodów, gdyż w planie ujmuje się ich prognozę, jednakże zwiększenie planu kosztów (wydatków) może nastąpić wyłącznie w przypadku zrealizowania przychodów wyższych niż zaplanowane, nie może też spowodować zwiększenia planowanego stanu zobowiązań.

Ustalenie i przyjęcie planu należy do kierownika zakładu, jakkolwiek powinien on zasięgnąć w tej sprawie opinii działającej przy SP ZOZ rady społecznej. Rada powinna wyrazić swoje stanowisko w drodze uchwały, przy czym należy pamiętać, iż nawet negatywna opinia rady nie jest tu wiążąca dla kierownika zakładu.

Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji  zakładu (zarządzenie kierownika, procedury kontroli zarządczej), mogą być też ustalone przez podmiot tworzący, ustawowo zobowiązany do kontroli gospodarki finansowej powołanego zakładu.

Polecamy w INFORRB:

Czy szpital, który funkcjonuje w formie spółki prawa handlowego, powinien ewidencjonować wydatki strukturalne oraz sporządzać sprawozdawczość w tym zakresie

W jaki sposób ewidencjonować odpisy aktualizujące należności w jednostkach budżetowych

Jak przygotować do zamknięcia księgi rachunkowe w jednostkach sektora finansów publicznych – krok po kroku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA