REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan finansowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ)

Zuzanna Świerc
specjalistka w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości podmiotów leczniczych
Finanse, SP ZOZ/ Fot. Fotolia
Finanse, SP ZOZ/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ). Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji zakładu.

Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 217) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej zobowiązany jest do sporządzenia rocznego budżetu w formie planu finansowego, który stanowi podstawę jego gospodarki finansowej.

REKLAMA

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Obowiązek sporządzenia planu finansowego przez SP ZOZ wynika także z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 885), regulującej zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. Ustawa określa, iż w planie tym należy wyodrębnić w szczególności następujące pozycje:

1)   przychody z prowadzonej działalności;

2)   dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3)   koszty, w tym:

a)  wynagrodzenia i składki od nich naliczane,

b)  płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,

c)  zakup towarów i usług;

4)   środki na wydatki majątkowe;

5)   środki przyznane innym podmiotom;

6)   stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;

7)   stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

REKLAMA

Nieodłącznym elementem budżetu jednostki jest plan inwestycyjny, obejmujący wydatki majątkowe SP ZOZu, wraz ze źródłami finansowania zadań inwestycyjnych. Źródłami tymi mogą być środki własne zakładu, lecz również kredyty i pożyczki, dotacje podmiotu tworzącego, organów samorządu terytorialnego i dotacje ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. W przypadku budowania nowych obiektów realizacja inwestycji często wykracza poza okres jednego roku, zatem wskazanym jest przedstawienie w planie inwestycyjnym całego okresu jej trwania, podobnie jak ma to miejsce w przypadku Wieloletnich Planów Inwestycyjnych uchwalanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Istotnym jest, aby w planie uwzględnić wszystkie przychody i wydatki SP ZOZu. Jednostka może bowiem zaciągać zobowiązania wyłącznie do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów pomniejszonej o wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i inne obligatoryjne opłaty i składki.  Dokonanie wydatku powodującego przekroczenie kwot zaplanowanych stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Nie oznacza to jednak, że kwoty raz przyjęte, muszą pozostać niezmienione w trakcie roku. Możliwa jest zmiana planowanych przychodów, gdyż w planie ujmuje się ich prognozę, jednakże zwiększenie planu kosztów (wydatków) może nastąpić wyłącznie w przypadku zrealizowania przychodów wyższych niż zaplanowane, nie może też spowodować zwiększenia planowanego stanu zobowiązań.

Ustalenie i przyjęcie planu należy do kierownika zakładu, jakkolwiek powinien on zasięgnąć w tej sprawie opinii działającej przy SP ZOZ rady społecznej. Rada powinna wyrazić swoje stanowisko w drodze uchwały, przy czym należy pamiętać, iż nawet negatywna opinia rady nie jest tu wiążąca dla kierownika zakładu.

Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji  zakładu (zarządzenie kierownika, procedury kontroli zarządczej), mogą być też ustalone przez podmiot tworzący, ustawowo zobowiązany do kontroli gospodarki finansowej powołanego zakładu.

Polecamy w INFORRB:

Czy szpital, który funkcjonuje w formie spółki prawa handlowego, powinien ewidencjonować wydatki strukturalne oraz sporządzać sprawozdawczość w tym zakresie

W jaki sposób ewidencjonować odpisy aktualizujące należności w jednostkach budżetowych

Jak przygotować do zamknięcia księgi rachunkowe w jednostkach sektora finansów publicznych – krok po kroku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA