REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan finansowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Świerc
specjalistka w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości podmiotów leczniczych
Finanse, SP ZOZ/ Fot. Fotolia
Finanse, SP ZOZ/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ). Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji zakładu.

Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 217) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej zobowiązany jest do sporządzenia rocznego budżetu w formie planu finansowego, który stanowi podstawę jego gospodarki finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Obowiązek sporządzenia planu finansowego przez SP ZOZ wynika także z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 885), regulującej zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. Ustawa określa, iż w planie tym należy wyodrębnić w szczególności następujące pozycje:

1)   przychody z prowadzonej działalności;

REKLAMA

2)   dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3)   koszty, w tym:

a)  wynagrodzenia i składki od nich naliczane,

b)  płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,

c)  zakup towarów i usług;

4)   środki na wydatki majątkowe;

5)   środki przyznane innym podmiotom;

6)   stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;

7)   stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Nieodłącznym elementem budżetu jednostki jest plan inwestycyjny, obejmujący wydatki majątkowe SP ZOZu, wraz ze źródłami finansowania zadań inwestycyjnych. Źródłami tymi mogą być środki własne zakładu, lecz również kredyty i pożyczki, dotacje podmiotu tworzącego, organów samorządu terytorialnego i dotacje ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. W przypadku budowania nowych obiektów realizacja inwestycji często wykracza poza okres jednego roku, zatem wskazanym jest przedstawienie w planie inwestycyjnym całego okresu jej trwania, podobnie jak ma to miejsce w przypadku Wieloletnich Planów Inwestycyjnych uchwalanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Istotnym jest, aby w planie uwzględnić wszystkie przychody i wydatki SP ZOZu. Jednostka może bowiem zaciągać zobowiązania wyłącznie do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów pomniejszonej o wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i inne obligatoryjne opłaty i składki.  Dokonanie wydatku powodującego przekroczenie kwot zaplanowanych stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Nie oznacza to jednak, że kwoty raz przyjęte, muszą pozostać niezmienione w trakcie roku. Możliwa jest zmiana planowanych przychodów, gdyż w planie ujmuje się ich prognozę, jednakże zwiększenie planu kosztów (wydatków) może nastąpić wyłącznie w przypadku zrealizowania przychodów wyższych niż zaplanowane, nie może też spowodować zwiększenia planowanego stanu zobowiązań.

Ustalenie i przyjęcie planu należy do kierownika zakładu, jakkolwiek powinien on zasięgnąć w tej sprawie opinii działającej przy SP ZOZ rady społecznej. Rada powinna wyrazić swoje stanowisko w drodze uchwały, przy czym należy pamiętać, iż nawet negatywna opinia rady nie jest tu wiążąca dla kierownika zakładu.

Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji  zakładu (zarządzenie kierownika, procedury kontroli zarządczej), mogą być też ustalone przez podmiot tworzący, ustawowo zobowiązany do kontroli gospodarki finansowej powołanego zakładu.

Polecamy w INFORRB:

Czy szpital, który funkcjonuje w formie spółki prawa handlowego, powinien ewidencjonować wydatki strukturalne oraz sporządzać sprawozdawczość w tym zakresie

W jaki sposób ewidencjonować odpisy aktualizujące należności w jednostkach budżetowych

Jak przygotować do zamknięcia księgi rachunkowe w jednostkach sektora finansów publicznych – krok po kroku

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA