REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć dodatek z tytułu wysługi lat

Dodatek za wysługę lat/ Fot. Fotolia
Dodatek za wysługę lat/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mając na uwadze treść art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1202) oraz § 7 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1786) proszę o wyjaśnienie w jakiej wysokości naliczyć pracownikowi dodatek z tytułu wysługi przy podejmowaniu dodatkowego zatrudnienia?

Sytuacja wygląda następująco: pracownik, który legitymuje się 10-letnim stażem pracy (zakończone okresy zatrudnienia, w tym 8 lat tylko zatrudnienia podstawowego i 2 ostatnie lata również zatrudnienie dodatkowe). Został następnie zatrudniony w gminie, w której pracuje od 15 lat (trwające zatrudnienie), przy czym przez okres 10 lat praca ta stanowiła jedyne zatrudnienie, natomiast w okresie ostatnich 5 lat, oprócz zatrudnienia podstawowego w gminie, podjął zatrudnienie dodatkowe w powiecie (starostwo powiatowe). W takim przypadku dodatek za wieloletnią pracę obliczany z tytułu zatrudnienia podstawowego powinien uwzględnić 25-letni okres zatrudnienia, natomiast z tytułu zatrudnienia dodatkowego 7-letni okres zatrudnienia (2 lata + 5 lat)?

REKLAMA

REKLAMA

Do dodatkowego zatrudnienia ostatni pracodawca zalicza 2 i 5 letni zakończony dodatkowy okres zatrudnienia. 8 letni okres zatrudnienia obecny pracodawca może zaliczyć do stażu pracy pod warunkiem, że nie był świadczony równolegle w okresie 2 zakończonych dodatkowych lat pracy. Trwającego równolegle okresu podstawowego nie zaliczamy do zatrudnienia dodatkowego.

Zobacz również: Dodatek za wysługę lat w jednostkach sektora finansów publicznych

Zgodnie z art. 38 ust. 5 ustaw o pracownikach samorządowych do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnia pracę wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia. Zasadą jest, że przy ustalaniu okresu zatrudnienia, ustalającego prawo do dodatku za wieloletnia pracę, uwzględnia się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia i nie wyłącza żadnego zakończonego okresu zatrudnienia.

REKLAMA

Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych w sytuacji gdy praca w urzędzie lub jednostce samorządowej stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

Art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1202)

§ 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1786)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy serwis: Kadry i płace

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA