REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć dodatek z tytułu wysługi lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dodatek za wysługę lat/ Fot. Fotolia
Dodatek za wysługę lat/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mając na uwadze treść art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1202) oraz § 7 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1786) proszę o wyjaśnienie w jakiej wysokości naliczyć pracownikowi dodatek z tytułu wysługi przy podejmowaniu dodatkowego zatrudnienia?

REKLAMA

Sytuacja wygląda następująco: pracownik, który legitymuje się 10-letnim stażem pracy (zakończone okresy zatrudnienia, w tym 8 lat tylko zatrudnienia podstawowego i 2 ostatnie lata również zatrudnienie dodatkowe). Został następnie zatrudniony w gminie, w której pracuje od 15 lat (trwające zatrudnienie), przy czym przez okres 10 lat praca ta stanowiła jedyne zatrudnienie, natomiast w okresie ostatnich 5 lat, oprócz zatrudnienia podstawowego w gminie, podjął zatrudnienie dodatkowe w powiecie (starostwo powiatowe). W takim przypadku dodatek za wieloletnią pracę obliczany z tytułu zatrudnienia podstawowego powinien uwzględnić 25-letni okres zatrudnienia, natomiast z tytułu zatrudnienia dodatkowego 7-letni okres zatrudnienia (2 lata + 5 lat)?

REKLAMA

Do dodatkowego zatrudnienia ostatni pracodawca zalicza 2 i 5 letni zakończony dodatkowy okres zatrudnienia. 8 letni okres zatrudnienia obecny pracodawca może zaliczyć do stażu pracy pod warunkiem, że nie był świadczony równolegle w okresie 2 zakończonych dodatkowych lat pracy. Trwającego równolegle okresu podstawowego nie zaliczamy do zatrudnienia dodatkowego.

Zobacz również: Dodatek za wysługę lat w jednostkach sektora finansów publicznych

Zgodnie z art. 38 ust. 5 ustaw o pracownikach samorządowych do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnia pracę wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia. Zasadą jest, że przy ustalaniu okresu zatrudnienia, ustalającego prawo do dodatku za wieloletnia pracę, uwzględnia się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia i nie wyłącza żadnego zakończonego okresu zatrudnienia.

Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych w sytuacji gdy praca w urzędzie lub jednostce samorządowej stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

Art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1202)

§ 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1786)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA