REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana stanu zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego a druga rata odpisu na ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana stanu zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego a druga rata odpisu na ZFŚS./ fot. Fotolia
Zmiana stanu zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego a druga rata odpisu na ZFŚS./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed naliczeniem pierwszej raty odpisu na ZFŚS średnioroczny stan zatrudnienia wynosił 67 pracowników. We wrześniu dodatkowo przyjęto do pracy 8 osób i wszystko wskazuje na to, że do końca roku zatrudnienie utrzyma się na poziomie 75 etatów. Czy dokonując we wrześniu przelewu drugiej raty odpisu na ZFŚS, można przeliczyć przeciętną liczbę zatrudnionych i zwiększyć kwotę odpisu, czy może z korektą należy poczekać do 31 grudnia?

ODPOWIEDŹ: We wrześniu można dokonać przeliczenia planowanego średniorocznego stanu zatrudnienia i odpisu na ZFŚS oraz zwiększyć kwotę jego drugiej raty. Jednak naliczenie wyższego odpisu oraz przekazanie go na rachunek bankowy ZFŚS nie zwalnia pracodawcy z obowiązku grudniowej weryfikacji i dokonania ewentualnej korekty obliczenia liczby zatrudnionych osób w 2019 r.

REKLAMA

UZASADNIENIE: Podstawę naliczania odpisu na ZFŚS stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy).

Ustawodawca nie zakazał korygowania odpisu w ciągu roku, przy czym ostateczna wysokość odpisu i tak będzie wynikać z przeciętnej liczby osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia danego roku.

PRZYKŁAD

Zakład budżetowy dokonuje odpisów na ZFŚS w standardowej wysokości. Przeciętna planowana w 2019 r. liczba osób zatrudnionych wyniosła 67 pracowników. Odpis podstawowy ustalony na 2019 r. wyniósł więc:

  • 67 pracowników × 1229,30 zł (kwota odpisu podstawowego obowiązującego w 2019 r.)* = 82 363,10 zł.

Z końcem maja zakład pracy przekazał więc na rachunek ZFŚS kwotę 61 772,33 zł (82 363,10 zł × 75%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie do pracy od września 2019 r. dodatkowych osób spowodowało, że stan zatrudnienia zwiększył się do 75 osób. Pracodawca obliczył, że średnioroczny stan zatrudnienia w 2019 r. powinien wynieść:

  • (67 pracowników × 8 miesięcy) + (75 pracowników × 4 miesiące) ÷ 12 miesięcy = 69,67 osób.

Nie ma obowiązku, aby drugą ratę odpisu odprowadzać w wysokości ustalonej od planowanego stanu zatrudnienia z początku roku (67 osób) i można dokonać ponownego obliczenia odpisu. Przy przewidywanej we wrześniu liczbie zatrudnionych osób odpis na ZFŚS w 2019 r. powinien wynieść 85 645,33 zł (69,67 × 1229,30 zł). Różnica między przekazaną w maju pierwszą ratą odpisu a kwotą obliczoną we wrześniu wynosi:

  • 85 645,33 zł - 61 772,33 zł = 23 873 zł.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wrześniowe przeliczenie planowanej przeciętnej liczby osób zatrudnionych i naliczenie wyższego odpisu wraz z obliczeniem różnicy w stosunku do raty majowej oraz przekazanie jej na rachunek bankowy ZFŚS nie zwalnia pracodawcy z obowiązku grudniowej weryfikacji przeciętnej liczny zatrudnionych pracowników i dokonania ewentualnej korekty liczby zatrudnionych osób i w konsekwencji odpisu na ZFŚS.

Polecamy: INFORLEX Administracja

Aktualnie trwają prace legislacyjne nad zmianą kwoty odpisu. W dniu 30 sierpnia 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019 oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przedłożony przez Ministra Finansów. Projekt zakłada, że od 1 sierpnia 2019 r. podstawa naliczania ZFŚS zwiększy się o 3,4%. W rezultacie przewiduje się, że do 31 lipca obowiązywałaby ustalona w ustawie budżetowej na rok 2019 r. kwota odpisu w wysokości 1229,30 zł, zaś od 1 sierpnia - 1271,20 zł. Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. W związku z przewidywanymi zmianami redakcja "Rachunkowości Budżetowej" wystąpiła do Ministerstwa Finansów z zapytaniem o sposób obliczenia ostatecznej kwoty odpisu na ZFŚS w 2019 r. Odpowiedź resortu zostanie opublikowana na łamach e-wydania "Rachunkowości Budżetowej".

PODSTAWY PRAWNE

  • art. 6 ust. 3 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1352)

  • § 1, § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2009 r. Nr 43, poz. 349)

©℗

ANNA KOPYŚĆ

ekspert prawa pracy i wynagrodzeń, szkoleniowiec, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo­płacowej, redaktor merytoryczny dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa"

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

REKLAMA

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA