REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana stanu zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego a druga rata odpisu na ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana stanu zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego a druga rata odpisu na ZFŚS./ fot. Fotolia
Zmiana stanu zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego a druga rata odpisu na ZFŚS./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed naliczeniem pierwszej raty odpisu na ZFŚS średnioroczny stan zatrudnienia wynosił 67 pracowników. We wrześniu dodatkowo przyjęto do pracy 8 osób i wszystko wskazuje na to, że do końca roku zatrudnienie utrzyma się na poziomie 75 etatów. Czy dokonując we wrześniu przelewu drugiej raty odpisu na ZFŚS, można przeliczyć przeciętną liczbę zatrudnionych i zwiększyć kwotę odpisu, czy może z korektą należy poczekać do 31 grudnia?

ODPOWIEDŹ: We wrześniu można dokonać przeliczenia planowanego średniorocznego stanu zatrudnienia i odpisu na ZFŚS oraz zwiększyć kwotę jego drugiej raty. Jednak naliczenie wyższego odpisu oraz przekazanie go na rachunek bankowy ZFŚS nie zwalnia pracodawcy z obowiązku grudniowej weryfikacji i dokonania ewentualnej korekty obliczenia liczby zatrudnionych osób w 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE: Podstawę naliczania odpisu na ZFŚS stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy).

Ustawodawca nie zakazał korygowania odpisu w ciągu roku, przy czym ostateczna wysokość odpisu i tak będzie wynikać z przeciętnej liczby osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia danego roku.

PRZYKŁAD

Zakład budżetowy dokonuje odpisów na ZFŚS w standardowej wysokości. Przeciętna planowana w 2019 r. liczba osób zatrudnionych wyniosła 67 pracowników. Odpis podstawowy ustalony na 2019 r. wyniósł więc:

REKLAMA

  • 67 pracowników × 1229,30 zł (kwota odpisu podstawowego obowiązującego w 2019 r.)* = 82 363,10 zł.

Z końcem maja zakład pracy przekazał więc na rachunek ZFŚS kwotę 61 772,33 zł (82 363,10 zł × 75%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie do pracy od września 2019 r. dodatkowych osób spowodowało, że stan zatrudnienia zwiększył się do 75 osób. Pracodawca obliczył, że średnioroczny stan zatrudnienia w 2019 r. powinien wynieść:

  • (67 pracowników × 8 miesięcy) + (75 pracowników × 4 miesiące) ÷ 12 miesięcy = 69,67 osób.

Nie ma obowiązku, aby drugą ratę odpisu odprowadzać w wysokości ustalonej od planowanego stanu zatrudnienia z początku roku (67 osób) i można dokonać ponownego obliczenia odpisu. Przy przewidywanej we wrześniu liczbie zatrudnionych osób odpis na ZFŚS w 2019 r. powinien wynieść 85 645,33 zł (69,67 × 1229,30 zł). Różnica między przekazaną w maju pierwszą ratą odpisu a kwotą obliczoną we wrześniu wynosi:

  • 85 645,33 zł - 61 772,33 zł = 23 873 zł.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wrześniowe przeliczenie planowanej przeciętnej liczby osób zatrudnionych i naliczenie wyższego odpisu wraz z obliczeniem różnicy w stosunku do raty majowej oraz przekazanie jej na rachunek bankowy ZFŚS nie zwalnia pracodawcy z obowiązku grudniowej weryfikacji przeciętnej liczny zatrudnionych pracowników i dokonania ewentualnej korekty liczby zatrudnionych osób i w konsekwencji odpisu na ZFŚS.

Polecamy: INFORLEX Administracja

Aktualnie trwają prace legislacyjne nad zmianą kwoty odpisu. W dniu 30 sierpnia 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019 oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przedłożony przez Ministra Finansów. Projekt zakłada, że od 1 sierpnia 2019 r. podstawa naliczania ZFŚS zwiększy się o 3,4%. W rezultacie przewiduje się, że do 31 lipca obowiązywałaby ustalona w ustawie budżetowej na rok 2019 r. kwota odpisu w wysokości 1229,30 zł, zaś od 1 sierpnia - 1271,20 zł. Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. W związku z przewidywanymi zmianami redakcja "Rachunkowości Budżetowej" wystąpiła do Ministerstwa Finansów z zapytaniem o sposób obliczenia ostatecznej kwoty odpisu na ZFŚS w 2019 r. Odpowiedź resortu zostanie opublikowana na łamach e-wydania "Rachunkowości Budżetowej".

PODSTAWY PRAWNE

  • art. 6 ust. 3 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1352)

  • § 1, § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2009 r. Nr 43, poz. 349)

©℗

ANNA KOPYŚĆ

ekspert prawa pracy i wynagrodzeń, szkoleniowiec, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo­płacowej, redaktor merytoryczny dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa"

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA