REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana stanu zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego a druga rata odpisu na ZFŚS

Zmiana stanu zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego a druga rata odpisu na ZFŚS./ fot. Fotolia
Zmiana stanu zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego a druga rata odpisu na ZFŚS./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed naliczeniem pierwszej raty odpisu na ZFŚS średnioroczny stan zatrudnienia wynosił 67 pracowników. We wrześniu dodatkowo przyjęto do pracy 8 osób i wszystko wskazuje na to, że do końca roku zatrudnienie utrzyma się na poziomie 75 etatów. Czy dokonując we wrześniu przelewu drugiej raty odpisu na ZFŚS, można przeliczyć przeciętną liczbę zatrudnionych i zwiększyć kwotę odpisu, czy może z korektą należy poczekać do 31 grudnia?

ODPOWIEDŹ: We wrześniu można dokonać przeliczenia planowanego średniorocznego stanu zatrudnienia i odpisu na ZFŚS oraz zwiększyć kwotę jego drugiej raty. Jednak naliczenie wyższego odpisu oraz przekazanie go na rachunek bankowy ZFŚS nie zwalnia pracodawcy z obowiązku grudniowej weryfikacji i dokonania ewentualnej korekty obliczenia liczby zatrudnionych osób w 2019 r.

REKLAMA

UZASADNIENIE: Podstawę naliczania odpisu na ZFŚS stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy).

Ustawodawca nie zakazał korygowania odpisu w ciągu roku, przy czym ostateczna wysokość odpisu i tak będzie wynikać z przeciętnej liczby osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia danego roku.

PRZYKŁAD

Zakład budżetowy dokonuje odpisów na ZFŚS w standardowej wysokości. Przeciętna planowana w 2019 r. liczba osób zatrudnionych wyniosła 67 pracowników. Odpis podstawowy ustalony na 2019 r. wyniósł więc:

  • 67 pracowników × 1229,30 zł (kwota odpisu podstawowego obowiązującego w 2019 r.)* = 82 363,10 zł.

Z końcem maja zakład pracy przekazał więc na rachunek ZFŚS kwotę 61 772,33 zł (82 363,10 zł × 75%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie do pracy od września 2019 r. dodatkowych osób spowodowało, że stan zatrudnienia zwiększył się do 75 osób. Pracodawca obliczył, że średnioroczny stan zatrudnienia w 2019 r. powinien wynieść:

  • (67 pracowników × 8 miesięcy) + (75 pracowników × 4 miesiące) ÷ 12 miesięcy = 69,67 osób.

Nie ma obowiązku, aby drugą ratę odpisu odprowadzać w wysokości ustalonej od planowanego stanu zatrudnienia z początku roku (67 osób) i można dokonać ponownego obliczenia odpisu. Przy przewidywanej we wrześniu liczbie zatrudnionych osób odpis na ZFŚS w 2019 r. powinien wynieść 85 645,33 zł (69,67 × 1229,30 zł). Różnica między przekazaną w maju pierwszą ratą odpisu a kwotą obliczoną we wrześniu wynosi:

  • 85 645,33 zł - 61 772,33 zł = 23 873 zł.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wrześniowe przeliczenie planowanej przeciętnej liczby osób zatrudnionych i naliczenie wyższego odpisu wraz z obliczeniem różnicy w stosunku do raty majowej oraz przekazanie jej na rachunek bankowy ZFŚS nie zwalnia pracodawcy z obowiązku grudniowej weryfikacji przeciętnej liczny zatrudnionych pracowników i dokonania ewentualnej korekty liczby zatrudnionych osób i w konsekwencji odpisu na ZFŚS.

Polecamy: INFORLEX Administracja

Aktualnie trwają prace legislacyjne nad zmianą kwoty odpisu. W dniu 30 sierpnia 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019 oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przedłożony przez Ministra Finansów. Projekt zakłada, że od 1 sierpnia 2019 r. podstawa naliczania ZFŚS zwiększy się o 3,4%. W rezultacie przewiduje się, że do 31 lipca obowiązywałaby ustalona w ustawie budżetowej na rok 2019 r. kwota odpisu w wysokości 1229,30 zł, zaś od 1 sierpnia - 1271,20 zł. Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. W związku z przewidywanymi zmianami redakcja "Rachunkowości Budżetowej" wystąpiła do Ministerstwa Finansów z zapytaniem o sposób obliczenia ostatecznej kwoty odpisu na ZFŚS w 2019 r. Odpowiedź resortu zostanie opublikowana na łamach e-wydania "Rachunkowości Budżetowej".

PODSTAWY PRAWNE

  • art. 6 ust. 3 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1352)

  • § 1, § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2009 r. Nr 43, poz. 349)

©℗

ANNA KOPYŚĆ

ekspert prawa pracy i wynagrodzeń, szkoleniowiec, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo­płacowej, redaktor merytoryczny dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa"

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    REKLAMA

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    REKLAMA

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA