Kategorie

Oceny okresowe - co zyskuje pracownik urzędu?

Filip Farmas vel Król
Urzędnicy, ocena okresowa/ Fot. Fotolia
Fotolia
Ocena okresowa jest formą motywacji pracownika urzędu do pracy. Jej celem jest wzbudzenie w urzędniku potrzeby realizowania powierzonych mu obowiązków szybko i wnikliwie. Pracownik urzędu za dobre wyniki ocen zyskuje premie pieniężne.

Ważne jest to, by pracodawca wystawił ocenę w sposób rzetelny, obiektywnie i sprawiedliwie. Od oceny okresowej przysługuje odwołanie, które oceniany może wnieść do kierownika jednostki organizacyjnej lub budżetowej albo wójta (burmistrza, prezydenta), starosty, marszałka – jeśli jest zatrudniony w urzędzie marszałkowskim, starostwie lub urzędzie gminy.

Osoby objęte regulacją

Przepisy ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych, starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych, urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki, oraz w biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Zobacz również: Nagroda jubileuszowa nie dla kierowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej

Zasady oceniania

Reklama

Oceny dokonuje podmiot bezpośrednio nadrzędny względem podmiotu ocenianego, czyli bezpośredni przełożony pracownika ocenianego. Ustawodawca uwzględnia, iż prawidłowej oceny może dokonać jedynie podmiot bliski organizacyjnie ocenianemu. Osoba, która dobrze zna pracownika. Przy ocenianiu oceniający korzysta z przepisów art. 112 (równe prawa pracowników) i art. 113 oraz art. 183a – 183e (zasada niedyskryminacji) Kodeksu pracy.

Oceny pracowników dokonuje się nie częściej niż raz na 6 miesięcy i nie rzadziej niż raz na 2 lata. Jest to postanowienie obligujące kierownika jednostki. W swym zarządzeniu nie może wskazać terminów wykraczających poza powyższe ramy czasowe. Pierwsza ocena pracownika może mieć miejsce nie wcześniej niż w 6 miesięcy po objęciu przez niego stanowiska.

Zakres uwzględniany przy ocenianiu

Katalog obowiązków pracowników samorządowych jest otwarty i ustawodawca określa go w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z nimi zobowiązani są oni do:

  • dbałości o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli.
  • przestrzegania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
  • wykonywania zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
  • udzielania informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępniania dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
  • dochowania tajemnicy ustawowo chronionej;
  • zachowania uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
  • zachowania się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
  • stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
  • sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego.
  • jeżeli pracownik samorządowy jest przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest on obowiązany poinformować o tym na piśmie swojego bezpośredniego przełożonego. W przypadku pisemnego potwierdzenia polecenia pracownik jest obowiązany je wykonać, zawiadamiając jednocześnie kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.
  • pracownik samorządowy nie wykonuje polecenia, jeżeli jest przekonany, że prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa, wykroczenia lub groziłoby niepowetowanymi stratami, o czym niezwłocznie informuje kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Ponowne uzyskanie oceny negatywnej i odwołanie od niej

Pracownikowi samorządowemu od oceny przysługuje odwołanie do kierownika jednostki organizacyjnej lub budżetowej, albo wójta (burmistrza, prezydenta), starosty, marszałka – jeśli jest zatrudniony w urzędzie marszałkowskim, starostwie lub urzędzie gminy. Pracownik ma na to 7 dni od dnia doręczenia oceny. Kierownik rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia. W przypadku uwzględnienia odwołania przez kierownika ocenę zmienia się albo dokonuje się oceny po raz drugi. W przypadku uzyskania przez pracownika samorządowego negatywnej oceny, ponownej jego oceny dokonuje się nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia uzyskania poprzedniej oceny. Ponowna ocena negatywna skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę, z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

Premiowanie ocen

Jednostki samorządowe są uprawnione do określenia w swoim regulaminie systemu premiowania ocen okresowych. Chodzi tu o uprawnienie określenia warunków przyznania i sposobów wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa, oraz o warunki i sposób przyznania dodatków wymienionych w przepisach ustawy (tj. specjalny, funkcyjny) i innych dodatków. Zyskuje na tym urząd, ponieważ kształci specjalistyczne kadry według własnych potrzeb, oraz zyskują na tym pracownicy urzędu, ponieważ uzyskanie najwyższej noty leży w ich interesie, gdyż jest to premiowane.

Zmiany w legislacji

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków i sposobu przeprowadzenia ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej przewiduje kilka istotnych zmian w omawianej kwestii. Nowe przepisy uspójniają kryteria oceny przez opracowanie nowego katalogu. Niweluje to powtarzanie się i zachodzenie na siebie kryteriów oceny. Dzięki temu zabiegowi zmniejszono liczbę kryteriów do 14. Dotychczas funkcjonowały dwa zestawy kryteriów zawierające:

  1. 16 kryteriów dla osób piastujących wyższe stanowiska;
  2. 17 kryteriów dla pozostałych stanowisk.

Nowe przepisy wprowadzają także nową skalę ocen. Chodzi tu o zmianę dotychczasowego oznaczenia liczbowego poziomów z 1-2-3-4-5 na 1-3-5-7-9. Projektowana regulacja ma na celu wyeliminowanie przekonania, iż ocena 3 (na poziomie oczekiwań) jest równoważna słabej szkolnej trójce. Nowe przedziały ogólnego poziomu oceny zakresowej prezentują się następująco:

  • od 1 do 2 pkt – znacznie poniżej oczekiwań;
  • powyżej 2 do 4 pkt – poniżej oczekiwań;
  • powyżej 4 do 6 pkt – na poziomie oczekiwań;
  • powyżej 6 do 8 pkt – powyżej oczekiwań;
  • powyżej 8 do 9 pkt – znacznie powyżej oczekiwań

Projekt rozporządzenia wprowadza nowe, przejrzyste wzory formularzy, na których sporządza się oceny dla trzech stanowisk pracy:

  1. dyrektorów generalnych urzędów i kierowników urzędów, w tym wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich zastępców;
  2. wyższych stanowisk w służbie cywilnej innych niż w pkt 1, oraz stanowisk osób bezpośrednio kierujących pracownikami;
  3. pozostałych stanowisk pracy, tzn. innych niż w pkt 1 i 2.

Przepisy zmierzają do wyboru maksymalnie 3 dodatkowych kryteriów oceny. Dotyczy to wszystkich ocenianych. Możliwym jest, by nie wybierać ani jednego dodatkowego kryterium. Ma to związek ze zgłaszanymi uwagami, iż niektóre stanowiska pracy nie potrzebują dodatkowego kryterium.

Istotnym novum wprowadzanym przez projekt jest obligatoryjne uzasadnienie na piśmie oceny negatywnej. Pracownik oceniany będzie mógł wnioskować o uzasadnienie oceny pozytywnej.

PODSTAWA PRAWNA

Polecamy w INFORRB

Jak ustalić prawo do trzynastki w razie zwolnienia lekarskiego pracownicy w ciąży

Czy od nagrody jubileuszowej wypłaconej przed upływem 5 lat należy odprowadzić składki ZUS

Czy asystent zatrudniony w urzędzie musi być obowiązkowo oceniany

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    21 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?