REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oceny okresowe - co zyskuje pracownik urzędu?

Filip Farmas vel Król
Urzędnicy, ocena okresowa/ Fot. Fotolia
Urzędnicy, ocena okresowa/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ocena okresowa jest formą motywacji pracownika urzędu do pracy. Jej celem jest wzbudzenie w urzędniku potrzeby realizowania powierzonych mu obowiązków szybko i wnikliwie. Pracownik urzędu za dobre wyniki ocen zyskuje premie pieniężne.

Ważne jest to, by pracodawca wystawił ocenę w sposób rzetelny, obiektywnie i sprawiedliwie. Od oceny okresowej przysługuje odwołanie, które oceniany może wnieść do kierownika jednostki organizacyjnej lub budżetowej albo wójta (burmistrza, prezydenta), starosty, marszałka – jeśli jest zatrudniony w urzędzie marszałkowskim, starostwie lub urzędzie gminy.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby objęte regulacją

Przepisy ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych, starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych, urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki, oraz w biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Zobacz również: Nagroda jubileuszowa nie dla kierowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej

Zasady oceniania

Oceny dokonuje podmiot bezpośrednio nadrzędny względem podmiotu ocenianego, czyli bezpośredni przełożony pracownika ocenianego. Ustawodawca uwzględnia, iż prawidłowej oceny może dokonać jedynie podmiot bliski organizacyjnie ocenianemu. Osoba, która dobrze zna pracownika. Przy ocenianiu oceniający korzysta z przepisów art. 112 (równe prawa pracowników) i art. 113 oraz art. 183a – 183e (zasada niedyskryminacji) Kodeksu pracy.

REKLAMA

Oceny pracowników dokonuje się nie częściej niż raz na 6 miesięcy i nie rzadziej niż raz na 2 lata. Jest to postanowienie obligujące kierownika jednostki. W swym zarządzeniu nie może wskazać terminów wykraczających poza powyższe ramy czasowe. Pierwsza ocena pracownika może mieć miejsce nie wcześniej niż w 6 miesięcy po objęciu przez niego stanowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres uwzględniany przy ocenianiu

Katalog obowiązków pracowników samorządowych jest otwarty i ustawodawca określa go w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z nimi zobowiązani są oni do:

  • dbałości o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli.
  • przestrzegania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
  • wykonywania zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
  • udzielania informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępniania dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
  • dochowania tajemnicy ustawowo chronionej;
  • zachowania uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
  • zachowania się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
  • stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
  • sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego.
  • jeżeli pracownik samorządowy jest przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest on obowiązany poinformować o tym na piśmie swojego bezpośredniego przełożonego. W przypadku pisemnego potwierdzenia polecenia pracownik jest obowiązany je wykonać, zawiadamiając jednocześnie kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.
  • pracownik samorządowy nie wykonuje polecenia, jeżeli jest przekonany, że prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa, wykroczenia lub groziłoby niepowetowanymi stratami, o czym niezwłocznie informuje kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Ponowne uzyskanie oceny negatywnej i odwołanie od niej

Pracownikowi samorządowemu od oceny przysługuje odwołanie do kierownika jednostki organizacyjnej lub budżetowej, albo wójta (burmistrza, prezydenta), starosty, marszałka – jeśli jest zatrudniony w urzędzie marszałkowskim, starostwie lub urzędzie gminy. Pracownik ma na to 7 dni od dnia doręczenia oceny. Kierownik rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia. W przypadku uwzględnienia odwołania przez kierownika ocenę zmienia się albo dokonuje się oceny po raz drugi. W przypadku uzyskania przez pracownika samorządowego negatywnej oceny, ponownej jego oceny dokonuje się nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia uzyskania poprzedniej oceny. Ponowna ocena negatywna skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę, z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

Premiowanie ocen

Jednostki samorządowe są uprawnione do określenia w swoim regulaminie systemu premiowania ocen okresowych. Chodzi tu o uprawnienie określenia warunków przyznania i sposobów wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa, oraz o warunki i sposób przyznania dodatków wymienionych w przepisach ustawy (tj. specjalny, funkcyjny) i innych dodatków. Zyskuje na tym urząd, ponieważ kształci specjalistyczne kadry według własnych potrzeb, oraz zyskują na tym pracownicy urzędu, ponieważ uzyskanie najwyższej noty leży w ich interesie, gdyż jest to premiowane.

Zmiany w legislacji

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków i sposobu przeprowadzenia ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej przewiduje kilka istotnych zmian w omawianej kwestii. Nowe przepisy uspójniają kryteria oceny przez opracowanie nowego katalogu. Niweluje to powtarzanie się i zachodzenie na siebie kryteriów oceny. Dzięki temu zabiegowi zmniejszono liczbę kryteriów do 14. Dotychczas funkcjonowały dwa zestawy kryteriów zawierające:

  1. 16 kryteriów dla osób piastujących wyższe stanowiska;
  2. 17 kryteriów dla pozostałych stanowisk.

Nowe przepisy wprowadzają także nową skalę ocen. Chodzi tu o zmianę dotychczasowego oznaczenia liczbowego poziomów z 1-2-3-4-5 na 1-3-5-7-9. Projektowana regulacja ma na celu wyeliminowanie przekonania, iż ocena 3 (na poziomie oczekiwań) jest równoważna słabej szkolnej trójce. Nowe przedziały ogólnego poziomu oceny zakresowej prezentują się następująco:

  • od 1 do 2 pkt – znacznie poniżej oczekiwań;
  • powyżej 2 do 4 pkt – poniżej oczekiwań;
  • powyżej 4 do 6 pkt – na poziomie oczekiwań;
  • powyżej 6 do 8 pkt – powyżej oczekiwań;
  • powyżej 8 do 9 pkt – znacznie powyżej oczekiwań

Projekt rozporządzenia wprowadza nowe, przejrzyste wzory formularzy, na których sporządza się oceny dla trzech stanowisk pracy:

  1. dyrektorów generalnych urzędów i kierowników urzędów, w tym wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich zastępców;
  2. wyższych stanowisk w służbie cywilnej innych niż w pkt 1, oraz stanowisk osób bezpośrednio kierujących pracownikami;
  3. pozostałych stanowisk pracy, tzn. innych niż w pkt 1 i 2.

Przepisy zmierzają do wyboru maksymalnie 3 dodatkowych kryteriów oceny. Dotyczy to wszystkich ocenianych. Możliwym jest, by nie wybierać ani jednego dodatkowego kryterium. Ma to związek ze zgłaszanymi uwagami, iż niektóre stanowiska pracy nie potrzebują dodatkowego kryterium.

Istotnym novum wprowadzanym przez projekt jest obligatoryjne uzasadnienie na piśmie oceny negatywnej. Pracownik oceniany będzie mógł wnioskować o uzasadnienie oceny pozytywnej.

PODSTAWA PRAWNA

Polecamy w INFORRB

Jak ustalić prawo do trzynastki w razie zwolnienia lekarskiego pracownicy w ciąży

Czy od nagrody jubileuszowej wypłaconej przed upływem 5 lat należy odprowadzić składki ZUS

Czy asystent zatrudniony w urzędzie musi być obowiązkowo oceniany

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Szczecin: Mieszkańcy wybrali 26 inwestycji. Tak zmieni się miasto w 2026 r.

W poniedziałek ogłoszono zwycięzców Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2026. Wśród projektów ogólnomiejskich najwięcej głosów uzyskały: defibrylatory AED w tramwajach i autobusach, miejski szlak Gryfów Szczecińskich i warsztaty redukcji stresu.

MRiT: Zasady zawierania umów urbanistycznych w gestii gmin. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

W dniu 4 grudnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wyjaśnia w komunikacie Ministerstwo Rozwoju i Technologii, te nowe przepisy pozwolą gminom samodzielnie określać zasady tworzenia umów urbanistycznych, zawieranych z inwestorami w ramach zintegrowanych planów inwestycyjnych.

Lubuskie planuje 1,2 mld zł wydatków w 2026 r. Inwestycje spadną, zadłużenie wzrośnie

Projekt budżetu Województwa Lubuskiego na 2026 r. uwzględnia podstawowe założenia polityki rozwoju gospodarczego regionu; to budżet bardzo proinwestycyjny, w którym zapisano na inwestycje prawie 416 mln zł – przekazał PAP marszałek woj. lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.

REKLAMA

Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA