REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oceny pracowników samorządowych 2015 - nowe przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ocena pracownika samorządowego/ Fot. Fotolia
Ocena pracownika samorządowego/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy m.in. modyfikują skalę ocen i uporządkowują kryteria ich przyznawania. Jednak zdaniem ekspertów to tylko w niewielkim stopniu wpłynie na ocenę pracy urzędników.

Fikcyjna ocena najlepszych urzędników

Eksperci są zgodni. Zmiany dotyczące weryfikacji pracy członków służby cywilnej są niewystarczające. Podkreślają też, że wystawiane noty powinny przekładać się na awanse i szkolenia

REKLAMA

REKLAMA

Szefowa służby cywilnej Claudia Torres-Bartyzel, uważa, że już od czwartku (27 sierpnia) weryfikacja pracy pracowników administracji rządowej będzie przebiegała sprawniej. Tego dnia w życie wchodzą bowiem rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 23 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej (Dz.U. poz. 1144), a także w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej (Dz.U. poz. 1143).

Polecamy serwis: Kadry i płace

Najlepsi z najlepszych

Nowe przepisy m.in. modyfikują skalę ocen i uporządkowują kryteria ich przyznawania. Jednak zdaniem ekspertów to tylko w niewielkim stopniu wpłynie na ocenę pracy urzędników. – Nowelizacja ma jedynie charakter kosmetyczny, a obwiązujący od 2008 r. model sporządzania not okresowych w służbie cywilnej wymaga gruntownej reformy – przekonuje dr Piotr Zuzankiewicz, ekspert z zakresu administracji publicznej. – Jego dysfunkcjonalność potwierdzają dane udostępniane w corocznych sprawozdaniach szefa służby cywilnej – dodaje Zuzankiewicz.

REKLAMA

Z kolei dr Stefan Płażek, adwokat i adiunkt z Uniwersytetu Jagiellońskiego, zwraca uwagę, że po zmianie przepisów bezpośredni przełożeni będą musieli uzasadniać tylko negatywną ocenę, tego wymogu nie będzie natomiast w przypadku najlepszych not. – Jest obawa, że więcej członków korpusu służby cywilnej będzie otrzymywało najwyższe oceny – dodaje dr Stefan Płażek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To zagrożenie dostrzega Claudia Torres-Bartyzel. – Zdaję sobie sprawę, że nawet najlepsze przepisy nie są wystarczające, żeby zmienić przyzwyczajenia oceniających – mówi szefowa służby cywilnej. – Planujemy wiele działań zmierzających do zmiany postrzegania oceny „na poziomie oczekiwań” jako oceny słabej – zapowiada.

Ograniczona motywacja

Eksperci podkreślają, że zgodnie z przepisami ocena okresowa członka korpusu służby cywilnej powinna zawierać wnioski dotyczące indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego pracownika. Tymczasem ze względu na ograniczone nakłady na szkolenia w praktyce nie pełnią prawie żadnych funkcji rozwojowych.

– Dla członka korpusu, który nie jest urzędnikiem mianowanym, bardzo dobra ocena nic nie znaczy, bo nie wiąże się z możliwością awansu lub udziałem w dodatkowym szkoleniu – stwierdza Robert Bartoń, szef Sekcji Krajowej Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej NSZZ „Solidarność”.

Również eksperci zajmujący się na co dzień oceną pracowników zatrudnionych w biznesie mają zastrzeżenia do procedur stosowanych w administracji rządowej. – Można odnieść wrażenie, że przeprowadzanie oceny w administracji państwowej jest sztuką dla sztuki. Tak naprawdę nie wiadomo, po co ona jest dokonywana. W efekcie często sprowadza się do wykonania obowiązku ustawowego, a tak nie powinno być – zapewnia Janusz Dziewit, dyrektor zarządzający Experum Human Resources.

Podkreśla, że w biznesie weryfikacja pracy podwładnego służy nie tylko optymalizacji zadań pracownika w firmie, ale też daje mu informacje na temat jego etapu rozwoju. – Badania dowodzą, że pracownika motywuje atmosfera w pracy, możliwość rozwoju i wynagrodzenie. Nie ma nic gorszego niż mówienie pracownikowi, że do końca życia będzie pracował na tym stanowisku. – W urzędach tak jest – dodaje.

Zobacz również: Oceny okresowe - co zyskuje pracownik urzędu?

Czekanie na ustawę

Eksperci są więc zgodni, że zmiana rozporządzeń to za mało. Co więcej, wciąż nie zostały zrealizowane postulaty dyrektorów generalnych, które były przedkładane już kilka lat temu. Domagali się oni nie tylko dostosowania oceny do specyfiki urzędów, ale też zwracali uwagę, że ocena okresowa powinna być robiona częściej niż raz na dwa lata. Nie jest też jasno wskazane, który sąd jest właściwy do rozpatrywania odwołań. Brakuje zastrzeżenia, że sąd może uchylić lub podtrzymać ocenę. – To wymaga zmian ustawowych. A od początku uchwalenia ustawy nie było takiej woli politycznej – stwierdza dr Stefan Płażek. ©?

infoRgrafika

Zmiany w weryfikacji

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

Polecamy w INFORRB

Kiedy należy odprowadzać składki na Fundusz Pracy

Kiedy pracownik traci prawo do płatnego zwolnienia od pracy z tytułu opieki nad dzieckiem

Czy pracownik przywrócony do pracy wyrokiem sądu ma prawo do urlopu wypoczynkowego

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

REKLAMA

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

REKLAMA