REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wartość noclegu pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Nowicka

REKLAMA

Jednostka nie zapewniła bezpłatnego zakwaterowania pracownikom czasowo przeniesionym. Czy wartość dodatku za nocleg, w wysokości do 150% diety, podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania? Czy podlega opodatkowaniu wartość noclegu w hotelu pracowniczym lub kwaterze prywatnej?

STAN FAKTYCZNY:

REKLAMA

Jednostka – co do zasady – zapewnia pracownikom przeniesionym czasowo do pracy poza stałe miejsce pracy lub zamieszkania bezpłatne zakwaterowanie w hotelach bądź kwaterach prywatnych, wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania. W przypadku braku możliwości zapewnienia bezpłatnego zakwaterowania – wypłaca zaś ekwiwalent za nocleg w wysokości nieprzekraczającej 150% dodatku za rozłąkę (diety). Pracownicy, którzy zostali czasowo przeniesieni, nie korzystają z podwyższonych kosztów uzyskania przychodu.

ODPOWIEDŹ:

Wartość dodatku za nocleg (w przypadku niezapewnienia bezpłatnego zakwaterowania pracownikom czasowo przeniesionym) podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania jako składnik wynagrodzenia pracownika.

Wartość noclegu w hotelu pracowniczym (zapewnionym przez jednostkę pracownikom przeniesionym czasowo do pracy poza stałe miejsce pracy lub zamieszkania) jest zwolniona z opodatkowania w pełnej wysokości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast wartość noclegu w kwaterze prywatnej, wynajętej na cele zbiorowego zakwaterowania, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych do kwoty nieprzekraczającej miesięcznie 500 zł.

Wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników w:

● hotelach pracowniczych (bez limitu),

● kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł

– jest wolna od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Zwolnienie to ma zastosowanie do pracowników, których miejsce zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie korzysta z kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 2 pkt 3 i 4 updof – tj. podwyższonych kosztów uzyskania przychodów stosowanych w jednym bądź więcej niż jednym zakładzie pracy (art. 21 ust. 14 updof).

ZAPAMIĘTAJ!

Nie każdy rodzaj zakwaterowania korzysta ze zwolnienia. Uprawnienie to obejmuje wyłącznie zakwaterowanie polegające na udostępnieniu miejsca w hotelu pracowniczym lub w kwaterze prywatnej wynajmowanej na cele zbiorowego zakwaterowania.

W przypadku hotelu pracowniczego ustawodawca nie wprowadził limitu kwotowego zwolnienia – jak ma to miejsce w przypadku świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników w kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania (limit wynosi miesięcznie 500 zł).

Z uwagi na to, że ustawodawca nie sprecyzował żadnego z tych pojęć, na potrzeby prawa podatkowego ich znaczenie należy odczytywać zgodnie z potocznym rozumieniem.

SŁOWNICZEK

Przez hotel pracowniczy należy rozumieć budynek typu hotelowego z lokalami przeznaczonymi na okresowy pobyt pracowników, jeżeli są w nim zakwaterowani pracownicy zakładu prowadzącego hotel, jak również innych zakładów (jeżeli między zakładami została podpisana umowa, na mocy której udostępnione zostały miejsca hotelowe).

Czytaj także: Dodatki funkcyjne pracowników samorządowych>>

ZAPAMIĘTAJ!

Zwolnieniem objęte są zarówno te przypadki, w których hotel prowadzony jest przez zakład pracy, jak i te, w których prowadzony jest on przez inny podmiot, od którego zakład pracy wynajmuje miejsca hotelowe.

Przepisy nie przewidują natomiast zwolnienia dla ekwiwalentu za nocleg w wysokości nieprzekraczającej do 150% dodatku za rozłąkę (diety), w przypadku braku możliwości zapewnienia bezpłatnego zakwaterowania przez jednostkę. A zatem wartość otrzymanego świadczenia w postaci takiego ekwiwalentu za nocleg będzie stanowiła przychód ze stosunku pracy pracownika (art. 12 ust. 1 updof).

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA