REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość dodatku funkcyjnego głównych księgowych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób - na podstawie przepisów rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego - należy ustalić stawkę dodatku funkcyjnego głównego księgowego? Czy dodatek ten musi mieścić się w 9 grupie, czy też może on stanowić kwotę niższą i mieścić się np. w 3 grupie?

Przepisy rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie) określają jedynie maksymalne wysokości dodatków funkcyjnych dla danej stawki dodatku. Oznacza to, że pracownik może otrzymać mniejszy dodatek, ale nie większy niż jest przewidziany dla stawki, której podlega.

REKLAMA

REKLAMA

Stanowisko głównego księgowego nowelizacja rozporządzenia uwzględniła w II tabeli załącznika nr 3. Stanowisko głównego księgowego nadal jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, z tą jednak różnicą, że kwota wynagrodzenia zasadniczego dla tych pracowników została określona w formie kategorii zaszeregowania, a nie jak było to do tej pory - kwotowo. Według nowych tabel, główny księgowy mieści się w kategoriach zaszeregowania od XVI do XX z 9 stawką dodatku funkcyjnego.

Co to oznacza dla samych zainteresowanych? Między innymi to, że wysokość przysługujących im wynagrodzeń będzie w dużej mierze uzasadniona od decyzji pracodawcy. Miesięczne kwoty wynagrodzenia zasadniczego ustala się bowiem jako sumę najniższego wynagrodzenia zasadniczego (ustalonego odpowiednio - przez radę gminy, radę powiatu lub sejmik województwa, w I kategorii zaszeregowania) oraz iloczynu liczby punktów, ustalonych dla poszczególnych kategorii zaszeregowania (dla przykładu, kategorie zaszeregowania od XVI do XX to przedział punktów od 261 do 365) i wartości jednego punktu w złotych.

Zapamiętaj!

REKLAMA

Wartość jednego punktu ustala pracodawca w porozumieniu odpowiednio - z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa, stosownie do swoich możliwości finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O tym, w jakiej wysokości pracownicy na stanowiskach głównych księgowych otrzymają wynagrodzenie, zdecydują zatem radni i skarbnicy gmin oraz powiatów, zależnie od możliwości ich budżetów.

Głównym księgowym przysługuje 9 stawka dodatku funkcyjnego (patrz: tabela ) .

Tabela stawek dodatku funkcyjnego

 

 

Wysokość dodatku funkcyjnego dla pracowników jednostek samorządowych, w tym i głównych księgowych, określona jest stawką dodatku. Każda stawka dodatku funkcyjnego odpowiada procentowi najniższego wynagrodzenia zasadniczego, na podstawie którego obliczana jest faktyczna wysokość dodatku. Wysokości procentowe zostały określone w załączniku jako maksymalne. Oznacza to zatem, że pracownik, któremu przysługuje 9 stawka dodatku funkcyjnego, nie może otrzymać wyższego dodatku niż 175% najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Jest to jego maksymalna wysokość.

Przepisy nie wskazują jednak na minimalną wysokość dodatków funkcyjnych dla pracowników niezależnie od stawki, jaka im przysługuje. Tym samym możliwa jest sytuacja, gdy główny księgowy z 9 stawką dodatku faktycznie będzie otrzymywał dodatek w wysokości np. 65% najniższego wynagrodzenia zasadniczego, czyli maksymalną wysokość dodatku przypisaną dla 3 stawki.

Faktyczna wysokość dodatku funkcyjnego zależy od decyzji pracodawcy, czyli kierownika jednostki. Należy jednak pamiętać, że dodatek funkcyjny przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem, a tym samym jego wysokość powinna odpowiadać pełnionym przez pracownika funkcjom i powierzonej im odpowiedzialności.

Zapamiętaj!

Główny księgowy nie może zarabiać po zmianach przepisów mniej, niż dostawał do tej pory.

Wysokość stawek pensji zasadniczej oraz dodatku funkcyjnego została z mocą wsteczną określona kategoriami zaszeregowania. Dlatego we wprowadzonych nowelizacjach podkreślono, co robić, gdyby wynagrodzenia pracowników na takich stanowiskach po wprowadzonych zmianach były niższe od tych wypłacanych do tej pory na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów. W takich przypadkach główni księgowi mają prawo do stawek wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w dotychczasowej wysokości. Oznacza to tym samym, że nie można zmniejszyć wynagrodzenia tej grupie zawodowej, uzasadniając to wprowadzonymi nowelizacjami rozporządzeń płacowych dla pracowników samorządowych.

Podstawy prawne

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA