REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość dodatku funkcyjnego głównych księgowych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób - na podstawie przepisów rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego - należy ustalić stawkę dodatku funkcyjnego głównego księgowego? Czy dodatek ten musi mieścić się w 9 grupie, czy też może on stanowić kwotę niższą i mieścić się np. w 3 grupie?

Przepisy rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie) określają jedynie maksymalne wysokości dodatków funkcyjnych dla danej stawki dodatku. Oznacza to, że pracownik może otrzymać mniejszy dodatek, ale nie większy niż jest przewidziany dla stawki, której podlega.

REKLAMA

REKLAMA

Stanowisko głównego księgowego nowelizacja rozporządzenia uwzględniła w II tabeli załącznika nr 3. Stanowisko głównego księgowego nadal jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, z tą jednak różnicą, że kwota wynagrodzenia zasadniczego dla tych pracowników została określona w formie kategorii zaszeregowania, a nie jak było to do tej pory - kwotowo. Według nowych tabel, główny księgowy mieści się w kategoriach zaszeregowania od XVI do XX z 9 stawką dodatku funkcyjnego.

Co to oznacza dla samych zainteresowanych? Między innymi to, że wysokość przysługujących im wynagrodzeń będzie w dużej mierze uzasadniona od decyzji pracodawcy. Miesięczne kwoty wynagrodzenia zasadniczego ustala się bowiem jako sumę najniższego wynagrodzenia zasadniczego (ustalonego odpowiednio - przez radę gminy, radę powiatu lub sejmik województwa, w I kategorii zaszeregowania) oraz iloczynu liczby punktów, ustalonych dla poszczególnych kategorii zaszeregowania (dla przykładu, kategorie zaszeregowania od XVI do XX to przedział punktów od 261 do 365) i wartości jednego punktu w złotych.

Zapamiętaj!

REKLAMA

Wartość jednego punktu ustala pracodawca w porozumieniu odpowiednio - z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa, stosownie do swoich możliwości finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O tym, w jakiej wysokości pracownicy na stanowiskach głównych księgowych otrzymają wynagrodzenie, zdecydują zatem radni i skarbnicy gmin oraz powiatów, zależnie od możliwości ich budżetów.

Głównym księgowym przysługuje 9 stawka dodatku funkcyjnego (patrz: tabela ) .

Tabela stawek dodatku funkcyjnego

 

 

Wysokość dodatku funkcyjnego dla pracowników jednostek samorządowych, w tym i głównych księgowych, określona jest stawką dodatku. Każda stawka dodatku funkcyjnego odpowiada procentowi najniższego wynagrodzenia zasadniczego, na podstawie którego obliczana jest faktyczna wysokość dodatku. Wysokości procentowe zostały określone w załączniku jako maksymalne. Oznacza to zatem, że pracownik, któremu przysługuje 9 stawka dodatku funkcyjnego, nie może otrzymać wyższego dodatku niż 175% najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Jest to jego maksymalna wysokość.

Przepisy nie wskazują jednak na minimalną wysokość dodatków funkcyjnych dla pracowników niezależnie od stawki, jaka im przysługuje. Tym samym możliwa jest sytuacja, gdy główny księgowy z 9 stawką dodatku faktycznie będzie otrzymywał dodatek w wysokości np. 65% najniższego wynagrodzenia zasadniczego, czyli maksymalną wysokość dodatku przypisaną dla 3 stawki.

Faktyczna wysokość dodatku funkcyjnego zależy od decyzji pracodawcy, czyli kierownika jednostki. Należy jednak pamiętać, że dodatek funkcyjny przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem, a tym samym jego wysokość powinna odpowiadać pełnionym przez pracownika funkcjom i powierzonej im odpowiedzialności.

Zapamiętaj!

Główny księgowy nie może zarabiać po zmianach przepisów mniej, niż dostawał do tej pory.

Wysokość stawek pensji zasadniczej oraz dodatku funkcyjnego została z mocą wsteczną określona kategoriami zaszeregowania. Dlatego we wprowadzonych nowelizacjach podkreślono, co robić, gdyby wynagrodzenia pracowników na takich stanowiskach po wprowadzonych zmianach były niższe od tych wypłacanych do tej pory na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów. W takich przypadkach główni księgowi mają prawo do stawek wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w dotychczasowej wysokości. Oznacza to tym samym, że nie można zmniejszyć wynagrodzenia tej grupie zawodowej, uzasadniając to wprowadzonymi nowelizacjami rozporządzeń płacowych dla pracowników samorządowych.

Podstawy prawne

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA