REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatek funkcyjny dla sekretarza szkoły samorządowej, rządowej i społecznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Żarowski

REKLAMA

Którym aktem prawnym powinien kierować się pracodawca, ustalając dodatek funkcyjny dla sekretarza szkoły: rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych, rozporządzeniem Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych?

Nie ma jednego aktu prawnego regulującego kwestie dodatku funkcyjnego dla sekretarzy wszystkich szkół. To, które przepisy mają zastosowanie w danej szkole, zależy od tego, jaki jest dla niej tzw. organ prowadzący.

REKLAMA

W polskim systemie oświaty funkcjonują szkoły zakładane i prowadzone przez różne podmioty:

• samorządy,

• administrację rządową,

• inne osoby prawne (m.in. stowarzyszenia, fundacje) i obywateli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkoły samorządowe

Najwięcej placówek prowadzonych jest przez jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, samorządy województw). Status prawny pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w takich szkołach określają przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (art. 5d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty). Przepisy dotyczące dodatku funkcyjnego w szkołach, dla których podmiotem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego, zawarte są w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. W rozporządzeniu tym nie ma określonych konkretnych kwot dodatku dla sekretarzy szkół. Są tylko pewne ograniczenia co do jego maksymalnej wysokości. W przypadku sekretarzy szkół zostało zastrzeżone, że dodatek funkcyjny nie może przekroczyć 80% najniższego wynagrodzenia zasadniczego obowiązującego w danej gminie, powiecie czy województwie dla pracowników samorządowych, których obejmuje rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r. Rozporządzenie to zostało wydane na mocy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, która 1 stycznia 2009 r. przestała obowiązywać i została zastąpiona ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych przepisy rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. zachowują moc do wejścia w życie nowego rozporządzenia, z tym że nie dłużej niż do 30 czerwca 2009 r. W nowym rozporządzeniu nie będzie dla zatrudnionych na umowę o pracę określonego katalogu stanowisk, na których przysługuje dodatek funkcyjny, ani ograniczeń jego wysokości. Określenie warunków i sposobu przyznawania dodatku funkcyjnego będzie leżało w gestii pracodawcy.

Szkoły rządowe

REKLAMA

W szkołach prowadzonych przez ministrów: edukacji narodowej, kultury i dziedzictwa narodowego, rolnictwa i rozwoju wsi, sprawiedliwości oraz środowiska mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych.

Najniższe wynagrodzenie zasadnicze dla pracowników, których dotyczy to rozporządzenie, wynosi 1000 zł. Ustalono 6 stawek dodatku funkcyjnego, liczonego jako procent wynagrodzenia zasadniczego. Sekretarzowi szkoły można przyznać stawkę od 2 do 4. Dodatek funkcyjny może wynieść w stawce:

• drugiej - od 6 do 20% (60 - 200 zł) najniższego wynagrodzenia zasadniczego,

• trzeciej - od 8 do 30% (80 - 300 zł) najniższego wynagrodzenia zasadniczego,

• czwartej - od 10 do 50% (tj. 100 - 500 zł) najniższego wynagrodzenia zasadniczego.

Szkoły społeczne i prywatne

Sporo szkół prowadzonych jest też m.in. przez organizacje społeczne (stowarzyszenia, fundacje) oraz osoby fizyczne. W odniesieniu do takich szkół nie ma powszechnie obowiązujących przepisów regulujących kwestie wynagrodzenia sekretarzy. Jakie są składniki ich wynagrodzenia w takich placówkach, jak ustalana jest ich wysokość, to zależy od rozwiązań przyjętych u danego pracodawcy.

Jarosław Żarowski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 6, poz. 33)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz.U. nr 82, poz. 493)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA