REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kielce szukają 30 kierowców za 3738,19 zł netto (w tym premie). Jest też dopłata do kolonii dla dzieci

Subskrybuj nas na Youtube
Ile zarabia kierowca autobusu?
Ile zarabia kierowca autobusu?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie w kieleckim MPK zatrudnionych jest około 380 kierowców. Zarobki oscylują wokół 5 tys. złotych brutto miesięcznie (w tym premie). Netto to 3738,19 zł. Dodatkowo płatna jest praca w niedziele i dni świąteczne. Pracownicy mogą też liczyć na pakiet socjalny m.in. kolonie dla dzieci.

Praca dla 30 kierowców w Kielcach za 5000 zł brutto

Brak pracowników coraz bardziej dotyka samorządowych spółek. Z problemem mierzy się m.in. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach, które jest gotowe zatrudnić "od zaraz" około 30 kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

"Niestety, pracowników brakuje; to poważny problem, nie tylko w naszej firmie, ale w całej branży – powiedział PAP Bogdan Latosiński wiceprzewodniczący rady nadzorczej kieleckiego MPK.

Latosiński zwrócił uwagę, że poważny zastój w transporcie publicznym spowodowała pandemia. "W czasie kryzysu spowodowanego koronawirusem transport był ograniczony, bo i zapotrzebowanie było mniejsze. Mimo że kursów było mniej, to nie zwalnialiśmy pracowników, nie było też nowych przyjęć" – powiedział PAP Latosiński, który zauważył, że z tym i tak był duży problem. "Nowych kierowców brakowało na rynku od lat" – zaznaczył.

Kiedy wydawało się, że po zastoju spowodowanym pandemią sytuacja w transporcie zbiorowym będzie wracać do normy - zaczęto przywracać kursy i pasażerowie ponownie przekonali się do korzystania z komunikacji - liczono na wzmocnienie załogi MPK pracownikami zza wschodniej granicy.

REKLAMA

"Trzy miesiące temu zakończyliśmy nawet remont budynku, w którym mieści się hotel dla kierowców, jest tam przygotowane kilkanaście pokoi. Nastawialiśmy się na kierowców zza granicy, przeważnie ściany wschodniej, ale wojna pokrzyżowała te plany" – dodał Latosiński. "Słyszymy, że podobne problemy występują w całej Polsce. W dużych miastach już wprowadzane są ograniczania w kursowaniu autobusów" – powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Praca jako kierowca komunikacji miejskiej jest obciążająca i odpowiedzialna. Ważne, żeby miasta sprzyjały transportowi zbiorowemu - budowały buspasy, a nie je ograniczały, żeby przy zajezdniach powstała odpowiednia infrastruktura socjalna dla kierowców, a z tym jest duży problem, wiemy o tym w Kielcach. Coraz częściej osoby, posiadające prawo jazdy kategorii D, decydują się na pracę za granicą, ewentualnie przesiadają się z autobusów miejskich na trasy dalekobieżne czy do autokarów turystycznych" – dodał.

Dodatkowo z roku na rok kolejne grupy kierowców komunikacji miejskiej odchodzą na emerytury. Tylko do końca tego roku z MPK na emerytury przejdzie prawie 30 doświadczonych kierowców, czyli około 8 proc. załogi. "Jest to ogromna liczba, której nie jesteśmy w stanie szybko uzupełnić. Na dziś moglibyśmy zatrudnić około 20-30 osób" – zaznaczył.

Czy będzie nowelizacja przepisów o emeryturach pomostowych?

Jego zdaniem doraźnie problem braku kierowców w transporcie zbiorowym mogłaby rozwiązać zmiana przepisów o emeryturach pomostowych. Zwrócił uwagę, że większość kierowców decyduje się na "pomostówki" i kończy pracę pięć lat przed ustawowym wiekiem emerytalnym.

"Jest to w pełni zrozumiałe, ponieważ praca jako kierowca komunikacji miejskiej jest uciążliwa. Natomiast na pewno wiele osób, przechodzących na +pomostówkę+, decydowałoby się na kontynuację pracy w swoim zawodzie, ale nie w pełnym wymiarze godzin. Kierowca mógłby dorobić do jakiejś kwoty lub wybranej liczby godzin. Niestety, takie rozwiązanie jest niemożliwe. Moim zdaniem ten przepis można by uelastycznić, przynajmniej na okres przejściowy, w innym wypadku całej branży, grozi poważny kryzys. Ostatecznie wiele firm przez brak kierowców nie będzie w stanie realizować rozkładów zleconych przez organizatorów transportu. To odbije się na pasażerach" – zwrócił uwagę.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA