REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kielce szukają 30 kierowców za 3738,19 zł netto (w tym premie). Jest też dopłata do kolonii dla dzieci

Ile zarabia kierowca autobusu?
Ile zarabia kierowca autobusu?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie w kieleckim MPK zatrudnionych jest około 380 kierowców. Zarobki oscylują wokół 5 tys. złotych brutto miesięcznie (w tym premie). Netto to 3738,19 zł. Dodatkowo płatna jest praca w niedziele i dni świąteczne. Pracownicy mogą też liczyć na pakiet socjalny m.in. kolonie dla dzieci.

Praca dla 30 kierowców w Kielcach za 5000 zł brutto

Brak pracowników coraz bardziej dotyka samorządowych spółek. Z problemem mierzy się m.in. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach, które jest gotowe zatrudnić "od zaraz" około 30 kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

"Niestety, pracowników brakuje; to poważny problem, nie tylko w naszej firmie, ale w całej branży – powiedział PAP Bogdan Latosiński wiceprzewodniczący rady nadzorczej kieleckiego MPK.

Latosiński zwrócił uwagę, że poważny zastój w transporcie publicznym spowodowała pandemia. "W czasie kryzysu spowodowanego koronawirusem transport był ograniczony, bo i zapotrzebowanie było mniejsze. Mimo że kursów było mniej, to nie zwalnialiśmy pracowników, nie było też nowych przyjęć" – powiedział PAP Latosiński, który zauważył, że z tym i tak był duży problem. "Nowych kierowców brakowało na rynku od lat" – zaznaczył.

Kiedy wydawało się, że po zastoju spowodowanym pandemią sytuacja w transporcie zbiorowym będzie wracać do normy - zaczęto przywracać kursy i pasażerowie ponownie przekonali się do korzystania z komunikacji - liczono na wzmocnienie załogi MPK pracownikami zza wschodniej granicy.

REKLAMA

"Trzy miesiące temu zakończyliśmy nawet remont budynku, w którym mieści się hotel dla kierowców, jest tam przygotowane kilkanaście pokoi. Nastawialiśmy się na kierowców zza granicy, przeważnie ściany wschodniej, ale wojna pokrzyżowała te plany" – dodał Latosiński. "Słyszymy, że podobne problemy występują w całej Polsce. W dużych miastach już wprowadzane są ograniczania w kursowaniu autobusów" – powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Praca jako kierowca komunikacji miejskiej jest obciążająca i odpowiedzialna. Ważne, żeby miasta sprzyjały transportowi zbiorowemu - budowały buspasy, a nie je ograniczały, żeby przy zajezdniach powstała odpowiednia infrastruktura socjalna dla kierowców, a z tym jest duży problem, wiemy o tym w Kielcach. Coraz częściej osoby, posiadające prawo jazdy kategorii D, decydują się na pracę za granicą, ewentualnie przesiadają się z autobusów miejskich na trasy dalekobieżne czy do autokarów turystycznych" – dodał.

Dodatkowo z roku na rok kolejne grupy kierowców komunikacji miejskiej odchodzą na emerytury. Tylko do końca tego roku z MPK na emerytury przejdzie prawie 30 doświadczonych kierowców, czyli około 8 proc. załogi. "Jest to ogromna liczba, której nie jesteśmy w stanie szybko uzupełnić. Na dziś moglibyśmy zatrudnić około 20-30 osób" – zaznaczył.

Czy będzie nowelizacja przepisów o emeryturach pomostowych?

Jego zdaniem doraźnie problem braku kierowców w transporcie zbiorowym mogłaby rozwiązać zmiana przepisów o emeryturach pomostowych. Zwrócił uwagę, że większość kierowców decyduje się na "pomostówki" i kończy pracę pięć lat przed ustawowym wiekiem emerytalnym.

"Jest to w pełni zrozumiałe, ponieważ praca jako kierowca komunikacji miejskiej jest uciążliwa. Natomiast na pewno wiele osób, przechodzących na +pomostówkę+, decydowałoby się na kontynuację pracy w swoim zawodzie, ale nie w pełnym wymiarze godzin. Kierowca mógłby dorobić do jakiejś kwoty lub wybranej liczby godzin. Niestety, takie rozwiązanie jest niemożliwe. Moim zdaniem ten przepis można by uelastycznić, przynajmniej na okres przejściowy, w innym wypadku całej branży, grozi poważny kryzys. Ostatecznie wiele firm przez brak kierowców nie będzie w stanie realizować rozkładów zleconych przez organizatorów transportu. To odbije się na pasażerach" – zwrócił uwagę.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA