REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadgodziny pracownika samorządowego

Nadgodziny pracownika samorządowego
Nadgodziny pracownika samorządowego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W wynagrodzeniu pracownika samorządowego za nadgodziny uwzględniamy wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, dodatek funkcyjny, jeżeli pracownik pobierał go w miesiącu wyrobienia nadgodzin i większość premii.

Fragment publikacji. Całość w:

REKLAMA

REKLAMA

Rachunkowość budżetowa

Czas wolny za nadgodziny

Pracownik samorządowy może zażądać czasu wolnego za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych. Przy czym może on wnioskować o udzielenie czasu wolnego bezpośrednio przed lub po urlopie wypoczynkowym. Jest to rozwiązanie odmienne od przyjętego w Kodeksie pracy, w świetle którego zatrudniony ma ograniczony wybór rekompensaty za godziny nadliczbowe. Na podstawie art. 1512 § 2 k.p., pracodawca sam może postanowić, nawet bez wniosku pracownika, o odbiorze czasu wolnego w zamian za nadgodziny. Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie precyzują, kiedy pracownik musi wykorzystać wolne. Oznacza to, że odbiór wolnego za godziny nadliczbowe nie musi się bilansować w tym samym okresie rozliczeniowym.

Ustawa o pracownikach samorządowych przyznaje pracownikowi prawo wyboru sposobu rekompensaty pracy w nadgodzinach. Odmiennie niż w Kodeksie pracy pracodawca nie może ani nakazać odebrania nadgodzin, gdy nie chce za nie płacić, ani też nie może odrzucić wniosku pracownika o udzielenie czasu wolnego, gdy wolałby rozliczyć się finansowo.

REKLAMA

Pieniężna rekompensata

W przypadku gdy pracownik zdecyduje się na pieniężną rekompensatę przepracowanych godzin nadliczbowych, dostanie wyłącznie normalne wynagrodzenie. Nie ma co liczyć na zwiększenie pensji w formie dodatku, który to otrzymują zwykli pracownicy. Początkowo w literaturze wskazywano, że do pracowników samorządowych też należy posiłkowo stosować Kodeks pracy i przyznać im dodatki z tytułu pracy nadliczbowej. Pogląd ten nie znalazł poparcia w orzecznictwie Sądu Najwyższego. I tak np. Sąd Najwyższy w wyroku z 3 sierpnia 2011 r. (sygn. akt I PK 40/11) odmówił członkowi korpusu służby cywilnej prawa do dodatków za godziny nadliczbowe. W ustawie o pracownikach samorządowych występuje podobna regulacja jak w pragmatyce członków korpusu służby cywilnej i w związku z tym pracownikom samorządowym nie przysługują dodatki za nadgodziny, lecz wyłącznie normalne wynagrodzenie. Pogląd ten potwierdza też Departament Prawny Głównego Inspektora Pracy w piśmie z 25 czerwca 2009 r. (nr GPP433-4560-42/09/PE/RP). Podał on, że art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi zasadę prawną w stosunku do przepisów Kodeksu pracy i nie przewiduje dodatków ani 50%, ani 100% za godziny nadliczbowe. Ponadto wskazał on, że za pracę wykonaną w sobotę pracownikowi przysługuje wynagrodzenie (bez dodatków) lub czas wolny w tym samym wymiarze. Dzień wolny za pracę wykonaną w niedzielę należy zapewnić w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli, a jeśli nie ma takiej możliwości - do końca okresu rozliczeniowego, natomiast za pracę w święto - w ciągu okresu rozliczeniowego. Jeżeli nie ma możliwości udzielenia pracownikom dnia wolnego za niedzielę lub święto, wówczas za pracę w te dni przysługuje im, oprócz normalnego wynagrodzenia, dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia za każdą godzinę pracy (art. 15111 k.p.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Definicja nadgodzin

Pracownik samorządowy nie może liczyć na dodatki za nadgodziny, przysługuje mu normalne wynagrodzenie. Żadne regulacje nie zawierają definicji normalnego wynagrodzenia za nadgodziny. Pogląd na ten temat wyraził Sąd Najwyższy w wyroku z 3 czerwca 1986 r. (sygn. akt I PRN 40/86). Uznał, że jest to wynagrodzenie, jakie pracownik samorządowy otrzymuje stale i systematycznie. W jego skład wchodzą:

  • płaca zasadnicza wynikająca z osobistego zaszeregowania pracownika określonego stałą stawką miesięczną bądź godzinową,
  • dodatkowe składniki o charakterze stałym, które gwarantują przepisy płacowe,
  • różne dodatki do wynagrodzenia, np. funkcyjny, stażowy, za pracę szkodliwą dla zdrowia,
  • premie, jeśli mają charakter stały i nie zależą od uzyskania konkretnych osiągnięć w pracy, niewynikających z zadań wykonywanych w godzinach nadliczbowych (głównie wyłączamy więc tzw. premie wynikowe).

Jeśli chodzi o pracownika samorządowego, w jego normalnym wynagrodzeniu za pracę nadliczbową uwzględniamy więc wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, dodatek funkcyjny, jeżeli pracownik pobierał go w miesiącu wyrobienia nadgodzin i większość premii.

LESZEK JAWORSKI

prawnik, specjalista ds. prawa pracy, doktorant na WPiA Uniwersytetu Warszawskiego

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA