REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadgodziny w służbie cywilnej bez dodatkowego wynagrodzenia

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynagrodzenie, pensja, pieniądze/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenie, pensja, pieniądze/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o służbie cywilnej różnicuje statut prawny członków korpusu służby cywilnej w zakresie pracy w godzinach nadliczbowych. Pracownikowi służby cywilnej za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje czas wolny w takim samym wymiarze, natomiast w przypadku urzędnika za pracę przekraczającą normalny wymiar godzin wykonywaną w dzień powszedni żadna rekompensata co do zasady się nie należy.

Dyrektor generalny nie może dodatkowo wynagradzać za nadgodziny

Pracownicy służby cywilnej nie mają zwiększonej rekompensaty za pracę po godzinach. Jeden z dyrektorów generalnych rozważa jednak przyznanie im dodatkowych pieniędzy na ten cel. Czy w obecnym stanie prawnym może się narazić na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych?

REKLAMA

dr Piotr Zuzankiewicz ekspert z zakresu administracji publicznej, współautor komentarza do ustawy o służbie cywilnej

Tak. Na razie pragmatyka urzędnicza nie przewiduje takiej możliwości. Może się to jednak zmienić za sprawą wniosku rzecznika praw obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego, Chce on dowieść, że przepisy dotyczące służby cywilnej są niezgodne z art. 4 ust. 2 Europejskiej Karty Społecznej przepisów kodeksu pracy oraz innych pragmatyk pracowniczych, które nie przewidują prawa pracowników do zwiększonego wynagrodzenia lub zwiększonego wymiaru czasu wolnego za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego poza normalnymi godzinami pracy. W przypadku ustawy o służbie cywilnej wniosek dotyczy art. 97 ust. 6–8. Istnieją uzasadnione zastrzeżenia, co do zgodności tych przepisów z Europejską Kartą Społeczną. Zgodnie z jej art. 4 ust. 2 wszystkie strony tego aktu prawnego zobowiązały się uznać prawo pracowników do zwiększonej stawki wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, z zastrzeżeniem wyjątków w przypadkach szczególnych – „wysokich funkcjonariuszy państwowych”, a więc nie wszystkich osób pełniących funkcje publiczne. Co więcej, ustawa o służbie cywilnej różnicuje statut prawny członków korpusu służby cywilnej w zakresie pracy w godzinach nadliczbowych. Pracownikowi służby cywilnej za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje czas wolny w takim samym wymiarze, natomiast w przypadku urzędnika za pracę przekraczającą normalny wymiar godzin wykonywaną w dzień powszedni żadna rekompensata co do zasady się nie należy (z wyłączeniem pracy w godzinach nocnych lub wykonywanej w niedziele i święta). Rozwiązanie to w sposób oczywisty narusza zasadę równego traktowania zatrudnionych, bowiem otrzymywanie przez urzędników stałego dodatku służby cywilnej z tytułu posiadanego stopnia służbowego nie rekompensuje utraty prawa do odbioru nadgodzin w dniach powszednich. ©?

Not. AR

Polecamy w INFORRB

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można podać w świadectwie pracy wysokość wynagrodzenia pracownika

Jakie wynagrodzenie wlicza się do finalnego wynagrodzenia za pracę

Kiedy pracownik samorządowy nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w wyższej wartości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA