REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy samorządowi – nagrody jubileuszowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wynagrodzenia w sferze budżetowej, Biblioteka Dziennik Gazeta Prawna, INFOR Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2013 r.

REKLAMA

Pracownikom samorządowym za długoletnią pracę przysługuje nagroda jubileuszowa (art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych). Jest ona wypłacana po osiągnięciu przez pracownika wymaganych lat zatrudnienia w wysokości odpowiadającej określonemu procentowi wynagrodzenia zasadniczego.

Nagroda jubileuszowa

Takie zasady przyznawania tej nagrody świadczą o tym, że ma ona charakter świadczenia obligatoryjnego – musi zostać przyznana i wypłacona każdemu pracownikowi, który nabył do niej prawo.

REKLAMA

Pracownik samorządowy nabywa prawo do nagrody jubileuszowej po przepracowaniu wymaganego okresu. Nagroda jubileuszowa przysługuje w wysokości:

REKLAMA

w po 20 latach pracy – 75% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 25 latach pracy – 100% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 30 latach pracy – 150% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 35 latach pracy – 200% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 40 latach pracy – 300% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 45 latach pracy – 400% wynagrodzenia miesięcznego.

Jest to jedyny warunek niezbędny do uzyskania prawa do nagrody. Fakt zatrudnienia pracownika samorządowego na podstawie umowy o pracę na czas określony (np. 3-miesięczna umowa o pracę na okres próbny) nie pozbawia pracownika uprawnień pracowniczych, gwarantowanych dla danej grupy zawodowej.

Przy ustalaniu stażu pracy uprawniającego pracowników pomocy społecznej do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia pracowników oraz inne okresy, od których zależą uprawnienia pracownicze (art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod uwagę bierze się również okresy, które podlegają zaliczeniu na podstawie przepisów szczególnych.

Do okresu uprawniającego pracownika do nagrody jubileuszowej wliczane są zatem:
- zakończone okresy zatrudnienia (czyli świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę),
- okresy pobierania zasiłku dla bezrobotnych,
- okresy prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego lub pracyw takim gospodarstwie.

Podstawowym kryterium przy przyznawaniu pracownikowi nagrody jubileuszowej są przepracowane przez tego pracownika lata. Obowiązujące przepisy mówią bowiem o okresach zatrudnienia pracownika w rozumieniu przepisów kodeksu pracy, czyli okresach świadczenia pracy przez pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Tylko takie okresy zatrudnienia brane są pod uwagę przy ustalaniu uprawnień pracowników samorządowych do nagrody jubileuszowej.

W przypadku gdy dany pracownik świadczy pracę np. na podstawie umowy agencyjnej, umowy-zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej, nie jest on zatrudniony w rozumieniu przepisów kodeksu pracy. Oznacza to zatem, że nie pozostaje on w stosunku pracy.

Pracownik taki świadczy pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, czyli podlega przepisom kodeksu cywilnego. Takie rodzaje zatrudnienia nie są jednak brane pod uwagę przy ustalaniu uprawnień pracowników samorządowych do nagrody jubileuszowej.

Prawo do nagrody jubileuszowej ustala się na podstawie zsumowanych zakończonych okresów zatrudnienia pracownika oraz trwającego zatrudnienia u pracodawcy, który nagrodę przyznaje i wypłaca. Pracownikowi, który jednocześnie pozostaje w więcej niż jednym stosunku pracy, do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się tylko jeden z nich (§ 8 ust. 2 rozporządzenia o wynagrodzeniach pracowników samorządowych).

Oznacza to zatem, że do okresu pracy uprawniającego pracownika do nagrody jubileuszowej u jednego pracodawcy nie będzie brany pod uwagę okres dodatkowego, a niezakończonego stosunku pracy wykonywanego u innego pracodawcy.

W momencie zakończeniem takiego, dotychczas niezakończonego, okresu zatrudnienia powinien być on zaliczony do okresu uprawniającego pracownika do nagrody jubileuszowej.

Doliczenie tego okresu pracy powinno nastąpić zgodnie z zasadą zaliczania do okresu pracy uprawniającego pracownika do nagrody w określonej wysokości wszystkich zakończonych okresów zatrudnienia pracownika.

W przypadku pozostawania pracownika jednocześnie w kilku stosunkach pracy, przy przyznawaniu nagród jubileuszowych należy:
- okresy uprawniające do nagrody ustalić odrębnie dla każdego stosunku pracy,
- do okresu zatrudnienia uprawniającego do nagrody jubileuszowej nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym pracownik jest lub był jednocześnie zatrudniony,
- do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy podstawowego zatrudnienia.

Artykuł jest częścią e-Poradnika Wynagrodzenia w sferze budżetowej dostępnego w naszym SKLEPIE

Poznaj nasze inne e-booki!

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA