REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy samorządowi – nagrody jubileuszowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wynagrodzenia w sferze budżetowej, Biblioteka Dziennik Gazeta Prawna, INFOR Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2013 r.

REKLAMA

Pracownikom samorządowym za długoletnią pracę przysługuje nagroda jubileuszowa (art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych). Jest ona wypłacana po osiągnięciu przez pracownika wymaganych lat zatrudnienia w wysokości odpowiadającej określonemu procentowi wynagrodzenia zasadniczego.

Nagroda jubileuszowa

Takie zasady przyznawania tej nagrody świadczą o tym, że ma ona charakter świadczenia obligatoryjnego – musi zostać przyznana i wypłacona każdemu pracownikowi, który nabył do niej prawo.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik samorządowy nabywa prawo do nagrody jubileuszowej po przepracowaniu wymaganego okresu. Nagroda jubileuszowa przysługuje w wysokości:

w po 20 latach pracy – 75% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 25 latach pracy – 100% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 30 latach pracy – 150% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 35 latach pracy – 200% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 40 latach pracy – 300% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 45 latach pracy – 400% wynagrodzenia miesięcznego.

Jest to jedyny warunek niezbędny do uzyskania prawa do nagrody. Fakt zatrudnienia pracownika samorządowego na podstawie umowy o pracę na czas określony (np. 3-miesięczna umowa o pracę na okres próbny) nie pozbawia pracownika uprawnień pracowniczych, gwarantowanych dla danej grupy zawodowej.

Przy ustalaniu stażu pracy uprawniającego pracowników pomocy społecznej do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia pracowników oraz inne okresy, od których zależą uprawnienia pracownicze (art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod uwagę bierze się również okresy, które podlegają zaliczeniu na podstawie przepisów szczególnych.

Do okresu uprawniającego pracownika do nagrody jubileuszowej wliczane są zatem:
- zakończone okresy zatrudnienia (czyli świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę),
- okresy pobierania zasiłku dla bezrobotnych,
- okresy prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego lub pracyw takim gospodarstwie.

Podstawowym kryterium przy przyznawaniu pracownikowi nagrody jubileuszowej są przepracowane przez tego pracownika lata. Obowiązujące przepisy mówią bowiem o okresach zatrudnienia pracownika w rozumieniu przepisów kodeksu pracy, czyli okresach świadczenia pracy przez pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Tylko takie okresy zatrudnienia brane są pod uwagę przy ustalaniu uprawnień pracowników samorządowych do nagrody jubileuszowej.

W przypadku gdy dany pracownik świadczy pracę np. na podstawie umowy agencyjnej, umowy-zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej, nie jest on zatrudniony w rozumieniu przepisów kodeksu pracy. Oznacza to zatem, że nie pozostaje on w stosunku pracy.

Pracownik taki świadczy pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, czyli podlega przepisom kodeksu cywilnego. Takie rodzaje zatrudnienia nie są jednak brane pod uwagę przy ustalaniu uprawnień pracowników samorządowych do nagrody jubileuszowej.

Prawo do nagrody jubileuszowej ustala się na podstawie zsumowanych zakończonych okresów zatrudnienia pracownika oraz trwającego zatrudnienia u pracodawcy, który nagrodę przyznaje i wypłaca. Pracownikowi, który jednocześnie pozostaje w więcej niż jednym stosunku pracy, do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się tylko jeden z nich (§ 8 ust. 2 rozporządzenia o wynagrodzeniach pracowników samorządowych).

Oznacza to zatem, że do okresu pracy uprawniającego pracownika do nagrody jubileuszowej u jednego pracodawcy nie będzie brany pod uwagę okres dodatkowego, a niezakończonego stosunku pracy wykonywanego u innego pracodawcy.

W momencie zakończeniem takiego, dotychczas niezakończonego, okresu zatrudnienia powinien być on zaliczony do okresu uprawniającego pracownika do nagrody jubileuszowej.

Doliczenie tego okresu pracy powinno nastąpić zgodnie z zasadą zaliczania do okresu pracy uprawniającego pracownika do nagrody w określonej wysokości wszystkich zakończonych okresów zatrudnienia pracownika.

W przypadku pozostawania pracownika jednocześnie w kilku stosunkach pracy, przy przyznawaniu nagród jubileuszowych należy:
- okresy uprawniające do nagrody ustalić odrębnie dla każdego stosunku pracy,
- do okresu zatrudnienia uprawniającego do nagrody jubileuszowej nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym pracownik jest lub był jednocześnie zatrudniony,
- do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy podstawowego zatrudnienia.

Artykuł jest częścią e-Poradnika Wynagrodzenia w sferze budżetowej dostępnego w naszym SKLEPIE

Poznaj nasze inne e-booki!

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA