REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszej emerytury?

Ewa Ryś
Wcześniejsza emerytura pracowników urzędów państwowych. /Fot. Fotolia
Wcześniejsza emerytura pracowników urzędów państwowych. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę. W jakim wieku przysługują tym pracownikom prawo do wcześniejszych świadczeń?

Wcześniejsza emerytura dla pracowników urzędów państwowych

REKLAMA

REKLAMA

Urzędnikowi państwowemu przysługują świadczenia emerytalne na zasadach określonych w przepisach o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników. Podstawowym aktem jest ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepisy dotyczące świadczeń emerytalnych pracowników urzędów państwowych znajdują się również w ustawie o pracownikach urzędów państwowych.

Na podstawie tych regulacji należy stwierdzić, że prawo do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę mają osoby, które są pracownikami urzędów państwowych. Dotyczy to urzędników urodzonych przed dniem 1 stycznia 1949 roku. Mają oni prawo do wcześniejszego świadczenia emerytalnego, jeśli spełnili łącznie 3 ściśle określone warunki. Po pierwsze osiągnęli wiek emerytalny, który dla kobiet wynosi co najmniej 55 lat, a dla mężczyzn 60 lat. Po drugie mają wymagany okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet oraz 25 lat dla mężczyzn. Po trzecie ich stosunek pracy został rozwiązany z powodu likwidacji urzędu albo jego reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie.

Szczególne przypadki wcześniejszej emerytury pracowników urzędów państwowych

REKLAMA

Prawo do wcześniejszej emerytury mają również pracownicy urzędów państwowych w dwóch szczególnych sytuacjach. W razie rozwiązania z urzędnikiem państwowym mianowanym stosunku pracy z przyczyn:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) niezawinionej utraty uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku,
2) trwalej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia urzędnika państwowego mianowanego na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych, albo gdy urzędnik państwowy mianowany odmawia przejścia do takiej pracy, przysługuje im prawo do wcześniejszej pełnej emerytury, jeśli mężczyzna ukończył 60 lat, a kobieta 55 lat pięćdziesiąt piec lat i ma wymagany okres zatrudnienia, wynoszący 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.

Komu przysługuje wcześniejsza emerytura

Prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje pracownikom urzędów państwowych. Do tej grupy zalicza się urzędników państwowych oraz innych pracowników zatrudnionych w:
• Kancelarii Sejmu,
• Kancelarii Senatu,
• Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
• Sądzie Najwyższym,
• Biurze Trybunału Konstytucyjnego,
• Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich,
• Biurze Rzecznika Praw Dziecka,
• Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
• Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
• Krajowym Biurze Wyborczym,
• regionalnych izbach obrachunkowych,
• Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
• Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
• oraz osób do których nie ma zastosowania ustawa o służbie cywilnej zatrudnionych w:
o Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
o urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządowej,
o urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,
o Rządowym Centrum Legislacji,
o komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
o Biurze Nasiennictwa Leśnego.

Zadaj pytanie na Forum

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 1998 nr 162 poz. 1118)
Ustawa z dnia 16 września 1982 roku o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. 1982 nr 31 poz. 214)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA