REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszej emerytury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ryś
Wcześniejsza emerytura pracowników urzędów państwowych. /Fot. Fotolia
Wcześniejsza emerytura pracowników urzędów państwowych. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę. W jakim wieku przysługują tym pracownikom prawo do wcześniejszych świadczeń?

Wcześniejsza emerytura dla pracowników urzędów państwowych

REKLAMA

REKLAMA

Urzędnikowi państwowemu przysługują świadczenia emerytalne na zasadach określonych w przepisach o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników. Podstawowym aktem jest ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepisy dotyczące świadczeń emerytalnych pracowników urzędów państwowych znajdują się również w ustawie o pracownikach urzędów państwowych.

Na podstawie tych regulacji należy stwierdzić, że prawo do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę mają osoby, które są pracownikami urzędów państwowych. Dotyczy to urzędników urodzonych przed dniem 1 stycznia 1949 roku. Mają oni prawo do wcześniejszego świadczenia emerytalnego, jeśli spełnili łącznie 3 ściśle określone warunki. Po pierwsze osiągnęli wiek emerytalny, który dla kobiet wynosi co najmniej 55 lat, a dla mężczyzn 60 lat. Po drugie mają wymagany okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet oraz 25 lat dla mężczyzn. Po trzecie ich stosunek pracy został rozwiązany z powodu likwidacji urzędu albo jego reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie.

Szczególne przypadki wcześniejszej emerytury pracowników urzędów państwowych

Prawo do wcześniejszej emerytury mają również pracownicy urzędów państwowych w dwóch szczególnych sytuacjach. W razie rozwiązania z urzędnikiem państwowym mianowanym stosunku pracy z przyczyn:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) niezawinionej utraty uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku,
2) trwalej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia urzędnika państwowego mianowanego na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych, albo gdy urzędnik państwowy mianowany odmawia przejścia do takiej pracy, przysługuje im prawo do wcześniejszej pełnej emerytury, jeśli mężczyzna ukończył 60 lat, a kobieta 55 lat pięćdziesiąt piec lat i ma wymagany okres zatrudnienia, wynoszący 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.

Komu przysługuje wcześniejsza emerytura

Prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje pracownikom urzędów państwowych. Do tej grupy zalicza się urzędników państwowych oraz innych pracowników zatrudnionych w:
• Kancelarii Sejmu,
• Kancelarii Senatu,
• Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
• Sądzie Najwyższym,
• Biurze Trybunału Konstytucyjnego,
• Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich,
• Biurze Rzecznika Praw Dziecka,
• Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
• Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
• Krajowym Biurze Wyborczym,
• regionalnych izbach obrachunkowych,
• Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
• Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
• oraz osób do których nie ma zastosowania ustawa o służbie cywilnej zatrudnionych w:
o Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
o urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządowej,
o urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,
o Rządowym Centrum Legislacji,
o komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
o Biurze Nasiennictwa Leśnego.

Zadaj pytanie na Forum

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 1998 nr 162 poz. 1118)
Ustawa z dnia 16 września 1982 roku o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. 1982 nr 31 poz. 214)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA