REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszej emerytury?

Ewa Ryś
Wcześniejsza emerytura pracowników urzędów państwowych. /Fot. Fotolia
Wcześniejsza emerytura pracowników urzędów państwowych. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę. W jakim wieku przysługują tym pracownikom prawo do wcześniejszych świadczeń?

Wcześniejsza emerytura dla pracowników urzędów państwowych

REKLAMA

REKLAMA

Urzędnikowi państwowemu przysługują świadczenia emerytalne na zasadach określonych w przepisach o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników. Podstawowym aktem jest ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepisy dotyczące świadczeń emerytalnych pracowników urzędów państwowych znajdują się również w ustawie o pracownikach urzędów państwowych.

Na podstawie tych regulacji należy stwierdzić, że prawo do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę mają osoby, które są pracownikami urzędów państwowych. Dotyczy to urzędników urodzonych przed dniem 1 stycznia 1949 roku. Mają oni prawo do wcześniejszego świadczenia emerytalnego, jeśli spełnili łącznie 3 ściśle określone warunki. Po pierwsze osiągnęli wiek emerytalny, który dla kobiet wynosi co najmniej 55 lat, a dla mężczyzn 60 lat. Po drugie mają wymagany okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet oraz 25 lat dla mężczyzn. Po trzecie ich stosunek pracy został rozwiązany z powodu likwidacji urzędu albo jego reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie.

Szczególne przypadki wcześniejszej emerytury pracowników urzędów państwowych

REKLAMA

Prawo do wcześniejszej emerytury mają również pracownicy urzędów państwowych w dwóch szczególnych sytuacjach. W razie rozwiązania z urzędnikiem państwowym mianowanym stosunku pracy z przyczyn:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) niezawinionej utraty uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku,
2) trwalej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia urzędnika państwowego mianowanego na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych, albo gdy urzędnik państwowy mianowany odmawia przejścia do takiej pracy, przysługuje im prawo do wcześniejszej pełnej emerytury, jeśli mężczyzna ukończył 60 lat, a kobieta 55 lat pięćdziesiąt piec lat i ma wymagany okres zatrudnienia, wynoszący 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.

Komu przysługuje wcześniejsza emerytura

Prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje pracownikom urzędów państwowych. Do tej grupy zalicza się urzędników państwowych oraz innych pracowników zatrudnionych w:
• Kancelarii Sejmu,
• Kancelarii Senatu,
• Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
• Sądzie Najwyższym,
• Biurze Trybunału Konstytucyjnego,
• Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich,
• Biurze Rzecznika Praw Dziecka,
• Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
• Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
• Krajowym Biurze Wyborczym,
• regionalnych izbach obrachunkowych,
• Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
• Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
• oraz osób do których nie ma zastosowania ustawa o służbie cywilnej zatrudnionych w:
o Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
o urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządowej,
o urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,
o Rządowym Centrum Legislacji,
o komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
o Biurze Nasiennictwa Leśnego.

Zadaj pytanie na Forum

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 1998 nr 162 poz. 1118)
Ustawa z dnia 16 września 1982 roku o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. 1982 nr 31 poz. 214)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA