REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alicja Stawowczyk
Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński. /Fot. Fotolia
Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński. /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego zmiany spowodowały, że wszystkim pracownikom jednostek budżetowych, którzy nie przepracowali w roku 2012 wymaganych 6 miesięcy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dopuszczają możliwość uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego już po przepracowaniu c najmniej 6 miesięcy, z tym, iż wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego będzie ustalane proporcjonalnie do przepracowanego okresu.

Przepracowanie okresu w wysokości, co najmniej 6 miesięcy warunkujących do nabycia prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w razie korzystania z urlopu macierzyńskiego. Od roku 2012 urlop macierzyński jest traktowany na równi z świadczeniem pracy. Podstawą do zmian w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym stał się wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r (sygn. akt P, 59/11) w którym orzeczono, iż pomijanie okresu macierzyńskiego jako umożliwiającego nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy jest niezgodny z art. 32 ust. 1, a więc: „Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne”, w związku z art. 71 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej: „Matka przed i po urodzeniu dziecka ma prawo do szczególnej pomocy władz publicznych, której zakres określa ustawa”.

Wprowadzone wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego zmiany spowodowały, że wszystkim pracownikom jednostek budżetowych, którzy nie przepracowali w roku 2012 wymaganych 6 miesięcy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Na uwagę zasługuje fakt, iż zmiany mają zastosowanie do nabywania uprawnień do dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek sfery budżetowej za rok 2012. Tak, więc wszyscy pracownicy, którzy zostali pozbawieni prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2012, w związku z korzystaniem z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego powinni otrzymać od pracodawcy w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie Wyroku Trybunału Konstytucyjnego należne im świadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jednak nie koniec zmian, które wprowadził Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r. W wyniku uchwalonych zmian rozszerzył się katalog okresów okoliczności wyłączających konieczność przepracowania u danego pracodawcy okresu, co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym jako warunku niezbędnego do nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Art. 2 ust. 1 pkt. 6 Ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym rozszerzony został o następujące pozycje:

  1. urlop macierzyński,
  2. dodatkowy urlop macierzyński,
  3. urlop ojcowski,
  4. urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego,
  5. dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego.

Zobacz serwis: Urlopy

Podstawa prawna:

  1. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r. (sygn. Akt P 59/11) (Dz. U. z 2012 r., poz. 819)
  2. Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1144)
  3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.)
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA