REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński

Alicja Stawowczyk
Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński. /Fot. Fotolia
Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński. /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego zmiany spowodowały, że wszystkim pracownikom jednostek budżetowych, którzy nie przepracowali w roku 2012 wymaganych 6 miesięcy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dopuszczają możliwość uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego już po przepracowaniu c najmniej 6 miesięcy, z tym, iż wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego będzie ustalane proporcjonalnie do przepracowanego okresu.

Przepracowanie okresu w wysokości, co najmniej 6 miesięcy warunkujących do nabycia prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w razie korzystania z urlopu macierzyńskiego. Od roku 2012 urlop macierzyński jest traktowany na równi z świadczeniem pracy. Podstawą do zmian w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym stał się wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r (sygn. akt P, 59/11) w którym orzeczono, iż pomijanie okresu macierzyńskiego jako umożliwiającego nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy jest niezgodny z art. 32 ust. 1, a więc: „Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne”, w związku z art. 71 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej: „Matka przed i po urodzeniu dziecka ma prawo do szczególnej pomocy władz publicznych, której zakres określa ustawa”.

Wprowadzone wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego zmiany spowodowały, że wszystkim pracownikom jednostek budżetowych, którzy nie przepracowali w roku 2012 wymaganych 6 miesięcy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Na uwagę zasługuje fakt, iż zmiany mają zastosowanie do nabywania uprawnień do dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek sfery budżetowej za rok 2012. Tak, więc wszyscy pracownicy, którzy zostali pozbawieni prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2012, w związku z korzystaniem z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego powinni otrzymać od pracodawcy w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie Wyroku Trybunału Konstytucyjnego należne im świadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jednak nie koniec zmian, które wprowadził Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r. W wyniku uchwalonych zmian rozszerzył się katalog okresów okoliczności wyłączających konieczność przepracowania u danego pracodawcy okresu, co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym jako warunku niezbędnego do nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Art. 2 ust. 1 pkt. 6 Ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym rozszerzony został o następujące pozycje:

  1. urlop macierzyński,
  2. dodatkowy urlop macierzyński,
  3. urlop ojcowski,
  4. urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego,
  5. dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego.

Zobacz serwis: Urlopy

Podstawa prawna:

  1. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r. (sygn. Akt P 59/11) (Dz. U. z 2012 r., poz. 819)
  2. Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1144)
  3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA