REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alicja Stawowczyk
Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński. /Fot. Fotolia
Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński. /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego zmiany spowodowały, że wszystkim pracownikom jednostek budżetowych, którzy nie przepracowali w roku 2012 wymaganych 6 miesięcy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dopuszczają możliwość uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego już po przepracowaniu c najmniej 6 miesięcy, z tym, iż wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego będzie ustalane proporcjonalnie do przepracowanego okresu.

Przepracowanie okresu w wysokości, co najmniej 6 miesięcy warunkujących do nabycia prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w razie korzystania z urlopu macierzyńskiego. Od roku 2012 urlop macierzyński jest traktowany na równi z świadczeniem pracy. Podstawą do zmian w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym stał się wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r (sygn. akt P, 59/11) w którym orzeczono, iż pomijanie okresu macierzyńskiego jako umożliwiającego nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy jest niezgodny z art. 32 ust. 1, a więc: „Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne”, w związku z art. 71 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej: „Matka przed i po urodzeniu dziecka ma prawo do szczególnej pomocy władz publicznych, której zakres określa ustawa”.

Wprowadzone wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego zmiany spowodowały, że wszystkim pracownikom jednostek budżetowych, którzy nie przepracowali w roku 2012 wymaganych 6 miesięcy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Na uwagę zasługuje fakt, iż zmiany mają zastosowanie do nabywania uprawnień do dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek sfery budżetowej za rok 2012. Tak, więc wszyscy pracownicy, którzy zostali pozbawieni prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2012, w związku z korzystaniem z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego powinni otrzymać od pracodawcy w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie Wyroku Trybunału Konstytucyjnego należne im świadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jednak nie koniec zmian, które wprowadził Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r. W wyniku uchwalonych zmian rozszerzył się katalog okresów okoliczności wyłączających konieczność przepracowania u danego pracodawcy okresu, co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym jako warunku niezbędnego do nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Art. 2 ust. 1 pkt. 6 Ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym rozszerzony został o następujące pozycje:

  1. urlop macierzyński,
  2. dodatkowy urlop macierzyński,
  3. urlop ojcowski,
  4. urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego,
  5. dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego.

Zobacz serwis: Urlopy

Podstawa prawna:

  1. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r. (sygn. Akt P 59/11) (Dz. U. z 2012 r., poz. 819)
  2. Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1144)
  3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.)
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA