REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński

Alicja Stawowczyk
Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński. /Fot. Fotolia
Dodatkowe wynagrodzenie roczne a urlop macierzyński. /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego zmiany spowodowały, że wszystkim pracownikom jednostek budżetowych, którzy nie przepracowali w roku 2012 wymaganych 6 miesięcy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dopuszczają możliwość uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego już po przepracowaniu c najmniej 6 miesięcy, z tym, iż wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego będzie ustalane proporcjonalnie do przepracowanego okresu.

Przepracowanie okresu w wysokości, co najmniej 6 miesięcy warunkujących do nabycia prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w razie korzystania z urlopu macierzyńskiego. Od roku 2012 urlop macierzyński jest traktowany na równi z świadczeniem pracy. Podstawą do zmian w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym stał się wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r (sygn. akt P, 59/11) w którym orzeczono, iż pomijanie okresu macierzyńskiego jako umożliwiającego nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy jest niezgodny z art. 32 ust. 1, a więc: „Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne”, w związku z art. 71 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej: „Matka przed i po urodzeniu dziecka ma prawo do szczególnej pomocy władz publicznych, której zakres określa ustawa”.

Wprowadzone wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego zmiany spowodowały, że wszystkim pracownikom jednostek budżetowych, którzy nie przepracowali w roku 2012 wymaganych 6 miesięcy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Na uwagę zasługuje fakt, iż zmiany mają zastosowanie do nabywania uprawnień do dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek sfery budżetowej za rok 2012. Tak, więc wszyscy pracownicy, którzy zostali pozbawieni prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2012, w związku z korzystaniem z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego powinni otrzymać od pracodawcy w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie Wyroku Trybunału Konstytucyjnego należne im świadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jednak nie koniec zmian, które wprowadził Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r. W wyniku uchwalonych zmian rozszerzył się katalog okresów okoliczności wyłączających konieczność przepracowania u danego pracodawcy okresu, co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym jako warunku niezbędnego do nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Art. 2 ust. 1 pkt. 6 Ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym rozszerzony został o następujące pozycje:

  1. urlop macierzyński,
  2. dodatkowy urlop macierzyński,
  3. urlop ojcowski,
  4. urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego,
  5. dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego.

Zobacz serwis: Urlopy

Podstawa prawna:

  1. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2012 r. (sygn. Akt P 59/11) (Dz. U. z 2012 r., poz. 819)
  2. Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1144)
  3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA