Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnicy zarabiają coraz więcej

Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynagrodzenia/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenia/ Fot. Fotolia
Maleje liczba osób, które są zainteresowane zatrudnieniem w administracji rządowej. Wzrasta za to liczba odchodzących doświadczonych pracowników

W ciągu czterech lat zatrudnienie w służbie cywilnej zmalało o 2,6 tys. etatów. W ubiegłym roku ubyło ich blisko tysiąc, za to średnie wynagrodzenie wzrosło o 76 zł. Takie informacje zawiera sprawozdanie szefa służby cywilnej o stanie administracji rządowej za 2014 r. Dokument trafił już do akceptacji przez premiera.

Polecamy: Komplet Zmiany w prawie pracy w 2016 r.

Podnoszą kwalifikacje

Z analizy danych za ubiegły rok wynika, że najwięcej etatów ubyło w urzędach skarbowych – 424, administracji niezespolonej (kierownicy jednostek terenowych podlegający bezpośrednio resortom, a nie wojewodom, np. dyrektorzy izb skarbowych lub celnych) – 234 i ministerstwach – 198. Łącznie liczba etatów zmniejszyła się o 964. W efekcie w służbie cywilnej na koniec 2014 r. było 120,4 tys. stanowisk. W ubiegłym roku przybyło jednak 8 etatów kierowniczych, 244 koordynujących i ponad pół tysiąca stanowisk samodzielnych. W zamian zlikwidowano aż 1,4 tys. stanowisk wspomagających i 264 specjalistyczne.

– To, że jest coraz mniej stanowisk pomocniczych, świadczy o tym, że pracownicy administracji rządowej podnoszą swoje kwalifikacje i awansują na wyższe stanowiska, a te niższe po prostu nie są obsadzane – przekonuje prof. Bogumił Szmulik ekspert ds. administracji publicznej, radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Szmulik i Wspólnicy sp.k.

– To dobrze, że do redukcji zatrudnienia dochodzi w ten sposób. Gwałtowana redukcja, jaką pierwotnie planował rząd (12 tys. osób – red.), nie jest wskazana. Mogłoby się to odbić na jakości obsługi Polaków – dodaje.

Tymczasem związki zawodowe urzędników są zaniepokojone tym, że wzrasta liczba stanowisk koordynujących i dyrektorskich.

– Zamiast likwidować stanowiska kierownicze, a z tych zaoszczędzonych pieniędzy tworzyć dodatkowe etaty merytoryczne, robi się odwrotnie. A przecież od większej liczby szefów, którzy z reguły są obsadzani z nadania politycznego, nie polepszy się obsługa klientów – stwierdza Robert Barabasz, szef sekcji krajowej pracowników administracji rządowej i samorządowej NSZZ „Solidarność”.

Zobacz również: Obligatoryjne składniki wynagrodzenia pracowników samorządowych

Rosną płace

O ile zatrudnienie w administracji systematyczne spada, o tyle w przypadku płac mamy do czynienia z odwrotną tendencją. Członkowie korpusu służby cywilnej nie mają generalnie powodów do narzekania. Zamrożenie funduszu płac od 2009 r. nie przekłada się bowiem na brak wzrostu średnich pensji. Według wyliczeń szefowej służby cywilnej najniższe zarobki dotyczą tylko 8,1 tys. etatów. Tyle osób zarabiało w ubiegłym roku poniżej dwóch tysięcy złotych. Z kolei pensje powyżej 5 tys. złotych miesięcznie otrzymuje prawie 9 tys. członków korpusu. Przy czym najwięcej osób wynagradzanych jest na poziomie od 2,4 tys. zł do 2,6 tys. zł (taka płaca dotyczy ponad 18 tys. osób). Średnia płaca urzędnika państwowego wraz z trzynastką jest o ponad 800 zł wyższa od średniej krajowej. W ubiegłym roku wzrosła o 76 zł i wynosi łącznie 4,846 zł.

Największe podwyżki dotyczyły ministerstw, w których płaca wzrosła w ubiegłym roku o 190 zł. Średnia pensja wynosi tam blisko 7,3 tys. zł. Na drugim miejscu jest administracja niezespolona – tu wynagrodzenia wzrosły średnio o 112 zl (4 tys. zł), a następnie placówki zagraniczne i urzędy skarbowe.

– Ten wzrost jest bardziej symboliczny i powstał w skutek likwidacji tysiąca etatów. Generalnie większość urzędników posiada wyższe wykształcenie i zna języki obce, a ich zarobki są na poziomie około 2,6 tys. zł. Takie płace nie napawają optymizmem – przekonuje Tomasz Ludwiński, przewodniczący rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”.

Sami najlepsi

Ze sprawozdania wynika, że w ubiegłym roku podobnie jak w poprzednich latach nie było zbyt dużo słabych ocen pracy członków korpusu służby cywilnej. W 2014 r. oceną okresową objęto ponad 28 tys. urzędników, a jedynie 109 z nich otrzymało negatywną notę.

– System ocen w służbie cywilnej wymaga doprecyzowania, bo często negatywne noty są przyznawane w oderwaniu od konkretnych faktów lub po prostu sprowadzają się do polowania na pracownika – stwierdza dr Stefan Płażek, adwokat, adiunkt z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dodaje, że urzędy obawiają się przyznawać najniższe noty, bo jest duża szansa, że będą one skutecznie zakwestionowane przed sądem.

infoRgrafika

Służby cywilne w 2014 r.

Artur Radwan

Polecamy serwis: Kadry i płace

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź >>
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Tylko teraz
349,00 zł
614,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    2 gru 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022 - minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował po posiedzeniu Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, że osiągnięto porozumienie. Od kiedy i o ile wzrosną wynagrodzenia medyków?
    Wizja lokalna w terenie
    Wizja lokalna, uregulowana w ustawie ‒ Prawo zamówień publicznych, jest szczególnym narzędziem, z którego zamawiający może skorzystać, określając warunki udziału w postępowaniu. Próżno szukać definicji legalnej tego pojęcia albo wyraźnych wymogów określonych przez ustawodawcę w tym zakresie. Jednak niezastosowanie się przez wykonawcę do wytycznych określonych w specyfikacji warunków zamówienia w tym względzie może skutkować odrzuceniem oferty, co rodzi konkretne konsekwencje w sferze proceduralnej.
    Klasyfikacja budżetowa wykonania instalacji fotowoltaiki

    Jaki paragraf klasyfikacji budżetowej będzie właściwy dla wydatków związanych ze sporządzeniem kosztorysu szacunkowego na wykonanie instalacji CO i fotowoltaiki (kwota 5500 zł)?

    Jak rozliczyć VAT od usług pośrednictwa sprzedaży zestawów fotowoltaicznych
    Jaką stawką ryczałtu opodatkować usługi wywozu odpadów przez firmę budowlaną – interpretacja MF

    Przychody z tytułu obciążania klientów opłatami za wywóz odpadów budowlanych stanowiącymi element kompleksowej usługi budowlanej należy opodatkować ryczałtem w wysokości 5,5%. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

    Służba cywilna - uelastycznienie naboru i czasu pracy
    Projekt nowelizacji ustawy o służbie cywilnej zakłada m.in. uelastycznienie procesu naboru do służby cywilnej i zmiany w czasie pracy.
    Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób
    Wynagrodzenie rachmistrzów nie jest proste do rozliczenia. Urzędy statystyczne mają problemy z liczbą osób spisanych przez poszczególnych rachmistrzów. Rachmistrzowie stają się również ofiarami oszustw.