REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzynastka a staż pracy

Stępień Mariusz
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
trzynastka, praca, sfera budżetowa
trzynastka, praca, sfera budżetowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik tzw. budżetówki ma prawo do trzynastki po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego albo przynajmniej 6 miesięcy. Od zasady uwzględniania w stażu uprawniającym do dodatkowego wynagrodzenia rocznego tylko okresów faktycznie przepracowanych istnieją jednak wyjątki. Kiedy zatem mimo krótkiego stażu pracownik ma szansę na trzynastą pensję?

Pan Zbigniew został zatrudniony w jednostce budżetowej jako palacz. Umowę o pracę podpisał na sezon grzewczy od 1 listopada 2015 r. do końca marca 2016 r. Teraz w urzędzie wypłacane są trzynastki za 2015 rok. – Czy mam szansę ją otrzymać? Czy dostanie ją moja żona, która nie przepracowała ani jednego dnia w 2015 roku, bo najpierw korzystała z urlopu wypoczynkowego, później zwolnienia lekarskiego, a następnie z urlopu macierzyńskiego – zastanawia się czytelnik

REKLAMA

Co do zasady do dodatkowego wynagrodzenia rocznego ma prawo pracownik tzw. budżetówki po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego albo przynajmniej 6 miesięcy. W tym drugim przypadku świadczenie przysługuje w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Co to jest jednak przepracowany okres? To czas, w którym zatrudniony faktycznie świadczył pracę, a nie tylko pozostawał w stosunku pracy (uchwała SN z 7 lipca 2011 r., III PZP 3/11 OSNP 2012/1–2/3). Do stażu uprawniającego do trzynastej pensji nie zalicza się zatem m.in. okresu przebywania pracownika na zwolnieniu lekarskim, korzystania przez niego z urlopu okolicznościowego, szkoleniowego lub bezpłatnego.

Od zasady uwzględniania w stażu uprawniającym do trzynastej pensji tylko okresów faktycznie przepracowanych są jednak wyjątki. To czas urlopu wypoczynkowego, który, mimo że w jego trakcie pracownik nie świadczy pracy, jest traktowany jako okres przepracowany. Podobnie traktuje się okres zwolnienia zatrudnionego z obowiązku świadczenia pracy na czas kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej (uchwała SN z 13 grudnia 2005 r., II PZP 9/05, OSNAPiUS 2006 /7–8/109).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy pracownicy budżetówki, aby nabyć prawo do „13”, nie muszą jednak przepracować wskazanego w ustawie okresu. Gratyfikacja przysługuje bez względu na staż w razie:

● nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyższej);

● zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące;

● powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej;

● rozwiązania stosunku pracy w związku z: przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne,

● przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem,

● likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją;

● likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy,

● podjęcia zatrudnienia: w wyniku przeniesienia służbowego, na podstawie powołania lub wyboru,

● w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy,

● w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej poprzedniego pracodawcy lub jej reorganizacją,

● po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej;

● korzystania: z urlopu wychowawczego, urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu dla poratowania zdrowia, przez nauczyciela lub nauczyciela akademickiego z urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego;

● wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.

Umowa pana Zbigniewa została zawarta na sezon trwający 5 miesięcy, co oznacza, że mimo iż w 2015 roku przepracował tylko 2 miesiące, taką dodatkową gratyfikację powinien otrzymać. Nie wymaga się bowiem w takim przypadku co najmniej 6-miesięcznego stażu pracy w roku kalendarzowym. Co więcej pracownik nie musi wykazać, że przepracował w danym roku 3 miesiące – przepis wymaga tylko, aby umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż 3 miesiące. Trzynasta pensja zostanie mu więc wypłacona w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego czasu.

Prawo do trzynastki za 2015 rok nabędzie też żona naszego czytelnika, mimo że faktycznie nie przepracowała w tym roku ani jednego dnia. Rozstrzyga o tym korzystanie przez nią z urlopów związanych z opieką nad dzieckiem. Gwarantują one pracownikowi (w roku, w którym z nich korzysta) dodatkowe wynagrodzenie bez względu na czas faktycznie przez niego przepracowany. Jej trzynastka również zostanie ustalona w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, co oznacza, że do obliczenia wysokości wypłaty wzięte zostanie jedynie wynagrodzenie, jakie otrzymała za urlop wypoczynkowy.

Gdyby cały rok spędziła na zwolnieniu lekarskim, a następnie na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim, mimo formalnego nabycia przez nią prawa do „13” nie otrzymałaby jej. Podstawa do jej ustalenia byłaby bowiem zerowa. ©?

Mariusz Stępień

dgp@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1144 ze zm.).

Polecamy serwis: Kadry i płace

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA