REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w jednostce samorządowej na podstawie przepisów ustawy o pracownikach urzędów państwowych

REKLAMA

Czy pracownik urzędu państwowego zainteresowany podjęciem pracy w urzędzie gminy może zostać przeniesiony przez pracodawcę samorządowego w porozumieniu z pracodawcą dotychczasowym, na podstawie przepisu art. 10 ust. 2 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych?

Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia. Należy więc przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy, a wśród nich nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

Zatem urzędnika państwowego nie można przenieść do urzędu gminy na mocy art. 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych również nie zawiera regulacji umożliwiających przeniesienie urzędnika państwowego do jednostki samorządowej.


Artykuł 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych stanowi, że urzędnika państwowego można, na jego wniosek lub za jego zgodą, przenieść do pracy w innym urzędzie w tej samej lub innej miejscowości. Przeniesienia dokonuje kierownik urzędu, w którym urzędnik ten ma być zatrudniony, w porozumieniu z kierownikiem urzędu dotychczas zatrudniającego urzędnika.

Znaczenie tego przepisu należy rozpatrywać na podstawie interpretacji pojęcia „urząd”, do którego można przenieść urzędnika państwowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z art. 2 pkt 1 oraz art. 3a wymienionej ustawy wynika, że urzędami w rozumieniu ustawy z 16 września 1982 r. są instytucje wskazane w jej artykule 1.

Wśród katalogu urzędów wskazanych w art. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - ustawa o pracownikach samorządowych.

Jeżeli więc ustawa o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia, należy przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy.

Artykuł 10 ust. 2 tej ustawy reguluje więc sytuację przeniesienia urzędnika państwowego jedynie w ramach instytucji wskazanych w art. 1 ustawy.

Gdyby istniała możliwość przenoszenia urzędników państwowych do innych instytucji nieujętych w katalogu urzędów zawartych w art. 1, w ustawie z 16 września 1982 r. zawarte byłyby oddzielne regulacje.

REKLAMA

Przykładowo, w sytuacji odwrotnej, a mianowicie przenoszenia członka korpusu służby cywilnej na stanowisko w urzędzie w rozumieniu art. 1 ustawy z 16 września 1982 r. zawiera ona osobną, poświęconą tej kwestii regulację zawartą w jej art. 3a. Przepis ten stanowi, że na stanowisko urzędnika państwowego zatrudnionego w urzędach wymienionych w art. 1 ust. 1 może zostać przeniesiony w drodze porozumienia pracodawców członek korpusu służby cywilnej w rozumieniu ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej.

Ustawa o pracownikach urzędów państwowych nie zawiera regulacji w odniesieniu do pracowników objętych ustawą o pracownikach samorządowych zarówno dotyczących możliwości przenoszenia pracowników samorządowych do urzędów państwowych, jak i możliwości przenoszenia urzędników państwowych na stanowiska objęte regulacją ustawy o pracownikach samorządowych.

Regulacji dotyczących możliwości przenoszenia urzędników państwowych do pracy w jednostkach samorządowych albo pracowników samorządowych do pracy w urzędach państwowych nie zawiera też ustawa o pracownikach samorządowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych reguluje jedynie możliwość przeniesienia pracownika samorządowego (poza przypadkami przenoszenia pracowników samorządowych w ramach jednostek samorządowych) do pracy w urzędzie w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej:

l w przypadku mianowanych pracowników samorządowych - w art. 7 ust. 2,

l w przypadku pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie umowy o pracę - w art. 7a.

Powyższe regulacje dotyczące możliwości przenoszenia do urzędów służby cywilnej zostały wprowadzone do ustawy o pracownikach samorządowych na mocy przepisów ustawy z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej, która weszła w życie 24 maja 2006 r.

Wobec faktu, iż urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w urzędzie gminy, konieczne będzie rozwiązanie z takim pracownikiem stosunku pracy w urzędzie państwowym i nawiązanie stosunku pracy w urzędzie gminy.

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 z późn. zm.)

l Ustawa z 28 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 170, poz. 1218)

l Ustawa z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. nr 79, poz. 549)

Dorota Wołoszyn

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA