REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w jednostce samorządowej na podstawie przepisów ustawy o pracownikach urzędów państwowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy pracownik urzędu państwowego zainteresowany podjęciem pracy w urzędzie gminy może zostać przeniesiony przez pracodawcę samorządowego w porozumieniu z pracodawcą dotychczasowym, na podstawie przepisu art. 10 ust. 2 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych?

Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia. Należy więc przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy, a wśród nich nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zatem urzędnika państwowego nie można przenieść do urzędu gminy na mocy art. 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych również nie zawiera regulacji umożliwiających przeniesienie urzędnika państwowego do jednostki samorządowej.


Artykuł 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych stanowi, że urzędnika państwowego można, na jego wniosek lub za jego zgodą, przenieść do pracy w innym urzędzie w tej samej lub innej miejscowości. Przeniesienia dokonuje kierownik urzędu, w którym urzędnik ten ma być zatrudniony, w porozumieniu z kierownikiem urzędu dotychczas zatrudniającego urzędnika.

REKLAMA

Znaczenie tego przepisu należy rozpatrywać na podstawie interpretacji pojęcia „urząd”, do którego można przenieść urzędnika państwowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z art. 2 pkt 1 oraz art. 3a wymienionej ustawy wynika, że urzędami w rozumieniu ustawy z 16 września 1982 r. są instytucje wskazane w jej artykule 1.

Wśród katalogu urzędów wskazanych w art. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - ustawa o pracownikach samorządowych.

Jeżeli więc ustawa o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia, należy przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy.

Artykuł 10 ust. 2 tej ustawy reguluje więc sytuację przeniesienia urzędnika państwowego jedynie w ramach instytucji wskazanych w art. 1 ustawy.

Gdyby istniała możliwość przenoszenia urzędników państwowych do innych instytucji nieujętych w katalogu urzędów zawartych w art. 1, w ustawie z 16 września 1982 r. zawarte byłyby oddzielne regulacje.

Przykładowo, w sytuacji odwrotnej, a mianowicie przenoszenia członka korpusu służby cywilnej na stanowisko w urzędzie w rozumieniu art. 1 ustawy z 16 września 1982 r. zawiera ona osobną, poświęconą tej kwestii regulację zawartą w jej art. 3a. Przepis ten stanowi, że na stanowisko urzędnika państwowego zatrudnionego w urzędach wymienionych w art. 1 ust. 1 może zostać przeniesiony w drodze porozumienia pracodawców członek korpusu służby cywilnej w rozumieniu ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej.

Ustawa o pracownikach urzędów państwowych nie zawiera regulacji w odniesieniu do pracowników objętych ustawą o pracownikach samorządowych zarówno dotyczących możliwości przenoszenia pracowników samorządowych do urzędów państwowych, jak i możliwości przenoszenia urzędników państwowych na stanowiska objęte regulacją ustawy o pracownikach samorządowych.

Regulacji dotyczących możliwości przenoszenia urzędników państwowych do pracy w jednostkach samorządowych albo pracowników samorządowych do pracy w urzędach państwowych nie zawiera też ustawa o pracownikach samorządowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych reguluje jedynie możliwość przeniesienia pracownika samorządowego (poza przypadkami przenoszenia pracowników samorządowych w ramach jednostek samorządowych) do pracy w urzędzie w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej:

l w przypadku mianowanych pracowników samorządowych - w art. 7 ust. 2,

l w przypadku pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie umowy o pracę - w art. 7a.

Powyższe regulacje dotyczące możliwości przenoszenia do urzędów służby cywilnej zostały wprowadzone do ustawy o pracownikach samorządowych na mocy przepisów ustawy z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej, która weszła w życie 24 maja 2006 r.

Wobec faktu, iż urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w urzędzie gminy, konieczne będzie rozwiązanie z takim pracownikiem stosunku pracy w urzędzie państwowym i nawiązanie stosunku pracy w urzędzie gminy.

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 z późn. zm.)

l Ustawa z 28 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 170, poz. 1218)

l Ustawa z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. nr 79, poz. 549)

Dorota Wołoszyn

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

REKLAMA

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

REKLAMA