REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w jednostce samorządowej na podstawie przepisów ustawy o pracownikach urzędów państwowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy pracownik urzędu państwowego zainteresowany podjęciem pracy w urzędzie gminy może zostać przeniesiony przez pracodawcę samorządowego w porozumieniu z pracodawcą dotychczasowym, na podstawie przepisu art. 10 ust. 2 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych?

Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia. Należy więc przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy, a wśród nich nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

REKLAMA

Zatem urzędnika państwowego nie można przenieść do urzędu gminy na mocy art. 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych również nie zawiera regulacji umożliwiających przeniesienie urzędnika państwowego do jednostki samorządowej.


Artykuł 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych stanowi, że urzędnika państwowego można, na jego wniosek lub za jego zgodą, przenieść do pracy w innym urzędzie w tej samej lub innej miejscowości. Przeniesienia dokonuje kierownik urzędu, w którym urzędnik ten ma być zatrudniony, w porozumieniu z kierownikiem urzędu dotychczas zatrudniającego urzędnika.

Znaczenie tego przepisu należy rozpatrywać na podstawie interpretacji pojęcia „urząd”, do którego można przenieść urzędnika państwowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z art. 2 pkt 1 oraz art. 3a wymienionej ustawy wynika, że urzędami w rozumieniu ustawy z 16 września 1982 r. są instytucje wskazane w jej artykule 1.

Wśród katalogu urzędów wskazanych w art. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych nie znajdują się jednostki samorządowe, gdyż statut pracowników w nich zatrudnionych określa odrębna ustawa - ustawa o pracownikach samorządowych.

Jeżeli więc ustawa o pracownikach urzędów państwowych posługuje się w art. 10 ust. 2 pojęciem urzędu, bez bliższego dookreślenia, należy przyjąć, że chodzi o urzędy wskazane w art. 1 ustawy.

Artykuł 10 ust. 2 tej ustawy reguluje więc sytuację przeniesienia urzędnika państwowego jedynie w ramach instytucji wskazanych w art. 1 ustawy.

Gdyby istniała możliwość przenoszenia urzędników państwowych do innych instytucji nieujętych w katalogu urzędów zawartych w art. 1, w ustawie z 16 września 1982 r. zawarte byłyby oddzielne regulacje.

REKLAMA

Przykładowo, w sytuacji odwrotnej, a mianowicie przenoszenia członka korpusu służby cywilnej na stanowisko w urzędzie w rozumieniu art. 1 ustawy z 16 września 1982 r. zawiera ona osobną, poświęconą tej kwestii regulację zawartą w jej art. 3a. Przepis ten stanowi, że na stanowisko urzędnika państwowego zatrudnionego w urzędach wymienionych w art. 1 ust. 1 może zostać przeniesiony w drodze porozumienia pracodawców członek korpusu służby cywilnej w rozumieniu ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej.

Ustawa o pracownikach urzędów państwowych nie zawiera regulacji w odniesieniu do pracowników objętych ustawą o pracownikach samorządowych zarówno dotyczących możliwości przenoszenia pracowników samorządowych do urzędów państwowych, jak i możliwości przenoszenia urzędników państwowych na stanowiska objęte regulacją ustawy o pracownikach samorządowych.

Regulacji dotyczących możliwości przenoszenia urzędników państwowych do pracy w jednostkach samorządowych albo pracowników samorządowych do pracy w urzędach państwowych nie zawiera też ustawa o pracownikach samorządowych.

Ustawa o pracownikach samorządowych reguluje jedynie możliwość przeniesienia pracownika samorządowego (poza przypadkami przenoszenia pracowników samorządowych w ramach jednostek samorządowych) do pracy w urzędzie w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej:

l w przypadku mianowanych pracowników samorządowych - w art. 7 ust. 2,

l w przypadku pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie umowy o pracę - w art. 7a.

Powyższe regulacje dotyczące możliwości przenoszenia do urzędów służby cywilnej zostały wprowadzone do ustawy o pracownikach samorządowych na mocy przepisów ustawy z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej, która weszła w życie 24 maja 2006 r.

Wobec faktu, iż urzędnika państwowego nie można przenieść do pracy w urzędzie gminy, konieczne będzie rozwiązanie z takim pracownikiem stosunku pracy w urzędzie państwowym i nawiązanie stosunku pracy w urzędzie gminy.

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

l Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 z późn. zm.)

l Ustawa z 28 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 170, poz. 1218)

l Ustawa z 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. nr 79, poz. 549)

Dorota Wołoszyn

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

REKLAMA