REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastępca wójta może być zatrudniony na pół etatu oraz dodatkowo świadczyć pracę na innym stanowisku

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

REKLAMA

Czy zastępca wójta może pełnić swoją funkcję na część etatu i czy w związku z tym może być zatrudniony na część etatu w urzędzie gminy na innym stanowisku, np. być na część etatu zastępcą kierownika urzędu stanu cywilnego?

Odpowiedź

REKLAMA

Moim zdaniem, zastępca wójta może być zatrudniony na część etatu. Możliwe jest też świadczenie przez zastępcę wójta pracy w danym urzędzie gminy lub jednostce mu podległej także (dodatkowo) na innym stanowisku.

Uzasadnienie

REKLAMA

Stosunek pracy zastępcy wójta nawiązywany jest w drodze powołania. Ma on przy tym całkowicie inny charakter niż stosunek pracy wójta, w odniesieniu do którego mamy do czynienia z wyborem. Wójta się nie zatrudnia, lecz wybiera go społeczność lokalna na podstawie przepisów ustawy z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, zatem w konsekwencji decyzji tej zbiorowości powstaje stosunek pracy między gminą a wójtem. Wyborcy, decydując o powierzeniu danej osobie tego stanowiska, oczekują pełnego wypełniania obowiązków bez ograniczenia czasowego. Dlatego wójt nie może być zatrudniony w części etatu, gdyż kłóciłoby się to z samą istotą pełnionej przez niego funkcji.

Takiego ograniczenia nie ma już jednak w stosunku do zastępcy wójta. Wójt powołuje zastępcę w drodze zarządzenia (art. 26a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W zakresie treści aktu powołania musimy sięgnąć do art. 69 Kodeksu pracy (k.p.), który wskazuje, że generalnie do stosunku pracy na podstawie powołania stosuje się przepisy dotyczące umowy o pracę na czas nieokreślony, z wyłączeniem przepisów regulujących:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• tryb postępowania przy rozwiązywaniu umów o pracę,

• rozpatrywanie sporów ze stosunku pracy w części dotyczącej orzekania o bezskuteczności wypowiedzeń i o przywracaniu do pracy.

Akt powołania powinien wskazywać zatem to, co umowa o pracę, a więc:

• pracodawcę i miejsce wykonywania pracy (urząd gminy),

• datę powołania,

• rodzaj pracy (pełnienie funkcji zastępcy wójta),

wynagrodzenie,

• wymiar czasu pracy,

• termin rozpoczęcia pracy.

Moim zdaniem, nie ma przeszkód, by zastępca wójta wykonywał pracę w części etatu. W przeciwieństwie do wójta jest on bowiem „zatrudnianym” urzędnikiem, o którego pracy decyduje wójt. Zwłaszcza w małych gminach nie zawsze konieczne będzie zatrudnienie zastępcy wójta w pełnym wymiarze czasu pracy.

Czas pracy pracownika samorządowego nie może przekraczać 40 godzin na tydzień i ośmiu godzin na dobę. Zauważmy, że nie są to wartości średnie, tzn. przeciętne w przyjętym okresie rozliczeniowym, tak jak ma to miejsce w Kodeksie pracy w odniesieniu do normy tygodniowej czasu pracy.

Funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:

• funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,

• członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest się wójtem lub zastępcą wójta,

• zatrudnieniem w administracji rządowej,

• mandatem posła lub senatora.

Wskazany art. 27 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nie reguluje natomiast kwestii dopuszczalności łączenia stanowiska zastępcy wójta z innymi stanowiskami pracowniczymi w administracji samorządowej, w tym w danej gminie. Możliwe jest zatem zatrudnienie zastępcy wójta także na innym stanowisku w gminie, z pewnym jednak zastrzeżeniem. Nie jest dopuszczalne zatrudnienie na stanowisku (w gminie lub jednostce gminnej), na którym zastępca wójta podlegałby służbowo osobie podległej jednocześnie mu jako zastępcy wójta. Możliwe jest jednak zatrudnienie na stanowiskach podległych bezpośrednio wójtowi.

W kwestii łączenia stanowiska zastępcy wójta (burmistrza) z innym (konkretnie sekretarza gminy) wypowiedział się NSA w Poznaniu w wyroku z 27 czerwca 1991 r. (sygn. akt SA/Po 1479/90, opubl. ONSA z 1991 r. nr 3-4, poz. 67), wskazując, że przepisy nie zawierają zakazu łączenia stanowiska zastępcy burmistrza ze stanowiskiem sekretarza gminy. Jeżeli rozmiary zadań wykonywanych na obu stanowiskach na to pozwalają, nie ma przeszkód prawnych do łączenia ich przez jedną osobę.

Marek Rotkiewicz

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

• Ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. nr 113, poz. 984 z późn. zm.)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

    Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

    REKLAMA

    ZUS: Przy kontrolach zasiłków i zwolnień korzystamy z donosów od sąsiadów i rodziny. Sprawdzamy zlecenia obok etatu

    ZUS sprawdza też, czy osoba pobierająca chorobowe wykonuje poza etatem zlecenia. Interesuje się prawem do zasiłków.

    Komunikat MRiPS o refundacji zakupu szkieł kontaktowych [od 17 listopada 2023 r.]

    W Dzienniku Ustaw pod poz. 2367 zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie weszło w życie 17 listopada 2023 r.

    Emerytury: brak waloryzacji. I emerytura niższa o 300 zł

    Nie milkną echa środowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego o emeryturach. 

    Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

    10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

    REKLAMA

    Zapowiedzi: Będzie projekt ustawy dla 150 000 pracowników pomocy społecznej

    Chcemy przedstawić projekt ustawy o pracownikach pomocy społecznej; będziemy starali się go tak pilotować, aby ustawa została przyjęta i wdrożona w życie - powiedziała w czwartek szefowa MRiPS Marlena Maląg. Podkreśliła, że projekt dotyczy wsparcia finansowego dla pracowników służb społecznych.

     

    Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

    Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

    REKLAMA