REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastępca wójta może być zatrudniony na pół etatu oraz dodatkowo świadczyć pracę na innym stanowisku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

REKLAMA

Czy zastępca wójta może pełnić swoją funkcję na część etatu i czy w związku z tym może być zatrudniony na część etatu w urzędzie gminy na innym stanowisku, np. być na część etatu zastępcą kierownika urzędu stanu cywilnego?

Odpowiedź

REKLAMA

Moim zdaniem, zastępca wójta może być zatrudniony na część etatu. Możliwe jest też świadczenie przez zastępcę wójta pracy w danym urzędzie gminy lub jednostce mu podległej także (dodatkowo) na innym stanowisku.

Uzasadnienie

REKLAMA

Stosunek pracy zastępcy wójta nawiązywany jest w drodze powołania. Ma on przy tym całkowicie inny charakter niż stosunek pracy wójta, w odniesieniu do którego mamy do czynienia z wyborem. Wójta się nie zatrudnia, lecz wybiera go społeczność lokalna na podstawie przepisów ustawy z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, zatem w konsekwencji decyzji tej zbiorowości powstaje stosunek pracy między gminą a wójtem. Wyborcy, decydując o powierzeniu danej osobie tego stanowiska, oczekują pełnego wypełniania obowiązków bez ograniczenia czasowego. Dlatego wójt nie może być zatrudniony w części etatu, gdyż kłóciłoby się to z samą istotą pełnionej przez niego funkcji.

Takiego ograniczenia nie ma już jednak w stosunku do zastępcy wójta. Wójt powołuje zastępcę w drodze zarządzenia (art. 26a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W zakresie treści aktu powołania musimy sięgnąć do art. 69 Kodeksu pracy (k.p.), który wskazuje, że generalnie do stosunku pracy na podstawie powołania stosuje się przepisy dotyczące umowy o pracę na czas nieokreślony, z wyłączeniem przepisów regulujących:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• tryb postępowania przy rozwiązywaniu umów o pracę,

• rozpatrywanie sporów ze stosunku pracy w części dotyczącej orzekania o bezskuteczności wypowiedzeń i o przywracaniu do pracy.

Akt powołania powinien wskazywać zatem to, co umowa o pracę, a więc:

• pracodawcę i miejsce wykonywania pracy (urząd gminy),

• datę powołania,

• rodzaj pracy (pełnienie funkcji zastępcy wójta),

wynagrodzenie,

• wymiar czasu pracy,

• termin rozpoczęcia pracy.

Moim zdaniem, nie ma przeszkód, by zastępca wójta wykonywał pracę w części etatu. W przeciwieństwie do wójta jest on bowiem „zatrudnianym” urzędnikiem, o którego pracy decyduje wójt. Zwłaszcza w małych gminach nie zawsze konieczne będzie zatrudnienie zastępcy wójta w pełnym wymiarze czasu pracy.

Czas pracy pracownika samorządowego nie może przekraczać 40 godzin na tydzień i ośmiu godzin na dobę. Zauważmy, że nie są to wartości średnie, tzn. przeciętne w przyjętym okresie rozliczeniowym, tak jak ma to miejsce w Kodeksie pracy w odniesieniu do normy tygodniowej czasu pracy.

Funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:

• funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,

• członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest się wójtem lub zastępcą wójta,

• zatrudnieniem w administracji rządowej,

• mandatem posła lub senatora.

Wskazany art. 27 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nie reguluje natomiast kwestii dopuszczalności łączenia stanowiska zastępcy wójta z innymi stanowiskami pracowniczymi w administracji samorządowej, w tym w danej gminie. Możliwe jest zatem zatrudnienie zastępcy wójta także na innym stanowisku w gminie, z pewnym jednak zastrzeżeniem. Nie jest dopuszczalne zatrudnienie na stanowisku (w gminie lub jednostce gminnej), na którym zastępca wójta podlegałby służbowo osobie podległej jednocześnie mu jako zastępcy wójta. Możliwe jest jednak zatrudnienie na stanowiskach podległych bezpośrednio wójtowi.

W kwestii łączenia stanowiska zastępcy wójta (burmistrza) z innym (konkretnie sekretarza gminy) wypowiedział się NSA w Poznaniu w wyroku z 27 czerwca 1991 r. (sygn. akt SA/Po 1479/90, opubl. ONSA z 1991 r. nr 3-4, poz. 67), wskazując, że przepisy nie zawierają zakazu łączenia stanowiska zastępcy burmistrza ze stanowiskiem sekretarza gminy. Jeżeli rozmiary zadań wykonywanych na obu stanowiskach na to pozwalają, nie ma przeszkód prawnych do łączenia ich przez jedną osobę.

Marek Rotkiewicz

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

• Ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. nr 113, poz. 984 z późn. zm.)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

REKLAMA

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA