REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastępca wójta może być zatrudniony na pół etatu oraz dodatkowo świadczyć pracę na innym stanowisku

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

REKLAMA

Czy zastępca wójta może pełnić swoją funkcję na część etatu i czy w związku z tym może być zatrudniony na część etatu w urzędzie gminy na innym stanowisku, np. być na część etatu zastępcą kierownika urzędu stanu cywilnego?

Odpowiedź

REKLAMA

REKLAMA

Moim zdaniem, zastępca wójta może być zatrudniony na część etatu. Możliwe jest też świadczenie przez zastępcę wójta pracy w danym urzędzie gminy lub jednostce mu podległej także (dodatkowo) na innym stanowisku.

Uzasadnienie

Stosunek pracy zastępcy wójta nawiązywany jest w drodze powołania. Ma on przy tym całkowicie inny charakter niż stosunek pracy wójta, w odniesieniu do którego mamy do czynienia z wyborem. Wójta się nie zatrudnia, lecz wybiera go społeczność lokalna na podstawie przepisów ustawy z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, zatem w konsekwencji decyzji tej zbiorowości powstaje stosunek pracy między gminą a wójtem. Wyborcy, decydując o powierzeniu danej osobie tego stanowiska, oczekują pełnego wypełniania obowiązków bez ograniczenia czasowego. Dlatego wójt nie może być zatrudniony w części etatu, gdyż kłóciłoby się to z samą istotą pełnionej przez niego funkcji.

REKLAMA

Takiego ograniczenia nie ma już jednak w stosunku do zastępcy wójta. Wójt powołuje zastępcę w drodze zarządzenia (art. 26a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W zakresie treści aktu powołania musimy sięgnąć do art. 69 Kodeksu pracy (k.p.), który wskazuje, że generalnie do stosunku pracy na podstawie powołania stosuje się przepisy dotyczące umowy o pracę na czas nieokreślony, z wyłączeniem przepisów regulujących:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• tryb postępowania przy rozwiązywaniu umów o pracę,

• rozpatrywanie sporów ze stosunku pracy w części dotyczącej orzekania o bezskuteczności wypowiedzeń i o przywracaniu do pracy.

Akt powołania powinien wskazywać zatem to, co umowa o pracę, a więc:

• pracodawcę i miejsce wykonywania pracy (urząd gminy),

• datę powołania,

• rodzaj pracy (pełnienie funkcji zastępcy wójta),

wynagrodzenie,

• wymiar czasu pracy,

• termin rozpoczęcia pracy.

Moim zdaniem, nie ma przeszkód, by zastępca wójta wykonywał pracę w części etatu. W przeciwieństwie do wójta jest on bowiem „zatrudnianym” urzędnikiem, o którego pracy decyduje wójt. Zwłaszcza w małych gminach nie zawsze konieczne będzie zatrudnienie zastępcy wójta w pełnym wymiarze czasu pracy.

Czas pracy pracownika samorządowego nie może przekraczać 40 godzin na tydzień i ośmiu godzin na dobę. Zauważmy, że nie są to wartości średnie, tzn. przeciętne w przyjętym okresie rozliczeniowym, tak jak ma to miejsce w Kodeksie pracy w odniesieniu do normy tygodniowej czasu pracy.

Funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:

• funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,

• członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest się wójtem lub zastępcą wójta,

• zatrudnieniem w administracji rządowej,

• mandatem posła lub senatora.

Wskazany art. 27 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nie reguluje natomiast kwestii dopuszczalności łączenia stanowiska zastępcy wójta z innymi stanowiskami pracowniczymi w administracji samorządowej, w tym w danej gminie. Możliwe jest zatem zatrudnienie zastępcy wójta także na innym stanowisku w gminie, z pewnym jednak zastrzeżeniem. Nie jest dopuszczalne zatrudnienie na stanowisku (w gminie lub jednostce gminnej), na którym zastępca wójta podlegałby służbowo osobie podległej jednocześnie mu jako zastępcy wójta. Możliwe jest jednak zatrudnienie na stanowiskach podległych bezpośrednio wójtowi.

W kwestii łączenia stanowiska zastępcy wójta (burmistrza) z innym (konkretnie sekretarza gminy) wypowiedział się NSA w Poznaniu w wyroku z 27 czerwca 1991 r. (sygn. akt SA/Po 1479/90, opubl. ONSA z 1991 r. nr 3-4, poz. 67), wskazując, że przepisy nie zawierają zakazu łączenia stanowiska zastępcy burmistrza ze stanowiskiem sekretarza gminy. Jeżeli rozmiary zadań wykonywanych na obu stanowiskach na to pozwalają, nie ma przeszkód prawnych do łączenia ich przez jedną osobę.

Marek Rotkiewicz

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

• Ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. nr 113, poz. 984 z późn. zm.)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA