REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest zakres możliwej kontroli wykorzystywania Internetu przez pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Jaki jest zakres możliwej kontroli wykorzystywania Internetu przez pracowników. /Fot. Fotolia
Jaki jest zakres możliwej kontroli wykorzystywania Internetu przez pracowników. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy wprowadzić ograniczenia w zakresie korzystania przez pracowników z Internetu do celów prywatnych. Czy możemy stosować bieżący monitoring odwiedzanych stron internetowych, o czym pracownicy zostaliby uprzednio poinformowani?

Tak, pracodawca może kontrolować sposób wykorzystywania przez pracowników sprzętu służbowego przeznaczonego do wykonywania pracy. Dotyczy to także użytkowania komputerów. Jednak może się to odbywać z poszanowaniem prywatności pracowników oraz po wcześniejszym poinformowaniu ich o możliwości wystąpienia takiej kontroli, o zakresie potencjalnej kontroli itp.

REKLAMA

REKLAMA

Powszechne prawo pracy w żaden sposób nie odnosi się do zakresu możliwej kontroli pracowników w zakresie świadczenia pracy przy komputerze. Jedynym przepisem z tym związanym jest pkt 10 lit. e załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wskazuje się tam, że przy projektowaniu, doborze i modernizacji oprogramowania, a także przy planowaniu wykonywania zadań z użyciem ekranu monitora pracodawca powinien uwzględniać w szczególności to, aby bez wiedzy pracownika nie dokonywać kontroli jakościowej i ilościowej jego pracy. Jedynie pośrednio regulacja ta obejmuje kwestie wskazane w pytaniu.

Zobacz serwis: Kadry i płace

Oczywiste jest to, że pracodawca chce mieć możliwości kontroli pracowników w trakcie pracy, w szczególności przy wielu pracach samodzielnych, wykonywanych bez bezpośredniego nadzoru. Takich zaś wiele występuje chociażby wśród stanowisk urzędniczych. Podstawowe kwestie, od których należy zacząć, to zapewnienie, aby działania kontrolne odbywały się na zasadach jawności i proporcjonalności zastosowanego środka kontrolnego do uzasadnionej potrzeby. Jawność oznacza obowiązek poinformowania pracowników o możliwości kontroli ich aktywności w sieci oraz o zakresie tej kontroli (np. przez zamieszczenie zapisu w regulaminie pracy, z których będzie wynikało, że pracodawca ma prawo do przeprowadzania monitoringu ruchu sieciowego przy użyciu służbowych komputerów, w trakcie godzin pracy pracowników).

REKLAMA

Prywatna aktywność pracownika w trakcie pracy może niekiedy stanowić naruszenie obowiązku przestrzegania czasu pracy i pełnego wykorzystania go na pracę zawodową. Naruszeniem nie będzie jednak krótkotrwałe zdarzenie (np. kontakt pracownika z rodziną w razie konieczności z wykorzystaniem komputera). Działania kontrolne pracodawcy w takim przypadku stanowiłyby naruszenie tajemnicy korespondencji i byłoby zbyt dużą ingerencją w sferę prywatną. Ponadto pracodawca mógłby uzyskać dostęp do informacji, jakich gromadzenie jest niedopuszczalne prawnie (np. o stanie zdrowia, preferencjach seksualnych, przekonaniach politycznych) – mówimy o korespondencji prywatnej, a nie o opiniach wyrażanych publicznie przez pracownika (np. publikowanych na ogólnie dostępnych forach internetowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Jaki jest zakres możliwej kontroli wykorzystywania Internetu przez pracowników

W artykule odniesiono się także do kwestii gromadzenia przez pracodawcę danych pracownika.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

REKLAMA

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

REKLAMA