REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telepraca – obowiązki pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Wymiatał
Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Telepraca/Fot. Fotolia
Telepraca/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy na pracodawcę zatrudniającego pracowników w ramach telepracy nakłada szereg obowiązków. Przed wprowadzeniem takiego rozwiązania warto zatem rozważyć czy praca zdalna będzie właściwym rozwiązaniem z punktu widzenia interesów pracodawcy, jak i bieżących potrzeb pracowników.

Jakie są obowiązki pracodawcy zatrudniającego w ramach telepracy?

Telepraca jest coraz popularniejszym sposobem świadczenia pracy, co jest widoczne zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich, gdzie rezygnacja z powierzchni biurowej prowadzi do oszczędności i uelastycznienia sposobu pracy. Telepraca nierzadko stanowi kartę przetargową umożliwiającą pozyskanie pożądanych  kandydatów w procesie rekrutacji, ułatwia też matkom powrót do pracy po korzystaniu z urlopów macierzyńskich. Jednak ze względu na swoją specyfikę – wprowadzenie telepracy zmusza pracodawcę do wypełnienia dodatkowych formalności. O czym powinien pamiętać pracodawca umożliwiając pracownikom świadczenie pracy w ramach telepracy?

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

W pierwszej kolejności, należy podkreślić, iż pracownik świadczący pracę w ramach telepracy (telepracownik) posiada status pracownika w rozumieniu przepisów kodeksu pracy – zastosowanie mają więc wszelkie ogólne przepisy określające wzajemne prawa i obowiązki wynikające ze stosunku pracy. Ponadto, po stronie pracodawcy kodeks pracy przewiduje następujące obowiązki charakterystyczne dla pracy zdalnej:

Zawarcie porozumienia lub wydanie regulaminu

Pierwszym obowiązkiem pracodawcy jest zawarcie porozumienia z zakładową organizacją związkową lub w przypadku pracodawcy, u którego nie działają związki zawodowe, wydanie regulaminu po konsultacji z przedstawicielami pracowników. Porozumienie (regulamin) powinien zawierać warunki stosowania telepracy i normować specyficzne kwestie dotyczące telepracy zarówno związane z aspektami o charakterze organizacyjnym, jak i te dotyczące praw i obowiązków telepracownika oraz pracodawcy. Porozumienie (regulamin) powinny przede wszystkim określać: (1) tryb rozpoczęcia świadczenia pracy w formie telepracy; (2) miejsce wykonywania pracy; (3) czas pracy; (4) podstawowe obowiązki pracodawcy i telepracownika; (5) zasady dotyczące kontroli wykonywania pracy w formie telepracy oraz (6) możliwość odstąpienia od świadczenia pracy w tej formie. Porozumienie (regulamin) będą więc dookreślały rodzaj środków komunikacji elektronicznej, sposób przekazywania wyników pracy przez pracownika, częstotliwość świadczenia pracy w formie telepracy. Ponadto, znajdą się tam regulacje dotyczące sprzętu niezbędnego do świadczenia pracy w formie zdalnej, o których mowa w art. 6711 § 1 KP, a w szczególności zasady dostarczania telepracownikowi urządzeń koniecznych do świadczenia pracy w formie telepracy i ich ubezpieczenia, jak również pokrywania kosztów związanych z ich instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją. Mogą tam zostać również uregulowane zasady ochrony danych przekazywanych telepracownikowi, przeprowadzenia instruktażu i szkolenia w tym zakresie, jak również kwestie związane z umożliwieniem telepracownikowi przebywania na terenie zakładu pracy, kontaktowania się z innymi pracownikami, korzystania z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej oraz z bezpieczeństwem i higieną pracy.

REKLAMA

Uzgodnienie warunków pracy

Pracodawca może powierzyć pracownikowi wykonywanie pracy w formie telepracy (1) przy zawieraniu umowy o pracę – wówczas umowa o pracę powinna zawierać odpowiednie postanowienia w tym zakresie lub (2) w trakcie trwania zatrudnienia – na mocy porozumienia stron zawartego z inicjatywy pracodawcy lub pracownika. W przypadku wyjścia z inicjatywą podjęcia telepracy przez pracownika, pracodawca w miarę możliwości powinien uwzględnić jego wniosek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykluczone jest natomiast powierzenie telepracy w trybie art. 42 § 4 kodeksu pracy, który dotyczy powierzenia w drodze wyjątku przez pracodawcę pracownikowi wykonywanie innej pracy niż umówiona pod określonymi warunkami w szczególnie uzasadnionych, nadzwyczajnych i nieprzewidywanych przypadkach, a jednocześnie nakładającego na pracownika obowiązek wykonywania takiej pracy. Zmiana sposobu pracy na telepracę jest możliwa wyłącznie w drodze porozumienia stron i nie może być wymuszona przez pracodawcę.

Uwaga! Nie ma możliwości narzucenia pracownikowi pracy w ramach telepracy, ani wypowiedzeniem zmieniającym, ani w ramach powierzenia innej pracy w trybie art. 42§4 k. p.

Kodeks pracy nie uzależnia możliwości powierzenia telepracy od rodzaju umowy o pracę, a więc może mieć miejsce zarówno w stosunku do umowy na czas nieokreślony, na czas określony, w tym także na zastępstwo i na okres próbny.

Informacja o warunkach zatrudnienia

Pracodawca musi także pamiętać, że w przypadku świadczenia przez pracownika pracy zdalnie, informacja o warunkach zatrudnienia, o której mowa w art. 29 § 3 k.p. powinna zawierać, co najmniej: (1) określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy telepracownika oraz (2) wskazanie osoby lub organu, o których mowa w art. 31, odpowiedzialnych za współpracę z telepracownikiem oraz upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy. W przypadku wprowadzenia telepracy w trakcie trwania stosunku zatrudnienia, pracodawca zobowiązany jest do przekazania na piśmie telepracownikowi powyższych informacji, najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego wykonywania pracy w formie telepracy.


Obowiązki o charakterze organizacyjnym

Na podstawie art. 6711 k.p. pracodawca jest obowiązany: (1) dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy; (2) ubezpieczyć sprzęt (3) pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu, (4) zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu.
Powyższe aspekty mogą być określone przez pracownika i pracodawcę w sposób odmienny w odrębnej w umowie. Ponadto, w umowie tej strony mogą określić, w szczególności (1) zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika; (2) zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy; (3) sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika.

Pracodawca ponadto ma obowiązek określenia zasad dotyczących ochrony danych przekazywanych telepracownikowi. W miarę potrzeb należy także przeprowadzić instruktaż oraz szkolenie w tym zakresie.

Obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Jeżeli miejscem świadczenia pracy przez pracownika poza zakładem pracy jest jego dom, pracodawca realizuje wobec niego obowiązki określone w dziale dziesiątym kodeksu pracy, czyli te które dotyczą bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie wynikającym z rodzaju i warunków wykonywanej pracy. Wyłączeniu podlegają natomiast (1) obowiązek dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy (określony w art. 212 pkt 4 k.p.), (2) obowiązki określone w rozdziale III działu dziesiątego, tj. obiekty budowlane i pomieszczenia pracy oraz (3) obowiązek zapewnienia odpowiednich urządzeń higieniczno- sanitarnych (określony w art. 233 k.p.).

Zobacz również: Przeniesienie urzędnika do innej jednostki

Ochrona prywatności telepracownika

Odrębnego podkreślenia wymaga obowiązek poszanowania prywatności pracownika przez pracodawcę, w szczególności w sytuacji przeprowadzania kontroli pracy w miejscu zamieszkania pracownika. Jeżeli praca jest wykonywana w domu telepracownika, to pracodawca ma prawo przeprowadzić kontrolę w zakresie wykonywania pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w celu inwentaryzacji, konserwacji, serwisu, naprawy bądź instalacji powierzonego sprzętu za uprzednią pisemną zgodą telepracowniak, albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej, albo podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość. Pracodawca ma obowiązek dostosowania sposobu przeprowadzania kontroli do miejsce wykonywania pracy oraz jej charakteru. W żadnym wypadku wykonywanie przez pracodawcę czynności kontrolnych nie może naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych, w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.
Zakaz dyskryminacji telepracownika

Na zakończenie należy dodać, że pracodawca ma obowiązek umożliwienia telepracownikowi, na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników, przebywania na terenie zakładu pracy, kontaktowania się z innymi pracownikami oraz korzystania z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej.

Ponadto, pracodawca ma obowiązek traktowania telepracownika w taki sam sposób jak pozostałych pracowników zatrudnionych przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Samo zaś podjęcie pracy w formie telepracy (jak również odmowa podjęcia) nie może stanowić przyczyny do dyskryminowania pracownika.

Podsumowanie

Przed wprowadzeniem możliwości świadczenia pracy w formie telepracy pracodawca powinien rozważyć, czy praca zdalna będzie właściwym rozwiązaniem z punktu widzenia swoich uzasadnionych interesów z jednoczesnym uwzględnieniem bieżących potrzeb pracowników. Należy podkreślić, iż przejrzyste określenie zasad świadczenia pracy w formie telepracy w wewnętrznych regulacjach w zakładzie pracy może przynieść obu stronom stosunku pracy wymierne korzyści.

Jakie są obowiązki pracodawcy zatrudniającego w ramach telepracy?

O autorze:

Joanna Wymiatał ukończyła studia na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego z wyróżnieniem. Joanna jest także absolwentką Szkoły Prawa Niemieckiego na Wydziale WPiA Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach programu stypendialnego Erasmus Joanna studiowała na Uniwersytecie w Salzburgu, obecnie jest aplikantem adwokackim Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie. Joanna zdobywała doświadczenie prawnicze w kancelarii specjalizującej się w prawie pracy oraz w dziale prawnym międzynarodowej korporacji paliwowej. W czasie studiów Joanna działała także w Klinice Prawa oraz pełniła funkcję Ambasadora Rzecznika Praw Obywatelskich prof. Ireny Lipowicz. Joanna interesuje się psychologią, w szczególności profilowaniem kryminalnym, a w wolnych chwilach tańczy lindy hop, gotuje i uczy się niemieckich dialektów.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA