REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nauczyciel akademicki ma prawo do kosztów autorskich?

Kiedy nauczyciel akademicki ma prawo do kosztów autorskich?/ fot. Fotolia
Kiedy nauczyciel akademicki ma prawo do kosztów autorskich?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciel akademicki ma prawo do 50% kosztów uzyskania przychodu od tej części wynagrodzenia, która dotyczy korzystania przez twórcę z praw autorskich bądź rozporządzania prawami do stworzonego utworu. Fiskus nie kwalifikuje tak jednak prac związanych z administracją czy wykonywaniem zadań organizacyjnych przez nauczyciela akademickiego.

Warunkiem zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia związanego z prawami autorskimi jest spełnienie trzech przesłanek:

REKLAMA

  1. praca wykonywana przez pracownika jest przedmiotem prawa autorskiego - spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  2. pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez niego jest efektem korzystania przez twórcę z tych praw lub rozporządzania nimi,
  3. przychody muszą być uzyskiwane z tych rodzajów działalności, o których mowa w katalogu zawartym w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog rodzajów działalności, określony w art. 22 ust. 9b ustawy z 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), jest katalogiem zamkniętym. Mieszczą się w nim m.in. przychody z tytułu działalności:

  • badawczo-rozwojowej,
  • naukowej,
  • naukowo-dydaktycznej,
  • badawczej, badawczo-dydaktycznej,
  • dydaktycznej prowadzonej na uczelni.

Do podwyższonych kosztów uzyskania przychodów kwalifikują się również przychody z prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

REKLAMA

Co do zasady z pewnością istnieje więc podstawa prawna dla korzystania przez nauczycieli akademickich z podwyższonych kosztów uzyskania przychodu. Organy podatkowe również to przyznają - ale wprowadzają istotne ograniczenie. Nie zgadzają się mianowicie na to, aby całość przychodów nauczycieli akademickich była traktowana jako twórcza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem takiej sytuacji może być stanowisko wyrażone w najnowszej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 2 stycznia 2019 r. (zn. 0112-KDIL3-3.4011.342.2018.2.DS).

Pismo to otrzymała akademia, która poprzez swoich nauczycieli akademickich (pracownicy cywilni i żołnierze pełniący zawodową służbę wojskową w akademii) prowadzi (w ramach własnej działalności statutowej) działalność dydaktyczną, szkoleniową, naukową, badawczą, badawczo-rozwojową, naukowo-dydaktyczną. Jej przedstawiciele uważali, że akademia, jako płatnik, powinna określać koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% uzyskanego przychodu od całości wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli akademickich - i to bez konieczności prowadzenia ewidencji utworów ani określania, jaka część wynagrodzenia zasadniczego jest wypłacana za korzystanie z praw autorskich.

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

W sprawie tej powołano się na:

    1. art. 116 ust. 7 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - stanowiący, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
    1. komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 8 czerwca 2018 r., ogłoszony w serwisie internetowym MNiSW.

INTERPRETACJE

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego informuje, że w uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów zostało wypracowane rozwiązanie prawne, usuwające wszelkie wątpliwości co do możliwości stosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w zakresie wynagradzania pracowników uczelni zatrudnionych na stanowiskach nauczycieli akademickich. Powyższe rozwiązanie polega na doprecyzowaniu w przepisach procedowanej ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Stosowny przepis zostanie zgłoszony w trakcie drugiego czytania projektu ustawy.

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 8 czerwca 2018 r. (https://www.gov.pl/web/nauka)

Dyrektor KIS nie zgodził się ze stanowiskiem akademii - i to pomimo potwierdzenia prawidłowości poglądu jej przedstawicieli, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Organ podatkowy podkreślił w omawianej interpretacji, że art. 116 ust. 7 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce nie jest podstawą prawną do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia nauczyciela akademickiego. Przesłanki w tym zakresie określają wyłącznie przepisy updof. Z art. 22 ust. 9 pkt 3 updof wynika, że dla zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów jest przede wszystkim niezbędne:

  • powstanie utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim,
  • uzyskanie przychodu z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami.

Wynika z tego, że 50% koszty podatkowe ściśle wiążą się ze stworzeniem utworu i statusem twórcy. W przypadku nauczycieli akademickich nie cała ich aktywność zawodowa wiąże się z działalnością twórczą. Fiskus nie kwalifikuje tak prac związanych z administracją czy zadań organizacyjnych.

INTERPRETACJE

Istotne jest, aby faktycznie powstał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oraz aby nauczyciel akademicki uzyskał przychód z tytułu korzystania z przysługującego mu prawa autorskiego lub rozporządzania nim. W związku z powyższym Wnioskodawca mógłby określić 50% koszty uzyskania przychodów nauczycieli akademickich od tej części wynagrodzenia, która dotyczy korzystania przez twórcę z praw autorskich bądź rozporządzania prawami do stworzonego utworu. Ponieważ z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nauczyciele akademiccy wykonują poza działalnością twórczą, również inne zadania (np. zadania organizacyjne, zarządcze, administracyjne) - uznano stanowisko Zainteresowanego za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 2 stycznia 2019 r., zn. 0112-KDIL3-3.4011.342.2018.2.DS

Tomasz Król

Podstawy prawne

art. 117 ustawy z 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2245)

art. 22 ust. 9b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 29)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA