REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżka kwoty wolnej od podatku - skutki dla samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podatek, kwota wolna od podatku/ Fot. Fotolia
Podatek, kwota wolna od podatku/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z prezydenckiego projektu nowelizacji ustawy o PIT, który został złożony w Sejmie, zmiany miałyby wejść w życie już za niecały miesiąc, czyli od 1 stycznia 2016 r. Jak przyznał jednak w rozmowie z DGP Henryk Kowalczyk, minister w kancelarii premiera, termin ten zostanie najprawdopodobniej przesunięty na 1 stycznia 2017 r. Niezależnie od tej daty bez reformy systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego, część gmin będzie mieć problemy z domknięciem swoich budżetów.

Wyższa kwota wolna uderzy w samorządy

Zmiany w PIT, które zaproponował prezydent, oznaczają dla gmin i miast ubytek 6,86 mld zł. Władze lokalne zapowiadają cięcie inwestycji

REKLAMA

Niezależnie od tego, kiedy podwyżka kwoty wolnej wejdzie w życie, jej skutki najboleśniej odczują gminy i miasta. Projekt nowelizacji ustawy o PIT zakłada podniesienie kwoty wolnej od podatku z obecnych 3091 zł do 8000 zł (kwota zmniejszająca podatek zwiększy się z 556,02 zł do 1440 zł).

Jak wynika z prezydenckiego projektu nowelizacji ustawy o PIT, który został złożony w Sejmie, zmiany miałyby wejść w życie już za niecały miesiąc, czyli od 1 stycznia 2016 r. Jak przyznał jednak w rozmowie z DGP Henryk Kowalczyk, minister w kancelarii premiera, termin ten zostanie najprawdopodobniej przesunięty na 1 stycznia 2017 r. Niezależnie od tej daty bez reformy systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego, część gmin będzie mieć problemy z domknięciem swoich budżetów.

Zobacz również: Wspólna obsługa księgowa od 2016 r. nie musi oznaczać redukcji zatrudnienia

Skutki dla miast

REKLAMA

Podniesienie kwoty wolnej dla niektórych miast może skutkować obniżeniem dochodów z PIT nawet o kilkaset milionów złotych. Jak wyjaśnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy Urzędu m.st. Warszawy, największy ubytek dochodów wśród samorządów powstanie w miastach na prawach powiatów, w tym miastach należących do Unii Metropolii Polskich – 2,1 mld zł w 2016 i 2017 r. – Dla Warszawy podniesienie kwoty wolnej oznacza zmniejszenie wpływów do budżetu o 838 mln zł rocznie – stwierdza Milczarczyk. Zwraca uwagę, że wpływy z PIT stanowią prawie 1/3 dochodów miasta ogółem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Podniesienie kwoty wolnej od podatku jest oczekiwane przez społeczeństwo i uważam, że to słuszna zmiana. Jednak odbije się ona bardzo niekorzystanie na naszym budżecie. Dla samorządów udział w PIT jest ważnym elementem wszystkich dochodów. Dla Krakowa to ok. 1 całości dochodów – podkreśla Jacek Majchrowski, prezydent miasta.

Jego zdaniem ubytku rzędu 200–250 mln zł nie da się bezboleśnie załatać. – Trudno dziś wskazać, które zadania mogłyby nie być zrealizowane – zastanawia się prezydent Krakowa. W przyszłym roku miasto czekają jeszcze dodatkowe wydatki związane ze Światowymi Dniami Młodzieży.

Wszystkie miasta podkreślają, że prezydencki projekt oznacza dla nich olbrzymie kłopoty. Jak wyjaśniło nam biuro Obsługi Mediów i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Bydgoszczy, nadwyżka operacyjna planowana na rok 2016 wynosi ok. 126 mln zł. Strata 70 mln zł dochodów ograniczy wydatki bieżące i inwestycyjne. Mniej środków będzie m.in. na realizację podstawowych zadań, takich jak prowadzenie szkół, utrzymywanie infrastruktury drogowej, mieszkalnej, zieleni i wielu innych podstawowych dziedzin.

Część gmin i miast może też zwiększyć swoje długi (pod warunkiem że pozwala im na to indywidualny wskaźnik zadłużenia). Niektóre to jednak wykluczają.

– Nie wyobrażam sobie sytuacji, że odgórne decyzje zmuszają nas do zaciągania długu, który z założenia mamy przejeść. Jeżeli rząd chce podwyższenia kwoty wolnej od podatku, powinno się to wiązać z reformą finansowania samorządów – zauważa Jacek Majchrowski. Takie oczekiwania mają wszystkie jednostki. – Liczymy na to, że ewentualne ubytki dochodów z PIT zostaną nam skompensowane – usłyszeliśmy w bydgoskim ratuszu.

Dociskanie pasa

Zdaniem dr hab. Marzanny Poniatowicz, profesor Uniwersytetu w Białymstoku i kierownika Zakładu Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego, podwyższenie kwoty wolnej PIT do 8 tys. zł, to kolejny przykład destabilizacji i tak już rozchwianego systemu finansów samorządowych. Niezależnie, czy zmiany zaczną obowiązywać w 2016, czy 2017 r., będą dotyczyły strategicznej kategorii dochodów JST, jaką są wpływy z PIT.

– Przykładowo w 2014 r. były one znacznie wyższe niż łączne dochody z tytułu kilku innych ważnych podatków samorządowych, tj. od nieruchomości, rolnego, leśnego i od środków transportowych – zwraca uwagę Marzanna Poniatowicz. Jej zdaniem podniesienie kwoty wolnej wpłynie na pogorszenie wyników operacyjnych samorządu, co jest kluczowe z punktu widzenia obowiązujących limitów zadłużenia.

– Tym samym zostanie osłabiona zdolność do zadłużania JST, co w konsekwencji może znacznie ograniczyć możliwości aplikowania samorządu o nowe dotacje unijne w aktualnej perspektywie finansowej UE – stwierdza profesor Poniatowicz. – Potrzebne są zmiany systemowe, których celem byłoby zmniejszenie uzależnienia systemów finansowych JST od centralnych decyzji fiskalnych. Dopóki to się nie zmieni, to budżety samorządowe zawsze będą narażone na negatywny wpływ podejmowanych centralnie decyzji dotyczących preferencji podatkowych – dodaje.

Z kolei dr Marcin Będzieszak z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego zwraca uwagę, że samorządy od lat domagają się zmian, które wyrównają im dochody utracone w wyniku zmian ustawowych. I tak Bartosz Milczarczyk wylicza, że z tego powodu udziały z PIT miast na prawach powiatu (mają one procent z podatku jako gminy i jako powiaty) zamiast spadać powinny wzrosnąć o prawie 12 punktów procentowych (z obecnych 47,92 proc. do 59,70 proc.). ©?

infoRgrafika

Ile mniej z PIT dostaną wybrane miasta po podwyższeniu kwoty wolnej do 8 tys. zł

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA