REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólna obsługa księgowa od 2016 r. nie musi oznaczać redukcji zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Księgowość 2016/ Fot. Fotolia
Księgowość 2016/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

"Trudno obecnie przesądzać, którą z dopuszczalnych metod zapewnienia wspólnej obsługi dla swoich jednostek organizacyjnych przyjmą organy samorządu terytorialnego, a tym bardziej rozstrzygać, w jaki sposób wpłynie to na zatrudnienie w jednostkach samorządu terytorialnego." - mówi w wywiadzie dla Infor.pl Andrzej Halicki, Minister Administracji i Cyfryzacji. Minister przekonuje, iż zmiany wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. wywołały duże zainteresowanie jednostek samorządowych.

Z Andrzejem Halickim, Ministrem Administracji i Cyfryzacji rozmawiamy o wspólnej obsłudze księgowej jednostek samorządowych w 2016 r. na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1045).

REKLAMA

REKLAMA

Wioleta Matela-Marszałek: Skąd wynika potrzeba wprowadzenia wspólnej obsługi finansowej samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej?                                                                                                                             

Andrzej Halicki, Minister Administracji i Cyfryzacji: Przyjęte regulacje są wynikiem doświadczeń z przeprowadzonej przez resort administracji i cyfryzacji akcji „Sprawne państwo, sprawny samorząd terytorialny” oraz  efektem szerokich konsultacji publicznych projektu założeń projektu ustawy. Prace te wykazały, że samorządom potrzeba więcej elastyczności w organizacji pracy tak, aby mogły dostosować rozwiązania do lokalnych potrzeb i możliwości.

Dlatego też jednym z podstawowych celów zmiany obowiązujących przepisów było stworzenie jednostkom samorządu terytorialnego możliwości powoływania centrów usług wspólnych, zajmujących się obsługą administracyjną, finansową i organizacyjną we wszystkich dziedzinach, pozostających w gestii gmin, powiatu, czy też województwa, czyli w sprawach edukacji, pomocy społecznej, kultury, etc.

REKLAMA

Dana gmina będzie mogła powołać jedną lub kilka jednostek do obsługi organizacyjnej komórek realizujących jej zadania. Instytucja ta ma charakter uniwersalny i dobrowolny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wspólna księgowość jednostek organizacyjnych w 2016 r.

Czy podobne rozwiązania funkcjonują już w praktyce?

Obecnie tworzenie centrów usług wspólnych jest wykluczone, ponieważ przepisy ustaw regulujących daną problematykę, np. w sferze edukacji czy pieczy zastępczej oferują możliwość tworzenia jednostek obsługujących dla określonego rodzaju placówek. Ustawa o systemie oświaty dopuszczała tworzenie zespołów ekonomiczno-administracyjnych, ale wyłącznie do obsługi szkół i placówek oświatowych. Natomiast ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej pozwalała na powoływanie centrów administracyjnych do obsługi placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Polecamy: Klasyfikacja budżetowa 2016 (książka)


W jakim stopniu samorządy są gotowe na przedmiotowe zmiany?

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. wywołały duże zainteresowanie JST. Nowe przepisy wprowadzają możliwości zapewnienia samorządowym jednostkom organizacyjnym, nieposiadającym osobowości prawnej, wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej. Ponadto, regulacja ta, z uwagi na przykładowy katalog spraw mogących zostać objętych wspólną obsługą będzie odpowiadała na nowe zjawiska w funkcjonowaniu administracji samorządowej oraz rozwiązania techniczne. Przywołana regulacja, dzięki swojej elastyczności, umożliwia JST przyjęcie optymalnego dla niej rozwiązania. Organy JST, np. gminy będą mogły zdecydować, biorąc pod uwagę np. lokalne uwarunkowania, rachunek ekonomiczny czy korzyści w sferze zarządzania, który ze sposobów organizacji obsługi administracyjnej przyjąć na swoim terenie. Jedną z dopuszczalnych opcji może być dostosowanie prawno-organizacyjne jednostek obsługowych do nowych przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Kolejną z możliwości może być stworzenie nowej struktury, która zajmie się obsługą jednostek organizacyjnych.

O gotowości do wprowadzenia tych zmian będą decydować same samorządy. 

Warto jednak zaznaczyć, że ustawa przewiduje okres przejściowy (do końca grudnia 2016 r.) dla samorządów terytorialnych na dostosowanie do nowych regulacji, funkcjonujących obecnie jednostek obsługowych, a przede wszystkim na wybór optymalnego rozwiązania w tym względzie. Każda JST dobrowolnie podejmie decyzję o utworzeniu centrum usług wspólnych.

Czy ustawa jasno określa zasady odpowiedzialności za przekazywane zadania? Kto na przykład będzie odpowiadał za rachunkowość w urzędzie, który zlecił obsługę w tym zakresie innej jednostce?

Kwestie te rozstrzygają przepisy znowelizowanej ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nimi, w przypadku przekazania obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości, są one przekazywane w całości. Co też oznacza, że nie można powierzyć np. wyłącznie obowiązków z zakresu rachunkowości, pozostawiając sprawozdawczość w jednostce obsługiwanej. Takie rozwiązanie było konieczne z uwagi na wprowadzenie jasnych zasad odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Zmiany w zakresie ustawy o finansach publicznych stanowią konsekwencję przyjętego w ustawach ustrojowych (ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa) modelu relacji pomiędzy jednostką (kierownikiem) jednostki obsługiwanej a jednostką (kierownikiem) jednostki obsługującej. W ustawie wskazano, ze kierownik jednostki obsługującej jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej (jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej).

Wskazane przepisy stanowią novum normatywne. Ich zadaniem jest uregulowanie w przepisach prawa finansowego zasad odpowiedzialności za realizowane zadania. Podział tej odpowiedzialności opiera się na zasadzie „tyle odpowiedzialności, ile zadań”.

W uzasadnieniu do przedmiotowej ustawy czytamy, iż „zmiany organizacyjne w jednostkach samorządu terytorialnego w ramach wprowadzania jednostek obsługujących mogą spowodować bądź to wzrost, bądź zmniejszenie zatrudnienia w zależności od przyjętego przez daną jednostkę samorządu terytorialnego modelu”. Czy w związku z tym pracownicy jednostek, objętych nowymi przepisami powinni obawiać się utraty pracy? Kogo mogą dotknąć zmiany kadrowe?

Trudno obecnie przesądzać, którą z dopuszczalnych metod zapewnienia wspólnej obsługi dla swoich jednostek organizacyjnych przyjmą organy samorządu terytorialnego, a tym bardziej rozstrzygać, w jaki sposób wpłynie to na zatrudnienie w jednostkach samorządu terytorialnego. Każda z JST będzie mogła podjąć decyzję dobrowolnie, po rozważeniu wszystkich za i przeciw. Utworzenie centrum usług wspólnych nie musi oznaczać redukcji zatrudnienia, pracownikom można powierzyć nowe lub inne zadania z pozytywnym wpływem dla standardu obsługi obywateli.

Tak więc zawarte w omawianej nowelizacji rozwiązania umożliwiają dostosowanie organizacji wykonywania zadań do potrzeb i warunków miejscowych z korzyścią dla lokalnych społeczności.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA