Kategorie

Ryczałt od samochodów służbowych a koszt paliwa

Aleksandra Kucharek
Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Samochód, PIT/ Fotolia
Czy ryczałt za wykorzystywanie samochodu służbowego przez pracowników do celów prywatnych obejmuje również koszt zakupionego przez pracodawcę paliwa, które pracownik następnie zużył na swoje prywatne cele? Jednolitą linię interpretacyjną organów skarbowych w tym zakresie przełamało najnowsze orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 23 listopada 2015 r.

Ryczałt za wykorzystywanie samochodu służbowego przez pracowników do celów prywatnych – czy obejmuje również koszt paliwa zakupionego przez pracodawcę?

Ten dość krótki czas wystarczył, aby pojawiło się szereg wątpliwości związanych z ową instytucją. W szczególności przedmiotem istotnych rozbieżności w stanowiskach prezentowanych przez izby skarbowe oraz orzecznictwo jest zagadnienie, czy kwota ryczałtu obejmuje również koszty paliwa zakupionego przez pracodawcę. Wątpliwości budzi również sposób rozliczania przez pracodawcę z pracownikiem paliwa, które pracownik zużył na cele prywatne. Poniżej prezentujemy krótką informację, która przedstawi aktualne stanowisko organów skarbowych oraz orzecznictwa w tym zakresie.

Polecamy produkt: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Ryczałt z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych

Reklama

Od 1 stycznia 2015 r. zagadnienie uzyskiwania przychodu przez pracownika z tytułu udostępniania mu służbowego samochodu do celów prywatnych uregulowane zostało w art. 12 ust. 2 a-c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), dalej określana jako „ustawa o PIT”, o następującej treści:

Reklama

Art. 12 ustawy o PIT
[…]
2a. Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
1) 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm 3;
2) 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm 3.
2b. W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w ust. 2a.
2c. Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną w ust. 2a albo ust. 2b i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Wspomniana regulacja wprowadza zasadę, zgodnie z którą, w sytuacji, gdy pracownik wykorzystuje dla celów prywatnych samochód służbowy, osiąga z tego tytułu przychód, który podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu – odpowiednio w kwocie 250/400 zł, która to kwota uzależniona jest od pojemności silnika samochodu (chyba, że pracownik wykorzystuje samochód jedynie przez część miesiąca – wówczas zastosowanie ma art. 12 ust. 2b ustawy o PIT, tj. następuje proporcjonalne zmniejszenie kwoty ryczałtu odpowiednio do ilości dni, w których pracownik wykorzystywał służbowy pojazd). Dodatkowo, prywatny użytek samochodów służbowych podlega oskładkowaniu. Pracodawca zobowiązany jest w związku z tym odprowadzić od powyższych kwot składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, jak również na ubezpieczenie zdrowotne (tak K. Klimek, 2015-03-03, Używanie samochodu służbowego do celów prywatnych, Legalis). Okoliczność, że świadczenia związane z udostępnieniem pracownikowi samochodu w celach prywatnych w części finansowanej przez pracodawcę należy uwzględnić w postawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne potwierdza stanowisko zajęte przez Oddział ZUS w Lublinie w interpretacji z dnia 28 stycznia 2015 r., WPI/200000/43/58/2015).

Zobacz również: Ryczałt za samochód służbowy a koszt paliwa

Nie może również budzić wątpliwości, że zryczałtowana metoda ustalania przychodu z prywatnego użytku służbowych samochodów ma zastosowanie wyłącznie w stosunku do pracowników. Powyższe potwierdza stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zajęte w Interpretacji Indywidualnej z dnia 23 lipca 2015 r., o następującej treści:

„z treści przepisów art. 12 ust. 2a i ust. 2b w sposób jednoznaczny wynika, że przepisy te dotyczą tylko i wyłącznie pracowników, tj. osób, o których mowa w art. 12 ust. 4 ustawy a nie innych osób – np. zleceniobiorców. Zleceniobiorca nie jest pracownikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie mogą wobec niego znaleźć zastosowania przepisy dotyczące pracowników.” (IBPB-2-1/4511-67/15/MK).

Paliwo zakupione przez pracodawcę a ryczałt w świetle stanowiska izb skarbowych

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami, czy wspomniany ryczałt obejmuje również koszt zakupionego przez pracodawcę paliwa, które pracownik następnie zużył na swoje prywatne cele wskazać należy, że organy podatkowe w sposób kategoryczny i konsekwentny uznają, że ryczałt za prywatne korzystanie ze służbowego samochodu obejmuje tylko bezpłatne udostępnienie firmowego auta. Nie obejmuje on natomiast kosztu zakupu paliwa, jak również opłat parkingowych i autostradowych.

Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku wyrażonym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w Interpretacji Indywidualnej z dnia 3 września 2015 r., o następującej treści:

„[…] ryczałtowo określona wartość przedmiotowego nieodpłatnego świadczenia obejmuje wyłącznie koszty pracodawcy wynikające z udostępnienia Pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych. Używanie tak udostępnionego samochodu wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami, podobnie jak w sytuacji gdy samochód jest np. wypożyczany. Te koszty to koszty zużytego paliwa, opłat parkingowych czy opłat za przejazdy autostradą. Takie koszty nie mogą jednak być uznawane za świadczenia objęte kwotą określoną w art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca wskazał bowiem wyraźnie, że chodzi o świadczenia związane z wykorzystaniem samochodu służbowego (czy z oddaniem do używania – bezpłatnie – dla celów prywatnych) a nie wszelkie pochodne koszty związane z używaniem. [….] W sytuacji, gdy Wnioskodawca zdecyduje się dodatkowo pokrywać wydatki Pracownika np. na paliwo wykorzystywane w innych celach niż służbowych, wówczas wartość tego paliwa będzie stanowić opodatkowany przychód Pracownika ze stosunku pracy. Kwota ryczałtu określona w ustawie nie obejmuje zatem kosztów paliwa, w sytuacji gdy samochód służbowy wykorzystywany jest do celów prywatnych Pracownika.” (IBPB-2-1/4511-206/15/DP).

Podobne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zajął w Interpretacjach Indywidualnych z dnia 23 lipca 2015 r. (IBPB-2-1/4511-66/15/MK), jak również z dnia 20 kwietnia 2015 r. (IBPBII/1/4511-51/15/AŻ).

Polecamy serwis: Podatki dochodowe

Tożsame stanowisko zajęte zostało również przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji Indywidualnej z dnia 14 maja 2015 r., w której wskazano, że:

„ryczałtowo określona wartość przedmiotowego, nieodpłatnego świadczenia obejmuje wyłącznie koszty pracodawcy wynikające z udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych, a w związku z tym również koszty eksploatacji, do których poniesienia Wnioskodawca jest zobowiązany niezależnie od tego czy pracownik będzie wykorzystywał samochód służbowy do celów prywatnych czy też nie. Kwota ryczałtu określona w ustawie nie obejmuje jednak kosztów paliwa, w sytuacji gdy samochód służbowy wykorzystywany jest do celów prywatnych pracownika.” (IPPB2/4511-307/15-4/MK1).

Treść powyższej opinii jest zgodna ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zajętym w Interpretacjach Indywidualnych z dnia 21 lipca 2015 r. (IPPB4/4511-766/15-2/AK), 2 lipca 2015 r. (IPPB2/4511-411/15-2/MG) oraz 20 kwietnia 2015 r.(IBPBII/1/4511-51/15/AŻ).

Brak możliwości uznawania, że ryczałt za wykorzystywanie samochodu do celów prywatnych obejmuje również koszty paliwa, potwierdza także stanowisko doktryny. Świadczy o tym pogląd dr J. Marciniuka, a mianowicie: „Należy zatem przyjąć, że skoro ustawodawca był świadomy takiego sposobu kalkulowania tej wartości i nie postanowił wyraźnie, że proponowany ryczałt dodatkowo pokrywa koszty związane z bieżącą eksploatacją samochodów, np. koszty zakupu paliwa, to ryczałt ten ich nie pokrywa.” (PDOFIZU red. Marciniuk 2015 wyd. 16, Legalis).

Zgodnie z przywołanymi wyżej interpretacjami, w skład ryczałtu wchodzą jedynie takie koszty eksploatacji, które pracodawca zobowiązany byłby ponieść niezależnie od tego, czy pracownik wykorzystywałby taki samochód do celów prywatnych, czy też nie. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, wyrażonego w Interpretacji Indywidualnej z dnia 3 września 2015 r., do kosztów takich zalicza się: „koszt myjni, płynu do spryskiwaczy, kosmetyków samochodowych” (IBPB-2-1/4511-206/15/DP).

W świetle powyższego, w ocenie izb skarbowych wartość paliwa zakupionego przez pracodawcę, które pracownik zużył na prywatne cele stanowi jego przychód, od którego należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy. Podkreślić również należy, że koszty prywatnej eksploatacji pojazdu służbowego w części, w jakiej zostały pokryte przez pracodawcę należy także doliczyć do podstawy oskładkowania na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (tak K. Klimek, 2015-03-03, Używanie samochodu służbowego do celów prywatnych, Legalis).

Paliwo zakupione przez pracodawcę a ryczałt w świetle najnowszego orzecznictwa

Istniejącą, jednolitą linię interpretacyjną organów skarbowych, przełamało najnowsze orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 23 listopada 2015 r. (sygn. akt I SA/Wr 1595/15).

W ww. wyroku Sąd stanął na stanowisku, że wspomniany ryczałt obejmuje wszelkie wydatki, które ponosi pracodawca z tytułu udostępniania pracownikom samochodów służbowych, w tym również koszt zakupionego przez niego paliwa. W opinii Sądu, koszt paliwa zakupionego przez pracodawcę, a następnie zużytego przez pracownika do celów prywatnych nie powinien być dodatkowo (poza kwotą ryczałtu) doliczany do przychodu pracownika. Wojewódzki Sąd Administracyjny w ustnych motywach rozstrzygnięcia wskazywał również, że ustawodawca w sposób jednoznaczny powiązał wysokość ryczałtu z pojemnością silnika samochodu, co zdaniem Sądu przesądza o tym, że ustawodawca odnosił ryczałt do zużycia paliwa, bo ten element kosztów utrzymania samochodu powiązany jest z pojemnością silnika. W związku z powyższym, ryczałt obejmuje wszystkie wydatki, które pracodawca ponosi na utrzymanie samochodu udostępnianego pracownikowi, a nie tylko wydatki stałe.

Jednocześnie podkreślić należy, że wspomniane, precedensowe orzeczenie, które bez wątpienia jest korzystne dla pracowników, ale również w znaczący sposób ułatwia rozliczanie przez pracodawców ilości zużytego przez pracowników paliwa, jest nieprawomocne. Należy prognozować, że uprawomocnienie się wspomnianego orzeczenia lub utrzymanie wyroku przez NSA w przypadku ewentualnego wpływu apelacji w tej konkretnej sprawie może wpłynąć na zmianę dotychczas prezentowanego stanowiska organów podatkowych w tym zakresie.

Podsumowanie

Wprowadzenie ryczałtu z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych miało w znaczący sposób ułatwić rozliczenia pracodawcy z pracownikiem z tego tytułu. W praktyce zastosowanie tej instytucji wywołało szereg wątpliwości. Rozbieżne pozostają w szczególności stanowiska izb skarbowych oraz orzecznictwa w zakresie uznania, czy ryczałt obejmuje również koszt paliwa zakupionego przez pracodawcę, a zużytego następnie przez pracownika w jego prywatnych celach.

Ryczałt za wykorzystywanie samochodu służbowego przez pracowników do celów prywatnych – czy obejmuje również koszt paliwa zakupionego przez pracodawcę?

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    18 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?