Kategorie

Rozliczanie pomocy publicznej - ulga inwestycyjna

Piotr Ciszewski
inforCMS
Czy ulga inwestycyjna przyznawana na podstawie art. 13 ustawy o podatku rolnym jest pomocą w rolnictwie? Czy należy wydać podatnikowi zaświadczenie o uzyskanej pomocy? Jeśli tak, to czy należy w zaświadczeniu wykazać całą kwotę pomocy, jaką może wykorzystać podatnik? Jak i w jakim sprawozdaniu należy wykazywać ulgę inwestycyjną? Czy gmina może domagać się od Ministerstwa Finansów zwrotu utraconych dochodów z tytułu ustawowej ulgi inwestycyjnej?

Odpowiedź: Tak. Ulga inwestycyjna jest pomocą publiczną, ale w związku z jej udzieleniem nie wydaje się zaświadczenia o uzyskanej pomocy.

Reklama

Uzasadnienie: Z pomocą publiczną mamy do czynienia wówczas, gdy organ administracji publicznej (np. wójt gminy) lub inny podmiot dysponujący środkami publicznymi dokona przysporzenia tych środków lub zrezygnuje z ich poboru na rzecz przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą - w tym rolniczą działalność gospodarczą. Pomoc publiczna wystąpi, gdy przedsiębiorca, z tytułu owego przysporzenia lub zwolnienia z zapłaty ustawowych obciążeń, uzyska korzyść ekonomiczną oraz gdy będzie ona udzielona w sposób selektywny - naruszający zasady konkurencji. Ulgi i zwolnienia przyznawane wszystkim przedsiębiorcom nie stanowią pomocy publicznej, np. obniżenie ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczania podatku rolnego na terenie danej gminy. Do pomocy publicznej nie zalicza się ulgi na budowę obiektów służących ochronie środowiska, jeżeli nie mają one żadnego związku z działalnością rolniczą prowadzoną przez rolnika w gospodarstwie rolnym.

Przyznanie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym należy uznać za pomoc publiczną, pod warunkiem że będzie ona pomocą w działalności rolniczej producenta rolnego. Większość tytułów prawnych do ulgi inwestycyjnej zawartych w art. 13 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym) spełnia ten warunek.

Rodzaje pomocy publicznej w rolnictwie

Reklama

Pomoc publiczna w rolnictwie może być udzielana jako pomocde minimis bądź jako pomoc w ramach tzw. wyłączeń grupowych. Oba rodzaje pomocy nie podlegają notyfikacji do Komisji Europejskiej. O przyporządkowaniu danego przysporzenia (zwolnienia bądź ulgi) do danego rodzaju pomocy w zasadniczej mierze rozstrzyga to, w jakim celu się jej udziela.

Pomoc de minimis jest pomocą bez określonego celu. Udziela się jej do kwotowo określonej wysokości. W rolnictwie wynosi ona 7,5 tys. euro w ciągu 3 lat obrotowych. Wyłączenia grupowe natomiast stanowią rodzaj pomocy udzielanej na konkretne przeznaczenia, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1857/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (dalej: rozporządzenie nr 1857/2006)

Ulga inwestycyjna będzie niewątpliwie pomocą publiczną udzieloną w ramach wyłączeń grupowych, określoną w art. 4 „Inwestycje w gospodarstwach rolnych” rozporządzenia nr 1857/2006. Zaświadczenia o uzyskanej pomocy w takim przypadku nie wydaje się. Obowiązek wydania takiego zaświadczenia istnieje jedynie w odniesieniu do pomocy de minimis.

Przyznając ulgę inwestycyjną, należy też pamiętać o wypełnieniu polskich przepisów proceduralnych, dotyczących pomocy publicznej (art. 37-39 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej).

Zgodnie z ustawą o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej podatnik wraz z wnioskiem o przyznanie ulgi powinien złożyć informację o otrzymanej pomocy publicznej na to przedsięwzięcie lub informację o nieotrzymaniu pomocy na formularzach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy.

Wartością pomocy publicznej z tytułu ulgi inwestycyjnej jest kwota ulgi określona w decyzji przyznającej. Nie ma tu znaczenia, że w efekcie podatnik nie wykorzysta całej kwoty w ciągu 15 lat.

Sprawozdanie o pomocy publicznej

Ulgi inwestycyjne, jak i inne zwolnienia i ulgi, które stanowią pomoc publiczną w rolnictwie, udzielaną w ramach wyłączeń grupowych, należy wykazywać w sprawozdaniu rocznym przekazywanym Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi drogą elektroniczną - za pośrednictwem właściwych miejscowo regionalnych izb obrachunkowych - w terminie 90 dni od dnia zakończenia roku kalendarzowego, którego sprawozdanie dotyczy.

Przy wypełnianiu sprawozdań należy posługiwać się drukiem aktualnych formularzy zawartych na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (www.minrol.gov.pl). Wzory sprawozdań i zasady ich wypełniania określa rozporządzenie Rady Ministrów z 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy.

Rekompensata utraconych dochodów

Do 2004 r. gminy mogły otrzymać część rekompensującą subwencji ogólnej, składającą się m.in. z kwoty rekompensującej dochody utracone bezpośrednio z tytułu ustawowych ulg i zwolnień określonych w ustawach o: podatku rolnym, podatku leśnym z 30 października 2002 r., podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r.

Obecnie brak przepisów uprawniających gminę do ubiegania się od MF zwrotu utraconych dochodów z tytułu ulg inwestycyjnych. Kwot ulg inwestycyjnych nie wykazuje się też w skutkach udzielonych ulg sprawozdania Rb-27S, dotyczącego dochodów gmin.

ZAPAMIĘTAJ!

O fakcie przyznania pomocy, a ściślej zakwalifikowania ulgi inwestycyjnej do pomocy publicznej w ramach wyłączeń grupowych, oraz o określeniu kwoty pomocy należy podatnika poinformować w decyzji przyznającej ulgę inwestycyjną.

Piotr Ciszewski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 59, poz. 404; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 93, poz. 585)

• Ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. nr 200, poz. 1682; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 116, poz. 730)

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844; ost.zm. M.P. z 2008 r. nr 78, poz. 692)

• Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1655)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy (Dz.U. nr 61, poz. 413)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy (Dz.U. nr 174, poz. 1081)

• Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1857/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz.Urz. UE L 358 z 16 grudnia 2006 r.)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    22 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?