REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie pomocy publicznej - ulga inwestycyjna

Piotr Ciszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy ulga inwestycyjna przyznawana na podstawie art. 13 ustawy o podatku rolnym jest pomocą w rolnictwie? Czy należy wydać podatnikowi zaświadczenie o uzyskanej pomocy? Jeśli tak, to czy należy w zaświadczeniu wykazać całą kwotę pomocy, jaką może wykorzystać podatnik? Jak i w jakim sprawozdaniu należy wykazywać ulgę inwestycyjną? Czy gmina może domagać się od Ministerstwa Finansów zwrotu utraconych dochodów z tytułu ustawowej ulgi inwestycyjnej?

Odpowiedź: Tak. Ulga inwestycyjna jest pomocą publiczną, ale w związku z jej udzieleniem nie wydaje się zaświadczenia o uzyskanej pomocy.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie: Z pomocą publiczną mamy do czynienia wówczas, gdy organ administracji publicznej (np. wójt gminy) lub inny podmiot dysponujący środkami publicznymi dokona przysporzenia tych środków lub zrezygnuje z ich poboru na rzecz przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą - w tym rolniczą działalność gospodarczą. Pomoc publiczna wystąpi, gdy przedsiębiorca, z tytułu owego przysporzenia lub zwolnienia z zapłaty ustawowych obciążeń, uzyska korzyść ekonomiczną oraz gdy będzie ona udzielona w sposób selektywny - naruszający zasady konkurencji. Ulgi i zwolnienia przyznawane wszystkim przedsiębiorcom nie stanowią pomocy publicznej, np. obniżenie ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczania podatku rolnego na terenie danej gminy. Do pomocy publicznej nie zalicza się ulgi na budowę obiektów służących ochronie środowiska, jeżeli nie mają one żadnego związku z działalnością rolniczą prowadzoną przez rolnika w gospodarstwie rolnym.

Przyznanie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym należy uznać za pomoc publiczną, pod warunkiem że będzie ona pomocą w działalności rolniczej producenta rolnego. Większość tytułów prawnych do ulgi inwestycyjnej zawartych w art. 13 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym) spełnia ten warunek.

Rodzaje pomocy publicznej w rolnictwie

Pomoc publiczna w rolnictwie może być udzielana jako pomocde minimis bądź jako pomoc w ramach tzw. wyłączeń grupowych. Oba rodzaje pomocy nie podlegają notyfikacji do Komisji Europejskiej. O przyporządkowaniu danego przysporzenia (zwolnienia bądź ulgi) do danego rodzaju pomocy w zasadniczej mierze rozstrzyga to, w jakim celu się jej udziela.

Pomoc de minimis jest pomocą bez określonego celu. Udziela się jej do kwotowo określonej wysokości. W rolnictwie wynosi ona 7,5 tys. euro w ciągu 3 lat obrotowych. Wyłączenia grupowe natomiast stanowią rodzaj pomocy udzielanej na konkretne przeznaczenia, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1857/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (dalej: rozporządzenie nr 1857/2006)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga inwestycyjna będzie niewątpliwie pomocą publiczną udzieloną w ramach wyłączeń grupowych, określoną w art. 4 „Inwestycje w gospodarstwach rolnych” rozporządzenia nr 1857/2006. Zaświadczenia o uzyskanej pomocy w takim przypadku nie wydaje się. Obowiązek wydania takiego zaświadczenia istnieje jedynie w odniesieniu do pomocy de minimis.

Przyznając ulgę inwestycyjną, należy też pamiętać o wypełnieniu polskich przepisów proceduralnych, dotyczących pomocy publicznej (art. 37-39 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej).

Zgodnie z ustawą o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej podatnik wraz z wnioskiem o przyznanie ulgi powinien złożyć informację o otrzymanej pomocy publicznej na to przedsięwzięcie lub informację o nieotrzymaniu pomocy na formularzach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy.

Wartością pomocy publicznej z tytułu ulgi inwestycyjnej jest kwota ulgi określona w decyzji przyznającej. Nie ma tu znaczenia, że w efekcie podatnik nie wykorzysta całej kwoty w ciągu 15 lat.

Sprawozdanie o pomocy publicznej

Ulgi inwestycyjne, jak i inne zwolnienia i ulgi, które stanowią pomoc publiczną w rolnictwie, udzielaną w ramach wyłączeń grupowych, należy wykazywać w sprawozdaniu rocznym przekazywanym Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi drogą elektroniczną - za pośrednictwem właściwych miejscowo regionalnych izb obrachunkowych - w terminie 90 dni od dnia zakończenia roku kalendarzowego, którego sprawozdanie dotyczy.

Przy wypełnianiu sprawozdań należy posługiwać się drukiem aktualnych formularzy zawartych na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (www.minrol.gov.pl). Wzory sprawozdań i zasady ich wypełniania określa rozporządzenie Rady Ministrów z 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy.

Rekompensata utraconych dochodów

Do 2004 r. gminy mogły otrzymać część rekompensującą subwencji ogólnej, składającą się m.in. z kwoty rekompensującej dochody utracone bezpośrednio z tytułu ustawowych ulg i zwolnień określonych w ustawach o: podatku rolnym, podatku leśnym z 30 października 2002 r., podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r.

Obecnie brak przepisów uprawniających gminę do ubiegania się od MF zwrotu utraconych dochodów z tytułu ulg inwestycyjnych. Kwot ulg inwestycyjnych nie wykazuje się też w skutkach udzielonych ulg sprawozdania Rb-27S, dotyczącego dochodów gmin.

ZAPAMIĘTAJ!

O fakcie przyznania pomocy, a ściślej zakwalifikowania ulgi inwestycyjnej do pomocy publicznej w ramach wyłączeń grupowych, oraz o określeniu kwoty pomocy należy podatnika poinformować w decyzji przyznającej ulgę inwestycyjną.

Piotr Ciszewski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 59, poz. 404; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 93, poz. 585)

• Ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. nr 200, poz. 1682; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 116, poz. 730)

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844; ost.zm. M.P. z 2008 r. nr 78, poz. 692)

• Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1655)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy (Dz.U. nr 61, poz. 413)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy (Dz.U. nr 174, poz. 1081)

• Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1857/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz.Urz. UE L 358 z 16 grudnia 2006 r.)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w procesie budżetowym. Rada Fiskalna - niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Sejm za

Zmiany w procesie budżetowym. Rada Fiskalna - niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Sejm przyjął ustawę o Radzie Fiskalnej. Chodzi m.in. o poprawę transparentności finansów publicznych.

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

REKLAMA

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

REKLAMA

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA