REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie pomocy publicznej - ulga inwestycyjna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Ciszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy ulga inwestycyjna przyznawana na podstawie art. 13 ustawy o podatku rolnym jest pomocą w rolnictwie? Czy należy wydać podatnikowi zaświadczenie o uzyskanej pomocy? Jeśli tak, to czy należy w zaświadczeniu wykazać całą kwotę pomocy, jaką może wykorzystać podatnik? Jak i w jakim sprawozdaniu należy wykazywać ulgę inwestycyjną? Czy gmina może domagać się od Ministerstwa Finansów zwrotu utraconych dochodów z tytułu ustawowej ulgi inwestycyjnej?

Odpowiedź: Tak. Ulga inwestycyjna jest pomocą publiczną, ale w związku z jej udzieleniem nie wydaje się zaświadczenia o uzyskanej pomocy.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie: Z pomocą publiczną mamy do czynienia wówczas, gdy organ administracji publicznej (np. wójt gminy) lub inny podmiot dysponujący środkami publicznymi dokona przysporzenia tych środków lub zrezygnuje z ich poboru na rzecz przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą - w tym rolniczą działalność gospodarczą. Pomoc publiczna wystąpi, gdy przedsiębiorca, z tytułu owego przysporzenia lub zwolnienia z zapłaty ustawowych obciążeń, uzyska korzyść ekonomiczną oraz gdy będzie ona udzielona w sposób selektywny - naruszający zasady konkurencji. Ulgi i zwolnienia przyznawane wszystkim przedsiębiorcom nie stanowią pomocy publicznej, np. obniżenie ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczania podatku rolnego na terenie danej gminy. Do pomocy publicznej nie zalicza się ulgi na budowę obiektów służących ochronie środowiska, jeżeli nie mają one żadnego związku z działalnością rolniczą prowadzoną przez rolnika w gospodarstwie rolnym.

Przyznanie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym należy uznać za pomoc publiczną, pod warunkiem że będzie ona pomocą w działalności rolniczej producenta rolnego. Większość tytułów prawnych do ulgi inwestycyjnej zawartych w art. 13 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym) spełnia ten warunek.

Rodzaje pomocy publicznej w rolnictwie

Pomoc publiczna w rolnictwie może być udzielana jako pomocde minimis bądź jako pomoc w ramach tzw. wyłączeń grupowych. Oba rodzaje pomocy nie podlegają notyfikacji do Komisji Europejskiej. O przyporządkowaniu danego przysporzenia (zwolnienia bądź ulgi) do danego rodzaju pomocy w zasadniczej mierze rozstrzyga to, w jakim celu się jej udziela.

Pomoc de minimis jest pomocą bez określonego celu. Udziela się jej do kwotowo określonej wysokości. W rolnictwie wynosi ona 7,5 tys. euro w ciągu 3 lat obrotowych. Wyłączenia grupowe natomiast stanowią rodzaj pomocy udzielanej na konkretne przeznaczenia, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1857/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (dalej: rozporządzenie nr 1857/2006)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga inwestycyjna będzie niewątpliwie pomocą publiczną udzieloną w ramach wyłączeń grupowych, określoną w art. 4 „Inwestycje w gospodarstwach rolnych” rozporządzenia nr 1857/2006. Zaświadczenia o uzyskanej pomocy w takim przypadku nie wydaje się. Obowiązek wydania takiego zaświadczenia istnieje jedynie w odniesieniu do pomocy de minimis.

Przyznając ulgę inwestycyjną, należy też pamiętać o wypełnieniu polskich przepisów proceduralnych, dotyczących pomocy publicznej (art. 37-39 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej).

Zgodnie z ustawą o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej podatnik wraz z wnioskiem o przyznanie ulgi powinien złożyć informację o otrzymanej pomocy publicznej na to przedsięwzięcie lub informację o nieotrzymaniu pomocy na formularzach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy.

Wartością pomocy publicznej z tytułu ulgi inwestycyjnej jest kwota ulgi określona w decyzji przyznającej. Nie ma tu znaczenia, że w efekcie podatnik nie wykorzysta całej kwoty w ciągu 15 lat.

Sprawozdanie o pomocy publicznej

Ulgi inwestycyjne, jak i inne zwolnienia i ulgi, które stanowią pomoc publiczną w rolnictwie, udzielaną w ramach wyłączeń grupowych, należy wykazywać w sprawozdaniu rocznym przekazywanym Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi drogą elektroniczną - za pośrednictwem właściwych miejscowo regionalnych izb obrachunkowych - w terminie 90 dni od dnia zakończenia roku kalendarzowego, którego sprawozdanie dotyczy.

Przy wypełnianiu sprawozdań należy posługiwać się drukiem aktualnych formularzy zawartych na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (www.minrol.gov.pl). Wzory sprawozdań i zasady ich wypełniania określa rozporządzenie Rady Ministrów z 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy.

Rekompensata utraconych dochodów

Do 2004 r. gminy mogły otrzymać część rekompensującą subwencji ogólnej, składającą się m.in. z kwoty rekompensującej dochody utracone bezpośrednio z tytułu ustawowych ulg i zwolnień określonych w ustawach o: podatku rolnym, podatku leśnym z 30 października 2002 r., podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r.

Obecnie brak przepisów uprawniających gminę do ubiegania się od MF zwrotu utraconych dochodów z tytułu ulg inwestycyjnych. Kwot ulg inwestycyjnych nie wykazuje się też w skutkach udzielonych ulg sprawozdania Rb-27S, dotyczącego dochodów gmin.

ZAPAMIĘTAJ!

O fakcie przyznania pomocy, a ściślej zakwalifikowania ulgi inwestycyjnej do pomocy publicznej w ramach wyłączeń grupowych, oraz o określeniu kwoty pomocy należy podatnika poinformować w decyzji przyznającej ulgę inwestycyjną.

Piotr Ciszewski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 59, poz. 404; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 93, poz. 585)

• Ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. nr 200, poz. 1682; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 116, poz. 730)

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844; ost.zm. M.P. z 2008 r. nr 78, poz. 692)

• Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1655)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy (Dz.U. nr 61, poz. 413)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy (Dz.U. nr 174, poz. 1081)

• Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1857/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz.Urz. UE L 358 z 16 grudnia 2006 r.)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA