Kategorie

Elektrownie wiatrowe - opodatkowanie

Elektrownie wiatrowe - opodatkowanie./ fot. Shutterstock
To jak powinny być opodatkowane elektrownie wiatrowe zawsze budziło kontrowersje. Zmiana przepisów o tych budowlach spowodowała, że ponownie poruszany jest ten temat.

W pierwszej dekadzie XXI wieku nastąpił w Polsce rozwój alternatywnych źródeł produkcji energii elektrycznej, gdzie podstawą produkcji miał być m.in. wiatr, czyli ,,paliwo” o całkowicie odnawialnym charakterze. To zapoczątkowało rozwój farm wiatrowych, a pierwsza (zawierająca sześć turbin) została uruchomiona na terenie województwa zachodniopomorskiego w 2001 roku. Docelowo planuje się, że do 2020 roku od 15% do 20% wyprodukowanej energii elektrycznej w Polsce będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych, w tym z elektrowni wiatrowych. Ponadto, według danych GUS, w latach 2010–2013 udział wyprodukowanej z wiatru energii elektrycznej liczonej w gigawatogodzinach (GWh) w ogólnej ilości wyprodukowanej energii elektrycznej wynosił od 1,05% do 3,65%. Oznacza to, że we wskazanym okresie nastąpił wzrost o 350%.

Początkowy stan prawny

Reklama

Początkowo nie było wątpliwości, jak opodatkować elektrownie wiatrowe – podatkiem od nieruchomości. Kwestię tę regulował art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z 19 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) poprzez wskazanie, że budowla (jeden z trzech rodzajów nieruchomości podlegających opodatkowaniu) „to obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem”.

Natomiast definicja budowli z art. 3 pkt 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (w wersji obowiązującej do 2005 roku; dalej: Prawo budowlane) stwierdzała, że budowla to „każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, estakady, tunele, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące i trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową”.

Na tym gruncie elektrownia wiatrowa (cała) jako budowla podlegała opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, czyli 2% od wartości całej konstrukcji.

Pierwsze wątpliwości

Zmiana definicji budowli i pierwsze wątpliwości pojawiły się w 2005 roku w związku z uchwaleniem 28 lipca ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja Prawa budowlanego z 2005 roku), która w definicji budowli z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego (w części dotyczącej wyliczonych w nawiasie części budowlanych urządzeń technicznych) dodała zwrot ,,elektrowni wiatrowych”. To spowodowało składanie korekt deklaracji na podatek od nieruchomości, w których zmniejszano zadeklarowaną wcześniej wartość elektrowni wiatrowych jako budowli o ich wartość najistotniejszą, a obejmującą turbinę z łopatkami (i całą elektroniką), pozostawiając jako podstawę opodatkowania wartości fundamentów i słupa.

Wbrew logice z czasem dostosowało się do tego orzecznictwo sądów administracyjnych (najpierw w części, a w ostatnich latach prawie w całości).

Reklama

Z jednej strony możemy wskazać na wyroki orzekające, że wartość całej elektrowni wiatrowej powinna być podstawą wymiaru podatku od nieruchomości. Wprost stwierdził to WSA w Bydgoszczy w wyroku z 11 marca 2008 r. (sygn. akt I SA/Bd 836/07). Sędziowie uznali wtedy, że „podstawą opodatkowania elektrowni wiatrowych jest wartość wszystkich elementów takiego obiektu. Opodatkowaniu podlegają zarówno fundamenty, maszty, przyłącza, jak i pozostałe elementy, to jest: generator, wirnik ze skrzydłami, skrzynia biegów, komputer sterujący, transformator, rozdzielnia energetyczna, instalacja alarmowa i zdalnego sterowania, albowiem wszystkie te elementy składają się na całość techniczno-użytkową”. W podobnym tonie wypowiedział się, co prawda pośrednio (na przykładzie stacji redukcyjno-pomiarowych gazu), WSA w Szczecinie w wyroku z 15 stycznia 2015 r. (sygn. akt I SA/Sz 1135/14). Zdaniem Sądu „o tym, że sporne urządzenia techniczne stacji redukcyjno-pomiarowych gazu należą do budowli przesądza fakt, że stanowią one (...) całość techniczno-użytkową, która zapewnia możliwość korzystania z sieci gazowej zgodnie z jej przeznaczeniem. Odłączenie tych urządzeń czyniłoby budowle bezużytecznymi. Przytoczona wyżej definicja budowli wskazuje na kompletność obiektu budowlanego przez użycie sformułowania jako »odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową«. Nie ma przy tym znaczenia, czy do wytworzenia lub zamontowania urządzeń konieczne są roboty budowlane. Nie jest także istotna okoliczność braku ich trwałego połączenia z gruntem czy też możliwość wymiany urządzeń (ich przeniesienia w inne miejsce). Przepisy prawa nie przewidują takich wymogów. Natomiast wskazywana i szczegółowo uzasadniana przez Skarżącą kwestia wyróżnienia fundamentów i obudowy urządzeń (kontenerów trwale związanych z fundamentami), jako odrębnych przedmiotów opodatkowania, czy też podział na część budowlaną i niebudowlaną (fundamentów i urządzeń technicznych), nie może mieć wpływu na treść rozstrzygnięcia, gdyż ustawodawca nie rozróżnia części sieci gazowej budowlanych i niebudowlanych, lecz traktuje sieci jako część pewnej całości. W ocenie Sądu, demontaż poszczególnych elementów sieci gazowej, połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania i dystrybucji paliw gazowych, należących do przedsiębiorstwa gazowniczego, skutkowałby niemożnością funkcjonowania gazociągu, nie mówiąc o całości sieci gazowej i zarządzającym nią przedsiębiorstwie”. Podobnie wypowiedział się WSA z Łodzi w wyroku z 11 czerwca 2015 r. (sygn. akt I SA/Łd 296/15). Przekładając to na grunt elektrowni wiatrowych, należałoby postawić pytanie retoryczne: po co firmie produkującej energię elektryczną przy zastosowaniu ,,wiatraków” byłyby konstrukcje składające się z fundamentów i osadzonych w nich słupów ?

Jednak zdecydowana większość wyroków sądowych rozstrzygnęła, że tylko niektóre elementy elektrowni wiatrowej, czyli fundament i słup, mogą być podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Nowe przepisy o elektrowniach wiatrowych

W związku z uchwaleniem ustawy z 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (dalej: ustawa o elektrowniach wiatrowych) ustawodawca jeszcze bardziej skomplikował kwestię opodatkowania elektrowni wiatrowych. Ustawa o elektrowniach wiatrowych w art. 2 pkt 1 wprowadziła definicję elektrowni wiatrowej, określając ją jako ,,budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, składającą się co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej niż moc mikroinstalacji w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii”.

Ponadto w art. 2 pkt 2 ustawy o elektrowniach wiatrowych ustawodawca wyjaśnił, że elementy techniczne w przytoczonej definicji elektrowni wiatrowej to ,,wirnik z zespołem łopat, zespół przeniesienia napędu, generator prądotwórczy, układy sterowania i zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu”.

Ustawa o elektrowniach wiatrowych weszła w życie 16 lipca 2016 r. i oprócz wprowadzenia do obrotu prawnego legalnej definicji elektrowni wiatrowej, zmieniła definicję budowli z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, do której wprost odsyła u.p.o.l.

W przeciwieństwie do nowelizacji Prawa budowlanego z 2005 r., ustawa o elektrowniach wiatrowych wykreśliła z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego w nawiasie dotyczącym części budowlanych urządzeń technicznych zwrot ,,elektrowni wiatrowych”.

Ponadto w załączniku do Prawa budowlanego, stanowiącym wykaz kategorii obiektów budowlanych, ustawa o elektrowniach wiatrowych dodała w kategorii XXIX „elektrownie wiatrowe” (całe, a nie ich części stanowiące fundament czy maszt).

Oznacza, że co do zasady od 1 stycznia 2017 r. podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości powinna być wartość całej elektrowni wiatrowej. Problem może jednak polegać na tym, że ustawa o elektrowniach wiatrowych wprawdzie odwołuje się do Prawa budowlanego i zawartej w nim definicji budowli, ale sama w sobie ani nie jest aktem prawnym z dziedziny prawa podatkowego, ani takim aktem, do którego odsyłałaby u.p.o.l. Dopóki to się nie zmieni, wątpliwości interpretacyjne pozostaną nierozstrzygnięte.

Dodatkowo na korzyść podatników przemawia (obowiązujący od 1 stycznia 2016 r.) art. 2a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: o.p.), zgodnie z którym „niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika”.

Jak wyjaśnił WSA w Rzeszowie w wyroku z 28 lipca 2016 r. (sygn. akt I SA/Rz392/16), „wykładnia przepisu art. 2a o.p. prowadzi do wniosku, że zawiera on normę prawną, która nakazuje rozstrzyganie na korzyść podatnika wątpliwości, jednakże tylko tych wątpliwości, które dotyczą prawa, nie zaś wątpliwości co do stanu faktycznego, który podlega ustaleniu, zgodnie z zasadami reguł postępowania”.

Czas oraz wydane wyroki sądów administracyjnych pokażą, jak w najbliższym okresie będzie wyglądała kwestia opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych. Wydaje się, że wątpliwości organów podatkowych mógłby rozwiać Minister Finansów poprzez stosowanie w praktyce art. 14a o.p., który ministrowi jako organowi podatkowemu dążącemu do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe daje możliwość:

1) dokonywania z urzędu lub na wniosek interpretacji tych przepisów (poprzez wydawanie tzw. interpretacji ogólnych),

2) wydawania z urzędu ogólnych wyjaśnień w zakresie stosowania prawa podatkowego.

Najmniej prawdopodobnym rozwiązaniem wydaje się natomiast powiązanie przez ustawodawcę ze sobą (np. poprzez odesłania) u.p.o.l. z ustawą o elektrowniach wiatrowych.

Z orzecznictwa

Skoro ustawodawca w art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. uznaje za budowlę części budowlane urządzeń technicznych, a nie same urządzenie techniczne, to siłownia (elektrownia) wiatrowa nie może jako całość zostać zakwalifikowana jako budowla. W związku z tym takie urządzenia, jak generator, rotor z gondolą, wirnik, skrzynia biegów, komputer sterujący, transformator, rozdzielnia energetyczna, instalacja alarmowa zdalnego sterowania, nie są częściami budowlanymi urządzeń technicznych elektrowni wiatrowych. Stanowią one odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową w zakresie urządzeń wytwórczych energii elektrycznej.

Wyrok NSA z 20 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1397/10

Urządzenia i przedmioty, będące wyposażeniem elektrowni wiatrowej, takie jak: wirnik ze skrzydłami, skrzynia biegów, komputer sterujący, transformator, rozdzielnia elektryczna, instalacja alarmowa oraz instalacja zdalnego sterowania, nie stanowią urządzeń budowlanych, o których mowa w art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. w zw. z art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego i nie są też budowlami wchodzącymi w skład budowli jako całości techniczno-użytkowej w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. w zw. z art. 3 pkt 1 lit. b Prawa budowlanego.

Wyrok NSA z 16 grudnia 2009 r., sygn. akt II FSK 1184/08

Elektrownia wiatrowa jako całość nie jest budowlą, lecz tylko urządzeniem technicznym, a jako budowlę należy traktować jedynie części budowlane elektrowni jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową, czyli wyłącznie fundament i maszt.

Wyrok WSA z Poznania z 16 października 2010 r., sygn. akt II SA/ /Po 124/10

Wskazanie wprost w art. 3 pkt 3, jako przykładu budowli „części budowlanej elektrowni wiatrowej”, czyni intencję ustawodawcy, co do zamiaru uznania za budowlę takiego obiektu, jednoznaczną. Tworzenie dalszych uwarunkowań co do całości techniczno-użytkowej nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach. Należy podkreślić, że na gruncie ustawy Prawo budowlane każdy obiekt budowlany jest budowlą z art. 3 pkt 3 stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami na podstawie art. 3 pkt 1 lit. b). Należy zauważyć, że Prawo budowlane nie odwołuje się do innych ustaw w zakresie określenia rozumienia pojęcia całości techniczno-użytkowej. O ile więc elektrownia wiatrowa jest z pewnością całością na gruncie ustawy Prawo energetyczne, o tyle na gruncie prawa budowlanego całość techniczno-użytkowa może sprowadzać się tylko do części budowlanych także postrzeganych jako całość, ale o innym profilu użytkowości, wyłącznie budowlanym.

Wyrok WSA z Bydgoszczy z 16 marca 2010 r., sygn. akt I SA/Bd 86/10

PODSTAWY PRAWNE

● art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 961)

● ustawa z 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2005 r. nr 163; poz. 1364; ost. zm. Dz.U. z 2005 r. nr 267, poz. 2251)

● art. 2a, art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 613; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2261)

● art. 3 pkt 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 290; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2255)

● art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z 19 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 716; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1923)

MARCIN BINAŚ

specjalista w zakresie podatków i opłat stanowiących w całości dochody własne gmin, pracownik Wydziału Kontroli RIO w Szczecinie

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    14 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).