Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektrownie wiatrowe - opodatkowanie

Elektrownie wiatrowe - opodatkowanie./ fot. Shutterstock
Elektrownie wiatrowe - opodatkowanie./ fot. Shutterstock
To jak powinny być opodatkowane elektrownie wiatrowe zawsze budziło kontrowersje. Zmiana przepisów o tych budowlach spowodowała, że ponownie poruszany jest ten temat.

W pierwszej dekadzie XXI wieku nastąpił w Polsce rozwój alternatywnych źródeł produkcji energii elektrycznej, gdzie podstawą produkcji miał być m.in. wiatr, czyli ,,paliwo” o całkowicie odnawialnym charakterze. To zapoczątkowało rozwój farm wiatrowych, a pierwsza (zawierająca sześć turbin) została uruchomiona na terenie województwa zachodniopomorskiego w 2001 roku. Docelowo planuje się, że do 2020 roku od 15% do 20% wyprodukowanej energii elektrycznej w Polsce będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych, w tym z elektrowni wiatrowych. Ponadto, według danych GUS, w latach 2010–2013 udział wyprodukowanej z wiatru energii elektrycznej liczonej w gigawatogodzinach (GWh) w ogólnej ilości wyprodukowanej energii elektrycznej wynosił od 1,05% do 3,65%. Oznacza to, że we wskazanym okresie nastąpił wzrost o 350%.

Początkowy stan prawny

Początkowo nie było wątpliwości, jak opodatkować elektrownie wiatrowe – podatkiem od nieruchomości. Kwestię tę regulował art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z 19 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) poprzez wskazanie, że budowla (jeden z trzech rodzajów nieruchomości podlegających opodatkowaniu) „to obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem”.

Natomiast definicja budowli z art. 3 pkt 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (w wersji obowiązującej do 2005 roku; dalej: Prawo budowlane) stwierdzała, że budowla to „każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, estakady, tunele, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące i trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową”.

Na tym gruncie elektrownia wiatrowa (cała) jako budowla podlegała opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, czyli 2% od wartości całej konstrukcji.

Pierwsze wątpliwości

Zmiana definicji budowli i pierwsze wątpliwości pojawiły się w 2005 roku w związku z uchwaleniem 28 lipca ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja Prawa budowlanego z 2005 roku), która w definicji budowli z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego (w części dotyczącej wyliczonych w nawiasie części budowlanych urządzeń technicznych) dodała zwrot ,,elektrowni wiatrowych”. To spowodowało składanie korekt deklaracji na podatek od nieruchomości, w których zmniejszano zadeklarowaną wcześniej wartość elektrowni wiatrowych jako budowli o ich wartość najistotniejszą, a obejmującą turbinę z łopatkami (i całą elektroniką), pozostawiając jako podstawę opodatkowania wartości fundamentów i słupa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wbrew logice z czasem dostosowało się do tego orzecznictwo sądów administracyjnych (najpierw w części, a w ostatnich latach prawie w całości).

Z jednej strony możemy wskazać na wyroki orzekające, że wartość całej elektrowni wiatrowej powinna być podstawą wymiaru podatku od nieruchomości. Wprost stwierdził to WSA w Bydgoszczy w wyroku z 11 marca 2008 r. (sygn. akt I SA/Bd 836/07). Sędziowie uznali wtedy, że „podstawą opodatkowania elektrowni wiatrowych jest wartość wszystkich elementów takiego obiektu. Opodatkowaniu podlegają zarówno fundamenty, maszty, przyłącza, jak i pozostałe elementy, to jest: generator, wirnik ze skrzydłami, skrzynia biegów, komputer sterujący, transformator, rozdzielnia energetyczna, instalacja alarmowa i zdalnego sterowania, albowiem wszystkie te elementy składają się na całość techniczno-użytkową”. W podobnym tonie wypowiedział się, co prawda pośrednio (na przykładzie stacji redukcyjno-pomiarowych gazu), WSA w Szczecinie w wyroku z 15 stycznia 2015 r. (sygn. akt I SA/Sz 1135/14). Zdaniem Sądu „o tym, że sporne urządzenia techniczne stacji redukcyjno-pomiarowych gazu należą do budowli przesądza fakt, że stanowią one (...) całość techniczno-użytkową, która zapewnia możliwość korzystania z sieci gazowej zgodnie z jej przeznaczeniem. Odłączenie tych urządzeń czyniłoby budowle bezużytecznymi. Przytoczona wyżej definicja budowli wskazuje na kompletność obiektu budowlanego przez użycie sformułowania jako »odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową«. Nie ma przy tym znaczenia, czy do wytworzenia lub zamontowania urządzeń konieczne są roboty budowlane. Nie jest także istotna okoliczność braku ich trwałego połączenia z gruntem czy też możliwość wymiany urządzeń (ich przeniesienia w inne miejsce). Przepisy prawa nie przewidują takich wymogów. Natomiast wskazywana i szczegółowo uzasadniana przez Skarżącą kwestia wyróżnienia fundamentów i obudowy urządzeń (kontenerów trwale związanych z fundamentami), jako odrębnych przedmiotów opodatkowania, czy też podział na część budowlaną i niebudowlaną (fundamentów i urządzeń technicznych), nie może mieć wpływu na treść rozstrzygnięcia, gdyż ustawodawca nie rozróżnia części sieci gazowej budowlanych i niebudowlanych, lecz traktuje sieci jako część pewnej całości. W ocenie Sądu, demontaż poszczególnych elementów sieci gazowej, połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania i dystrybucji paliw gazowych, należących do przedsiębiorstwa gazowniczego, skutkowałby niemożnością funkcjonowania gazociągu, nie mówiąc o całości sieci gazowej i zarządzającym nią przedsiębiorstwie”. Podobnie wypowiedział się WSA z Łodzi w wyroku z 11 czerwca 2015 r. (sygn. akt I SA/Łd 296/15). Przekładając to na grunt elektrowni wiatrowych, należałoby postawić pytanie retoryczne: po co firmie produkującej energię elektryczną przy zastosowaniu ,,wiatraków” byłyby konstrukcje składające się z fundamentów i osadzonych w nich słupów ?

Jednak zdecydowana większość wyroków sądowych rozstrzygnęła, że tylko niektóre elementy elektrowni wiatrowej, czyli fundament i słup, mogą być podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Nowe przepisy o elektrowniach wiatrowych

W związku z uchwaleniem ustawy z 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (dalej: ustawa o elektrowniach wiatrowych) ustawodawca jeszcze bardziej skomplikował kwestię opodatkowania elektrowni wiatrowych. Ustawa o elektrowniach wiatrowych w art. 2 pkt 1 wprowadziła definicję elektrowni wiatrowej, określając ją jako ,,budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, składającą się co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej niż moc mikroinstalacji w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii”.

Ponadto w art. 2 pkt 2 ustawy o elektrowniach wiatrowych ustawodawca wyjaśnił, że elementy techniczne w przytoczonej definicji elektrowni wiatrowej to ,,wirnik z zespołem łopat, zespół przeniesienia napędu, generator prądotwórczy, układy sterowania i zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu”.

Ustawa o elektrowniach wiatrowych weszła w życie 16 lipca 2016 r. i oprócz wprowadzenia do obrotu prawnego legalnej definicji elektrowni wiatrowej, zmieniła definicję budowli z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, do której wprost odsyła u.p.o.l.

W przeciwieństwie do nowelizacji Prawa budowlanego z 2005 r., ustawa o elektrowniach wiatrowych wykreśliła z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego w nawiasie dotyczącym części budowlanych urządzeń technicznych zwrot ,,elektrowni wiatrowych”.

Ponadto w załączniku do Prawa budowlanego, stanowiącym wykaz kategorii obiektów budowlanych, ustawa o elektrowniach wiatrowych dodała w kategorii XXIX „elektrownie wiatrowe” (całe, a nie ich części stanowiące fundament czy maszt).

Oznacza, że co do zasady od 1 stycznia 2017 r. podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości powinna być wartość całej elektrowni wiatrowej. Problem może jednak polegać na tym, że ustawa o elektrowniach wiatrowych wprawdzie odwołuje się do Prawa budowlanego i zawartej w nim definicji budowli, ale sama w sobie ani nie jest aktem prawnym z dziedziny prawa podatkowego, ani takim aktem, do którego odsyłałaby u.p.o.l. Dopóki to się nie zmieni, wątpliwości interpretacyjne pozostaną nierozstrzygnięte.

Dodatkowo na korzyść podatników przemawia (obowiązujący od 1 stycznia 2016 r.) art. 2a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: o.p.), zgodnie z którym „niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika”.

Jak wyjaśnił WSA w Rzeszowie w wyroku z 28 lipca 2016 r. (sygn. akt I SA/Rz392/16), „wykładnia przepisu art. 2a o.p. prowadzi do wniosku, że zawiera on normę prawną, która nakazuje rozstrzyganie na korzyść podatnika wątpliwości, jednakże tylko tych wątpliwości, które dotyczą prawa, nie zaś wątpliwości co do stanu faktycznego, który podlega ustaleniu, zgodnie z zasadami reguł postępowania”.

Czas oraz wydane wyroki sądów administracyjnych pokażą, jak w najbliższym okresie będzie wyglądała kwestia opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych. Wydaje się, że wątpliwości organów podatkowych mógłby rozwiać Minister Finansów poprzez stosowanie w praktyce art. 14a o.p., który ministrowi jako organowi podatkowemu dążącemu do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe daje możliwość:

1) dokonywania z urzędu lub na wniosek interpretacji tych przepisów (poprzez wydawanie tzw. interpretacji ogólnych),

2) wydawania z urzędu ogólnych wyjaśnień w zakresie stosowania prawa podatkowego.

Najmniej prawdopodobnym rozwiązaniem wydaje się natomiast powiązanie przez ustawodawcę ze sobą (np. poprzez odesłania) u.p.o.l. z ustawą o elektrowniach wiatrowych.

Z orzecznictwa

Skoro ustawodawca w art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. uznaje za budowlę części budowlane urządzeń technicznych, a nie same urządzenie techniczne, to siłownia (elektrownia) wiatrowa nie może jako całość zostać zakwalifikowana jako budowla. W związku z tym takie urządzenia, jak generator, rotor z gondolą, wirnik, skrzynia biegów, komputer sterujący, transformator, rozdzielnia energetyczna, instalacja alarmowa zdalnego sterowania, nie są częściami budowlanymi urządzeń technicznych elektrowni wiatrowych. Stanowią one odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową w zakresie urządzeń wytwórczych energii elektrycznej.

Wyrok NSA z 20 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1397/10

Urządzenia i przedmioty, będące wyposażeniem elektrowni wiatrowej, takie jak: wirnik ze skrzydłami, skrzynia biegów, komputer sterujący, transformator, rozdzielnia elektryczna, instalacja alarmowa oraz instalacja zdalnego sterowania, nie stanowią urządzeń budowlanych, o których mowa w art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. w zw. z art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego i nie są też budowlami wchodzącymi w skład budowli jako całości techniczno-użytkowej w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. w zw. z art. 3 pkt 1 lit. b Prawa budowlanego.

Wyrok NSA z 16 grudnia 2009 r., sygn. akt II FSK 1184/08

Elektrownia wiatrowa jako całość nie jest budowlą, lecz tylko urządzeniem technicznym, a jako budowlę należy traktować jedynie części budowlane elektrowni jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową, czyli wyłącznie fundament i maszt.

Wyrok WSA z Poznania z 16 października 2010 r., sygn. akt II SA/ /Po 124/10

Wskazanie wprost w art. 3 pkt 3, jako przykładu budowli „części budowlanej elektrowni wiatrowej”, czyni intencję ustawodawcy, co do zamiaru uznania za budowlę takiego obiektu, jednoznaczną. Tworzenie dalszych uwarunkowań co do całości techniczno-użytkowej nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach. Należy podkreślić, że na gruncie ustawy Prawo budowlane każdy obiekt budowlany jest budowlą z art. 3 pkt 3 stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami na podstawie art. 3 pkt 1 lit. b). Należy zauważyć, że Prawo budowlane nie odwołuje się do innych ustaw w zakresie określenia rozumienia pojęcia całości techniczno-użytkowej. O ile więc elektrownia wiatrowa jest z pewnością całością na gruncie ustawy Prawo energetyczne, o tyle na gruncie prawa budowlanego całość techniczno-użytkowa może sprowadzać się tylko do części budowlanych także postrzeganych jako całość, ale o innym profilu użytkowości, wyłącznie budowlanym.

Wyrok WSA z Bydgoszczy z 16 marca 2010 r., sygn. akt I SA/Bd 86/10

PODSTAWY PRAWNE

● art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 961)

● ustawa z 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2005 r. nr 163; poz. 1364; ost. zm. Dz.U. z 2005 r. nr 267, poz. 2251)

● art. 2a, art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 613; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2261)

● art. 3 pkt 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 290; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2255)

● art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z 19 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 716; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1923)

MARCIN BINAŚ

specjalista w zakresie podatków i opłat stanowiących w całości dochody własne gmin, pracownik Wydziału Kontroli RIO w Szczecinie

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.

    Program "Ochrona Zabytków". Dofinansowanie 200 mln zł

    Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło drugi nabór w programie Ochrona Zabytków.

    PUE ZUS: Kalkulator do wyliczenia wysokości emerytury w 2023 r.

    Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS można samodzielnie wykonać symulację wysokości przyszłego świadczenia emerytalnego, przyznawanego na nowych zasadach. Symulacja pozwala na wykonanie obliczeń tym osobą, które chcą sprawdzić jakie świadczenie by otrzymały, gdyby przechodziły na emeryturę w bieżącym roku.

    ZUS: Co się dzieje ze środkami zapisanymi na subkoncie w ZUS w razie śmierci ubezpieczonego

    Środki zapisane na subkoncie w ZUS podlegają podziałowi i wypłacie w razie m. in. śmierci ubezpieczonego. Tak, jak to ma miejsce w przypadku środków zgromadzonych na rachunku w OFE - poinformował PAP rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

    Podwyżki pensji w RIO o 300 zł - 1130 zł [wyrównanie od 1 stycznia 2023 r.]

    Od 300 zł do ponad 1,1 tys. zł wzrosną stawki wynagrodzenia zasadniczego pracowników regionalnych izb obrachunkowych nieobjętych tzw. systemem mnożnikowym – przewiduje projekt nowego rozporządzenia. Podwyżki mają nastąpić z wyrównaniem od 1 stycznia 2023 r.

    MF: Zasady wykorzystania i zwrotu przez samorządy odsetek z Funduszu Pomocy

    Ministerstwo finansów wyjaśniło, że jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zwrócić niewykorzystane odsetki ze środków Funduszu Pomocy na rachunek właściwego wojewody. Zasada ta nie dotyczy odsetek od środków przeznaczonych na zadania oświatowe.

    Nagrody specjalne dla pracowników pomocy społecznej [Nowelizacja, zmiany]

    Nagrody za wybitne, nowatorskie rozwiązania w zakresie pomocy społecznej dla np. pracowników socjalnych minister będzie mógł przyznać sam z własnej inicjatywy, bez wniosku ze strony np. organów administracji samorządowej - zakłada projekt nowelizacji rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie przyznawania nagród specjalnych w zakresie pomocy społecznej.