REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za usunięcie drzew i krzewów 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wycinka, drzewo. Fot. Fotolia
Wycinka, drzewo. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za usunięcie drzew i krzewów w 2016 r. mają być w większości przypadków niższe. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów wprowadza nowy sposób obliczania tych kwot.

Nowe stawki opłat

Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów jest na etapie opiniowania. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

REKLAMA

REKLAMA

Opłata za usunięcie drzewa ma być ustalana poprzez pomnożenie stawki opłaty oraz współczynnika lokalizacji drzewa.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Stawka opłaty za usunięcie drzewa będzie zależna od obwodu pnia, rodzaju lub gatunku drzewa. Rozporządzenie dzieli gatunki i rodzaje drzew na 4 grupy w zależności od tempa przyrostu pnia na grubość. Stawki określone są w Załączniku Nr 1 do projektowanego rozporządzenia: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//515/12284053/12345813/12345814/dokument216593.pdf

REKLAMA

Projekt określa również 4 współczynniki lokalizacji w zależności od warunków wzrostu drzew i krzewów oraz na funkcję, jaką pełnią:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,3 – tereny uzdrowisk, obszary ochrony uzdrowiskowej, teren nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków i pas drogowy dróg publicznych;

1,0 – tereny zieleni;

0,7 – pozostałe tereny miast (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk, obiektów zabytkowych i pasa drogowego);

0,4 – pozostałe tereny wsi (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk i nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków i pasa drogowego).

Opłata za usunięcie krzewów będzie stanowiła stawkę opłaty (określonej w ustawie o ochronie przyrody) pomnożoną przez współczynnik lokalizacji krzewu.

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian w ustawie o ochronie przyrody, wprowadzonych nowelizacją z 25 czerwca 2015 r. (ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw).

Dotychczas opłatę za usunięcie drzew ustalało się poprzez pomnożenie:

- stawki za 1 cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm, określonej dla poszczególnych grup, rodzajów, gatunków i odmian drzew;

- obwodu drzewa;

- współczynnika różnicującego stawkę w zależności od obwodu pnia drzewa.

Stawkę opłaty za usunięcie jednego metra kwadratowego powierzchni pokrytej krzewami określała ustawa o ochronie przyrody (w brzmieniu sprzed nowelizacji).

Zdaniem projektodawcy wprowadzenie nowych zasad powinno skutkować obniżeniem kwot opłat i kar za wycinkę drzew.

W przypadku organów samorządu terytorialnego oznacza to niższe wpływy, zakłada się jednak większą ściągalność należności z tytułu opłat i kar.

Wycinka drzew i krzewów

Opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ponosi posiadacz nieruchomości. Są one naliczane w odpowiednim zezwoleniu. Organem właściwym do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Zwolnienia z tytułu przedmiotowych opłat przewiduje ustawa o ochronie przyrody. Przykładowo, opłat nie nalicza się za usunięcie drzew lub krzewów, na których usunięcie osoba fizyczna uzyskała zezwolenie na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wspomniana już wcześniej nowelizacja ustawy o ochronie przyrody (obowiązująca od 28 sierpnia 2015 r.) wprowadziła jednolite obowiązkowe elementy takiego zezwolenia. Na mocy nowych przepisów obniżono również maksymalne stawki opłat za 1 cm obwodu pnia drzewa oraz za 1 m2 powierzchni porośniętej krzewami.

W przypadku usunięcia drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia naliczana jest kara pieniężna.

Wysokość opłat i kar za wycinkę drzew od lat jest przedmiotem kontrowersji. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 1 lipca 2014 r. (sygn. akt SK 6/12) uznał za niekonstytucyjne przepisy art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Powodem ich niezgodności z ustawą zasadniczą był fakt, iż przewidywały one obowiązek nałożenia kary pieniężnej za usunięcie bez wymaganego zezwolenia lub zniszczenie przez posiadacza nieruchomości drzewa lub krzewu, w sztywno określonej wysokości, bez względu na okoliczności tego czynu. Zgodnie z sentencją wyroku niekonstytucyjne przepisy zostały zmienione.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651);

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz. U.  z 2004 r. Nr 228, poz. 2306);

Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów; etap legislacyjny - opiniowanie.

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA