REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za usunięcie drzew i krzewów 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wycinka, drzewo. Fot. Fotolia
Wycinka, drzewo. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za usunięcie drzew i krzewów w 2016 r. mają być w większości przypadków niższe. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów wprowadza nowy sposób obliczania tych kwot.

Nowe stawki opłat

Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów jest na etapie opiniowania. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

REKLAMA

REKLAMA

Opłata za usunięcie drzewa ma być ustalana poprzez pomnożenie stawki opłaty oraz współczynnika lokalizacji drzewa.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Stawka opłaty za usunięcie drzewa będzie zależna od obwodu pnia, rodzaju lub gatunku drzewa. Rozporządzenie dzieli gatunki i rodzaje drzew na 4 grupy w zależności od tempa przyrostu pnia na grubość. Stawki określone są w Załączniku Nr 1 do projektowanego rozporządzenia: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//515/12284053/12345813/12345814/dokument216593.pdf

REKLAMA

Projekt określa również 4 współczynniki lokalizacji w zależności od warunków wzrostu drzew i krzewów oraz na funkcję, jaką pełnią:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,3 – tereny uzdrowisk, obszary ochrony uzdrowiskowej, teren nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków i pas drogowy dróg publicznych;

1,0 – tereny zieleni;

0,7 – pozostałe tereny miast (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk, obiektów zabytkowych i pasa drogowego);

0,4 – pozostałe tereny wsi (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk i nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków i pasa drogowego).

Opłata za usunięcie krzewów będzie stanowiła stawkę opłaty (określonej w ustawie o ochronie przyrody) pomnożoną przez współczynnik lokalizacji krzewu.

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian w ustawie o ochronie przyrody, wprowadzonych nowelizacją z 25 czerwca 2015 r. (ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw).

Dotychczas opłatę za usunięcie drzew ustalało się poprzez pomnożenie:

- stawki za 1 cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm, określonej dla poszczególnych grup, rodzajów, gatunków i odmian drzew;

- obwodu drzewa;

- współczynnika różnicującego stawkę w zależności od obwodu pnia drzewa.

Stawkę opłaty za usunięcie jednego metra kwadratowego powierzchni pokrytej krzewami określała ustawa o ochronie przyrody (w brzmieniu sprzed nowelizacji).

Zdaniem projektodawcy wprowadzenie nowych zasad powinno skutkować obniżeniem kwot opłat i kar za wycinkę drzew.

W przypadku organów samorządu terytorialnego oznacza to niższe wpływy, zakłada się jednak większą ściągalność należności z tytułu opłat i kar.

Wycinka drzew i krzewów

Opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ponosi posiadacz nieruchomości. Są one naliczane w odpowiednim zezwoleniu. Organem właściwym do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Zwolnienia z tytułu przedmiotowych opłat przewiduje ustawa o ochronie przyrody. Przykładowo, opłat nie nalicza się za usunięcie drzew lub krzewów, na których usunięcie osoba fizyczna uzyskała zezwolenie na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wspomniana już wcześniej nowelizacja ustawy o ochronie przyrody (obowiązująca od 28 sierpnia 2015 r.) wprowadziła jednolite obowiązkowe elementy takiego zezwolenia. Na mocy nowych przepisów obniżono również maksymalne stawki opłat za 1 cm obwodu pnia drzewa oraz za 1 m2 powierzchni porośniętej krzewami.

W przypadku usunięcia drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia naliczana jest kara pieniężna.

Wysokość opłat i kar za wycinkę drzew od lat jest przedmiotem kontrowersji. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 1 lipca 2014 r. (sygn. akt SK 6/12) uznał za niekonstytucyjne przepisy art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Powodem ich niezgodności z ustawą zasadniczą był fakt, iż przewidywały one obowiązek nałożenia kary pieniężnej za usunięcie bez wymaganego zezwolenia lub zniszczenie przez posiadacza nieruchomości drzewa lub krzewu, w sztywno określonej wysokości, bez względu na okoliczności tego czynu. Zgodnie z sentencją wyroku niekonstytucyjne przepisy zostały zmienione.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651);

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz. U.  z 2004 r. Nr 228, poz. 2306);

Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów; etap legislacyjny - opiniowanie.

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA