REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura zwrotu podatku akcyzowego rolnikom 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Procedura zwrotu podatku akcyzowego rolnikom 2019 r./ fot. Fotolia
Procedura zwrotu podatku akcyzowego rolnikom 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia 2019 r. obowiązywać mają nowe przepisy dotyczące procedury zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym. Projekt nowelizacji ustawy przedstawiło Ministerstwo Rolnictwa. Omawiana nowelizacja jest już drugą proponowaną w tym roku zmianą procedury zwrotu podatku akcyzowego.

Obie nowelizacje różnią się od siebie dość istotnie i pozostają względem siebie niezależne. O ile pierwsza z nich (pisaliśmy o tym: Uszczelnianie systemu podatkowego także w akcyzie dla rolników) dotyczy rozszerzenia katalogu przesłanek zwrotu akcyzy a jej charakter sprowadza się do wyznaczenia nowego sposobu kontroli całej procedury, druga (projekt z dnia 13 sierpnia 2018 r.) zmierza do zwiększenia kwoty wypłacanych zwrotów.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Wideoakademia księgowych i biur rachunkowych

Projekt nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przedstawiony został w dniu 13 sierpnia 2018 r. przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Projekt jest odpowiedzią na głosy środowiska w sprawie rosnących kosztów produkcji rolnej. Istota nowelizacji sprowadza się do zwiększenia limitu zwrotu podatku akcyzowego. Przypomnieć należy, że obecnie obowiązujące przepisy zakładają że zwrot podatku akcyzowego przysługuje producentowi rolnemu w ramach rocznego limitu.

Limit ten obecnie oblicza się w oparciu o trzy zmienne: stawkę zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego (obecnie 1 zł), liczbę stałą 86 oraz powierzchnię posiadanych lub współposiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych. Nowe przepisy modyfikują wysokość limitu w dwojaki sposób.

Po pierwsze projektodawca zdecydował o zwiększeniu kwoty stałej z liczby 86 na 100. W praktyce zwiększa się zatem mnożnik, który spowoduje wzrost limitu rocznego. Zmiana ta dotyczyć będzie każdego producenta rolnego. Po drugie – i to właśnie ta zmiana jest dla procedury zwrotu najistotniejsza – wprowadza się nowe zmienne decydujące o wysokości limitu dla określonych grup producentów rolnych. Projektodawca wprowadza specjalną preferencje dla producentów rolnych zajmujących się produkcją (chowem lub hodowlą) bydła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla tej grupy producentów rolnych limit zwiększony będzie z jednej strony za sprawą wzrostu liczby stałej (z 86 do 100), z drugiej strony za sprawą nowego, dodatkowego mechanizmu ustalania limitu. Dla producenta, który hoduje bydło limit stanowić będzie sumę kwoty ustalanej według dotychczasowych reguł oraz kwoty ustalanej w oparciu o iloczyn stawki zwrotu podatku na jeden litr oleju napędowego, liczby 30 oraz średniej rocznej liczby bydła, będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku. Co istotne projektodawca przewidział, że średnia roczna liczba bydła znajdującego się w posiadaniu producenta rolnego ma być przeliczana na duże jednostki przeliczeniowe (DJP).

Przeliczenia o którym mowa powyżej dokonywać ma producent rolny w oparciu o przepisy o udostępnianiu informacji o środowisku. Informację o której mowa powyżej oraz na jej podstawie oświadczenie o średniej liczbie bydła producent rolny składać ma wraz z wnioskiem o zwrot podatku. Co istotne do wniosku producent oprócz faktur dokumentujących nabycie paliwa załączać ma także informację o liczbie DJP zawartych w rejestrze zwierząt gospodarskich o ile ubiega się o ustalenie limitu w odniesieniu do bydła. Nowelizacja przepisów o zwrocie podatku akcyzowego niewątpliwie realizuje postulaty producentów rolnych. Uwagę zwrócić należy jednak także na skomplikowanie i tak niejasnej już procedury zwrotu podatku akcyzowego. Na mocy analizowanej nowelizacji urzędnicy zostaną zobowiązani do weryfikacji kolejnych, nowych okoliczności.

Pamiętać należy również, że nowelizacja, która zaproponowana została przez Ministra Finansów – mimo, iż na jakiś czas wstrzymana – także zakłada weryfikację dodatkowych przesłanek. Procedura zwrotu podatku akcyzowego w założeniu miała być prostym i szybkim sposobem wsparcia produkcji rolnej. Praktyka powoduje jednak, że konieczność jej istotnego rozbudowywania. Omawiana nowelizacja obowiązywać ma od 1 stycznia 2019 r.

Paweł Grzybowski

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA