REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Procedura zwrotu podatku akcyzowego rolnikom 2019 r./ fot. Fotolia
Procedura zwrotu podatku akcyzowego rolnikom 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia 2019 r. obowiązywać mają nowe przepisy dotyczące procedury zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym. Projekt nowelizacji ustawy przedstawiło Ministerstwo Rolnictwa. Omawiana nowelizacja jest już drugą proponowaną w tym roku zmianą procedury zwrotu podatku akcyzowego.

Obie nowelizacje różnią się od siebie dość istotnie i pozostają względem siebie niezależne. O ile pierwsza z nich (pisaliśmy o tym: Uszczelnianie systemu podatkowego także w akcyzie dla rolników) dotyczy rozszerzenia katalogu przesłanek zwrotu akcyzy a jej charakter sprowadza się do wyznaczenia nowego sposobu kontroli całej procedury, druga (projekt z dnia 13 sierpnia 2018 r.) zmierza do zwiększenia kwoty wypłacanych zwrotów.

REKLAMA

Polecamy: Wideoakademia księgowych i biur rachunkowych

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przedstawiony został w dniu 13 sierpnia 2018 r. przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Projekt jest odpowiedzią na głosy środowiska w sprawie rosnących kosztów produkcji rolnej. Istota nowelizacji sprowadza się do zwiększenia limitu zwrotu podatku akcyzowego. Przypomnieć należy, że obecnie obowiązujące przepisy zakładają że zwrot podatku akcyzowego przysługuje producentowi rolnemu w ramach rocznego limitu.

Limit ten obecnie oblicza się w oparciu o trzy zmienne: stawkę zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego (obecnie 1 zł), liczbę stałą 86 oraz powierzchnię posiadanych lub współposiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych. Nowe przepisy modyfikują wysokość limitu w dwojaki sposób.

Po pierwsze projektodawca zdecydował o zwiększeniu kwoty stałej z liczby 86 na 100. W praktyce zwiększa się zatem mnożnik, który spowoduje wzrost limitu rocznego. Zmiana ta dotyczyć będzie każdego producenta rolnego. Po drugie – i to właśnie ta zmiana jest dla procedury zwrotu najistotniejsza – wprowadza się nowe zmienne decydujące o wysokości limitu dla określonych grup producentów rolnych. Projektodawca wprowadza specjalną preferencje dla producentów rolnych zajmujących się produkcją (chowem lub hodowlą) bydła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla tej grupy producentów rolnych limit zwiększony będzie z jednej strony za sprawą wzrostu liczby stałej (z 86 do 100), z drugiej strony za sprawą nowego, dodatkowego mechanizmu ustalania limitu. Dla producenta, który hoduje bydło limit stanowić będzie sumę kwoty ustalanej według dotychczasowych reguł oraz kwoty ustalanej w oparciu o iloczyn stawki zwrotu podatku na jeden litr oleju napędowego, liczby 30 oraz średniej rocznej liczby bydła, będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku. Co istotne projektodawca przewidział, że średnia roczna liczba bydła znajdującego się w posiadaniu producenta rolnego ma być przeliczana na duże jednostki przeliczeniowe (DJP).

Przeliczenia o którym mowa powyżej dokonywać ma producent rolny w oparciu o przepisy o udostępnianiu informacji o środowisku. Informację o której mowa powyżej oraz na jej podstawie oświadczenie o średniej liczbie bydła producent rolny składać ma wraz z wnioskiem o zwrot podatku. Co istotne do wniosku producent oprócz faktur dokumentujących nabycie paliwa załączać ma także informację o liczbie DJP zawartych w rejestrze zwierząt gospodarskich o ile ubiega się o ustalenie limitu w odniesieniu do bydła. Nowelizacja przepisów o zwrocie podatku akcyzowego niewątpliwie realizuje postulaty producentów rolnych. Uwagę zwrócić należy jednak także na skomplikowanie i tak niejasnej już procedury zwrotu podatku akcyzowego. Na mocy analizowanej nowelizacji urzędnicy zostaną zobowiązani do weryfikacji kolejnych, nowych okoliczności.

Pamiętać należy również, że nowelizacja, która zaproponowana została przez Ministra Finansów – mimo, iż na jakiś czas wstrzymana – także zakłada weryfikację dodatkowych przesłanek. Procedura zwrotu podatku akcyzowego w założeniu miała być prostym i szybkim sposobem wsparcia produkcji rolnej. Praktyka powoduje jednak, że konieczność jej istotnego rozbudowywania. Omawiana nowelizacja obowiązywać ma od 1 stycznia 2019 r.

Paweł Grzybowski

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

REKLAMA

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

REKLAMA