REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Procedura zwrotu podatku akcyzowego rolnikom 2019 r./ fot. Fotolia
Procedura zwrotu podatku akcyzowego rolnikom 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia 2019 r. obowiązywać mają nowe przepisy dotyczące procedury zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym. Projekt nowelizacji ustawy przedstawiło Ministerstwo Rolnictwa. Omawiana nowelizacja jest już drugą proponowaną w tym roku zmianą procedury zwrotu podatku akcyzowego.

Obie nowelizacje różnią się od siebie dość istotnie i pozostają względem siebie niezależne. O ile pierwsza z nich (pisaliśmy o tym: Uszczelnianie systemu podatkowego także w akcyzie dla rolników) dotyczy rozszerzenia katalogu przesłanek zwrotu akcyzy a jej charakter sprowadza się do wyznaczenia nowego sposobu kontroli całej procedury, druga (projekt z dnia 13 sierpnia 2018 r.) zmierza do zwiększenia kwoty wypłacanych zwrotów.

REKLAMA

Polecamy: Wideoakademia księgowych i biur rachunkowych

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przedstawiony został w dniu 13 sierpnia 2018 r. przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Projekt jest odpowiedzią na głosy środowiska w sprawie rosnących kosztów produkcji rolnej. Istota nowelizacji sprowadza się do zwiększenia limitu zwrotu podatku akcyzowego. Przypomnieć należy, że obecnie obowiązujące przepisy zakładają że zwrot podatku akcyzowego przysługuje producentowi rolnemu w ramach rocznego limitu.

Limit ten obecnie oblicza się w oparciu o trzy zmienne: stawkę zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego (obecnie 1 zł), liczbę stałą 86 oraz powierzchnię posiadanych lub współposiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych. Nowe przepisy modyfikują wysokość limitu w dwojaki sposób.

Po pierwsze projektodawca zdecydował o zwiększeniu kwoty stałej z liczby 86 na 100. W praktyce zwiększa się zatem mnożnik, który spowoduje wzrost limitu rocznego. Zmiana ta dotyczyć będzie każdego producenta rolnego. Po drugie – i to właśnie ta zmiana jest dla procedury zwrotu najistotniejsza – wprowadza się nowe zmienne decydujące o wysokości limitu dla określonych grup producentów rolnych. Projektodawca wprowadza specjalną preferencje dla producentów rolnych zajmujących się produkcją (chowem lub hodowlą) bydła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla tej grupy producentów rolnych limit zwiększony będzie z jednej strony za sprawą wzrostu liczby stałej (z 86 do 100), z drugiej strony za sprawą nowego, dodatkowego mechanizmu ustalania limitu. Dla producenta, który hoduje bydło limit stanowić będzie sumę kwoty ustalanej według dotychczasowych reguł oraz kwoty ustalanej w oparciu o iloczyn stawki zwrotu podatku na jeden litr oleju napędowego, liczby 30 oraz średniej rocznej liczby bydła, będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku. Co istotne projektodawca przewidział, że średnia roczna liczba bydła znajdującego się w posiadaniu producenta rolnego ma być przeliczana na duże jednostki przeliczeniowe (DJP).

Przeliczenia o którym mowa powyżej dokonywać ma producent rolny w oparciu o przepisy o udostępnianiu informacji o środowisku. Informację o której mowa powyżej oraz na jej podstawie oświadczenie o średniej liczbie bydła producent rolny składać ma wraz z wnioskiem o zwrot podatku. Co istotne do wniosku producent oprócz faktur dokumentujących nabycie paliwa załączać ma także informację o liczbie DJP zawartych w rejestrze zwierząt gospodarskich o ile ubiega się o ustalenie limitu w odniesieniu do bydła. Nowelizacja przepisów o zwrocie podatku akcyzowego niewątpliwie realizuje postulaty producentów rolnych. Uwagę zwrócić należy jednak także na skomplikowanie i tak niejasnej już procedury zwrotu podatku akcyzowego. Na mocy analizowanej nowelizacji urzędnicy zostaną zobowiązani do weryfikacji kolejnych, nowych okoliczności.

Pamiętać należy również, że nowelizacja, która zaproponowana została przez Ministra Finansów – mimo, iż na jakiś czas wstrzymana – także zakłada weryfikację dodatkowych przesłanek. Procedura zwrotu podatku akcyzowego w założeniu miała być prostym i szybkim sposobem wsparcia produkcji rolnej. Praktyka powoduje jednak, że konieczność jej istotnego rozbudowywania. Omawiana nowelizacja obowiązywać ma od 1 stycznia 2019 r.

Paweł Grzybowski

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA