REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Uszczelnianie systemu podatkowego także w akcyzie dla rolników./ fot. Shutterstock
Uszczelnianie systemu podatkowego także w akcyzie dla rolników./ fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów zaproponował zmianę ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Projekt z dnia 20 kwietnia 2018 r1. rozszerza katalog negatywnych przesłanek zwrotu akcyzy dla rolników.

Procedura zwrotu rolnikom części akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego wykorzystanego do produkcji rolnej opiera się na trybie wnioskowym. Dwa razy w roku (lutym oraz sierpniu) producenci rolni składają właściwemu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi) wniosek wraz z załączonymi fakturami dokumentującymi zakup paliwa. Warunkiem zwrotu jest przede wszystkim posiadanie statusu producenta rolnego oraz wykorzystywanie oleju napędowego do produkcji rolnej. Istotnym jest też okres jaki obejmować mają załączone do wniosku faktury – jest to 6 miesięcy poprzedzających termin składania wniosku.

REKLAMA

Jednocześnie oprócz tzw. pozytywnych przesłanek ubiegania się o zwrot akcyzy, prawodawca wskazał w ustawie wprost jakim podmiotom części podatku zwrócić nie można. Na mocy art. 3a ustawy postanowiono wyłączyć z procedury spółki pozostające w złej kondycji finansowej (kryteria oceny ustawodawca rozdzielił ze względu na formę spółki).

Omawianym projektem nowelizacji Minister Finansów zmierza do rozszerzenia katalogu podmiotów wyłączonych z możliwości ubiegania się o zwrot akcyzy.

REKLAMA

Zgodnie z projektowanym przepisem art. 3b ustawy, zwrot podatku nie przysługuje producentowi rolnemu (bez względu na formę – przyp. PG), jeżeli w okresie 60 miesięcy poprzedzających bezpośrednio złożenie wniosku o zwrot podatku, organ podatkowy wydał w stosunku do tego producenta, decyzję ostateczną określającą zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku akcyzowego lub podatku od towarów i usług, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego, lub różnicy podatku dotyczącą oleju napędowego, lub innego paliwa silnikowego, od których nie został zapłacony w należnej wysokości podatek akcyzowy lub podatek od towarów i usług.

Konsekwencją brzmienia art. 3b ustawy jest również zmiana polegająca na dodaniu art. 5 ust 1a. Zgodnie z jego brzmieniem decyzja w sprawie zwrotu akcyzy będzie mogła zostać wydana wyłącznie po uzyskaniu informacji (w przedmiocie wydanych dla producenta rolnego decyzji określających) od właściwego dyrektora izby administracji skarbowej. Powzięcie powyższych informacji postrzegać należy zatem w świetle projektowanych przepisów jako warunek wydania decyzji przez wójta, burmistrza, prezydenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Finanse publiczne

W uzasadnieniu projektu wskazano, że potrzeba wprowadzenia nowych regulacji wynika z ryzyka zdiagnozowanego przez organy Krajowej Administracji Skarbowej w trakcie prowadzonych kontroli podatkowych w obszarze dystrybucji paliw dostarczanych producentom rolnym. Kontrole przeprowadzone u dystrybutorów sprzedających paliwa producentom rolnym ubiegającym się o zwrot podatku akcyzowego, wykazały szereg nieprawidłowości, w tym między innymi sprzedaż paliwa producentom rolnym, od którego nie został zapłacony podatek akcyzowy i podatek VAT, natomiast transakcje dokumentowane były fikcyjnymi fakturami zakupu.

Projekt znajduje się obecnie na etapie uzgodnień. Istotny jest jednak przepis przejściowy, który wskazuje, że nowe regulacje trzeba będzie stosować również do wniosków złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji. Oznacza to, że o ile nowe przepisy zaczną obowiązywać przed rozpatrzeniem wniosków z drugiego półrocza (składanych w sierpniu) samorządowe organy będą musiały wydawać decyzje na nowych zasadach jeszcze w tym roku.

1) Projekt ustawy z dnia 20 kwietnia 2018 roku o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz ustawy – Ordynacja podatkowa – numer z wykazu: UA38

Paweł Grzybowski

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA