REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata legalizacyjna - ulgi w spłacie na podstawie Ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Syty
 Stawski Syty Adwokacka Spółka Partnerska
Specjalista w dziedzinie prawa inwestycji budowlanych, zamówień publicznych, nieruchomości, procesu zarządzania i transakcji nieruchomościami oraz prawa autorskiego
Opłata legalizacyjna/ Fot. Fotolia
Opłata legalizacyjna/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W aktualnym stanie prawnym do opłat legalizacyjnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej z tym, że uprawnienia organu podatkowego przysługują wojewodzie. Odpowiednie stosowanie przepisów działu III Ordynacji podatkowej do opłat legalizacyjnych nakładanych na podstawie ustawy Prawo budowlane oznacza, że również zobowiązania z tytułu opłat legalizacyjnych podlegają przedawnieniu.

Możliwość ubiegania się o zastosowanie ulg w spłacie opłaty legalizacyjnej na zasadach przewidzianych w Ordynacji podatkowej

W dotychczasowym stanie prawnym możliwość umorzenia opłaty legalizacyjnej ustalonej w procesie legalizacji samowoli budowlanej, na podstawie art. 49 ustawy Prawo budowlane, była wyłączona.

REKLAMA

Jak wskazywano w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, powyższe wynikało z istoty opłaty legalizacyjnej ustalanej przez organy nadzoru budowlanego w drodze postanowienia. Wskazywano, iż opłata ta nie ma charakteru dobrowolnego, stanowiąc alternatywę dla sankcji rozbiórki samowoli budowlanej. Brak uiszczenia opłaty legalizacyjnej nie skutkuje powstaniem zaległości, która podlegałaby egzekucji administracyjnej, rodzi natomiast obowiązek właściwego organu do wydania decyzji o nakazie rozbiórki (art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego). Osoba zainteresowana legalizacją samowoli budowlanej ma obowiązek uiszczenia opłaty w ustalonej w postanowieniu wysokości i w ustawowo określonym terminie. W przeciwnym wypadku musi liczyć się z nakazem rozbiórki nielegalnie wybudowanego obiektu. Taki skutek nieuiszczenia opłaty w terminie wynika wprost z dyspozycji art. 49 ust. 3 prawa budowlanego (tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 kwietnia 2015 roku, II FSK 3711/13, podobnie NSA w wyrokach z dnia 23 kwietnia 2013 r., o sygnaturach II FSK 113/12, II FSK 116/12, II FSK 183/12, II FSK 184/12, II FSK 490/12, II FSK 647/12, II FSK 794/12, II FSK 868/12, II FSK 2072/12, II FSK 2481/12; z 8 kwietnia 2015 r., II FSK 751/13, II FSK 856/13, II FSK 857/13).

Zobacz również: Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

REKLAMA

Dotychczasowe przepisy ustawy – Prawo budowlane w omawianym zakresie uległy zmianie wraz z wejściem w życie przepisów wprowadzonych ustawą nowelizującą z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 443).

Zgodnie z brzmieniem art. 49 c ust. 1 ustawy Prawo budowlane, w aktualnym stanie prawnym do opłat legalizacyjnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej z tym, że uprawnienia organu podatkowego przysługują wojewodzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od dnia wejścia w życie wyżej wskazanych zmian, co nastąpiło 28 czerwca 2015 roku, ustawa Prawo budowlane przewiduje możliwość ubiegania się o odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty, a także umorzenie opłaty legalizacyjnej. Złożenie wniosku o zastosowanie ulg w spłacie opłaty legalizacyjnej (art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej), powoduje zawieszenie postępowania prowadzonego na podstawie art. 48, art. 49 i art. 49b ustawy Prawo budowlane do dnia rozstrzygnięcia wniosku, a zatem także postępowania zmierzającego do rozbiórki obiektu budowlanego wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę.

Co więcej, odpowiednie stosowanie przepisów działu III Ordynacji podatkowej do opłat legalizacyjnych nakładanych na podstawie ustawy Prawo budowlane oznacza, że również zobowiązania z tytułu opłat legalizacyjnych podlegają przedawnieniu, czyli przepisom Rozdziału 8 Działu III Ordynacji podatkowej.

Polecamy serwis: Procedury podatkowe

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA