Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany prawa podatkowego w 2016 roku

Księgowy/ Fot. Fotolia
Księgowy/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia
1 lipca 2016 r. wejdą w życie przepisy wprowadzające nową strukturę urzędów skarbowych. Od 1 stycznia obowiązują zaś m.in. zmiany w Ordynacji podatkowej. Kluczowe zmiany przepisów prawa podatkowego w 2016 r. komentuje Peter Kay, partner w KPMG.

Zmiany w Ordynacji podatkowej – in dubio pro tributario

Od 1 stycznia b.r. obowiązuje zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika – in dubio pro tributario. Na mocy wprowadzonego do Ordynacji podatkowej art. 2a niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Minister Finansów wydał interpretację ogólną, która określa reguły jakie powinny być przestrzegane przy stosowaniu przedmiotowej zasady.

Zarówno nowy przepis Ordynacji podatkowej jak i tezy płynące z wydanej interpretacji ogólnej Ministra Finansów należy ocenić jako bardzo korzystne z perspektywy podatnika. Z tego względu należy mieć nadzieję, że organy podatkowe jak i sądy administracyjne będą się do nich stosować. Warto jednak pamiętać, że zakresem przedmiotowym zasady został objęty jedynie stan prawny, co oznacza, że zasada nie będzie mieć zastosowania do wątpliwości w zakresie stanu faktycznego konkretnych spraw - podkreśla Peter Kay, partner, szef działu doradztwa podatkowego i prawnego KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Polecamy: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2016 (książka + CD)

Zmiany w Ordynacji podatkowej dotyczące wydawania interpretacji podatkowych

Zmiany Ordynacji podatkowej w 2016 r. objęły swoim zakresem przepisy dotyczące wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego. Nowelizacja wprowadza m.in. możliwość występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przez dwóch lub więcej podatników w tym samym stanie faktycznym lub mających uczestniczyć w tym samym zdarzeniu przyszłym. Istotnym novum jest także uregulowanie sytuacji, w której występuje zbieżność wniosku o interpretację indywidualną z wydaną wcześniej interpretacją ogólną. W takim wypadku, w miejsce dotychczasowej interpretacji indywidulanej organ jedynie odeśle do stanowiska zajętego przez Ministra Finansów. Nowe regulacje wprowadziły też możliwość wystąpienia przez wnioskodawcę z żądaniem poinformowania go telefonicznie albo za pomocą środków telekomunikacji elektronicznej o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska.

Efektem wprowadzonych zmian w zakresie interpretacji podatkowych będzie m.in. umożliwienie zestawienia treści interpretacji ogólnych z zagadnieniami wskazanymi we wnioskach o interpretacje indywidualne oraz w wydanych interpretacjach indywidualnych, co powinno zredukować liczbę powielanych wniosków zawierających te same pytania. Dodatkowo zmniejszy się ilość wniosków o interpretacje w związku z możliwością składania „wspólnych wniosków”, co przyczyni się z kolei do usprawnienia pracy organów skarbowych. Ponadto w poszczególnych zagadnieniach nastąpi ujednolicenie orzecznictwa organów interpretacyjnych oraz ułatwienie dostępu dla podatników do informacji o etapie procedury wydawania interpretacji i statusie interpretacji - mówi Peter Kay, partner, szef działu doradztwa podatkowego i prawnego KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Zmiany w Ordynacji podatkowej w zakresie odsetek od zaległości podatkowych

Nowelizacja Ordynacji podatkowej wprowadza także w 2016 roku nowe rozwiązania mające na celu zachęcenie podatników do samodzielnego korygowania deklarowanych podatków w przypadku zaniżenia zobowiązań podatkowych, zawyżenia nadpłaty lub kwoty zwrotu podatku. W przypadku samodzielnej korekty i zapłaty zaniżonego zobowiązania, odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych zostaną obniżone do wysokości 50% stawki podstawowej, ale tylko jeśli taka korekta zostanie złożona przed jej zidentyfikowaniem przez organ podatkowy, a podatek zapłacony w terminie 7 dni od złożenia korekty. Z kolei w odniesieniu do podatników podatku VAT i podatku akcyzowego, a więc tytułów podatkowych najistotniejszych z punktu widzenia wpływów budżetowych, brak złożenia korekty przed wszczętą kontrolą lub postępowaniem, skutkować będzie zwiększeniem odsetek do 150% stawki podstawowej o ile kwoty wynikające z zaniżenia podatku będą istotne.

Celem wprowadzanej regulacji w zakresie odsetek od zaległości podatkowych jest upowszechnienie dobrowolnego i rzetelnego wypełniania obowiązków podatkowych poprzez wzmocnienie bodźców skłaniających podatnika do najszybszego i dobrowolnego ujawniania nieprawidłowości i uregulowanie zaległości, a także zwiększenie dolegliwości finansowej wobec uchylania się od obowiązku składania deklaracji i zaniżania zobowiązań wobec państwa - dodaje Peter Kay, partner, szef działu doradztwa podatkowego i prawnego KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Polecamy serwis: Procedury podatkowe

Zmiany w Ordynacji podatkowej w zakresie pełnomocnictw oraz doręczeń pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej

W ustawie z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa zawarto regulacje w zakresie pełnomocnictwa ogólnego, szczególnego oraz do doręczeń. Rozwiązaniem o rewolucyjnym znaczeniu w zakresie reprezentowania podatników w kontaktach z fiskusem będzie możliwość ustanowienia pełnomocnika ogólnego, który otrzyma legitymację do działania we wszystkich sprawach podatkowych, bez konieczności przedkładania pełnomocnictwa do akt każdej sprawy. Pełnomocnictwo ogólne zgłaszane będzie wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, według wzoru określonego w rozporządzeniu od 1 lipca 2016 r. Zmiany objęły także procedurę udzielania pełnomocnictwa szczególnego, które od 1 stycznia 2016 r. może być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone ustnie do protokołu, przy czym pełnomocnictwo szczególne udzielone na piśmie oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu składa się do akt sprawy według wzoru określonego w rozporządzeniu.

Dodatkowo od 1 stycznia 2016 r. doręczanie pism profesjonalnym pełnomocnikom oraz organom administracji publicznej będzie następowało za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego.

Zmiany Ordynacji podatkowej w zakresie pełnomocnictw udzielanych w formie dokumentu elektronicznego, a także doręczeń w postępowaniu przed organami podatkowymi za pomocą środków komunikacji elektronicznej mają na celu wprowadzenie nowej jakości w działaniach organów podatkowych. Administracja podatkowa ma zmierzać ku nowoczesności, stać się bardziej przyjazna dla podatnika i zdolna do załatwiania spraw drogą elektroniczną – komentuje Peter Kay, partner, szef działu doradztwa podatkowego i prawnego KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Ustawa o administracji podatkowej - nowa struktura Urzędów Skarbowych

1 lipca 2016 r. wejdą w życie przepisy ustawy o administracji podatkowej, mocą której uchylona zostanie dotychczas obowiązująca ustawa o urzędach i izbach skarbowych. Nowa ustawa zawiera kompleksowe regulacje w zakresie organizacji i zadań administracji podatkowej. Zgodnie z założeniami rozwiązania ustawy mają wpłynąć na poprawę jakości świadczonych przez administrację podatkową usług, a także przyczynić się do podnoszenia poziomu wiedzy i świadomości podatkowej społeczeństwa.

W świetle nowej ustawy Minister Finansów może określić w drodze rozporządzenia katalog kategorii podatników i płatników o istotnym znaczeniu gospodarczym lub społecznym, którzy mogą być obsługiwani przez innego niż właściwy miejscowo naczelnik urzędu skarbowego. Zgodnie z projektowanymi rozporządzeniami nowa struktura urzędów skarbowych objęłaby podatników i płatników, którzy będą obsługiwani przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Dodatkowo pod Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego mieliby podlegać podatnicy o największym znaczeniu gospodarczym.

Zmiany w organizacji aparatu skarbowego, takie jak utworzenie wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, centrum obsługi i wsparcia podatnika oraz funkcji tzw. asystenta podatnika, mają wpłynąć na poprawę jakości usług świadczonych przez administrację podatkową oraz przyczyniać się do podnoszenia wiedzy i świadomości podatkowej społeczeństwa – komentuje Peter Kay, partner, szef działu doradztwa podatkowego i prawnego KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej z dnia 30 grudnia 2015 r. znalazły się regulacje pozwalające władzom skarbowym podważyć skutki czynności dokonanej przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej. Zgodnie z proponowanym art. 119 a Ordynacji podatkowej czynność dokonana przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem ustawy podatkowej, nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej, jeśli sposób działania był sztuczny (unikanie opodatkowania).

Szerokie spektrum nowelizacji na rok 2016 dotyka wiele kluczowych dziedzin przepisów podatkowych. Najistotniejsze mogą się jednak okazać nowelizacje znajdujące się obecnie w fazie legislacyjnej lub przedlegislacyjnej, w tym omawiana klauzula o unikaniu opodatkowania. Celem przedmiotowej regulacji jest wprowadzenie przepisów dążących do ograniczenia planowania podatkowego i zwiększenia obciążeń podatkowych dla podmiotów gospodarczych stosujących agresywne strategie optymalizacyjne – podsumowuje Peter Kay, partner, szef działu doradztwa podatkowego i prawnego KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Artykuł nawiązuje do prelekcji pt. „Zmiany w procedurze podatkowej na rok 2016” podczas VI Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG, który odbył się 19 stycznia 2016 r. w Warszawie

Kongres Podatków i Rachunkowości KPMG to coroczne wydarzenie, którego pomysłodawcą i organizatorem od 2011 roku jest firma audytorsko-doradcza KPMG. Jest to największe tego typu przedsięwzięcie w Polsce, w którym biorą udział przedstawiciele kadry zarządzającej, w tym przede wszystkim dyrektorzy finansowi, główni księgowi, szefowie sprawozdawczości finansowej i controllingu z przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów gospodarki. VI edycja obejmowała 9 prelekcji partnerów i dyrektorów KPMG na temat najnowszych zmian oraz istotnych tematów z obszarów prawa, podatków i rachunkowości. Przedstawione zostały najważniejsze zmiany w procedurze podatkowej na rok 2016, nowa ustawa o VAT i Jednolity Plik Kontrolny, polski CIT w najbliższej przyszłości oraz nowa dokumentacja podatkowa, możliwości dofinansowania działalności poprzez nowe dotacje unijne i ulgę podatkową na B+R. Prelegenci omawiali także rolę audytora poświadczającego wiarygodność raportowania zintegrowanego oraz jaki jest cel i konsekwencje bilansowe konwersji pożyczki na kapitały w spółce z o.o. Program tegorocznej edycji rozbudowany został o tematy istotne dla dyrektorów finansowych
z perspektywy transformacji działów finansowych w kierunku strategicznego wsparcia biznesu, czy zamknięcia finansowego roku 2015 przez pryzmat badania KPMG w Polsce wśród największych spółek giełdowych. Szczegółowa agenda i więcej informacji o wydarzeniu na stronie kpmg.com/pl/kongresKPMG. Zagadnieniom poruszonym podczas Kongresu poświęcone zostało także styczniowe wydanie magazynu KPMG FORUM.

Kontynuacją z lat ubiegłych wśród Uczestników Kongresu przeprowadzone zostało badanie na temat barometru polskiego systemu podatkowego. Jego celem było poznanie oceny polskiego systemu podatkowego z punktu widzenia kadry najwyższego szczebla z przedsiębiorstw z różnych branż z całej Polski. Wyniki ankiet złożą się na raport pt. „Polski system podatkowy wg uczestników VI Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG”, którego premiera już wkrótce.

Polecamy serwis: Podatki

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kiedy korekta w rachunkowości budżetowej?
    PYTANIE - W 2015 roku sporządzono aneks do umowy (chodzi o umowę na usługę), w którym wskazany został obowiązek waloryzacji, ale nie był on realizowany z powodu przeoczenia. Na jaki okres wstecz powinniśmy dokonać korekt i w jaki sposób (czy powinniśmy wystawić 12 korekt na każdy rok począwszy od roku 2016, kiedy ten obowiązek powinien być realizowany czy w inny sposób) i do jakiego okresu zaliczyć przychody z tego tytułu?
    Czy wydatki na środki trwałe, które podlegają jednorazowemu spisaniu w koszty, to inwestycja – odpowiedź MF na interpelację poselską
    Stanowisko MF: „wydatki na środki trwałe, które podlegają jednorazowemu spisaniu w koszty (w rozumieniu prawa bilansowego) nie są inwestycją.”
    W jaki sposób zaksięgować przypis dofinansowania na dziecko w żłobku?
    PYTANIE: W związku z otrzymaną informacją z ZUS obniżymy opłatę stałą za pobyt dzieci w żłobku, które otrzymały dofinansowanie. Środki za maj ZUS przeleje do dnia 20 czerwca na rachunek gminy, a gmina je nam przekaże. Po dokonaniu rozliczenia w księgach rachunkowych powinniśmy oddać środki do gminy jako dochody budżetowe W jaki sposób zaksięgować przypis dofinansowania: na dziecko czy na ZUS? Rozliczenie ma być z ZUS-em czy z gminą?
    Szkolenia online: Akademia budżetowa
    Zapraszamy na szkolenia online z cyklu "Akademia budżetowa", na których przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r. Szkolenia odbędą się w miesiącach wrzesień-grudzień 2022 r. Zapisz się już dziś!
    Grupa VAT w samorządzie terytorialnym - korzyści i zagrożenia
    Przepisy unijne umożliwiają państwom członkowskim wprowadzenie pewnych fakultatywnych regulacji prawnych, odnoszących się do definiowania podatników. W Polsce do tej pory w zasadzie ustawodawca z tego nie korzystał. Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zezwala państwom członkowskim na wprowadzenie (pod warunkiem konsultacji z Komitetem ds. Podatku od Wartości Dodanej) w poszczególnych państwach członkowskich tzw. grup podatkowych.
    Czy gmina może umorzyć opłaty za odbiór śmieci mieszkańcom pomagającym uchodźcom?
    W gminach stosujących metodę naliczania opłaty śmieciowej od liczby osób zamieszkujących nieruchomość pojawia się następujący problem. Udzielenie zakwaterowania uchodźcom zwiększa wartość opłat za zagospodarowanie odpadami komunalnymi. Czy gmina może umorzyć osobom pomagającym uciekinierom te opłaty?
    Czy gmina może zwolnić z podatku od nieruchomości budynki zamieszkałe przez uchodźców?
    Odpowiedzi na to pytanie udzieliła RIO w Kielcach (znak WI.54.19.2022)
    MF: Jak wykazać w Rb-27S wpłaty na przełomie dwóch miesięcy albo lat?
    Oprócz dochodów wykonanych na podstawie ewidencji analitycznej do rachunku bieżącego należy też doliczyć „środki w drodze” – tłumaczy MF odpowiadając na wątpliwości dotyczące wykazywania w sprawozdaniach dochodów zaksięgowanych na przełomie miesięcy lub roku.
    Czy wyjazd studyjny nauczyciela można pokryć z doskonalenia nauczycieli
    Czy wyjazd studyjny nauczyciela do Brukseli, który jest realizacją wygranej nagrody głównej w konkursie "Cześć Europo", można pokryć z doskonalenia nauczycieli z § 442?
    Ewidencja księgowa środków pochodzących z dotacji
    Jak prawidłowo zaksięgować wpływ środków z dotacji (np. na aktualizację stałego rejestru wyborców, na zwrot akcyzy), jeżeli jest jedno konto bankowe dla urzędu i organu?
    „Aktywna tablica”: 70 mln zł dla szkół. [Wnioski do 15 i 31 maja 2022 r.]
    Szkoły podstawowe, ponadpodstawowe oraz placówki kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami mogą wnioskować o dofinansowanie na zakup pomocy dydaktycznych w ramach programu „Aktywna tablica”.
    MF: Jak gminy powinny rozliczać środki z Funduszu Pomocy na zadania oświatowe
    Ministerstwo Finansów we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki przygotowało wyjaśnienia dotyczące środków z Funduszu Pomocy dla jednostek samorządu terytorialnego na dodatkowe zadania oświatowe.
    Deficyt w 2022 r. zwiększony z 1,8% na 4,3%. Jak sfinansować ten dług?
    Soboń: deficyt sektora wyniesie 4,3 proc. PKB.
    Ewidencja obciążenia pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne
    Jak ująć notę księgową wystawioną pracownikowi za prywatne rozmowy telefoniczne?
    Kiedy można pozbawić nauczyciela dodatku za prowadzenie zajęć w warunkach trudnych lub uciążliwych
    Nie można pozbawić nauczyciela dodatku za warunki pracy, gdy w zdalny lub inny przyjęty sposób zrealizował zajęcia w warunkach trudnych lub uciążliwych. Prawo do tego świadczenia potwierdza Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie.
    Jaka stawka ryczałtu dla usługi opieki nad osobami starszymi
    Jaką stawką ryczałtu objęta jest usługa opieki nad osobami starszymi, bez zakwaterowania, świadczona przez jednoosobową działalność PKWIu 88.10.12, świadczona w domach?
    Jaka klasyfikacja budżetowa wydatków na podpis elektroniczny
    Jednostka sektora finansów publicznych prowadzi pełną księgowość. W zeszłym roku odnowiła pracownikowi podpis kwalifikowany (faktura została wystawiona na firmę) za okres od maja 2021 r. do kwietnia 2022 r. kwota faktury rozliczana jest w czasie poprzez konto „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Pracownik rozwiązał umowę o pracę z końcem stycznia 2022 r. Czy kwotę faktury za okres od lutego do kwietnia 2022 r. można zaksięgować w koszty rodzajowe, czy jednak należy tą kwotę przeksięgować na pozostałe koszty operacyjne?
    Czy przysługuje ekwiwalent za udział w działaniach ratowniczych dla kierowcy-konserwatora OSP
    Czy za udział w działaniach ratowniczych, strażakom ratownikom OSP zatrudnionym jako kierowca-konserwator samochodu strażackiego w urzędzie gminy na umowie o pracę lub umowie zlecenia należy wypłacić ekwiwalent pieniężny niezależnie od wynagrodzenia?
    Kiedy wójt nie musi ujawniać wysokości nagród pracowników urzędu?
    Instytucje samorządowe wciąż otrzymują wnioski o ujawnienie informacji publicznej o wysokości nagród wypłaconych poszczególnym pracownikom samorządowym.
    RIO: gmina może zwolnić z podatku nieruchomości zajmowane przez uchodźców
    Czy rada miejska może zwolnić z podatku od nieruchomości budynki lub ich części, zajęte na zakwaterowanie ludności uchodźczej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, która znalazła się na terytorium Rzeczpospolitej od 24 lutego 2022 roku?
    MF: dochody JST z PIT w I kw. wyższe o 573 mln zł
    Dochody samorządów z PIT po I kwartale 2022 roku, w wyniku wprowadzenia gwarantowanego mechanizmu równych miesięcznych rat, były o około 573 mln zł większe niż gdyby obowiązywał system poprzedni – poinformowało Ministerstwo Finansów.
    Nadodrzański Oddział Straży Granicznej prowadzi nabór
    Nadodrzański Oddział Straży Granicznej prowadzi ciągły nabór do służby w Straży Granicznej. W 2022 r. przyjął 20 nowych funkcjonariuszy, a na kolejnych chętnych czeka jeszcze w tym roku 50 etatów – poinformowała rzeczniczka Nadodrzańskiego Oddziału SG Joanna Konieczniak.
    Narzucenie pracownikom zaległych urlopów wypoczynkowych
    Urlopy wypoczynkowe powinny być co do zasady wykorzystywane w roku, w którym przysługują. Tak się jednak nie zawsze dzieje z wielu powodów - przerwania urlopu, przesunięcia terminu wypoczynku, czy po prostu niewnioskowania o cały urlopu - i część pracowników pozostaje z końcem roku z większą lub mniejszą częścią niewykorzystanego wypoczynku. Powstaje tzw. urlop zaległy, którego udzielenie rządzi się swoimi prawami - termin urlopu nie musi być uzgadniany z pracownikiem, zaś wypoczynek z poprzedniego roku powinien zostać udzielony co do zasady do końca września.
    Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych a VAT
    Gminy i powiaty, w celu przeciwdziałania skutkom społeczno-gospodarczym pandemii, mogły i dalej mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (dalej: RFIL). Ze środków RFIL mogą zostać dofinansowane w szczególności inwestycje dotyczące budowy lub przebudowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, dróg, chodników, obiektów sportowych, świetlic, bibliotek itp.
    Odsetki od nieterminowych wpłat za posiłki w przedszkolu
    Kiedy i w jakiej wysokości powinno naliczać się odsetki od nieterminowych wpłat za pobyt w przedszkolu oraz za żywienie?