Kategorie

Podatki lokalne 2016 - wady i zalety

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podatki 2016./ Fot. Fotolia
Kto skorzysta na zmianach w podatkach i opłatach lokalnych, które obowiązują od 1 stycznia 2016 r.? Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian.

Zmiany w podatkach lokalnych. Korzyść dla gminy, a nie tych, co płacą

Daninę do 100 zł trzeba będzie uiścić jednorazowo, a nie ratalnie. Zniknie optymalizacja dotycząca części wspólnych budynków, a także możliwość zapłaty niższego podatku, gdy nieruchomość nie może być użytkowana ze względów technicznych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

W efekcie na zmianach w większym stopniu zyskają gminy niż właściciele i posiadacze gruntów, budynków i budowli. Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w podatkach i opłatach lokalnych od 1 stycznia 2016 r.

Dotychczas

Od 1 stycznia 2016 r.

Zalety

Wady

Osoby fizyczne płaciły podatek od nieruchomości, rolny, leśny w czterech równych ratach, w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Nie miała znaczenia wielkość podatku do zapłaty. Podatnik mógł sam zdecydować o jednorazowej zapłacie podatku.

Jeśli kwota podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego nie będzie przekraczała 100 zł, to podatek będzie płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. Jeśli kwota daniny przekroczy 100 zł, podatek można będzie uiścić w 4 ratach.

Zmiana jest korzystna dla gmin, bo dostaną one wcześniej daninę za cały rok. Ponadto jednorazowa wpłata obniży koszty poboru podatków lokalnych oraz uprości rozliczenia. Eliminuje bowiem absurdalne sytuacje, gdy podatnik wpłacał gminie np. 4 zł podatku w czterech ratach po 1 zł.

Dla gorzej sytuowanych podatników zmiana oznacza pogorszenie. Jeśli ktoś zapomni o tym, że ma jednorazowo wpłacić daninę, powstanie u niego zaległość podatkowa. W efekcie, jeśli uiści należność po czasie, będzie musiał również dopłacić odsetki za zwłokę.

Podatek od nieruchomości, rolny i leśny trzeba było uiścić, nawet jeśli jego wysokość nie przekraczała kosztów doręczenia przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru (6,10 zł).

Jeśli wysokość podatku na dany rok nie przekroczy najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru (6,10 zł), to gmina nie będzie pobierała daniny. Będzie to dotyczyło tylko osób fizycznych. Osoby prawne muszą składać deklaracje na podatek od nieruchomości i uiszczać daninę w wysokości wykazanej w deklaracji.

Zmiana eliminuje absurd, jakim było pobieranie podatku nawet wtedy, gdy nie było to opłacalne dla gminy lub miasta, bo kwota daniny przekraczała koszty doręczenia decyzji.

Nowelizacja zwolni więc gminy i miasta z obowiązku prowadzenia postępowań w sprawach o ustalenie kilkuzłotowej kwoty podatku od nieruchomości.

Brak

Można było płacić podatek według niższej stawki od gruntów i budynków firmowych, które nie mogły być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych. W ogóle nie było podatku od budowli będących w posiadaniu przedsiębiorstw, jeśli nie mogły być one wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych.

Ustawa pozwala na zapłatę niższej stawki podatku jedynie od nieruchomości będących w posiadaniu przedsiębiorstw oraz budowli firmowych, w odniesieniu do których została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego, o której mowa w art. 67 prawa budowlanego lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania.

Zmiana oznacza dla gmin wzrost dochodów. Znikną też spory firm z gminnymi organami podatkowymi o to, jak rozumieć pojęcie „względy techniczne”.

Nowelizacja spowoduje nałożenie podatku według najwyższej stawki (dla nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej) na nieruchomości będące w złym stanie technicznym. Firmy, których nie będzie stać na remont budynku, i tak będą musiały płacić daninę według najwyższej stawki.

Współwłaściciele miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym w budynku mieszkalnym odpowiadali za podatek solidarnie z pozostałymi współwłaścicielami.

Współwłaściciele miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym w budynku mieszkalnym nie będą odpowiadali za podatek solidarnie z pozostałymi współwłaścicielami. Będą odpowiadali za podatek w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w prawie własności, czyli jedynie za własne miejsce postojowe.

Znikną spory z gminnymi organami podatkowymi o opodatkowanie miejsc postojowych. Ich właściciele nie będą dostawali decyzji ustalających podatek za całą powierzchnię hali garażowej. Decyzja będzie dotyczyła wyłącznie miejsca postojowego.

Nowa zasada będzie dotyczyła wyłącznie miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych. O inne nieruchomości w dalszym ciągu będą toczyły się spory, a organ podatkowy będzie mógł wyegzekwować podatek od wybranego podatnika.

Była możliwa optymalizacja w podatku od nieruchomości. Jeśli bowiem współwłaściciele budynku wyodrębnili lokale, to od części wspólnej nieruchomości podatek był płacony jedynie od ułamka powierzchni użytkowej (wyliczanego jako stosunek powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni całego budynku).

Współwłaściciele budynku, którzy wyodrębnili w nim lokale, nie będą już mogli zmniejszyć swojego podatku od części wspólnej. Będą go bowiem płacić w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w nieruchomości wspólnej. To pozwoli ustalić podatek od całej powierzchni użytkowej części wspólnej budynku.

Zmiana pozwoli na objęcie podatkiem całej powierzchni użytkowej nieruchomości.

Tym samym spowoduje wzrost wpływów do gminnych kas.

Dla podatników korzystających dotychczas z optymalizacji zmiana może oznaczać bardzo duży wzrost obciążeń podatkowych.

Gminy będą mogły ich kontrolować, czy rozliczają daninę według nowych zasad.

Były problemy z ustaleniem stawki podatku od gruntów pod wodami stojącymi: czy stosować stawkę właściwą dla jezior (niższą), czy dla gruntów pozostałych (wyższą).

Różnice były znaczne. Stawka od gruntów pod jeziorami zajętymi na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych wynosiła maksymalnie 4,58 zł za 1 ha powierzchni, natomiast od gruntów pozostałych – 0,47 zł, ale naliczano ją nie od 1 ha, a od 1 mkw. powierzchni (1 ha to 10 tys. mkw.).

Nastąpi ujednolicenie stawki dla gruntów pod wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych oraz pod wodami powierzchniowymi stojącymi. Stawka wyniesie 4,58 zł od 1 ha powierzchni i będzie co roku waloryzowana o wskaźnik inflacji, podobnie jak pozostałe stawki podatku od nieruchomości.

Zyskają podatnicy posiadający grunty pod wodami jezior i stawów – będą płacić daninę według niższej stawki. Ujednolicenie stawki oznacza także mniej sporów.

Gminy mogą stracić część dochodów.

Gminy i miasta miały obowiązek pobierania opłaty targowej, miejscowej i uzdrowiskowej.

Gminy i miasta nie będą miały obowiązku pobierania opłat lokalnych. Będzie o tym decydowała każdorazowo rada gminy lub miasta.

Zmiana korzystna zarówno dla podatników, jak i gmin. Rady gmin i miast będą mogły zdecydować o niepobieraniu daniny, jeśli uznają, że jest to dla nich nieopłacalne. Zyskają na tym podatnicy.

Brak

Były wątpliwości co do zwolnienia przewidzianego w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, dotyczącego nieruchomości stowarzyszeń. Problemy dotyczyły tego, czy zwolnienie miało zastosowanie, gdy np. budynek stowarzyszenia był jednocześnie wykorzystywany do prowadzenia działalności objętej zwolnieniem z podatku oraz do działalności gospodarczej.

Zwolnione z podatku będą jedynie grunty, budynki lub ich części, które są zajęte wyłącznie na prowadzenie przez stowarzyszenia działalności statutowej wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.

Doprecyzowanie zwolnienia oznacza zakończenie sporów podatkowych.

Stowarzyszenia, które będą wykorzystywały nieruchomości do działalności gospodarczej, będą musiały płacić podatek. To oznacza dla nich wzrost obciążeń fiskalnych.

Zwolnione z podatku od nieruchomości były grunty położone na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową, a także budynki i budowle trwale związane z gruntem, służące bezpośrednio osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody – w parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody.

Zwolnienie zostało ograniczone. Zwolnione będą znajdujące się w parkach narodowych lub rezerwatach przyrody i służące bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody:

a) grunty położone na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową,

b) budynki i budowle trwale związane z gruntem.

Zyskają gminy, ponieważ zwiększą się ich dochody z podatku od nieruchomości.

Zmiana niekorzystna dla parków narodowych, ponieważ oznacza wzrost ich obciążeń podatkowych.

Zwolnione z podatku od nieruchomości były podmioty, którym Skarb Państwa (właściciel) przekazał w posiadanie zależne grunty zajęte pod sztuczne zbiorniki wodne.

Opodatkowane zostają podmioty inne niż wymienione w art. 217 prawa wodnego (urzędy morskie, regionalne zarządy gospodarki wodnej, parki narodowe).

Zmiana korzystna dla gmin, ponieważ mogą się spodziewać większych dochodów z podatku od nieruchomości..

Podatnicy będący posiadaczami zależnymi gruntów pod sztucznymi zbiornikami wodnymi będą musieli zapłacić podatek.

Oprac. Łukasz Zalewski

Zobacz również: Podatek od gminnych nieruchomości - ważne zmiany od 2016 r.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    14 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).