Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki lokalne 2016 - wady i zalety

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podatki 2016./ Fot. Fotolia
Podatki 2016./ Fot. Fotolia
Kto skorzysta na zmianach w podatkach i opłatach lokalnych, które obowiązują od 1 stycznia 2016 r.? Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian.

Zmiany w podatkach lokalnych. Korzyść dla gminy, a nie tych, co płacą

Daninę do 100 zł trzeba będzie uiścić jednorazowo, a nie ratalnie. Zniknie optymalizacja dotycząca części wspólnych budynków, a także możliwość zapłaty niższego podatku, gdy nieruchomość nie może być użytkowana ze względów technicznych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

W efekcie na zmianach w większym stopniu zyskają gminy niż właściciele i posiadacze gruntów, budynków i budowli. Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w podatkach i opłatach lokalnych od 1 stycznia 2016 r.

Dotychczas

Od 1 stycznia 2016 r.

Zalety

Wady

Osoby fizyczne płaciły podatek od nieruchomości, rolny, leśny w czterech równych ratach, w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Nie miała znaczenia wielkość podatku do zapłaty. Podatnik mógł sam zdecydować o jednorazowej zapłacie podatku.

Jeśli kwota podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego nie będzie przekraczała 100 zł, to podatek będzie płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. Jeśli kwota daniny przekroczy 100 zł, podatek można będzie uiścić w 4 ratach.

Zmiana jest korzystna dla gmin, bo dostaną one wcześniej daninę za cały rok. Ponadto jednorazowa wpłata obniży koszty poboru podatków lokalnych oraz uprości rozliczenia. Eliminuje bowiem absurdalne sytuacje, gdy podatnik wpłacał gminie np. 4 zł podatku w czterech ratach po 1 zł.

Dla gorzej sytuowanych podatników zmiana oznacza pogorszenie. Jeśli ktoś zapomni o tym, że ma jednorazowo wpłacić daninę, powstanie u niego zaległość podatkowa. W efekcie, jeśli uiści należność po czasie, będzie musiał również dopłacić odsetki za zwłokę.

Podatek od nieruchomości, rolny i leśny trzeba było uiścić, nawet jeśli jego wysokość nie przekraczała kosztów doręczenia przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru (6,10 zł).

Jeśli wysokość podatku na dany rok nie przekroczy najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru (6,10 zł), to gmina nie będzie pobierała daniny. Będzie to dotyczyło tylko osób fizycznych. Osoby prawne muszą składać deklaracje na podatek od nieruchomości i uiszczać daninę w wysokości wykazanej w deklaracji.

Zmiana eliminuje absurd, jakim było pobieranie podatku nawet wtedy, gdy nie było to opłacalne dla gminy lub miasta, bo kwota daniny przekraczała koszty doręczenia decyzji.

Nowelizacja zwolni więc gminy i miasta z obowiązku prowadzenia postępowań w sprawach o ustalenie kilkuzłotowej kwoty podatku od nieruchomości.

Brak

Można było płacić podatek według niższej stawki od gruntów i budynków firmowych, które nie mogły być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych. W ogóle nie było podatku od budowli będących w posiadaniu przedsiębiorstw, jeśli nie mogły być one wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych.

Ustawa pozwala na zapłatę niższej stawki podatku jedynie od nieruchomości będących w posiadaniu przedsiębiorstw oraz budowli firmowych, w odniesieniu do których została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego, o której mowa w art. 67 prawa budowlanego lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania.

Zmiana oznacza dla gmin wzrost dochodów. Znikną też spory firm z gminnymi organami podatkowymi o to, jak rozumieć pojęcie „względy techniczne”.

Nowelizacja spowoduje nałożenie podatku według najwyższej stawki (dla nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej) na nieruchomości będące w złym stanie technicznym. Firmy, których nie będzie stać na remont budynku, i tak będą musiały płacić daninę według najwyższej stawki.

Współwłaściciele miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym w budynku mieszkalnym odpowiadali za podatek solidarnie z pozostałymi współwłaścicielami.

Współwłaściciele miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym w budynku mieszkalnym nie będą odpowiadali za podatek solidarnie z pozostałymi współwłaścicielami. Będą odpowiadali za podatek w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w prawie własności, czyli jedynie za własne miejsce postojowe.

Znikną spory z gminnymi organami podatkowymi o opodatkowanie miejsc postojowych. Ich właściciele nie będą dostawali decyzji ustalających podatek za całą powierzchnię hali garażowej. Decyzja będzie dotyczyła wyłącznie miejsca postojowego.

Nowa zasada będzie dotyczyła wyłącznie miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych. O inne nieruchomości w dalszym ciągu będą toczyły się spory, a organ podatkowy będzie mógł wyegzekwować podatek od wybranego podatnika.

Była możliwa optymalizacja w podatku od nieruchomości. Jeśli bowiem współwłaściciele budynku wyodrębnili lokale, to od części wspólnej nieruchomości podatek był płacony jedynie od ułamka powierzchni użytkowej (wyliczanego jako stosunek powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni całego budynku).

Współwłaściciele budynku, którzy wyodrębnili w nim lokale, nie będą już mogli zmniejszyć swojego podatku od części wspólnej. Będą go bowiem płacić w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w nieruchomości wspólnej. To pozwoli ustalić podatek od całej powierzchni użytkowej części wspólnej budynku.

Zmiana pozwoli na objęcie podatkiem całej powierzchni użytkowej nieruchomości.

Tym samym spowoduje wzrost wpływów do gminnych kas.

Dla podatników korzystających dotychczas z optymalizacji zmiana może oznaczać bardzo duży wzrost obciążeń podatkowych.

Gminy będą mogły ich kontrolować, czy rozliczają daninę według nowych zasad.

Były problemy z ustaleniem stawki podatku od gruntów pod wodami stojącymi: czy stosować stawkę właściwą dla jezior (niższą), czy dla gruntów pozostałych (wyższą).

Różnice były znaczne. Stawka od gruntów pod jeziorami zajętymi na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych wynosiła maksymalnie 4,58 zł za 1 ha powierzchni, natomiast od gruntów pozostałych – 0,47 zł, ale naliczano ją nie od 1 ha, a od 1 mkw. powierzchni (1 ha to 10 tys. mkw.).

Nastąpi ujednolicenie stawki dla gruntów pod wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych oraz pod wodami powierzchniowymi stojącymi. Stawka wyniesie 4,58 zł od 1 ha powierzchni i będzie co roku waloryzowana o wskaźnik inflacji, podobnie jak pozostałe stawki podatku od nieruchomości.

Zyskają podatnicy posiadający grunty pod wodami jezior i stawów – będą płacić daninę według niższej stawki. Ujednolicenie stawki oznacza także mniej sporów.

Gminy mogą stracić część dochodów.

Gminy i miasta miały obowiązek pobierania opłaty targowej, miejscowej i uzdrowiskowej.

Gminy i miasta nie będą miały obowiązku pobierania opłat lokalnych. Będzie o tym decydowała każdorazowo rada gminy lub miasta.

Zmiana korzystna zarówno dla podatników, jak i gmin. Rady gmin i miast będą mogły zdecydować o niepobieraniu daniny, jeśli uznają, że jest to dla nich nieopłacalne. Zyskają na tym podatnicy.

Brak

Były wątpliwości co do zwolnienia przewidzianego w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, dotyczącego nieruchomości stowarzyszeń. Problemy dotyczyły tego, czy zwolnienie miało zastosowanie, gdy np. budynek stowarzyszenia był jednocześnie wykorzystywany do prowadzenia działalności objętej zwolnieniem z podatku oraz do działalności gospodarczej.

Zwolnione z podatku będą jedynie grunty, budynki lub ich części, które są zajęte wyłącznie na prowadzenie przez stowarzyszenia działalności statutowej wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.

Doprecyzowanie zwolnienia oznacza zakończenie sporów podatkowych.

Stowarzyszenia, które będą wykorzystywały nieruchomości do działalności gospodarczej, będą musiały płacić podatek. To oznacza dla nich wzrost obciążeń fiskalnych.

Zwolnione z podatku od nieruchomości były grunty położone na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową, a także budynki i budowle trwale związane z gruntem, służące bezpośrednio osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody – w parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody.

Zwolnienie zostało ograniczone. Zwolnione będą znajdujące się w parkach narodowych lub rezerwatach przyrody i służące bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody:

a) grunty położone na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową,

b) budynki i budowle trwale związane z gruntem.

Zyskają gminy, ponieważ zwiększą się ich dochody z podatku od nieruchomości.

Zmiana niekorzystna dla parków narodowych, ponieważ oznacza wzrost ich obciążeń podatkowych.

Zwolnione z podatku od nieruchomości były podmioty, którym Skarb Państwa (właściciel) przekazał w posiadanie zależne grunty zajęte pod sztuczne zbiorniki wodne.

Opodatkowane zostają podmioty inne niż wymienione w art. 217 prawa wodnego (urzędy morskie, regionalne zarządy gospodarki wodnej, parki narodowe).

Zmiana korzystna dla gmin, ponieważ mogą się spodziewać większych dochodów z podatku od nieruchomości..

Podatnicy będący posiadaczami zależnymi gruntów pod sztucznymi zbiornikami wodnymi będą musieli zapłacić podatek.

Oprac. Łukasz Zalewski

Zobacz również: Podatek od gminnych nieruchomości - ważne zmiany od 2016 r.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ustalenie opłat obowiązujących na cmentarzu komunalnym

    Nakładanie opłat za różnego rodzaju usługi komunalne czy za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej JST zawsze budzi raczej negatywne emocje po stronie mieszkańców. A co dopiero, gdy opłaty te związane są z pochówkiem najbliższych. 

    Dofinansowanie zakładu budżetowego - dotacja jako dopłata do kosztów prowadzonej działalności

    Drastyczny wzrost cen mediów oraz utrzymujący się wysoki poziom inflacji powodują, że większość samorządowych zakładów budżetowych nie jest w stanie w pełni realizować swoich zadań statutowych. Ich zobowiązania finansowe znacznie wykraczają poza przyjęte budżety. 

    Pracownicy samorządowi: Nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna [rozporządzenie od 1 lipca 2023 r.]

    Zmiany dla pracowników samorządowych: nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna. Wprowadzi je zmienione rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2023 r.

    Rząd daje 3300 zł brutto wynagrodzenia dla pracowników samorządowych. Jest to mniej od minimalnego wynagrodzenia. Dopłacić mają samorządy

    Od 1 lipca 2023 r. rząd proponuje kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 3300 zł, aby wysokość tej kwoty była zbliżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W pozostałych kategoriach zaszeregowania, kwoty zostały ustalone tak, aby wzrastały proporcjonalnie między kategoriami.

    Będzie nowy wzór świadectwa pracy [nowelizacja kodeksu pracy]

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie trzeba będzie uwzględniać informacje o wykorzystaniu nowych rodzajów urlopów i zwolnień wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy.

    Uzgodnienia i opinie do projektu planu miejscowego

    Ważnym elementem prowadzącym do przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest wyrażenie stanowiska wobec projektu planu przez organy wyspecjalizowane w określonych dziedzinach, które powinny zostać uwzględnione przy realizacji polityki przestrzennej gminy. Takie stanowisko przybiera postać uzgodnień lub opinii.

    Jak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody

    Jedną z form ochrony samodzielności samorządu terytorialnego jest możliwość zakwestionowania (przez uprawniony organ) rozstrzygnięcia nadzorczego wydanego przez wojewodę lub przez regionalną izbę obrachunkową. 

    Czy dotacja oświatowa dla placówek niesamorządowych to świadczenie jednorazowe?

    W praktyce pokutuje pogląd, że dotacja oświatowa - wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego dla placówki niepublicznej działającej na jej terenie - ma charakter świadczenia jednorazowego. 

    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości.