REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za zajęcie pasa drogowego a Ordynacja podatkowa

podatki
podatki
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy do opłat za zajęcie pasa drogowego mają zastosowanie przepisy działu III ustawy Ordynacja podatkowa? Wyjaśnień udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie.

Stosowanie przepisów działu III ustawy Ordynacja podatkowa do opłat za zajęcie pasa drogowego, wynikających z ustawy o drogach publicznych

Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie wskazuje, iż pobierane na podstawie art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460, z późn. zm.) opłaty za zajęcie pasa drogowego stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym, o których jest mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.).

REKLAMA

Zgodnie z art. 67 ustawy o finansach publicznych do spraw dotyczących tych należności nie uregulowanych ustawą o finansach publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.) i odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.).

Zobacz również: Zobowiązania podatkowe z różnych tytułów

REKLAMA

Z brzmienia przepisu wynika, że do wskazanych tam należności regulacje kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się wprost, a ordynację podatkową, czyli Dział III „Zobowiązania podatkowe” odpowiednio, a więc z uwzględnieniem niezbędnych modyfikacji związanych z odrębnym charakterem prawnym niepodatkowych należności budżetowych i należności podatkowych.

W ocenie Izby skoro przepis art. 40d ust. 1 ustawy o drogach publicznych wskazuje wprost, że w przypadku nieterminowego uiszczania opłat za zajęcie pasa drogowego pobiera się odsetki ustawowe, to w tym zakresie nie stosuje się przepisów dotyczących zasad naliczania odsetek za zwłokę, określonych w ustawie Ordynacja podatkowa, w tym art. 54 § 1 pkt 5 tej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Izby również w przypadku opłat za zajęcie pasa drogowego nie ma zastosowania art. 62 § 4 zd. drugie tej ustawy, gdyż przepis ten dotyczy sytuacji kiedy na podatniku ciążą zobowiązania z różnych tytułów, a więc jest to uregulowanie szczególne, dotyczące należności podatkowych, a nie innego rodzaju opłat takich jak przedmiotowa opłata za zajęcie pasa drogowego. W sytuacji gdy dokonana z tego tytułu wpłata nie pokrywa w całości należnej kwoty zarząd powiatu może pismem poinformować dłużnika o saldzie istniejącym po dokonaniu przez niego wpłaty.

Nie ma natomiast przeszkód w zastosowaniu art. 55 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa w przypadku, gdy dokonana wpłata nie pokrywa w całości opłaty za zajęcie pasa drogowego wraz z odsetkami za zwłokę. W takiej sytuacji bowiem, w ocenie Izby, znajdą zastosowanie odpowiednio przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, z uwagi na brak uregulowania tych kwestii w ustawie o finansach publicznych oraz w ustawie o drogach publicznych.

Źródło: Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 5 października 2015 r., P.0542.50.HB.2015

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    REKLAMA

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    REKLAMA

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA