REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa – pełnomocnictwo szczególne

Krzysztof Grochowski
Krzysztof Grochowski
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Pełnomocnictwo/ Fot. Fotolia
Pełnomocnictwo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnictwo szczególne regulują przepisy rozdziału 3a działu IV Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo to upoważnia do działania we wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Pełnomocnictwo szczególne w przepisach Ordynacji podatkowej

Ustawa nowelizująca Ordynację podatkową wprowadza trzy rodzaje pełnomocnictw. Są to pełnomocnictwa ogólne, szczególne i do doręczeń. Pełnomocnictwo szczególne ma pomóc stronie w załatwieniu konkretnej sprawy.

REKLAMA

Pełnomocnictwo szczególne zostało uregulowane w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo to funkcjonowało już wcześniej i było szeroko stosowane. Upoważnia ono do działania we wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. Istnieją trzy formy, w jakiej takie pełnomocnictwo może być udzielone: na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub ustnie do protokołu. Ustanowienie pełnomocnictwa, zmiana jego zakresu, jego odwołanie lub wypowiedzenie wywiera skutek od dnia zawiadomienia o tym fakcie organu podatkowego.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W treści pełnomocnictwa należy zawrzeć takie dane, które pozwolą na identyfikację osoby pełnomocnika. W ustaleniu tożsamości pełnomocnika pomoże jego identyfikator podatkowy, a gdy pełnomocnikiem jest osoba niebędąca rezydentem:

  • numer i seria paszportu lub
  • innego dokumentu potwierdzającego tożsamość lub
  • inny numer identyfikacyjny, o ile nierezydent nie posiada identyfikatora podatkowego.

Dodatkowo dokument pełnomocnictwa powinien zawierać adres pełnomocnika do doręczeń, a w przypadku adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego także adres elektroniczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ustawodawca wskazał dodatkowo, że pełnomocnik ustanowiony w procedurach szczególnych rozliczania podatku VAT, który jest nierezydentem i nie posiada identyfikatora podatkowego, ma obowiązek wskazać numer służący do identyfikacji dla celów podatkowych nadany w jego państwie oraz swój adres elektroniczny. W przypadku, gdy taki numeru nie został mu nadany, pełnomocnik ten podaje numer i serię paszportu lub jakiegokolwiek innego dokumentu, który potwierdzi jego tożsamość.

Złożenie pełnomocnictwa szczególnego powinno nastąpić w formie ustalonej przez ustawodawcę. Wzór takiego pełnomocnictwa oraz wzór zawiadomienia o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu został wskazany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28.12.2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw. Pełnomocnictwo złożone na druku zgodnym ze wzorem zawartym w powyższym rozporządzeniu, zawierać będzie wszystkie niezbędne dane pełnomocnika, które pozwolą na jego prawidłowe umocowanie.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, pełnomocnictwa dołączone do akt sprawy przed dniem wejścia w życie znowelizowanych przepisów nie tracą ważności, pomimo że nie zostały sporządzone na formularzu. Od dnia 01.01.2016 r. takie pełnomocnictwa uznawane są za pełnomocnictwa szczególne z mocy prawa.

Autor: Krzysztof Grochowski

KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

KSP TAX BLOG

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA