REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa – pełnomocnictwo szczególne

Krzysztof Grochowski
Krzysztof Grochowski
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Pełnomocnictwo/ Fot. Fotolia
Pełnomocnictwo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnictwo szczególne regulują przepisy rozdziału 3a działu IV Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo to upoważnia do działania we wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Pełnomocnictwo szczególne w przepisach Ordynacji podatkowej

Ustawa nowelizująca Ordynację podatkową wprowadza trzy rodzaje pełnomocnictw. Są to pełnomocnictwa ogólne, szczególne i do doręczeń. Pełnomocnictwo szczególne ma pomóc stronie w załatwieniu konkretnej sprawy.

REKLAMA

Pełnomocnictwo szczególne zostało uregulowane w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo to funkcjonowało już wcześniej i było szeroko stosowane. Upoważnia ono do działania we wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. Istnieją trzy formy, w jakiej takie pełnomocnictwo może być udzielone: na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub ustnie do protokołu. Ustanowienie pełnomocnictwa, zmiana jego zakresu, jego odwołanie lub wypowiedzenie wywiera skutek od dnia zawiadomienia o tym fakcie organu podatkowego.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W treści pełnomocnictwa należy zawrzeć takie dane, które pozwolą na identyfikację osoby pełnomocnika. W ustaleniu tożsamości pełnomocnika pomoże jego identyfikator podatkowy, a gdy pełnomocnikiem jest osoba niebędąca rezydentem:

  • numer i seria paszportu lub
  • innego dokumentu potwierdzającego tożsamość lub
  • inny numer identyfikacyjny, o ile nierezydent nie posiada identyfikatora podatkowego.

Dodatkowo dokument pełnomocnictwa powinien zawierać adres pełnomocnika do doręczeń, a w przypadku adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego także adres elektroniczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ustawodawca wskazał dodatkowo, że pełnomocnik ustanowiony w procedurach szczególnych rozliczania podatku VAT, który jest nierezydentem i nie posiada identyfikatora podatkowego, ma obowiązek wskazać numer służący do identyfikacji dla celów podatkowych nadany w jego państwie oraz swój adres elektroniczny. W przypadku, gdy taki numeru nie został mu nadany, pełnomocnik ten podaje numer i serię paszportu lub jakiegokolwiek innego dokumentu, który potwierdzi jego tożsamość.

Złożenie pełnomocnictwa szczególnego powinno nastąpić w formie ustalonej przez ustawodawcę. Wzór takiego pełnomocnictwa oraz wzór zawiadomienia o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu został wskazany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28.12.2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw. Pełnomocnictwo złożone na druku zgodnym ze wzorem zawartym w powyższym rozporządzeniu, zawierać będzie wszystkie niezbędne dane pełnomocnika, które pozwolą na jego prawidłowe umocowanie.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, pełnomocnictwa dołączone do akt sprawy przed dniem wejścia w życie znowelizowanych przepisów nie tracą ważności, pomimo że nie zostały sporządzone na formularzu. Od dnia 01.01.2016 r. takie pełnomocnictwa uznawane są za pełnomocnictwa szczególne z mocy prawa.

Autor: Krzysztof Grochowski

KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

KSP TAX BLOG

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? W jakich przypadkach pracodawca będzie mógł rozwiązać umowę o pracę z winy pracownika, a w jakich bez winy pracownika? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Wnioski do 17 marca 2025 r.

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Ruszyła II edycja konkursu dla gmin. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznaczy blisko 100 mln zł z Unii Europejskiej na Społeczne Agencje Najmu Wnioski do 17 marca 2025 r. Kto może wystąpić o dofinansowanie? Ile wynosi dofinansowanie?

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem. Resort rodziny 31 stycznia opublikował wyniki VI tury naboru ciągłego w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029. Zgodnie z danymi resortu rodziny, poziom użłobkowienia w Polsce wynosi już 40,11 proc. Pod koniec 2023 r. wynosił 36 proc.

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kiedy pracownik powinien poinformować pracodawcę o taki zwolnieniu? Czy dni przeznaczone na zwolnienie z powodu działania siły wyższej przechodzą na kolejny rok?

REKLAMA

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. 31 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów, które wprowadza m.in. nowe wzory sporządzania sprawozdań przez JST. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Amortyzacja środków trwałych

Czym są środki trwałe? Czym jest amortyzacja? Co jest wartością początkową środka trwałego? Co należy uwzględnić przy amortyzacji środka trwałego? Jakie wyróżniamy metody amortyzacji środków trwałych?

Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

REKLAMA

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA