REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administracja podatkowa od 2017 r.

 Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Administracja podatkowa/ Fot. Fotolia
Administracja podatkowa/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie ustawy o administracji podatkowej zostało odroczone do 1 stycznia 2017 r. Czy przedmiotowa reforma usprawni pracę urzędów? Czego mogą spodziewać się podatnicy?

Zmiany w administracji podatkowej

Zmiany w administracji podatkowej mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r. Choć o reformie administracji podatkowej mówiło się już na początku roku 2016, postanowiono wówczas, że zostanie ona odłożona w czasie.

REKLAMA

Z początkiem roku urzędy nie były jeszcze gotowe na wprowadzenie zmian. Czy teraz są? Trudno powiedzieć. Wiadomo, że należy przygotować się na kilka istotnych zmian.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Czego mogą spodziewać się podatnicy?

REKLAMA

Po pierwsze, ustawa przewiduje utworzenie centrów usług, których celem jest wspieranie podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Pracownicy takich centrów przyjmą podania i deklaracje, wydają zaświadczenia, czy udzielają wyjaśnień w zakresie prawa podatkowego.

Kolejna nowość, to utworzenie instytucji ‚asystent podatnika’, który ma pomagać mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym dopiero swoją biznesową przygodę. Zadaniem takich asystentów będzie, między innymi, nawiązanie kontaktu z nowo powstałymi przedsiębiorcami i udzielanie im pomocy w indywidualnych sprawach podatnika, czy udzielanie informacji na temat wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z takiej pomocy przez 18 miesięcy od momentu nadania im numeru NIP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następny krok ku usprawnianiu administracji podatkowej to centralizacja systemu informacji podatkowej. Został stworzony nowy organ podatkowy, którego zadaniem jest zapewnienie jednolitej i powszechnej informacji podatkowej. W tym celu został powołany nowy organ – Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, dzięki temu podatnicy będą otrzymywali jednolitą informację podatkową.

Utworzono także Centralny Rejestr Danych Podatkowych celem gromadzenia i przetwarzania danych wynikających z deklaracji składanych przez podatników, płatników, a także innych dokumentów wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Zracjonalizowano egzekucję administracyjną, co ma poprawić jakość działania wierzycieli i administracyjnych organów egzekucyjnych.

Ponadto wprowadzono nowe zasady naboru na stanowiska dyrektorów izb skarbowych, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, ich zastępców oraz naczelników urzędów skarbowych. Określenie kategorii podatników, którzy będą obsługiwani przez tzw. wyspecjalizowane urzędy skarbowe, jak również przeniesienie kompetencji z wojewodów na naczelnika urzędu skarbowego, dotyczące prowadzonego postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenie.

Czy powyższe działania w znaczny sposób usprawnią administrację podatkową? O tym przekonamy się już wkrótce.

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem. Resort rodziny 31 stycznia opublikował wyniki VI tury naboru ciągłego w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029.

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kiedy pracownik powinien poinformować pracodawcę o taki zwolnieniu? Czy dni przeznaczone na zwolnienie z powodu działania siły wyższej przechodzą na kolejny rok?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. 31 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów, które wprowadza m.in. nowe wzory sporządzania sprawozdań przez JST. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Amortyzacja środków trwałych

Czym są środki trwałe? Czym jest amortyzacja? Co jest wartością początkową środka trwałego? Co należy uwzględnić przy amortyzacji środka trwałego? Jakie wyróżniamy metody amortyzacji środków trwałych?

REKLAMA

Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA

800+ do zmiany? Ekonomista wskazuje co warto zrobić [WYWIAD]

Polska wydaje 136 mld zł na bezpośrednie świadczenia pieniężne. Płacimy coraz wyższe odsetki od długu publicznego, mamy za mało inwestycji. Gość Infor.pl, Prof. Paweł Wojciechowski proponuje, by program Rodzina 800+ zastąpić świadczeniem wspierającym rodziny o najniższym statusie materialnym.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r. Kto podlega wstępnym badaniom lekarskim? Kiedy należy wykonać kontrolne badania lekarskie? Po jakim czasie pracodawca wysyła na okresowe badania lekarskie?

REKLAMA