REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administracja podatkowa od 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Administracja podatkowa/ Fot. Fotolia
Administracja podatkowa/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie ustawy o administracji podatkowej zostało odroczone do 1 stycznia 2017 r. Czy przedmiotowa reforma usprawni pracę urzędów? Czego mogą spodziewać się podatnicy?

Zmiany w administracji podatkowej

Zmiany w administracji podatkowej mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r. Choć o reformie administracji podatkowej mówiło się już na początku roku 2016, postanowiono wówczas, że zostanie ona odłożona w czasie.

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem roku urzędy nie były jeszcze gotowe na wprowadzenie zmian. Czy teraz są? Trudno powiedzieć. Wiadomo, że należy przygotować się na kilka istotnych zmian.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Czego mogą spodziewać się podatnicy?

Po pierwsze, ustawa przewiduje utworzenie centrów usług, których celem jest wspieranie podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Pracownicy takich centrów przyjmą podania i deklaracje, wydają zaświadczenia, czy udzielają wyjaśnień w zakresie prawa podatkowego.

Kolejna nowość, to utworzenie instytucji ‚asystent podatnika’, który ma pomagać mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym dopiero swoją biznesową przygodę. Zadaniem takich asystentów będzie, między innymi, nawiązanie kontaktu z nowo powstałymi przedsiębiorcami i udzielanie im pomocy w indywidualnych sprawach podatnika, czy udzielanie informacji na temat wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z takiej pomocy przez 18 miesięcy od momentu nadania im numeru NIP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następny krok ku usprawnianiu administracji podatkowej to centralizacja systemu informacji podatkowej. Został stworzony nowy organ podatkowy, którego zadaniem jest zapewnienie jednolitej i powszechnej informacji podatkowej. W tym celu został powołany nowy organ – Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, dzięki temu podatnicy będą otrzymywali jednolitą informację podatkową.

Utworzono także Centralny Rejestr Danych Podatkowych celem gromadzenia i przetwarzania danych wynikających z deklaracji składanych przez podatników, płatników, a także innych dokumentów wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Zracjonalizowano egzekucję administracyjną, co ma poprawić jakość działania wierzycieli i administracyjnych organów egzekucyjnych.

Ponadto wprowadzono nowe zasady naboru na stanowiska dyrektorów izb skarbowych, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, ich zastępców oraz naczelników urzędów skarbowych. Określenie kategorii podatników, którzy będą obsługiwani przez tzw. wyspecjalizowane urzędy skarbowe, jak również przeniesienie kompetencji z wojewodów na naczelnika urzędu skarbowego, dotyczące prowadzonego postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenie.

Czy powyższe działania w znaczny sposób usprawnią administrację podatkową? O tym przekonamy się już wkrótce.

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

REKLAMA

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA