REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK w samorządach - skutki interpretacji

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jednolity Plik Kontrolny w samorządach/ Fot. Fotolia
Jednolity Plik Kontrolny w samorządach/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób samorządy powinny przygotować się do nowych obowiązków, wynikających z JPK? Co w praktyce oznacza dla nich interpretacja ogólna Ministra Finansów?

Samorządy i fundacje czeka wyścig z czasem

Co interpretacja ogólna MF w sprawie JPK oznacza w praktyce dla samorządów, fundacji i stowarzyszeń?

REKLAMA

Marcin Sidelnik dyrektor w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC

Stanowisko resortu oznacza, że takie podmioty będą korzystały z tych samych okresów przejściowych, co przedsiębiorcy. Przypomnę, że obowiązek przesyłania ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w formacie JPK wchodzi w życie 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, z przepisów nowelizujących ordynację wynika, że nowy obowiązek obejmie również podatników, płatników, inkasentów, którzy prowadzą księgi przy użyciu programów komputerowych i nie spełnią definicji mikro, małego lub średniego przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Czytając te przepisy literalnie, nie znajdziemy żadnych wyjątków dotyczących samorządów, fundacji i stowarzyszeń. Niejasności dotyczyły tego, czy wszystkie z nich będą musiały stosować JPK od 1 lipca 2016 r., czy też nowe obowiązki będą wprowadzane dla nich stopniowo, tak jak dla reszty przedsiębiorców. MF wyjaśniło tę sporną kwestię zaledwie na 10 dni przed wejściem w życie nowych regulacji, ale trzeba ocenić pozytywnie, że w ogóle to zrobiło.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Czy duże podmioty są pana zdaniem gotowe na nowe wprowadzenie JPK już od lipca?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudno to jednoznacznie ocenić. Ustawodawca nie dał im jednak wiele czasu, a tak ważne kwestie wyjaśnia dopiero na ostatniej prostej. Dla jednostek samorządu terytorialnego cały proces wdrażania JPK może być dodatkowo utrudniony. Przemawia za tym w szczególności projekt ustawy centralizacyjnej (zwanej specustawą). Co do zasady przewiduje on, że do momentu przeprowadzenia obowiązkowej konsolidacji rozliczeń nie ulega zmianie status jednostek organizacyjnych JST traktowanych jako odrębni podatnicy VAT. Powstaje więc wątpliwość, kogo w okresie przejściowym będą dotyczyć przepisy o JPK i kto będzie musiał badać, czy spełnia kryteria zapisane w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej – gmina czy jej jednostki organizacyjne.

Co powinny zrobić samorządy, fundacje i stowarzyszenia, które jeszcze nie interesowały się JPK?

Biorąc pod uwagę zakres danych, które fiskus chce otrzymywać w takim formacie, już dziś możemy stwierdzić, że wdrożenie nowych przepisów oznaczać będzie konieczność wprowadzenia zmian do systemów finansowo-księgowych. Praca czeka więc nie tylko działy podatkowe, ale też zespoły IT odpowiedzialne za przygotowanie odpowiednich zmian w systemach informatycznych. W tym celu należy w pierwszej kolejności zidentyfikować stosowane systemy IT, w których znajdują się informacje niezbędne do ujęcia w strukturach JPK. Ponadto podmioty powinny zweryfikować swoją politykę rachunkowości – sprawdzić, jakie systemy zostały w niej wskazane jakie księgi rachunkowe, oraz określić, które z dowodów księgowych są utrzymywane w wersji papierowej, a które w wersji elektronicznej.©?

Rozmawiał Mariusz Szulc

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA