REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK w samorządach - skutki interpretacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jednolity Plik Kontrolny w samorządach/ Fot. Fotolia
Jednolity Plik Kontrolny w samorządach/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób samorządy powinny przygotować się do nowych obowiązków, wynikających z JPK? Co w praktyce oznacza dla nich interpretacja ogólna Ministra Finansów?

Samorządy i fundacje czeka wyścig z czasem

Co interpretacja ogólna MF w sprawie JPK oznacza w praktyce dla samorządów, fundacji i stowarzyszeń?

REKLAMA

REKLAMA

Marcin Sidelnik dyrektor w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC

Stanowisko resortu oznacza, że takie podmioty będą korzystały z tych samych okresów przejściowych, co przedsiębiorcy. Przypomnę, że obowiązek przesyłania ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w formacie JPK wchodzi w życie 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, z przepisów nowelizujących ordynację wynika, że nowy obowiązek obejmie również podatników, płatników, inkasentów, którzy prowadzą księgi przy użyciu programów komputerowych i nie spełnią definicji mikro, małego lub średniego przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Czytając te przepisy literalnie, nie znajdziemy żadnych wyjątków dotyczących samorządów, fundacji i stowarzyszeń. Niejasności dotyczyły tego, czy wszystkie z nich będą musiały stosować JPK od 1 lipca 2016 r., czy też nowe obowiązki będą wprowadzane dla nich stopniowo, tak jak dla reszty przedsiębiorców. MF wyjaśniło tę sporną kwestię zaledwie na 10 dni przed wejściem w życie nowych regulacji, ale trzeba ocenić pozytywnie, że w ogóle to zrobiło.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Czy duże podmioty są pana zdaniem gotowe na nowe wprowadzenie JPK już od lipca?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudno to jednoznacznie ocenić. Ustawodawca nie dał im jednak wiele czasu, a tak ważne kwestie wyjaśnia dopiero na ostatniej prostej. Dla jednostek samorządu terytorialnego cały proces wdrażania JPK może być dodatkowo utrudniony. Przemawia za tym w szczególności projekt ustawy centralizacyjnej (zwanej specustawą). Co do zasady przewiduje on, że do momentu przeprowadzenia obowiązkowej konsolidacji rozliczeń nie ulega zmianie status jednostek organizacyjnych JST traktowanych jako odrębni podatnicy VAT. Powstaje więc wątpliwość, kogo w okresie przejściowym będą dotyczyć przepisy o JPK i kto będzie musiał badać, czy spełnia kryteria zapisane w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej – gmina czy jej jednostki organizacyjne.

Co powinny zrobić samorządy, fundacje i stowarzyszenia, które jeszcze nie interesowały się JPK?

Biorąc pod uwagę zakres danych, które fiskus chce otrzymywać w takim formacie, już dziś możemy stwierdzić, że wdrożenie nowych przepisów oznaczać będzie konieczność wprowadzenia zmian do systemów finansowo-księgowych. Praca czeka więc nie tylko działy podatkowe, ale też zespoły IT odpowiedzialne za przygotowanie odpowiednich zmian w systemach informatycznych. W tym celu należy w pierwszej kolejności zidentyfikować stosowane systemy IT, w których znajdują się informacje niezbędne do ujęcia w strukturach JPK. Ponadto podmioty powinny zweryfikować swoją politykę rachunkowości – sprawdzić, jakie systemy zostały w niej wskazane jakie księgi rachunkowe, oraz określić, które z dowodów księgowych są utrzymywane w wersji papierowej, a które w wersji elektronicznej.©?

Rozmawiał Mariusz Szulc

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

REKLAMA

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

REKLAMA