REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK w samorządach - skutki interpretacji

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jednolity Plik Kontrolny w samorządach/ Fot. Fotolia
Jednolity Plik Kontrolny w samorządach/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób samorządy powinny przygotować się do nowych obowiązków, wynikających z JPK? Co w praktyce oznacza dla nich interpretacja ogólna Ministra Finansów?

Samorządy i fundacje czeka wyścig z czasem

Co interpretacja ogólna MF w sprawie JPK oznacza w praktyce dla samorządów, fundacji i stowarzyszeń?

REKLAMA

REKLAMA

Marcin Sidelnik dyrektor w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC

Stanowisko resortu oznacza, że takie podmioty będą korzystały z tych samych okresów przejściowych, co przedsiębiorcy. Przypomnę, że obowiązek przesyłania ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w formacie JPK wchodzi w życie 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, z przepisów nowelizujących ordynację wynika, że nowy obowiązek obejmie również podatników, płatników, inkasentów, którzy prowadzą księgi przy użyciu programów komputerowych i nie spełnią definicji mikro, małego lub średniego przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Czytając te przepisy literalnie, nie znajdziemy żadnych wyjątków dotyczących samorządów, fundacji i stowarzyszeń. Niejasności dotyczyły tego, czy wszystkie z nich będą musiały stosować JPK od 1 lipca 2016 r., czy też nowe obowiązki będą wprowadzane dla nich stopniowo, tak jak dla reszty przedsiębiorców. MF wyjaśniło tę sporną kwestię zaledwie na 10 dni przed wejściem w życie nowych regulacji, ale trzeba ocenić pozytywnie, że w ogóle to zrobiło.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Czy duże podmioty są pana zdaniem gotowe na nowe wprowadzenie JPK już od lipca?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudno to jednoznacznie ocenić. Ustawodawca nie dał im jednak wiele czasu, a tak ważne kwestie wyjaśnia dopiero na ostatniej prostej. Dla jednostek samorządu terytorialnego cały proces wdrażania JPK może być dodatkowo utrudniony. Przemawia za tym w szczególności projekt ustawy centralizacyjnej (zwanej specustawą). Co do zasady przewiduje on, że do momentu przeprowadzenia obowiązkowej konsolidacji rozliczeń nie ulega zmianie status jednostek organizacyjnych JST traktowanych jako odrębni podatnicy VAT. Powstaje więc wątpliwość, kogo w okresie przejściowym będą dotyczyć przepisy o JPK i kto będzie musiał badać, czy spełnia kryteria zapisane w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej – gmina czy jej jednostki organizacyjne.

Co powinny zrobić samorządy, fundacje i stowarzyszenia, które jeszcze nie interesowały się JPK?

Biorąc pod uwagę zakres danych, które fiskus chce otrzymywać w takim formacie, już dziś możemy stwierdzić, że wdrożenie nowych przepisów oznaczać będzie konieczność wprowadzenia zmian do systemów finansowo-księgowych. Praca czeka więc nie tylko działy podatkowe, ale też zespoły IT odpowiedzialne za przygotowanie odpowiednich zmian w systemach informatycznych. W tym celu należy w pierwszej kolejności zidentyfikować stosowane systemy IT, w których znajdują się informacje niezbędne do ujęcia w strukturach JPK. Ponadto podmioty powinny zweryfikować swoją politykę rachunkowości – sprawdzić, jakie systemy zostały w niej wskazane jakie księgi rachunkowe, oraz określić, które z dowodów księgowych są utrzymywane w wersji papierowej, a które w wersji elektronicznej.©?

Rozmawiał Mariusz Szulc

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA