REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK w samorządach - skutki interpretacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jednolity Plik Kontrolny w samorządach/ Fot. Fotolia
Jednolity Plik Kontrolny w samorządach/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób samorządy powinny przygotować się do nowych obowiązków, wynikających z JPK? Co w praktyce oznacza dla nich interpretacja ogólna Ministra Finansów?

Samorządy i fundacje czeka wyścig z czasem

Co interpretacja ogólna MF w sprawie JPK oznacza w praktyce dla samorządów, fundacji i stowarzyszeń?

REKLAMA

Marcin Sidelnik dyrektor w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC

Stanowisko resortu oznacza, że takie podmioty będą korzystały z tych samych okresów przejściowych, co przedsiębiorcy. Przypomnę, że obowiązek przesyłania ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w formacie JPK wchodzi w życie 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, z przepisów nowelizujących ordynację wynika, że nowy obowiązek obejmie również podatników, płatników, inkasentów, którzy prowadzą księgi przy użyciu programów komputerowych i nie spełnią definicji mikro, małego lub średniego przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Czytając te przepisy literalnie, nie znajdziemy żadnych wyjątków dotyczących samorządów, fundacji i stowarzyszeń. Niejasności dotyczyły tego, czy wszystkie z nich będą musiały stosować JPK od 1 lipca 2016 r., czy też nowe obowiązki będą wprowadzane dla nich stopniowo, tak jak dla reszty przedsiębiorców. MF wyjaśniło tę sporną kwestię zaledwie na 10 dni przed wejściem w życie nowych regulacji, ale trzeba ocenić pozytywnie, że w ogóle to zrobiło.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Czy duże podmioty są pana zdaniem gotowe na nowe wprowadzenie JPK już od lipca?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudno to jednoznacznie ocenić. Ustawodawca nie dał im jednak wiele czasu, a tak ważne kwestie wyjaśnia dopiero na ostatniej prostej. Dla jednostek samorządu terytorialnego cały proces wdrażania JPK może być dodatkowo utrudniony. Przemawia za tym w szczególności projekt ustawy centralizacyjnej (zwanej specustawą). Co do zasady przewiduje on, że do momentu przeprowadzenia obowiązkowej konsolidacji rozliczeń nie ulega zmianie status jednostek organizacyjnych JST traktowanych jako odrębni podatnicy VAT. Powstaje więc wątpliwość, kogo w okresie przejściowym będą dotyczyć przepisy o JPK i kto będzie musiał badać, czy spełnia kryteria zapisane w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej – gmina czy jej jednostki organizacyjne.

Co powinny zrobić samorządy, fundacje i stowarzyszenia, które jeszcze nie interesowały się JPK?

Biorąc pod uwagę zakres danych, które fiskus chce otrzymywać w takim formacie, już dziś możemy stwierdzić, że wdrożenie nowych przepisów oznaczać będzie konieczność wprowadzenia zmian do systemów finansowo-księgowych. Praca czeka więc nie tylko działy podatkowe, ale też zespoły IT odpowiedzialne za przygotowanie odpowiednich zmian w systemach informatycznych. W tym celu należy w pierwszej kolejności zidentyfikować stosowane systemy IT, w których znajdują się informacje niezbędne do ujęcia w strukturach JPK. Ponadto podmioty powinny zweryfikować swoją politykę rachunkowości – sprawdzić, jakie systemy zostały w niej wskazane jakie księgi rachunkowe, oraz określić, które z dowodów księgowych są utrzymywane w wersji papierowej, a które w wersji elektronicznej.©?

Rozmawiał Mariusz Szulc

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA