REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości w spółce cywilnej?/ fot. Shutterstock
Kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości w spółce cywilnej?/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnikiem podatku od nieruchomości w spółce cywilnej są jej wspólnicy, a nie sama spółka. To stanowisko zostało po raz kolejny potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny.

Kwestia ustalenia podmiotowości podatkowoprawnej spółki cywilnej w gruncie podatku od nieruchomości przez lata wzbudzała liczne wątpliwości. W orzecznictwie sądów administracyjnych występowały dwa stanowiska.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z pierwszym poglądem, podatnikiem podatku od nieruchomości jest spółka cywilna, a nie jej wspólnicy. Podkreślano przy tym, że skoro ustawodawca wskazał, iż podatnikami są „jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej”  to objął tym zakresem regulacji również spółki cywilne, jako spółki osobowe nieposiadające osobowości prawnej. Taki pogląd wyeksponowany został w wyrokach NSA z 25.04.2008 r. sygn. II FSK 226/07, sygn. II FSK 227/07, sygn. II FSK 228/07, sygn. II FSK 229/07 oraz wyrokach WSA w Gliwicach z 15.04.2013 r. sygn. I SA/Gl 208/13, z 8.10.2014 r. sygn. I SA/Gl 472/14, I SA/Gl 473/14, WSA w Rzeszowie z 16.07.2014 r. sygn. I SA/Rz 388/14.

Natomiast zgodnie z drugim nurtem orzecznictwa, podatnikiem podatku od nieruchomości nie jest spółka cywilna, lecz wspólnicy tejże spółki. Wskazuje się przy tym, że w przypadku nieruchomości wniesionej do spółki cywilnej obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości spoczywa na poszczególnych wspólnikach (współwłaścicielach nieruchomości), a nie na spółce cywilnej, jako jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Jedynie wspólnicy spółki cywilnej mogą być właścicielami, użytkownikami wieczystymi lub posiadaczami nieruchomości, a zatem tylko oni mogą być podatnikami podatku od nieruchomości. Powyższe wypowiedzi zawarte zostały w postanowieniu NSA z dnia 16.12.2014 r. sygn. II FSK 2985/12, w wyrokach NSA z dnia 29.01.2016 r. sygn. II FSK 3264/13, z dnia 20.10.2016 r. sygn. II FSK 1577/16, z dnia 3.02.2016 r. sygn. II FSK 2368/14, z dnia 6.12.2016 r. sygn. II FSK 2014/16.

Warto zauważyć, że także Minister Rozwoju i Finansów wydał interpretację ogólną nr PS2.8401.2.2016 z dnia 21.10.2016 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości wspólników spółek cywilnych, w której rozstrzygnął, że podatnikami podatku od nieruchomości są wspólnicy spółki  (zob. „Interpretacja ogólna MF potwierdza: spółka cywilna nie jest podatnikiem”).

Zobacz: Kadry i płace

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugi z zaprezentowanych stanowisk potwierdził dodatkowo NSA w uchwale siedmiu sędziów z dnia 13.03.2017 r. sygn. II FPS 5/16. W uchwale tej zwrócono przede wszystkim uwagę na fakt, że spółka cywilna nie jest podmiotem prawnym odrębnym od wspólników, posiadającym własną zdolność prawną i własną zdolność sądową, lecz jest wielostronnym stosunkiem zobowiązaniowym łączącym wspólników. W odróżnieniu od spółek osobowych prawa handlowego spółka cywilna nie stanowi więc samodzielnego podmiotu prawa, podmiotami prawa pozostają wspólnicy spółki cywilnej. Spółka cywilna nie ma własnego mienia, a nabywane prawa i zaciągane zobowiązania wchodzą do wspólnego majątku wspólników, stanowiącego ich współwłasność łączną. Tym samym brak podmiotowości prawnej spółki cywilnej skutkuje między innymi tym, że:

  1. stroną zawieranych umów są wszyscy wspólnicy, a nie spółka;
  2. podmiotami praw i obowiązków są wszyscy wspólnicy, a nie spółka;
  3. stroną postępowania sądowego czy administracyjnego są wszyscy wspólnicy, a nie spółka;
  4. majątek spółki jest majątkiem wspólnym wspólników;
  5. odpowiedzialność za zobowiązania ponoszą wspólnicy, a nie spółka.

Wprawdzie przyznano, że spółka cywilna mieści się w szeroko pojmowanej kategorii „jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej”. Jednakże zasadnicze znaczenie dla ustalenia podmiotowości podatkowej spółki cywilnej w zakresie podatku od nieruchomości ma to, że przytoczony zwrot legislacyjny nie wyczerpuje w sposób pełny ustawowej definicji podatnika tego podatku. Podatnikiem od nieruchomości jest wyłącznie ten podmiot, który spełnia kumulatywnie zarówno przesłanki podmiotowe jak i przedmiotowe określone w art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych [dalej: upol]. W przypadku spółek nieposiadających osobowości prawnej, koniecznym dla przypisania im statusu podatnika podatku od nieruchomości jest wystąpienie więzi prawnej takiej spółki z nieruchomością, w postaci: prawa własności, posiadania samoistnego, użytkowania wieczystego albo posiadania w warunkach określonych w art. 3 ust. 1 pkt 4 upol.

Skoro więc spółka cywilna nie może we własnym imieniu nabywać praw, w tym nie może być właścicielem nieruchomości ani użytkownikiem wieczystym gruntów ani najemcą lokalu komunalnego to w świetle postanowień upol nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości.

Podjęcie uchwały w poszerzonym składzie NSA, która jednocześnie potwierdziła stanowisko Ministra Rozwoju i Finansów  zaprezentowane w interpretacji ogólnej powinno już rozwiać wszelkie wątpliwości w omawianym zakresie. Za powszechne uznać należy stanowisko, że podatnikiem podatku od nieruchomości są wspólnicy spółki cywilnej, a nie spółka cywilna.

Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy, konsultant, specjalizuje się w zakresie podatków dochodowych oraz podatków i opłat lokalnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

REKLAMA

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie. Zadania gmin związane zrealizowaniem bonu senioralnego. Co powinno znaleźć się w sprawozdaniu dotyczącym realizowania bonu senioralnego? Jak będą finansowane zadania z zakresu bonu senioralnego?

REKLAMA

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta Andrzeja Dudy. Chodzi o zrównanie praw wszystkich kół gospodyń wiejskich, jeśli chodzi o ich dostęp do rozwiązań zawartych w ustawie o KGW z 9 listopada 2018 roku.

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października. JST mogą uzyskać do 350 tys. zł. 1 października Fundacja Fundusz Współpracy uruchomiła kolejną pulę środków dla samorządów na zakup usług społecznych.

REKLAMA