REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment - rozksięgowanie wpłat na pomocniczym koncie VAT

Split payment - rozksięgowanie wpłat na pomocniczym koncie VAT./ fot. Fotolia
Split payment - rozksięgowanie wpłat na pomocniczym koncie VAT./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy mając wpłatę na konto VAT do rachunku podstawowego, czyli wydatków i dochodów, należy wpłaty księgować na koncie 130 z wyodrębnioną analityką? Czy powinno się stworzyć nowy numer konta w planie kont, na którym będą księgowane wyciągi bankowe z konta VAT? Taka sama sytuacja dotyczy konta ZFŚS, czyli 135, i pozostałych rachunków, czyli konta 139, czy do nich też zakładane jest z automatu konto VAT?

W celu realizacji mechanizmu podzielonej płatności wskazane jest, aby każda jednostka budżetowa w swoich księgach rachunkowych wydzieliła dodatkowe konto analityczne"Rachunek VAT" do konta 130 "Rachunek bankowy".

REKLAMA

W praktyce większość jednostek budżetowych do każdego rachunku rozliczeniowego ma utworzony rachunek VAT. W związku z tym do każdego rachunku rozliczeniowego, do którego jest prowadzony rachunek VAT, należy wprowadzić zmiany do zakładowego planu kont - dodać konta analityczne.

Sposób księgowania w formule split payment musi uwzględniać wszystkie operacje obciążenia i uznania rachunku VAT. Dla celów księgowych trzeba ewidencjonować stan wyodrębnionego rachunku VAT. Większość banków udostępnia wyciągi osobno dla rachunku rozliczeniowego oraz osobno dla rachunku VAT.

ZAPAMIĘTAJ!

Każdy przelew - w ramach split payment - należy księgować dwa razy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: VAT

Jednostka, która ma otwarty rachunek VAT, do każdego rachunku rozliczeniowego może utworzyć następujące konta analityczne:

  • 130-xx "R-k VAT do RR dochodów i wydatków budżetowych",
  • 135-xx "R-k VAT do RR ZFŚS",
  • 132-xx "R-k VAT do RR WRD",
  • 139-xx "R-k VAT do RR inne rachunki bankowe".

W celu przejrzystości operacji finansowych dokonywanych pomiędzy rachunkiem rozliczeniowym a rachunkiem VAT ewidencja księgowa może być prowadzona za pomocą dodatkowego konta:

  • 141 "Środki pieniężne w drodze - konto VAT podzielona płatność".

Przykłady ewidencji księgowej dotyczącej split payment (uznania i obciążenia rachunku VAT) przedstawiono na schematach 1 i 2.

Schemat 1. Uznania rachunku VAT

Schemat 2. Obciążenia rachunku VAT

REKLAMA

W sytuacji gdy stan środków na rachunku VAT nie wystarczy na zapłatę podatku wskazanego w komunikacie przelewu, w celu realizacji przelewu bank pokryje brakującą różnicę z rachunku rozliczeniowego nabywcy towarów (usług). W przypadku braku środków na rachunku rozliczeniowym bank nie zrealizuje przelewu.

W przypadku pozostałych rachunków bankowych, tj. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wyodrębnionego rachunku dochodów i innych rachunków bankowych, operacje dotyczące zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przebiegają w sposób analogiczny.

Jednostka budżetowa, która zdecydowała się na stosowanie mechanizmu podzielonej płatności, powinna w swojej polityce rachunkowości opisać procedury dotyczące zasad stosowania split payment oraz dokonać zmian w zakładowym palnie kont.

Podstawa prawna

  • załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911)

©℗

Marta Banach

ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną i praktyczną w obszarze finansów publicznych, wspartą studiami podyplomowymi z zakresu finansów i rachunkowości oraz audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jsfp; zdobywca I miejsca w całorocznym konkursie Księgowy Budżetu 2017

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA