REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opodatkowywać świadczenia między jednostkami budżetowymi tej samej JST

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Świadczenia między jednostkami budżetowymi tej samej JST/ Fot. Fotolia
Świadczenia między jednostkami budżetowymi tej samej JST/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatnie wykonujemy zadania na zlecenie jednostki, której podlegamy. Szkolimy jej pracowników. Środki na wydatki związane z tymi szkoleniami znajdują się w naszym planie finansowym. My regulujemy zobowiązania za wykłady, transport oraz wyżywienie. Naszym kosztem jest też energia, woda itp. Nie fakturujemy jednostki nadrzędnej. Czy powinniśmy wyceniać te świadczenia na potrzeby VAT i zaliczać do struktury jako sprzedaż zwolnioną?

Nie, świadczeń wskazanych w pytaniu (tj. szkoleń nieodpłatnie prowadzonych dla macierzystej jednostki samorządu terytorialnego) nie należy wyceniać na potrzeby VAT ani też rozliczać jako sprzedaży zwolnionej z VAT (w tym zaliczać do struktury sprzedaży).

REKLAMA

Najbardziej aktualna na rynku książka dotycząca klasyfikacji budżetowej

Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), za podlegające opodatkowaniu VAT nieodpłatne świadczenie usług uważa się również wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Polecamy serwis: Podatki

REKLAMA

Podstawą opodatkowania jest w takich przypadkach koszt świadczenia usług poniesiony przez podatnika (art. 29a ust. 5 ustawy o VAT) – przy czym przy ustalaniu podstawy opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług uwzględnia się tylko te wydatki, przy dokonywaniu których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia (zob. np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 września 1996 r. w sprawie C-230/94 oraz z 14 września 2006 r. w sprawie C-72/05).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to w omawianej sytuacji o tyle istotne, że usługi szkoleniowe, o których mowa, są finansowane ze środków jednostki budżetowej – a więc ze środków publicznych. Świadczenie usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych jest natomiast zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Prowadzi to do wniosku, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczania podatku naliczonego przy dokonywaniu zakupów towarów i usług związanych z nieodpłatnym świadczeniem usług szkoleniowych dla macierzystej jednostki samorządowej. Skoro tak, to podstawa opodatkowania tych nieodpłatnie świadczonych usług wynosi 0 – a w konsekwencji nie podlegają one opodatkowaniu VAT.

Uważam zatem, że nieodpłatnie prowadzonego dla macierzystej jednostki samorządu terytorialnego szkolenia nie muszą Państwo wyceniać na potrzeby VAT ani rozliczać jako sprzedaży zwolnionej.

TOMASZ KRYWAN

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWA PRAWNA

● art. 8 ust. 2 pkt 2, art. 29a ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171)

Polecamy w INFORRB

Jak organ podatkowy rozlicza wpłatę podatnika niewystarczającą na pokrycie zaległości podatkowej

Jak odliczyć VAT z tytułu zakupu beczkowozu

Czy opodatkowywać VAT świadczenie usług stołówkowych dla pracowników DPS

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA