REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opodatkowywać świadczenia między jednostkami budżetowymi tej samej JST

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Świadczenia między jednostkami budżetowymi tej samej JST/ Fot. Fotolia
Świadczenia między jednostkami budżetowymi tej samej JST/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatnie wykonujemy zadania na zlecenie jednostki, której podlegamy. Szkolimy jej pracowników. Środki na wydatki związane z tymi szkoleniami znajdują się w naszym planie finansowym. My regulujemy zobowiązania za wykłady, transport oraz wyżywienie. Naszym kosztem jest też energia, woda itp. Nie fakturujemy jednostki nadrzędnej. Czy powinniśmy wyceniać te świadczenia na potrzeby VAT i zaliczać do struktury jako sprzedaż zwolnioną?

Nie, świadczeń wskazanych w pytaniu (tj. szkoleń nieodpłatnie prowadzonych dla macierzystej jednostki samorządu terytorialnego) nie należy wyceniać na potrzeby VAT ani też rozliczać jako sprzedaży zwolnionej z VAT (w tym zaliczać do struktury sprzedaży).

REKLAMA

Najbardziej aktualna na rynku książka dotycząca klasyfikacji budżetowej

Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), za podlegające opodatkowaniu VAT nieodpłatne świadczenie usług uważa się również wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Polecamy serwis: Podatki

REKLAMA

Podstawą opodatkowania jest w takich przypadkach koszt świadczenia usług poniesiony przez podatnika (art. 29a ust. 5 ustawy o VAT) – przy czym przy ustalaniu podstawy opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług uwzględnia się tylko te wydatki, przy dokonywaniu których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia (zob. np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 września 1996 r. w sprawie C-230/94 oraz z 14 września 2006 r. w sprawie C-72/05).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to w omawianej sytuacji o tyle istotne, że usługi szkoleniowe, o których mowa, są finansowane ze środków jednostki budżetowej – a więc ze środków publicznych. Świadczenie usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych jest natomiast zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Prowadzi to do wniosku, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczania podatku naliczonego przy dokonywaniu zakupów towarów i usług związanych z nieodpłatnym świadczeniem usług szkoleniowych dla macierzystej jednostki samorządowej. Skoro tak, to podstawa opodatkowania tych nieodpłatnie świadczonych usług wynosi 0 – a w konsekwencji nie podlegają one opodatkowaniu VAT.

Uważam zatem, że nieodpłatnie prowadzonego dla macierzystej jednostki samorządu terytorialnego szkolenia nie muszą Państwo wyceniać na potrzeby VAT ani rozliczać jako sprzedaży zwolnionej.

TOMASZ KRYWAN

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWA PRAWNA

● art. 8 ust. 2 pkt 2, art. 29a ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171)

Polecamy w INFORRB

Jak organ podatkowy rozlicza wpłatę podatnika niewystarczającą na pokrycie zaległości podatkowej

Jak odliczyć VAT z tytułu zakupu beczkowozu

Czy opodatkowywać VAT świadczenie usług stołówkowych dla pracowników DPS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA