Kategorie

Jak korzystać z samochodów służbowych, aby odliczyć pełny VAT?

Samochód służbowy, VAT
ShutterStock
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż prawidłowe jest wnioskowanie o odliczenie pełnego VAT-u w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo przestrzega przepisów dotyczących korzystania z auta do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W wypadku nawet chwilowej zmiany przeznaczenie auta, klasyfikuje się jego użytkowanie jako mieszane, co uprawnia do odliczenia jedynie 50%.

O interpretację indywidualną wystąpił Związek gmin, który został zawiązany w celu prowadzenia polityki gospodarowania odpadami. Swoją działalnością obejmuje on 21 miast i gmin, obsługuje 320 000 mieszkańców. Zatrudnia 121 pracowników. Związek złożył do Naczelnika Urzędu Skarbowego informację VAT-26 o 3 autach służbowych. Od 1 kwietnia obowiązuje zarządzenie Przewodniczącego Zarządu Związku regulujące użytkowanie samochodów służbowych stanowiących własność Związku w następującym brzmieniu:

Rozdział I

Zasady korzystania z samochodów służbowych przez pracowników Związku:

  1. Samochody służbowe używane są przez pracowników Związku wyłącznie w celach służbowych.
  2. Do wydawania dyspozycji wyjazdu samochodem służbowym należącym do Związku upoważnieni są: Przewodniczący Zarządu Związku, dyrektor oraz zastępca dyrektora Zakładu, kierownik działu Zaplecza Technicznego i Transportu.
  3. Dyspozycja wyjazdu samochodem służbowym winna być wydana przez dysponenta pisemnie lub ustnie i powinna zostać potwierdzona podpisem złożonym w ewidencji przebiegu pojazdu.
  4. Kierować samochodem służbowym mogą tylko pracownicy posiadający upoważnienie do prowadzenia samochodu służbowego oraz ważne zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza medycyny pracy, uprawnionego do badań osób kierujących pojazdami, stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania samochodem. Wykaz osób upoważnionych do kierowania samochodem służbowym należącym do Związku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji.
  5. Pracownicy korzystający z samochodów zobligowani są do kierowania się zasadą racjonalności i oszczędności.
  6. W przypadku dyspozycji skorzystania z samochodu służbowego upoważniony do kierowania pracownik rezerwuje go za pośrednictwem osoby na stanowisku ds. obsługi sekretariatu Związku.
  7. Tankowanie samochodów służbowych odbywa się na stacji paliw zlokalizowanej w siedzibie Związku – Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych przez uprawnionego pracownika.
  8. W przypadku odległych podróży przed wyjazdem służbowym należy uzupełnić poziom paliwa, aby uniknąć konieczności tankowania na zewnątrz.
  9. W szczególnych przypadkach, gdy odległość do miejsca będącego celem wyjazdu służbowego determinuje konieczność uzupełnienia paliwa w trakcie podróży, lub z innych przyczyn nie ma możliwości zatankowania w stacji paliw w ZUOK, dopuszcza się tankowanie na innych stacjach.
  10. Po zatankowaniu samochodu służbowego na stacji paliw należącej do Związku należy przedłożyć ewidencję przebiegu pojazdu pracownikowi dokonującemu tankowania, w celu potwierdzenia przez niego ilości zatankowanego paliwa. W przypadku tankowania na zewnątrz potwierdzeniem takim jest faktura VAT na zatankowaną ilość paliwa potwierdzona przez pracownika stacji paliw.
  11. Miejscem stałego garażowania/parkowania samochodów służbowych jest ZUOK, a w przypadku samochodu Renault, jest parking przy M w K.
  12. W trakcie wyjazdów służbowych samochód winien być garażowany/parkowany w miarę możliwości na parkingach strzeżonych lub dozorowanych, a w przypadku braku takiej możliwości na innych dostępnych miejscach parkingowych.

Polecamy: Samochód w firmie 2015 - multipakiet


Rozdział II

Zakres obowiązków i odpowiedzialności pracowników uprawnionych do kierowania samochodami służbowymi będących w posiadaniu Związku:

1. Pracownik korzystający z samochodu służbowego zobowiązany jest do:

  • korzystania z samochodu służbowego zgodnie z jego przeznaczeniem,
  • wypełniania zaleceń producenta zawartych w instrukcji obsługi w zakresie utrzymania sprawności technicznej, bezpieczeństwa oraz obowiązkowego wyposażenia,
  • dbałości o estetykę i czystość powierzonego samochodu,
  • zgłaszania kierownikowi lub zastępcy kierownika działu Zaplecza Technicznego i Transportu stwierdzonych usterek, nieprawidłowości w pracy samochodu oraz potrzeb dokonania remontu lub naprawy,
  • niezwłocznego informowania dysponenta o uczestniczeniu samochodu w kolizji drogowej lub uszkodzeniu go z innych przyczyn,
  • odnotowania w ewidencji przebiegu pojazdu każdorazowego korzystania z samochodu służbowego z uwzględnieniem w szczególności: daty wyjazdu, celu wyjazdu, podpisu dysponenta, opisu trasy, stanu początkowego licznika, stanu końcowego licznika i ilości przejechanych kilometrów – wzór ewidencji przebiegu pojazdu stanowi załącznik nr 2,
  • postępowania zgodnie z przepisami ruchu drogowego,
  • postępowania zgodnie z zaleceniami ubezpieczyciela samochodu w przypadku kolizji, wypadku lub innego zdarzenia powodującego uszkodzenie samochodu.
Reklama

2. Pracownicy, którzy zostali upoważnieni przez Przewodniczącego Zarządu Związku do kierowania samochodami służbowymi, przejmują pełną odpowiedzialność materialną za powierzony pojazd wraz z wyposażeniem, na czas jego używania. Pracownik korzystający z samochodu służbowego jest zobowiązany każdorazowo sprawdzić kompletność wyposażenia W przypadku stwierdzenia braków, należy zgłosić ten fakt kierownikowi lub zastępcy działu Zaplecza Technicznego i Transportu.

3. Wyznaczony pracownik działu Zaplecza Technicznego i Transportu prowadzi rejestr ewidencji przebiegu pojazdu i dba o terminowość przeprowadzania obowiązkowych okresowych przeglądów technicznych.

Załącznik nr 1 do instrukcji to „Wykaz osób upoważnionych do kierowania samochodem służbowym należącym do Związku”.

Załącznik nr 2 do instrukcji to „Ewidencja przebiegu pojazdu”,

Następnie Przewodniczący Zarządu Związku wydał zarządzenie, w którym zezwolił na garażowanie aut na terenie Zakładu pod pewnymi warunkami.

Pismem z dnia 3 marca 2015 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany wyjaśnił m.in. iż Związek odlicza (i zamierza odliczać) podatek VAT od paliwa, materiałów eksploatacyjnych, usług remontowych, części zamiennych, przeglądów technicznych.

Zobacz również: Czy można odliczyć VAT z faktury, gdy wystawca nie jest podatnikiem VAT


W związku z powyższymi danymi Związek zadał kilka pytań Naczelnikowi Urzędu Skarbowego:

 Czy wyjazd służbowy to trasa wyjazdu pracownika z Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych (dalej ZUOK) lub parkingu do miejsca docelowego i powrót do jednego z tych miejsc, Związek ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z zakupem paliwa, materiałów eksploatacyjnych, usług remontowych, części zamiennych, przeglądów technicznych?

Czy w zdarzeniu przyszłym:

  • wyjazd służbowy pracownika to trasa wyjazdu z ZUOK do miejsca parkowania (np. parking przy M. w K. lub SPO), następnego dnia wyjazd w delegację na terenie lub poza teren Związku i powrót do miejsca parkowania (np. parking przy M. w K. lub SPO) i następnego dnia roboczego przejazd z miejsca parkowania do ZUOK;
  • wyjazd poprzedniego dnia roboczego z ZUOK do K. lub S. i pozostawienie samochodu na parkingu przy M. w K. lub na terenie SPO. Następnego dnia realizowanie zadań na terenie K., S. lub na terenie Związku, a następnie tego samego dnia powrót do ZUOK;
  • wyjazd z ZUOK do K., S. lub na terenie Związku w celu realizacji zadań służbowych, a następnie pozostawienie samochodu na parkingu przy M. w K. lub na terenie SPO. Powrót do ZUOK następnego dnia roboczego;
  • dla Renault wyjazd służbowy pracownika bez zmian tj. wyjazd z parkingu przy M. w K. do miejsca docelowego i powrót na parking przy M. w K.;

związek będzie miał prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z zakupem: paliwa, materiałów eksploatacyjnych, usług remontowych, części zamiennych, przeglądów technicznych?

Zdaniem Wnioskodawcy Związek będzie miał prawo do odliczenia pełnego VAT, ponieważ sposób korzystania z samochodów i jego kontrola wykluczają możliwość używania aut innego niż działalność gospodarcza Związku.

Klasyfikacja pojazdów

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług przyjęto zasadę, iż każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony służy do użytku mieszanego. Wyjątkami są samochody wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub auta konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Wymóg prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

Reklama

Aby uzyskać prawo do pełnego odliczenia VAT pojazd samochodowy musi zostać uznany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. W tym celu sposób użytkowania pojazdu potwierdzony ewidencją przebiegu pojazdu musi wykluczać ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, chyba że konstrukcja pojazdu uniemożliwia wykorzystanie go w celach innych niż działalność gospodarcza albo takie użytkowanie jest nieistotne.

Z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu wyłączone są pojazdy samochodowe przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży, sprzedaży (w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika), oddania w odpłatne użytkowanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze – jeżeli odsprzedaż, sprzedaż czy oddanie w odpłatne użytkowanie stanowi przedmiot działalności podatnika. Ponadto z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu wyłącza się pojazdy, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczanego od wydatków z nimi związanych podatnik odlicza zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług lub podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nim związanych.Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Polecamy serwis: Podatki


Wyłączenia od zasady

Zgodnie z nowelizacją z dnia 7 lutego 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych, innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Nie dotyczy to pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. Dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń) są określane na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc uznaje się również za samochody osobowe.

Przepisów nowelizacji nie stosuje się, jeżeli pojazdy samochodowe są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

Organ uznał, iż Związek będzie miał prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z eksploatacją ww. samochodów służbowych, takich jak: zakup paliwa, materiałów eksploatacyjnych, usług remontowych, części zamiennych, przeglądów technicznych. Opisany przez Wnioskodawcę sposób wykorzystania ww. samochodów i przyjęte w tym zakresie rozwiązania, w tym instrukcje/wytyczne dla użytkowników pojazdów i kontrola ich przestrzegania wskazują bowiem, że w analizowanym przypadku Wnioskodawca wykluczył możliwość korzystania z ww. samochodów w sposób niezwiązany z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. W przedmiotowej sprawie samochody służbowe są/będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej Wnioskodawcy, zatem są/będą spełnione – wynikające z treści art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy – przesłanki warunkujące nabycie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

Źródło: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 marca 2015 r., LPP5/443-291/14-4/KG.

Polecamy w INFORRB

Czy pracownicy mogą mieć zróżnicowane stawki za kilometr przebiegu prywatnego pojazdu używanego do celów służbowych

Jak odliczyć VAT z tytułu zakupu beczkowozu

Kiedy rejestrować kasą fiskalną sprzedaż pracownikom używanych telefonów

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    21 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?