reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > VAT > Faktura VAT jako dowód w sądzie

Faktura VAT jako dowód w sądzie

Przyjęcie faktur przez dłużnika i ich zaksięgowanie, zdaniem części sądów, stanowić może potwierdzenie pewnego zdarzenia cywilnoprawnego – stworzenie domniemania dokonania czynności prawnych wynikających z treści faktur oraz zaistnienia obowiązku zapłaty za wykonaną umowę. Kłam temu twierdzeniu zadał jednak Sąd Najwyższy, który potwierdził, że faktura VAT jest dokumentem prywatnym, a nie urzędowym. Przepisy podatkowe także nie nadają fakturom VAT szczególnej mocy dowodowej.

Faktura VAT jako dowód zawarcia umowy w procesie cywilnym

Na temat tego, jaka jest rzeczywista wartość dowodowa faktury VAT w procesie cywilnym, napisano już opasłe tomy. Często pojawia się przy tym pogląd, że faktura VAT, w szczególności niepodpisana przez dłużnika, nie stanowi dowodu powstania zobowiązania umownego. Dowodem takim jest bowiem albo dokument umowy, albo zeznania świadków lub wydruki e-mail, potwierdzające zawarcie kontraktu oraz jego treść. Czy faktura VAT jest zatem dokumentem zupełnie bezwartościowym w sądzie?

Przyjęcie faktur przez dłużnika i ich zaksięgowanie, zdaniem części sądów, stanowić może potwierdzenie pewnego zdarzenia cywilnoprawnego – stworzenie domniemania dokonania czynności prawnych wynikających z treści faktur oraz zaistnienia obowiązku zapłaty za wykonaną umowę. Kłam temu twierdzeniu zadał jednak Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26 marca 2015r., V CSK 312/14. SN w przedmiotowym orzeczeniu potwierdził, że faktura VAT jest dokumentem prywatnym, a nie urzędowym. Przepisy podatkowe także nie nadają fakturom VAT szczególnej mocy dowodowej.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Co więcej, przepisy prawa podatkowego nie zawierają także przepisów regulujących procedurę rozwiązywania sporu między wystawcą i odbiorcą faktury dotyczącego prawidłowości danych ujętych w fakturze. Dlatego też nawet zaksięgowanie faktury VAT przez jej odbiorcę nie można uznać za potwierdzenie tego, że umowa została zawarta. Nawet więc, gdy dłużnik nie odmówi przyjęcia faktury i nie odeśle jej bez księgowania, może się on później powoływać na bezpodstawność wystawienia faktury VAT – czynności te nie rodzą bowiem domniemania faktycznego, że wierzytelność w kwocie wskazanej w fakturze istniała.

Sąd Najwyższy zważył jednak trafnie, że faktura, poza funkcjami czysto podatkowymi, może spełniać różne funkcje na płaszczyźnie cywilnoprawnej (wezwania do zapłaty, pokwitowania itp.). Orzekające sądy mogą zaś, w oparciu treść faktury, samodzielnie lub z uwzględnieniem innych dowodów ustalić treść stosunku prawnego łączącego strony.

Moim zdaniem, podpisana przez dłużnika faktura VAT stanowi jednak mocny dowód na to, iż dłużnik zawarł z wierzycielem umowę, a na jej podstawie ma obowiązek zapłacić temu ostatniemu określoną w fakturze VAT kwotę. Uważam jednak, iż wypada w pozwie dodatkowo zgłosić i inne wnioski dowodowe, mające na celu wykazanie zawarcia umowy i powstanie zobowiązania o określonej treści (np. zeznania świadków czy wydruki e-maili). Nigdy bowiem nie wiadomo, który z poglądów dotyczących mocy dowodowej faktury VAT przyjmie sąd orzekający w konkretnej sprawie.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Aktualizacja: 08.12.2016

Ekspert:

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Autor:

Aplikant adwokacki, autor bloga Umowny.pl (www.umowny.pl)

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia

Webinarium: Kiedy i jak stosować kody GTU w nowym JPK_VAT149.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Kadry i płace 2020

reklama

Ostatnio na forum

reklama

URLOPY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Michał Kołodziejczyk

Adwokat, ekspert w zakresie sądowego postępowania cywilnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama