REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie wydatków budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Charytoniuk
Jan Charytoniuk
autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu rachunkowości budżetowej, w tym ok. 30 opracowań do „PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej”, opartych na praktycznych doświadczeniach wyniesionych z pracy w instytucjach kontrolnych (w RIO) i na stanowisku głównego księgowego

REKLAMA

Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?

Do konta 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” w ewidencji budżetu należy prowadzić ewidencję szczegółową umożliwiającą ustalenie stanu środków przelanych na rachunki bieżące jednostek budżetowych, lecz niewykorzystanych na pokrycie wydatków budżetowych. Zgodnie z opisem konta 223 zamieszczonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont), na stronie Wn tego konta ujmuje się środki przelane z rachunku budżetu na pokrycie wydatków objętych planem finansowym jednostki budżetowej. Wykorzystanie środków na wydatki budżetowe wynika z okresowych sprawozdań Rb-28S sporządzanych przez poszczególne jednostki budżetowe. Jeżeli na koniec okresu sprawozdawczego łączna kwota przekazanych z rachunku budżetu środków jest wyższa od łącznej kwoty wydatków wynikającej ze sprawozdania Rb-28S za dany okres, to konto 223 wykazuje saldo strony Wn. Likwidacja tego salda następuje poprzez zwrot niewykorzystanych środków na rachunek budżetu, ale należy podkreślić, że w ewidencji budżetu niewykorzystane środki na wydatki w danym roku budżetowym mogą pozostać na rachunku bieżącym jednostki budżetowej, z przeznaczeniem na wydatki następnego roku budżetowego. W takim przypadku środki z budżetu na wydatki stycznia następnego roku budżetowego zostaną przekazane w kwocie pomniejszonej o środki niewykorzystane przez jednostkę budżetową na wydatki w poprzednim roku budżetowym.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku zwrotu niewykorzystanych środków na rachunek budżetu właściwym księgowaniem jest zapis:

Wn 133 „Rachunek budżetu”,

Ma 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”.

Trudno w danym przypadku znaleźć racjonalne uzasadnienie do księgowania zwrotu niewykorzystanych środków ujemnym zapisem: Wn 223, Ma 133. Ponadto należy pamiętać, że zwrot niewykorzystanych środków na wydatki jednostek budżetowych należy księgować pod datą wyciągu do rachunku budżetu. Jeżeli zwrot środków nastąpi w styczniu, to kwota zwrotu będzie odpowiadała kwocie początkowego salda Wn konta analitycznego przeznaczonego do rozliczeń z daną jednostką budżetową. Wówczas ujemny zapis miałby na celu wyzerowanie salda początkowego konta 223, a nie zachowanie czystości obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opisach kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego w żadnym przypadku nie ma wzmianki o obowiązku prowadzenia zapisów w sposób zapewniający zachowanie czystości obrotów. Tego typu wymóg jest zamieszczony jedynie w opisie konta 130 „Rachunek bieżący jednostki” w opisie kont zamieszczonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont. Jeżeli zwrot niewykorzystanych środków nastąpi w bieżącym roku budżetowym i zostanie zaksięgowany ujemnym zapisem Wn 223, Ma 133, to taki zapis oczywiście nie spowoduje żadnych konsekwencji w odniesieniu do końcowych sald kont 133 i 223.

W pytaniu jest zawarta istotna nieścisłość. Ewidencja prowadzona na koncie 223 nie ma na celu ustalenia wysokości dotacji wykorzystanej na wydatki, lecz służy do ewidencji środków przekazanych na wydatki budżetowe i do wykorzystania tych środków. Należy podkreślić, że wykorzystanie otrzymanych środków na wydatki objęte planem finansowym jednostki budżetowej obrazuje sprawozdanie Rb-28S (patrz: przykład).

PRZYKŁAD

W rozliczeniach z jednostką budżetową A na kontach budżetu jednostki samorządu terytorialnego wystąpią operacje wskazane na schemacie.

SCHEMAT. Rozliczenie wydatków budżetowych

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.0008.001.jpg@RY2@

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA