REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie wydatków budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Charytoniuk
Jan Charytoniuk
autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu rachunkowości budżetowej, w tym ok. 30 opracowań do „PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej”, opartych na praktycznych doświadczeniach wyniesionych z pracy w instytucjach kontrolnych (w RIO) i na stanowisku głównego księgowego

REKLAMA

Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?

Do konta 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” w ewidencji budżetu należy prowadzić ewidencję szczegółową umożliwiającą ustalenie stanu środków przelanych na rachunki bieżące jednostek budżetowych, lecz niewykorzystanych na pokrycie wydatków budżetowych. Zgodnie z opisem konta 223 zamieszczonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont), na stronie Wn tego konta ujmuje się środki przelane z rachunku budżetu na pokrycie wydatków objętych planem finansowym jednostki budżetowej. Wykorzystanie środków na wydatki budżetowe wynika z okresowych sprawozdań Rb-28S sporządzanych przez poszczególne jednostki budżetowe. Jeżeli na koniec okresu sprawozdawczego łączna kwota przekazanych z rachunku budżetu środków jest wyższa od łącznej kwoty wydatków wynikającej ze sprawozdania Rb-28S za dany okres, to konto 223 wykazuje saldo strony Wn. Likwidacja tego salda następuje poprzez zwrot niewykorzystanych środków na rachunek budżetu, ale należy podkreślić, że w ewidencji budżetu niewykorzystane środki na wydatki w danym roku budżetowym mogą pozostać na rachunku bieżącym jednostki budżetowej, z przeznaczeniem na wydatki następnego roku budżetowego. W takim przypadku środki z budżetu na wydatki stycznia następnego roku budżetowego zostaną przekazane w kwocie pomniejszonej o środki niewykorzystane przez jednostkę budżetową na wydatki w poprzednim roku budżetowym.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku zwrotu niewykorzystanych środków na rachunek budżetu właściwym księgowaniem jest zapis:

Wn 133 „Rachunek budżetu”,

Ma 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”.

REKLAMA

Trudno w danym przypadku znaleźć racjonalne uzasadnienie do księgowania zwrotu niewykorzystanych środków ujemnym zapisem: Wn 223, Ma 133. Ponadto należy pamiętać, że zwrot niewykorzystanych środków na wydatki jednostek budżetowych należy księgować pod datą wyciągu do rachunku budżetu. Jeżeli zwrot środków nastąpi w styczniu, to kwota zwrotu będzie odpowiadała kwocie początkowego salda Wn konta analitycznego przeznaczonego do rozliczeń z daną jednostką budżetową. Wówczas ujemny zapis miałby na celu wyzerowanie salda początkowego konta 223, a nie zachowanie czystości obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opisach kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego w żadnym przypadku nie ma wzmianki o obowiązku prowadzenia zapisów w sposób zapewniający zachowanie czystości obrotów. Tego typu wymóg jest zamieszczony jedynie w opisie konta 130 „Rachunek bieżący jednostki” w opisie kont zamieszczonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont. Jeżeli zwrot niewykorzystanych środków nastąpi w bieżącym roku budżetowym i zostanie zaksięgowany ujemnym zapisem Wn 223, Ma 133, to taki zapis oczywiście nie spowoduje żadnych konsekwencji w odniesieniu do końcowych sald kont 133 i 223.

W pytaniu jest zawarta istotna nieścisłość. Ewidencja prowadzona na koncie 223 nie ma na celu ustalenia wysokości dotacji wykorzystanej na wydatki, lecz służy do ewidencji środków przekazanych na wydatki budżetowe i do wykorzystania tych środków. Należy podkreślić, że wykorzystanie otrzymanych środków na wydatki objęte planem finansowym jednostki budżetowej obrazuje sprawozdanie Rb-28S (patrz: przykład).

PRZYKŁAD

W rozliczeniach z jednostką budżetową A na kontach budżetu jednostki samorządu terytorialnego wystąpią operacje wskazane na schemacie.

SCHEMAT. Rozliczenie wydatków budżetowych

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.0008.001.jpg@RY2@

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA