REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie wydatków budżetowych

Jan Charytoniuk
Jan Charytoniuk
autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu rachunkowości budżetowej, w tym ok. 30 opracowań do „PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej”, opartych na praktycznych doświadczeniach wyniesionych z pracy w instytucjach kontrolnych (w RIO) i na stanowisku głównego księgowego

REKLAMA

Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?

Do konta 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” w ewidencji budżetu należy prowadzić ewidencję szczegółową umożliwiającą ustalenie stanu środków przelanych na rachunki bieżące jednostek budżetowych, lecz niewykorzystanych na pokrycie wydatków budżetowych. Zgodnie z opisem konta 223 zamieszczonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont), na stronie Wn tego konta ujmuje się środki przelane z rachunku budżetu na pokrycie wydatków objętych planem finansowym jednostki budżetowej. Wykorzystanie środków na wydatki budżetowe wynika z okresowych sprawozdań Rb-28S sporządzanych przez poszczególne jednostki budżetowe. Jeżeli na koniec okresu sprawozdawczego łączna kwota przekazanych z rachunku budżetu środków jest wyższa od łącznej kwoty wydatków wynikającej ze sprawozdania Rb-28S za dany okres, to konto 223 wykazuje saldo strony Wn. Likwidacja tego salda następuje poprzez zwrot niewykorzystanych środków na rachunek budżetu, ale należy podkreślić, że w ewidencji budżetu niewykorzystane środki na wydatki w danym roku budżetowym mogą pozostać na rachunku bieżącym jednostki budżetowej, z przeznaczeniem na wydatki następnego roku budżetowego. W takim przypadku środki z budżetu na wydatki stycznia następnego roku budżetowego zostaną przekazane w kwocie pomniejszonej o środki niewykorzystane przez jednostkę budżetową na wydatki w poprzednim roku budżetowym.

REKLAMA

W przypadku zwrotu niewykorzystanych środków na rachunek budżetu właściwym księgowaniem jest zapis:

Wn 133 „Rachunek budżetu”,

Ma 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”.

REKLAMA

Trudno w danym przypadku znaleźć racjonalne uzasadnienie do księgowania zwrotu niewykorzystanych środków ujemnym zapisem: Wn 223, Ma 133. Ponadto należy pamiętać, że zwrot niewykorzystanych środków na wydatki jednostek budżetowych należy księgować pod datą wyciągu do rachunku budżetu. Jeżeli zwrot środków nastąpi w styczniu, to kwota zwrotu będzie odpowiadała kwocie początkowego salda Wn konta analitycznego przeznaczonego do rozliczeń z daną jednostką budżetową. Wówczas ujemny zapis miałby na celu wyzerowanie salda początkowego konta 223, a nie zachowanie czystości obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opisach kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego w żadnym przypadku nie ma wzmianki o obowiązku prowadzenia zapisów w sposób zapewniający zachowanie czystości obrotów. Tego typu wymóg jest zamieszczony jedynie w opisie konta 130 „Rachunek bieżący jednostki” w opisie kont zamieszczonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont. Jeżeli zwrot niewykorzystanych środków nastąpi w bieżącym roku budżetowym i zostanie zaksięgowany ujemnym zapisem Wn 223, Ma 133, to taki zapis oczywiście nie spowoduje żadnych konsekwencji w odniesieniu do końcowych sald kont 133 i 223.

W pytaniu jest zawarta istotna nieścisłość. Ewidencja prowadzona na koncie 223 nie ma na celu ustalenia wysokości dotacji wykorzystanej na wydatki, lecz służy do ewidencji środków przekazanych na wydatki budżetowe i do wykorzystania tych środków. Należy podkreślić, że wykorzystanie otrzymanych środków na wydatki objęte planem finansowym jednostki budżetowej obrazuje sprawozdanie Rb-28S (patrz: przykład).

PRZYKŁAD

W rozliczeniach z jednostką budżetową A na kontach budżetu jednostki samorządu terytorialnego wystąpią operacje wskazane na schemacie.

SCHEMAT. Rozliczenie wydatków budżetowych

@RY1@i40/2011/016/i40.2011.016.000.0008.001.jpg@RY2@

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA