Jak zaksięgować zajęcie komornicze? Co powinna zrobić jednostka budżetowa?
REKLAMA
REKLAMA
PROBLEM
Jesteśmy jednostką budżetową i otrzymaliśmy zawiadomienie o zajęciu wierzytelności pieniężnej dla firmy, która świadczy dla nas usługi odbioru odpadów. Zajęcie jest na sporą kwotę i obejmie faktury za kilka kolejnych miesięcy. Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa związana z otrzymaną fakturą oraz czy powinniśmy przekazać komornikowi całą kwotę należności wynikającą z wystawionej faktury?
RADA
Niespłacone zobowiązanie, które zostaje objęte postępowaniem komorniczym powinno zostać przeksięgowane w całości w ramach kont rozrachunkowych jako zobowiązanie wobec komornika.
Pełna kwota zobowiązania wobec wierzyciela (firmy) powinna zostać ujęta w księgach rachunkowych zapisem Wn 201, Ma 240 (analityka - rozrachunki z tytułu egzekucji).
UZASADNIENIE
Właściwym kontem do ujęcia zobowiązania wobec komornika zgodnie z objaśnieniami załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej jest konto 240 "Pozostałe rozrachunki", które służy do ewidencji krajowych i zagranicznych należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-234. Konto 240 może być używane również do ewidencji pożyczek i różnego rodzaju rozliczeń, a także krótko i długoterminowych należności funduszy celowych.
Konto 240
Na stronie Wn konta 240 ujmuje się powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240 powinna zapewnić ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów.
załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 342).
Jarosław Jurga
ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Szkoleniowiec, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.