REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modernizacja budynku - ewidencja księgowa

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Rachunkowość budżetowa. Fot. Fotolia
Rachunkowość budżetowa. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konto 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje” służy – oprócz ewidencji dotacji budżetowych czy płatności z budżetu środków europejskich – także do ewidencji środków otrzymywanych z budżetu na inwestycje.

Jak ująć przepływy środków na modernizację

Jednostka budżetowa otrzymała w ramach planu finansowego środki na wydatki inwestycyjne z przeznaczeniem na modernizację budynku stanowiącego jej siedzibę. Po raz pierwszy będzie realizować wydatki ze środków inwestycyjnych. Czy oprócz obowiązku dokonania zapisów związanych z poniesionymi kosztami na modernizację i ich zapłatą zobowiązana jest również do stosowania zapisów na koncie 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje”?

REKLAMA

REKLAMA

Stosownie do art. 40 ust. 1 ustawy o finansach publicznych każda jednostka budżetowa prowadzi swoje księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o finansach publicznych oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym zwłaszcza rozporządzenia ministra finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Uwzględniając przepisy powołanego powyżej rozporządzenia, należy wskazać, że zgodnie z opisem tego konta, zawartym w załączniku nr 3 do powołanego powyżej rozporządzenia, konto 810 „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje” służy – oprócz ewidencji dotacji budżetowych czy płatności z budżetu środków europejskich – także do ewidencji środków otrzymywanych z budżetu na inwestycje. Oznacza to, że każdy przepływ środków związanych z otrzymaniem oraz wydatkowaniem środków majątkowych (środki na inwestycje) powinien być odnotowywany właśnie na tym koncie.

Zobacz również: Ewidencja kosztów imprezy częściowo sfinansowanej przez pracownika

REKLAMA

W tej sytuacji typowe zapisy z tym związane powinny przebiegać w sposób przedstawiony na schemacie. ©?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schemat

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Wb – wpływ na rachunek bieżący jednostki środków na wydatki inwestycyjne: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenia z budżetem), strona Ma konta 223 – Rozliczenie wydatków budżetowych.

2. F–k – faktura wykonawcy za wykonane prace modernizacyjne: strona Wn konta 080 – Środki trwałe w budowie (inwestycje), strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 605 i kontrahent).

3. Wb – przelew z rachunku bieżącego jednostki na rachunek bankowy wykonawcy, środków z tytułu zapłaty faktury:

a) przelew: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 605 i kontrahent), strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 605),

b) zapis równoległy – równowartość wydatków sfinansowanych ze środków na inwestycje: strona Wn konta. 810 – Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, strona Ma konta 800 – Fundusz jednostki.

4. PK – przeksięgowanie zrealizowanych wydatków inwestycyjnych na podstawie sprawozdania Rb–28S: strona Wn konta 223 – Rozliczenie wydatków budżetowych, strona Ma konta 800 – Fundusz jednostki.

5. OT – przyjęcie do używania ulepszenia środka trwałego w wyniku jego modernizacji: strona Wn konta 011 – Środki trwałe (analityka: grupa I), strona Ma konta 080 – Środki trwałe w budowie (inwestycje).

6. PK – przeksięgowanie w końcu roku salda konta 810 na fundusz jednostki: strona Wn konta 800 – Fundusz jednostki, strona Ma konta 810 – Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje.

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Polecamy w INFORRB

Czy trwale zamontowana wiata przystankowa stanowi pozostały środek trwały jednostki

Czy można ustalić trwały zarząd nieruchomością na rzecz spółki cywilnej

Czy płatność za zużytą energię elektryczną może nastąpić przed otrzymaniem faktury

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA