REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa w jednostkach budżetowych - zmiany od 1 stycznia 2016 r.

Ewidencja 2016
Ewidencja 2016
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące ewidencji księgowej wejdą w życie 1 stycznia 2016 r. Wynikają one głównie ze zmian w ustawie o rachunkowości.

Minister Finansów 2 listopada 2015 r. podpisał nowe rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Mają one na celu dostosowanie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289) do zmian dokonanych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.) ustawą z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z  poz. 1333) w związku z implementacją przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz. Urz. UE L 182 z 29.06.2013, s. 19), zwanej dalej „dyrektywą 2013/34”.

W związku z powyższym w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia wprowadzono zmianę w treści rozporządzenia polegającą na nadaniu nowego brzmienia §16 ust. 1 pkt 2 - z przepisu usunięto część odnoszącą się do strat i zysków nadzwyczajnych. Dokonano także stosownych zmian w załącznikach nr 3 i nr 7 do rozporządzenia.

§ 1 pkt 1 rozporządzenia zmieniającego wprowadza zmiany w brzmieniu § 16 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów

Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi ustawą o zmianie ustawy o rachunkowości zmieniono m.in. brzmienie art. 3 ust. 1 pkt 33 ustawy definiującego zyski i straty nadzwyczajne, które w projektowanych przepisach dotyczą wyłącznie banków, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. W art. 3 ust. 1 w pkt 32 ustawy o rachunkowości wprowadzono dodatkową lit. i uzupełniając wykaz pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych o koszty i przychody związane ze zdarzeniami losowymi, uchylono przy tym art. 42 ust. 4 ustawy definiujący wynik zdarzeń nadzwyczajnych w jednostkach innych niż banki i zakłady ubezpieczeń. Jednostki inne niż banki i zakłady ubezpieczeń, w związku z art. 13 dyrektywy 2013/34 (odwołującym się do załączników numer V i VI) nie będą zobligowane do wyodrębnienia w księgach rachunkowych i prezentowania w rachunku zysków i strat informacji dotyczących zysków i strat nadzwyczajnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z usunięciem ww. pozycji konieczne jest nadanie nowego brzmienia § 16 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, poprzez usunięcie z niego fragmentów odnoszących się do zysków i strat nadzwyczajnych.

§ 1 pkt 2 rozporządzenia zmieniającego wprowadza zmiany w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów.

W związku z usunięciem pozycji zysków i strat nadzwyczajnych

  • lit. a -  w Części I Wykaz kont w wyliczeniu kont bilansowych usunięta została pozycja 770 – „Zyski nadzwyczajne” oraz pozycja 771 – „Straty nadzwyczajne”,
  • lit. b – w części II Opis kont konieczne są zmiany do opisów Zespołu 4 i 5 jak również z planu kont usunięte zostaną konta 770, 771 oraz konieczna jest zmiana opisu do kont 840 – „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów” i 860 – „Wynik finansowy” oraz kont 760 – „Pozostałe przychody operacyjne” i 761 – „Pozostałe koszty operacyjne” poprzez wprowadzenie zapisów umożliwiających ewidencję operacji dotyczących odpowiednio: przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie.

§ 1 pkt 3 w związku z usunięciem pozycji zysków i strat nadzwyczajnych konieczne jest dokonanie stosownych zmian w załączniku nr 7 w rachunku zysków i strat polegających na uchyleniu:

  • pozycji I pn. „Zysk (strata) z działalności gospodarczej (F+G-H)”,
  • pozycji J pn. „Wynik zdarzeń nadzwyczajnych (J.I-J.II)” oraz punkty tej pozycji „I. Zyski nadzwyczajne” i „II. Straty nadzwyczajne”.

W wyniku tych zmian dotychczasowa pozycja K pn. „Zysk (strata) brutto (I+/-J)” otrzymała brzmienie „Zysk (strata) brutto (F+G-H)”. Dokonano także zmiany w zakresie informacji uzupełniających istotnych dla oceny rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej polegającej na nałożeniu obowiązku wykazywania w niej informacji o kwocie i charakterze poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie.

§ 2 rozporządzenia zmieniającego wprowadza przepisy określające termin wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA