REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa w jednostkach budżetowych - zmiany od 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ewidencja 2016
Ewidencja 2016
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące ewidencji księgowej wejdą w życie 1 stycznia 2016 r. Wynikają one głównie ze zmian w ustawie o rachunkowości.

Minister Finansów 2 listopada 2015 r. podpisał nowe rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Mają one na celu dostosowanie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289) do zmian dokonanych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.) ustawą z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z  poz. 1333) w związku z implementacją przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz. Urz. UE L 182 z 29.06.2013, s. 19), zwanej dalej „dyrektywą 2013/34”.

W związku z powyższym w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia wprowadzono zmianę w treści rozporządzenia polegającą na nadaniu nowego brzmienia §16 ust. 1 pkt 2 - z przepisu usunięto część odnoszącą się do strat i zysków nadzwyczajnych. Dokonano także stosownych zmian w załącznikach nr 3 i nr 7 do rozporządzenia.

REKLAMA

§ 1 pkt 1 rozporządzenia zmieniającego wprowadza zmiany w brzmieniu § 16 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów

Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi ustawą o zmianie ustawy o rachunkowości zmieniono m.in. brzmienie art. 3 ust. 1 pkt 33 ustawy definiującego zyski i straty nadzwyczajne, które w projektowanych przepisach dotyczą wyłącznie banków, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. W art. 3 ust. 1 w pkt 32 ustawy o rachunkowości wprowadzono dodatkową lit. i uzupełniając wykaz pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych o koszty i przychody związane ze zdarzeniami losowymi, uchylono przy tym art. 42 ust. 4 ustawy definiujący wynik zdarzeń nadzwyczajnych w jednostkach innych niż banki i zakłady ubezpieczeń. Jednostki inne niż banki i zakłady ubezpieczeń, w związku z art. 13 dyrektywy 2013/34 (odwołującym się do załączników numer V i VI) nie będą zobligowane do wyodrębnienia w księgach rachunkowych i prezentowania w rachunku zysków i strat informacji dotyczących zysków i strat nadzwyczajnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z usunięciem ww. pozycji konieczne jest nadanie nowego brzmienia § 16 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, poprzez usunięcie z niego fragmentów odnoszących się do zysków i strat nadzwyczajnych.

§ 1 pkt 2 rozporządzenia zmieniającego wprowadza zmiany w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów.

W związku z usunięciem pozycji zysków i strat nadzwyczajnych

  • lit. a -  w Części I Wykaz kont w wyliczeniu kont bilansowych usunięta została pozycja 770 – „Zyski nadzwyczajne” oraz pozycja 771 – „Straty nadzwyczajne”,
  • lit. b – w części II Opis kont konieczne są zmiany do opisów Zespołu 4 i 5 jak również z planu kont usunięte zostaną konta 770, 771 oraz konieczna jest zmiana opisu do kont 840 – „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów” i 860 – „Wynik finansowy” oraz kont 760 – „Pozostałe przychody operacyjne” i 761 – „Pozostałe koszty operacyjne” poprzez wprowadzenie zapisów umożliwiających ewidencję operacji dotyczących odpowiednio: przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie.

§ 1 pkt 3 w związku z usunięciem pozycji zysków i strat nadzwyczajnych konieczne jest dokonanie stosownych zmian w załączniku nr 7 w rachunku zysków i strat polegających na uchyleniu:

  • pozycji I pn. „Zysk (strata) z działalności gospodarczej (F+G-H)”,
  • pozycji J pn. „Wynik zdarzeń nadzwyczajnych (J.I-J.II)” oraz punkty tej pozycji „I. Zyski nadzwyczajne” i „II. Straty nadzwyczajne”.

W wyniku tych zmian dotychczasowa pozycja K pn. „Zysk (strata) brutto (I+/-J)” otrzymała brzmienie „Zysk (strata) brutto (F+G-H)”. Dokonano także zmiany w zakresie informacji uzupełniających istotnych dla oceny rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej polegającej na nałożeniu obowiązku wykazywania w niej informacji o kwocie i charakterze poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie.

§ 2 rozporządzenia zmieniającego wprowadza przepisy określające termin wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA