REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa w jednostkach budżetowych - zmiany od 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ewidencja 2016
Ewidencja 2016
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące ewidencji księgowej wejdą w życie 1 stycznia 2016 r. Wynikają one głównie ze zmian w ustawie o rachunkowości.

Minister Finansów 2 listopada 2015 r. podpisał nowe rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Mają one na celu dostosowanie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289) do zmian dokonanych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.) ustawą z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z  poz. 1333) w związku z implementacją przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz. Urz. UE L 182 z 29.06.2013, s. 19), zwanej dalej „dyrektywą 2013/34”.

W związku z powyższym w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia wprowadzono zmianę w treści rozporządzenia polegającą na nadaniu nowego brzmienia §16 ust. 1 pkt 2 - z przepisu usunięto część odnoszącą się do strat i zysków nadzwyczajnych. Dokonano także stosownych zmian w załącznikach nr 3 i nr 7 do rozporządzenia.

§ 1 pkt 1 rozporządzenia zmieniającego wprowadza zmiany w brzmieniu § 16 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów

Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi ustawą o zmianie ustawy o rachunkowości zmieniono m.in. brzmienie art. 3 ust. 1 pkt 33 ustawy definiującego zyski i straty nadzwyczajne, które w projektowanych przepisach dotyczą wyłącznie banków, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. W art. 3 ust. 1 w pkt 32 ustawy o rachunkowości wprowadzono dodatkową lit. i uzupełniając wykaz pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych o koszty i przychody związane ze zdarzeniami losowymi, uchylono przy tym art. 42 ust. 4 ustawy definiujący wynik zdarzeń nadzwyczajnych w jednostkach innych niż banki i zakłady ubezpieczeń. Jednostki inne niż banki i zakłady ubezpieczeń, w związku z art. 13 dyrektywy 2013/34 (odwołującym się do załączników numer V i VI) nie będą zobligowane do wyodrębnienia w księgach rachunkowych i prezentowania w rachunku zysków i strat informacji dotyczących zysków i strat nadzwyczajnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z usunięciem ww. pozycji konieczne jest nadanie nowego brzmienia § 16 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, poprzez usunięcie z niego fragmentów odnoszących się do zysków i strat nadzwyczajnych.

§ 1 pkt 2 rozporządzenia zmieniającego wprowadza zmiany w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów.

W związku z usunięciem pozycji zysków i strat nadzwyczajnych

  • lit. a -  w Części I Wykaz kont w wyliczeniu kont bilansowych usunięta została pozycja 770 – „Zyski nadzwyczajne” oraz pozycja 771 – „Straty nadzwyczajne”,
  • lit. b – w części II Opis kont konieczne są zmiany do opisów Zespołu 4 i 5 jak również z planu kont usunięte zostaną konta 770, 771 oraz konieczna jest zmiana opisu do kont 840 – „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów” i 860 – „Wynik finansowy” oraz kont 760 – „Pozostałe przychody operacyjne” i 761 – „Pozostałe koszty operacyjne” poprzez wprowadzenie zapisów umożliwiających ewidencję operacji dotyczących odpowiednio: przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie.

§ 1 pkt 3 w związku z usunięciem pozycji zysków i strat nadzwyczajnych konieczne jest dokonanie stosownych zmian w załączniku nr 7 w rachunku zysków i strat polegających na uchyleniu:

  • pozycji I pn. „Zysk (strata) z działalności gospodarczej (F+G-H)”,
  • pozycji J pn. „Wynik zdarzeń nadzwyczajnych (J.I-J.II)” oraz punkty tej pozycji „I. Zyski nadzwyczajne” i „II. Straty nadzwyczajne”.

W wyniku tych zmian dotychczasowa pozycja K pn. „Zysk (strata) brutto (I+/-J)” otrzymała brzmienie „Zysk (strata) brutto (F+G-H)”. Dokonano także zmiany w zakresie informacji uzupełniających istotnych dla oceny rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej polegającej na nałożeniu obowiązku wykazywania w niej informacji o kwocie i charakterze poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie.

§ 2 rozporządzenia zmieniającego wprowadza przepisy określające termin wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

REKLAMA